Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gevraagd: Testers

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 18 jan 2006 23:36

Ik zit net te denken: Wellicht durft een aantal mensen niet te testen omdat ze bang zijn dat hun duur gekochte groep eigenlijk niet veel beter is dan de "goedkope" testfietsjes.
CC, agr 100; limo 100

ritselke
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 okt 2005 12:57

ritselke 18 jan 2006 23:39

Laten we alles even in de juiste context houden aub. Er valt mij een duidelijk onderscheid op tussen degenen die professioneel of semi-professioneel met de fiets bezig zijn, en de "toeristen".
Ter info : op de Giant van m'n vriendin zit Sora, naar tevredenheid. Ook in de franse cols. Zij maakt niet de kilometers die ik maak en is niet zo erg met fietsen bezig als ik en heeft niet mijn financiële middelen. Ik heb Record en Ultegra op mijn fietsen.
Die Giant heb ik haar cadeau gedaan, o.b.v. info uit Fiets. Het is mijn mening dat een zichzelf respecterend fietsmagazine met een breed fietserspubliek dit soort info - ook over de goedkopere groepen - MOET brengen, en als dan ook nog eens forumleden uitgenodigd worden, wat wil je nog meer ?

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 19 jan 2006 00:13

.... nog even iets... ik ken iemand die helemaal fan is van Backsted en Di Luca -en dus ook van Bianchi. In zijn kast hangen vijf outfits (!) incl. de witte Protour trui. Daarnaast nog een speciale Limar helm in de kleuren van... En hij heeft een Bianchi. Overduidelijk een liefhebber... Vorig jaar heeft hij 1000 kilometer gefietst. Ik ken ook iemand met een Motta met Veloce die 100 kilo weegt en elke week koersen in belgie afgaat.... Ook een liefhebber.... Maar ik ken ook nog... nou ja, je snapt: zoveel fietsers zoveel wensen! En daarom ook deze oproep: 'twee weten meer dan een'....
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 19 jan 2006 11:14

@ Rijden!, heb je eigenlijk al inschrijvingen binnen?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 19 jan 2006 11:47

En ik rij al drie jaar tot volle tevredenheid met een fiets met Mirage. Wat een elitair ge**** over sora en tiagra. Typische wielrennerspraat. Wanneer er geen stoere naam op staat doen we er niet in want dan is het, zogenaamd,in no time kapot. Net zoals jeugdwielrenners die rijden op fietsen van 6000 euro. Bij de laatste jeugdtour hier nog gezien, nieuwelingen op carbon Colnagos en DeRosa's afgemonteerd met Record. En ze fietsen er geen trap harder door. Pure show! Het draait uiteindelijk allemaal om goed onderhoud! Ik heb pas nog een Campa trapas van meer dan 30 jaar oud, waarvan flink wat jaren wedstrijdgebruik, gedemonteerd waar niet of nauwelijks slijtage op zat, puur doordat het ding twee keer per jaar uit elkaar ging en goed gesmeerd wordt. En mijn vaders oude Shimano 500 achterderailleur doet het na 15 jaar ook nog als nieuw. Ook puur een kwestie van onderhoud en zorgvuldig met je materiaal omgaan. Wielrennen hoeft niet duur te zijn als je niet zo nodig aan de show mee hoeft te doen.
Zo, heb ik me toch ff lekker afgereageerd.
Erik (die helaas niet kan omdat hij zijn leerlingen nou eenmaal geen dag alleen kan laten. Darn...)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 19 jan 2006 12:17

Quoten: Origineel geplaatst door Aziraphale op 19 Januari 2006


En ik rij al drie jaar tot volle tevredenheid met een fiets met Mirage. Wat een elitair ge**** over sora en tiagra. Typische wielrennerspraat. Wanneer er geen stoere naam op staat doen we er niet in want dan is het, zogenaamd,in no time kapot. Net zoals jeugdwielrenners die rijden op fietsen van 6000 euro. Bij de laatste jeugdtour hier nog gezien, nieuwelingen op carbon Colnagos en DeRosa's afgemonteerd met Record. En ze fietsen er geen trap harder door. Pure show! Het draait uiteindelijk allemaal om goed onderhoud! Ik heb pas nog een Campa trapas van meer dan 30 jaar oud, waarvan flink wat jaren wedstrijdgebruik, gedemonteerd waar niet of nauwelijks slijtage op zat, puur doordat het ding twee keer per jaar uit elkaar ging en goed gesmeerd wordt. En mijn vaders oude Shimano 500 achterderailleur doet het na 15 jaar ook nog als nieuw. Ook puur een kwestie van onderhoud en zorgvuldig met je materiaal omgaan. Wielrennen hoeft niet duur te zijn als je niet zo nodig aan de show mee hoeft te doen.
Zo, heb ik me toch ff lekker afgereageerd.
Erik (die helaas niet kan omdat hij zijn leerlingen nou eenmaal geen dag alleen kan laten. Darn...)


Was 25 jaar geleden ook al zo in de wielersport. Met andere sporten die ik gedaan heb was het precies hetzelfde. Of het nu om Cricket,Fitness of om Kung-Fu ging.  Het decadente westerse leven zullen we maar zeggen...
Alleen kon het met Kung-Fu nogal eens vervelend worden als er personen vreselijk liepen te showen met hun dure (geimporteerde) Bruce Lee pakje.  Want als je inmaal in de ring moest vechten maakte het dus niet uit of je een Hema T-shirt aan had of zo'n jasje uit Hongkong.... En ik moet zeggen het werkte altijd erg motiverend om tegen zo iemand aan te moeten treden..
 
"Afstappen is geen optie"

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 19 jan 2006 12:40

>Wat een elitair ge**** over sora en tiagra.
Niemand zegt dat je er niet mee kan rijden. 105 is nu niet bepaald een elitaire groep. Ik ben er gewoon van overtuigd, dat 105 het meeste waar voor het geld biedt: betere afdichting, soepeler draaiende naven, lichter gewicht en 105 is uitwisselbaar met alles wat er boven zit, terwijl Tiagra dat volgens mij NIET is. Je kan bij 105 dus eventueel bij vervanging als je bv. ook met slecht weer fietst kiezen voor onderdelen die beter afgedicht zijn, terwijl je als ik het goed heb, bij Tiagra aan die groep vastzit.

> Typische wielrennerspraat. Wanneer er geen stoere naam op staat doen we er >niet in want dan is het, zogenaamd,in no time kapot.
Het slijt ABSOLUUT sneller dan een groep die duurder is.

> Ik heb pas nog een Campa trapas van meer dan 30 jaar oud, waarvan flink wat >jaren wedstrijdgebruik, gedemonteerd waar niet of nauwelijks slijtage op zat
Campa van nu is ook geen Campa meer van 30 jaar geleden.

> En mijn vaders oude Shimano 500 achterderailleur doet het na 15 jaar ook nog >als nieuw.
Ik heb een 13 jaar oude winterfiets met D-A 8 speed. Ik rijd er mee door de pekel en alle onderdelen werken nog perfect zonder enig onderhoud. Alleen de bracketas wordt af en toe vervangen. Deze groep heeft zo'n 150.000 tot 200.000 km achter de rug.


>Wielrennen hoeft niet duur te zijn als je niet zo nodig aan de show mee hoeft te doen.
Inderdaad. Maar dan moet je ook consequent zijn en een no-name frame nemen. Dat biedt veel meer waar voor het geld dan een merkframe.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 19 jan 2006 12:49

applaus voor diogenes  bis bis bis.
Ja het hoeft niet altijd het duurste spul te zijn maar daar komen de heren bikers nog wl achter als ze andere prioriteiten in het leven krijgen (kinderen vrouwen enzo voort}.
cornelli racing cycles Uden

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 19 jan 2006 12:51

Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 17 Januari 2006


Kijk eens naar die maten... Ik weet niet veel van Big Rosa, maar dit gaat niet werken.... ====================
 He luister eens Pik!! dit goddelijke lijf is gemaakt om te fietsen en het afval traject is in volle gang! -3,4 kilo! in 2,5 week, het gaat lekker, nog 7 te gaan! en wat mijn maten betreft euh......7,5 rond  22 lang en ba ba bag bagger vet! 

vertel je geheim !

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 19 jan 2006 13:18

Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 19 Januari 2006

>Wat een elitair ge**** over sora en tiagra.Niemand zegt dat je er niet mee kan rijden. 105 is nu niet bepaald een elitaire groep. Ik ben er gewoon van overtuigd, dat 105 het meeste waar voor het geld biedt: betere afdichting, soepeler draaiende naven, lichter gewicht en 105 is uitwisselbaar met alles wat er boven zit, terwijl Tiagra dat volgens mij NIET is. Je kan bij 105 dus eventueel bij vervanging als je bv. ook met slecht weer fietst kiezen voor onderdelen die beter afgedicht zijn, terwijl je als ik het goed heb, bij Tiagra aan die groep vastzit.> Typische wielrennerspraat. Wanneer er geen stoere naam op staat doen we er >niet in want dan is het, zogenaamd,in no time kapot.Het slijt ABSOLUUT sneller dan een groep die duurder is.> Ik heb pas nog een Campa trapas van meer dan 30 jaar oud, waarvan flink wat >jaren wedstrijdgebruik, gedemonteerd waar niet of nauwelijks slijtage op zatCampa van nu is ook geen Campa meer van 30 jaar geleden.>Wielrennen hoeft niet duur te zijn als je niet zo nodig aan de show mee hoeft te doen.Inderdaad. Maar dan moet je ook consequent zijn en een no-name frame nemen. Dat biedt veel meer waar voor het geld dan een merkframe.Gr, Diogenes


Sora is gedeeltelijk uitwisselbaar. Tiagra is volledig uitwisselbaar met de andere 9-speed groepen (je kunt dus DA en Tiagra wisselen). Nu zijn de nieuwe groepen natuurlijk 10-speed, dus is er wat minder uitwisselbaar (maar dat had je vorig jaar ook nog met de 105 groep).
Slijtage is ook afhankelijk van het type onderdeel. De lagers zijn minder afgedicht, de productie-toleranties wat lager, dus het is gewoon allemaal wat minder. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de crankladen die bij Sora en Tiagra (gedeeltelijk) van staal zijn, dan kan het wel eens zijn dat die minder snel slijten...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 19 jan 2006 14:08

Ik heb vorige keer meegedaan met de test.Ik moet zeggen dat het een leuke dag en dat je niet elke dag de kans krijgt ( althans ik) om op 10 vershillende fietsen te fietsen.
Maar om nou na 3 of 4 rondjes te fietsen van 1500 meter de fiets van a tot z. te beoordelen.. welke waarde oordeel kan je geven.Natuurlijk wel de de gezamelijke plus en min punten naar boven.sommige zaken vallen op, sommige komen pas later aan bod.Ik denk dat de mensen die nooit met deze groepen (willen) rijden of zich helemaal niet druk moeten maken en de discussie aan (blijven) gaan.
OF juist wel eens mee doen en vanuit hun standpunt en kennis van zaken de bevindingen met ons delen... Kan toch juist leuk en leerzaam zijn..
 

Plaats reactie