Hoi,
Ik heb afgelopen weekend een gebruikte Tacx Excel aangeschaft. De Excel is, voor zover ik kan nagaan, een voorloper van de i-Magic en Fortius, die ik nog best kostbaar vind. De Excel heeft een 10-tal voorgeprogrammeerde trainingsprogramma's en je kunt er zelf ook een aantal in vastleggen. 1 van die standaard programma's is trouwens de Conconi conditie test. Je kunt zelfs tegen een "virtuele" tegenstander trainen, alhoewel ik nog even moet uitvlooien hoe dat werkt.
Natuurlijk nog lang niet zo mooi als een I-Magic of Fortius met Real live maar voor mij een betaalbaar alternatief dat ook op wat langere termijn interessant zou kunnen blijven. Ik denk persoonlijk namelijk dat ik me op een niet ergotrainer heel snel zou gaan vervelen en er al gauw helemaal geen gebruik meer van zou maken.
Groeten en trainze
Ervaringen Tacx
Een fietsmaat van me heeft laatst een lekke band op de Taxc CFone gereden. Het was een nieuw trainingsbandje + binnenbandje. Druk was ongeveer 7,5 à 8 bar.
Ook lag de grond vol met zwarte rubberen deeltjes. Hoe kan zoiets gebeuren? Misschien de roller iets te strak aangedraaid?
Ook lag de grond vol met zwarte rubberen deeltjes. Hoe kan zoiets gebeuren? Misschien de roller iets te strak aangedraaid?
Quoten: Origineel geplaatst door marcello op 01 April 2006
Een fietsmaat van me heeft laatst een lekke band op de Taxc CFone gereden. Het was een nieuw trainingsbandje + binnenbandje. Druk was ongeveer 7,5 à 8 bar.
Ook lag de grond vol met zwarte rubberen deeltjes. Hoe kan zoiets gebeuren? Misschien de roller iets te strak aangedraaid?
Heb nog geen lekke band gereden, maar ook ik heb soms last van kleine zwarte rubberen deeltjes op de grond. Het heeft bij mij zeker niet te maken dat de remunit te strak is aangedraaid, namelijk tegen het wiel aan en dan nog een halve slag. Denk dat het gewoon slijtage is, je banden rij je nogal snel naar de klote op de Tacx. Die wrijving die ontstaat moet ook wel een enorme slijtage tot gevolg hebben.
PS nog meer mensen met een I-magic? In het begin heel veel spijt van de aankoop, op de virtual reality software namelijk snel uitgekeken. Toen overgestapt op de real life video's. Dit bevalt heerlijk, lekkere onbewust soms erg zware training en hele mooie beelden op het beeldscherm.
Heb voorlopig alleen de video's van de AGR en van Passo del Gavia. Vooral de beelden van de Gavia zijn spectaculair en zijn mede de reden dat mijn vriendin en ik van de zomer deze puist in het echt gaan beklimmen! Nog aanbevelingen voor andere real life video's? Iemand al de Ronde van Lombardijen geprobeerd die net uit is???
Een fietsmaat van me heeft laatst een lekke band op de Taxc CFone gereden. Het was een nieuw trainingsbandje + binnenbandje. Druk was ongeveer 7,5 à 8 bar.
Ook lag de grond vol met zwarte rubberen deeltjes. Hoe kan zoiets gebeuren? Misschien de roller iets te strak aangedraaid?
Heb nog geen lekke band gereden, maar ook ik heb soms last van kleine zwarte rubberen deeltjes op de grond. Het heeft bij mij zeker niet te maken dat de remunit te strak is aangedraaid, namelijk tegen het wiel aan en dan nog een halve slag. Denk dat het gewoon slijtage is, je banden rij je nogal snel naar de klote op de Tacx. Die wrijving die ontstaat moet ook wel een enorme slijtage tot gevolg hebben.
PS nog meer mensen met een I-magic? In het begin heel veel spijt van de aankoop, op de virtual reality software namelijk snel uitgekeken. Toen overgestapt op de real life video's. Dit bevalt heerlijk, lekkere onbewust soms erg zware training en hele mooie beelden op het beeldscherm.
Heb voorlopig alleen de video's van de AGR en van Passo del Gavia. Vooral de beelden van de Gavia zijn spectaculair en zijn mede de reden dat mijn vriendin en ik van de zomer deze puist in het echt gaan beklimmen! Nog aanbevelingen voor andere real life video's? Iemand al de Ronde van Lombardijen geprobeerd die net uit is???
You can never be too Specialized
Lombardije is de mooiste RLV die ik heb. Heb er momenteel 4, Mallorca, Alpine Classic, Lombardije en Pyrenees Stage. De laatste 2 zijn het mooist qua beelden, vooral Lombardije, ook omdat deze afwisselender is. Bijna nooit vlak, en twee lekkere klimmen erin (oa Ghisallo). Alpine is natuurlijk ook geweldig (qua beeld lang niet zo mooi als Pyrenees Stage) maar je bent lang met een klim bezig en daardoor is het qua beeld niet zo afwisselend als Lombardije met zijn dorpjes, meren enz.
Ik vind die conconi test op een tacx eigenlijk maar waardeloos.. Op mijn tacx flow stelde ik het apparaat in op 80 watt om zo per minuut 20 watt erbij te doen. Bij de 600 watt zat mijn hartslag nog iets onder de 180 en ben ik maar gestopt om een vriend, die bleef steken op 420 niet te veel te ontmoedigen.
Op een test in het ziekenhuis kwam ik echter uit op 420.. en het lijkt me stug dat ik op krap 3 maanden tijd bijna 200 watt vooruit ga. Niet echt mijn ding die testen. Maar film kijken is wel echt ideaal onder het tacx-en!
Hoe trainen jullie eigenlijk op vermogen op de tacx. Van de tacx site haal ik leuke trainingen om te klimmen ed. vanaf maar een echte constante vermogenstraining haal ik nergens vanaf..
Op een test in het ziekenhuis kwam ik echter uit op 420.. en het lijkt me stug dat ik op krap 3 maanden tijd bijna 200 watt vooruit ga. Niet echt mijn ding die testen. Maar film kijken is wel echt ideaal onder het tacx-en!
Hoe trainen jullie eigenlijk op vermogen op de tacx. Van de tacx site haal ik leuke trainingen om te klimmen ed. vanaf maar een echte constante vermogenstraining haal ik nergens vanaf..
Science of Performance!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het vermogen wat de Tacx'en aangeven klopt van geen kant, de band iets harder erop drukken en het verandert al enorm.
Op vermogen trainen gebruik ik eigenlijk niet, ik gebruik altijd de hellingsfunctie omdat ik dan beter zelf precies zo hard kan rijden als ik wil. Met vermogen vind ik al gauw dat ik mezelf net over de kop rij en dan niet zomaar langszamer kan rijden of dat ik juist niet genoeg doe. Met de hellingsinstelling kan ik dan gewoon wat harder gaan trappen.
Op vermogen trainen gebruik ik eigenlijk niet, ik gebruik altijd de hellingsfunctie omdat ik dan beter zelf precies zo hard kan rijden als ik wil. Met vermogen vind ik al gauw dat ik mezelf net over de kop rij en dan niet zomaar langszamer kan rijden of dat ik juist niet genoeg doe. Met de hellingsinstelling kan ik dan gewoon wat harder gaan trappen.