Pagina 6 van 35
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 18 jan 2006 01:16
door amclassic-fan
Ik moet het zelf nog lezen maar ja:
http://www.cyclingnews.com/fitness/?id=powerstern
http://www.cycleops.com/culture/Power_basics.pdf
http://mywebpage.netscape.com/rechung/wattage/ (voor diegene die aanschaf overwegen vooral interessant)
(Niet quoten als het niet nodig is, dan hoef ik ook niet alles te editen om het leesbaar te houden)
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 18 jan 2006 11:11
door sjezer
C A S R A N, mooie grafieken en duidelijke uitleg. Ik begrijp een beetje uit het verhaal dat met name intensief trainen een andere dimensie krijgt. Duurtraining op vlakke weg geeft weinig schommelingen in verhouding hf / wattage... Toch?
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 18 jan 2006 20:04
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 18 Januari 2006
C A S R A N, mooie grafieken en duidelijke uitleg. Ik begrijp een beetje uit het verhaal dat met name intensief trainen een andere dimensie krijgt. Duurtraining op vlakke weg geeft weinig schommelingen in verhouding hf / wattage... Toch?
Nee hoor, het hele trainingsconcept kan door het gebruik van een Powermeter naar een ander niveau gebracht worden. Vaak worden de intensievere trainingsstukken als ultiem voorbeeld naar voor geschoven, omdat deze (bovenop je basisconditie van duurtrainingen) zullen zorgen voor de fine tuning naar een correcte conditiepiek.Maar ook voor de gewone extensieve duurtrainingen kan je veel doen met SRM. Een vriend van me merkt duidelijk hoever zijn gezondheidsproblemen hem conditioneel teruggeslaan hebben: op zijn duurtrainingen aan dezelfde hartslagen duwt hij tot 30 watt minder!
Het is heel boeiend om zowel bij het begin als het einde van een training even de verhouding hartslag/vermogen te bekijken. Als deze in positieve zin wijzigt, betekent dit dat je goed uitgerust aan het trainen bent, en geen vermoeidheid hebt van de training, of van voorgaande trainingen (vind ik vooral belangrijk na een zwaar trainingsweekend; in de weekends ligt voor mij de grootste trainingsbelasting).Vandaag deed ik verschillende intensievere blokjes waarbij tot en met het laatste blokje ik dezelfde hartslag haalde voor hetzelfde vermogen, wat aantoont dat de opeenvolging van de intervalletjes me niet afmatte; zonder powermeter kom je zoiets nooit te weten (de snelheden tussen mijn blokjes tonen me dit niet, gezien ik ze niet allemaal in dezelfde windrichting en op dezelfde ondergrond aflegde).
Wat je meteen opvalt als je begint met een Powermeter te trainen, zie je dadelijk dat vermogen geen constante is, maar ongelooflijk fluctueert. Op mijn SRM wordt het vermogen net iets sneller dan elke seconde aangepast. Waar je snelheden en trapfrequentie vrij constant kan houden, is dit bij vermogen helemaal niet zo eenvoudig en bergop gemakkelijker dan vlak; de kleinste afbuiging van de weg (licht andere windrichting), een wagen die je traag passeert en andere zie je direct op je Powermeter, ook al voel je 't nog niet in de benen.Ter illustratie neem ik een stukje uit mijn training van maandag. Ik rijd op dit fragment van 12,46km (22'04") langs een kaarsrechte weg (langs de vaart) aan zo'n constant mogelijke snelheid (roze, gem. 33,89km/u) en trapfrequentie (blauw, gem. 100,3rpm). Je ziet dat het vermogen bijlange zo constant niet blijft (gem. 150,8 watt):
Eventjes ter vergelijking. Op de grafiek hierboven stelde ik de "smoothing" (afronding) in op 5 seconden, op die hieronder is die uitgesteld en zie je de werkelijke gegevensopname (elke seconde):
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 18 jan 2006 20:32
door sjezer
Een vriend van me merkt duidelijk hoever zijn gezondheidsproblemen hem conditioneel teruggeslaan hebben: op zijn duurtrainingen aan dezelfde hartslagen duwt hij tot 30 watt minder!
M.a.w. je kunt snel zien of je ziek bent / wordt?
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 18 jan 2006 20:42
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 18 Januari 2006
M.a.w. je kunt snel zien of je ziek bent / wordt?
Onder meer. Een mindere dag, vermoeidheid en zo zie je genadeloos, alsook de momenten dat een topconditie er zit aan te komen!
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 18 jan 2006 21:19
door damocles
Ook zichtbaar in de bovenste grafiek is dat de candans omgekeerd evenredig is met het geleverde vermogen. Dus hoe sneller je trapt des te minder arbeid je moet leveren per pedaalslag. Tegelijkertijd zie je de snelheid lichtjes stijgen!
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 18 jan 2006 21:28
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door damocles op 18 Januari 2006
Ook zichtbaar in de bovenste grafiek is dat de candans omgekeerd evenredig is met het geleverde vermogen. Dus hoe sneller je trapt des te minder arbeid je moet leveren per pedaalslag. Tegelijkertijd zie je de snelheid lichtjes stijgen!
Juist. Er bestaat ook zoiets als de ideale, meest efficiënte trapfrequentie, die specifiek is per renner, maar ook specifiek aan de omstandigheid: zal aan hoge snelheid anders zijn dan aan lage, meewind anders dan tegenwind, bergop vs vlak, in het peloton of alleen, etc.
De SRM grafieken zijn zodanig precies dat je zelfs kan zien op de grafiek waar ik zwaarder of lichter schakelde (kijk vooral op de onderste grafiek, die niet afgerond is).
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 18 jan 2006 21:39
door damocles
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 18 Januari 2006
Quoten: Origineel geplaatst door damocles op 18 Januari 2006
Ook zichtbaar in de bovenste grafiek is dat de candans omgekeerd evenredig is met het geleverde vermogen. Dus hoe sneller je trapt des te minder arbeid je moet leveren per pedaalslag. Tegelijkertijd zie je de snelheid lichtjes stijgen!
Juist. Er bestaat ook zoiets als de ideale, meest efficiënte trapfrequentie, die specifiek is per renner, maar ook specifiek aan de omstandigheid: zal aan hoge snelheid anders zijn dan aan lage, meewind anders dan tegenwind, bergop vs vlak, in het peloton of alleen, etc.
De SRM grafieken zijn zodanig precies dat je zelfs kan zien op de grafiek waar ik zwaarder of lichter schakelde (kijk vooral op de onderste grafiek, die niet afgerond is).
Casran, wat zijn de 2 steile pieken, het vermogen stijgt naar 450 W, dat kunnen geen schakelreacties zijn mijn gedacht.
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 18 jan 2006 21:53
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door damocles op 18 Januari 2006
Casran, wat zijn de 2 steile pieken, het vermogen stijgt naar 450 W, dat kunnen geen schakelreacties zijn mijn gedacht.
De eerste piek weet ik niet meer; waarschijnlijk even recht op de pedalen gaan staan en versnellen (snelheid loopt even op tot 45km/u).Die tweede piek is als ik door een dorpje reed (Nevele, dorp van oa. de overleden wereldkampioen Rudi Dhaenens en de koersfamilie Planckaert) en wat moest vertragen tussen auto's. Je ziet dat ik even daarvoor een tijdje niet trap. Daarna -die vermogenspiek- trek ik terug op naar mijn snelheid van voordien.
Als je wil zien waar ik schakel, moet je preciezer kijken in mijn onderste screenshot. Enkele voorbeeldjes. Iets boven minuut 2 en minuut 10 zie je de trapfrequentie (blauw) met een knikje omlaag vallen, waarbij het vermogen ietwat omhoog schiet: hier heb ik zwaarder geschakeld. Bij minuut 20 zie je het omgekeerde gebeuren, waar ik lichter schakel. Op deze grafiek is dit puur voor de fun een leuke vermelding; bij tijdrittrainingen kan je daarop gaan finetunen.
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 19 jan 2006 00:17
door casran
Ok, tot zover enkele grafiekjes die wat basics toonden. Toch leer je gauw met een Powermeter hoe de verhoudingen op een fiets zijn, en die zijn vaak groter dan je denkt: met niet al te veel wind duw je ongeveer evenveel watt aan 27km/u tegenwind als 35km/u meewind!
Vorige zondag ben ik met een vriend in de Vlaamse Ardennen gaan trainen. Dan wordt het pas boeiend om ons beider SRM-bestanden te vergelijken.
Ik neem er even een fragment uit, Edelare-berg:De Vlamingen zullen die wel kennen. Het is het begin van de weg van Oudenaarde naar Brakel, en loopt gedurende iets meer dan 1,5km vrij regelmatig aan 6 à 7% op vanuit Leupegem. Heel vroeger lag deze in kasseien en was een van de hellingen van de Ronde van Vlaanderen; al enkele decennia is dit deze geasfalteerd.
Op mijn Polar-grafiek ziet het profiel er zo uit (evenwel de tijd op de basis-as, dus is dit geen stijgingsgrafiek over de afstand!):
Hieronder zie je het fragment uit ons SRM-bestand waarbij we samen dit klimmetje oprijden. Het bovenste is het mijne; het onderste van die vriend (een topper bij de beloftes in België). (de "smoothing"-factor is op 5 seconden gezet; het opslaginterval van m'n vriends SRM was toch op 5' ingesteld)
Vaststellingen:- Als je in eenzelfde tijd eenzelfde hoogteverschil overwint duw je hetzelfde aantal watt per kg. Ik ben echter lichter dan mijn vriend, en moet dus een lager vermogen trappen om even snel omhoog te gaan. Tijdens dit klimmetje duw ik dan ook gemiddeld 253,1watt; hij duwt 291,9watt.- Mijn trapfrequentie ligt lager dan de zijne: 91,0rpm tegenover 103,2rpm. Dit zal bij hem resulteren in een iets hogere hartslag (167,7bpm) dan bij mij (163,9bpm). Hiermee zitten we beiden net in onze tempoduur zone, juist boven intensief duur.
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 19 jan 2006 13:26
door .marcel.
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 18 Januari 2006
Vaststellingen:- Als je in eenzelfde tijd eenzelfde hoogteverschil overwint duw je hetzelfde aantal watt per kg. Ik ben echter lichter dan mijn vriend, en moet dus een lager vermogen trappen om even snel omhoog te gaan. Tijdens dit klimmetje duw ik dan ook gemiddeld 253,1watt; hij duwt 291,9watt.- Mijn trapfrequentie ligt lager dan de zijne: 91,0rpm tegenover 103,2rpm. Dit zal bij hem resulteren in een iets hogere hartslag (167,7bpm) dan bij mij (163,9bpm). Hiermee zitten we beiden net in onze tempoduur zone, juist boven intensief duur.
interresant!!
SRM - Schoberer Rad Messtechnik
Geplaatst: 19 jan 2006 18:15
door damocles
Vaststellingen:- Als je in eenzelfde tijd eenzelfde hoogteverschil overwint duw je hetzelfde aantal watt per kg. Ik ben echter lichter dan mijn vriend, en moet dus een lager vermogen trappen om even snel omhoog te gaan. Tijdens dit klimmetje duw ik dan ook gemiddeld 253,1watt; hij duwt 291,9watt.- Mijn trapfrequentie ligt lager dan de zijne: 91,0rpm tegenover 103,2rpm. Dit zal bij hem resulteren in een iets hogere hartslag (167,7bpm) dan bij mij (163,9bpm). Hiermee zitten we beiden net in onze tempoduur zone, juist boven intensief duur.
Je ziet ook dat uwe kameraad een snellere hatslagrespons heeft. Na één minuut zit hij op zijn maximum tov bijna 2 min bij Pieter wat toch een wezenlijk verschil is. Stel dat de kameraad even goed getraind is dan zie je hier de nadelige gevolgen van zijn hogere gewicht. De combinatie van zijn hoger gewicht en hogere trapfrequentie doen zijn hartslag sneller stijgen. Op zich is dit niet erg, remember het is de kunst om tijdens een wedstrijd met dezelfde intensiteit naar boven te rijden en niet te verzwakken.