Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat drinken & eten tijdens racefietsen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 03 jul 2007 18:46

Je moet er idd veel bij drinken, minimaal 200 ml per gell. (dus bijna een halve kleine bidon!).

Heb tijdens de Dolomieten Marathon weer heerlijk gefietst op 5 gells (3 EAS en 2 Maxim).

pipootje
Forum-lid

pipootje 03 jul 2007 19:39

en geen last van een rookpluim achter de uitlaat ? ;_0
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

roderaaf
Forum-lid

roderaaf 04 jul 2007 02:29

Bij echt lange ritten (200 +) eet ik een paar uur voor de start een half pak meusli met geconcenteerde melk (is in Nederland alleen in blikjes te verkrijgen, in belgie en Franrijk van Nestle in handige tubes) aangelengd met water.
Tijdens het fietsen zelf water water een water en veel fruitrepen van de C1000. vaak ook nog een paar colaatjes.
Bij korte trainingsrondjes (< 100 km) een paar stevige bruine bammetjes met kaas en onderweg 1 bidon met fructose van Zonnature (in zo'n beetje alle supermarkten te verkrijgen) en 1 bidon met water.
Heb ooit geheeord dat als je 1% te weinig vocht tot je neemt je 10 % minder kunt presteren.
Fietsen is een mooie sport waar je meestal vrolijk van wordt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 jul 2007 11:46

[quote="pipootje"]en geen last van een rookpluim achter de uitlaat ? ;_0[/quote]

Ik heb idd flink zitten farten op de fiets, maar dat doe ik altijd aangezien mijn darmen nogal actief worden onder invloed van fietsen, ongeacht wat ik eet ;)

debora24
Forum-lid

debora24 19 jul 2007 01:05

Okey, hier lees ik dus weer eens iets nieuws.
Ik fiets nog niet zo heel lang, en bij een tochtje van 40km eet ik altijd al wel een banaan en ik drink eigenlijk altijd de powerdrink van de Aldi (oranje) vind ik erg lekker, en ik heb het idee dat ik daar mee energie uit haal.
Maar eigenlijk is dit dus nonsens gedacht van mij. Gewoon alleen water dus!!!???

eelcoz

eelcoz 08 jul 2010 23:51

Even dit topic weer nieuw leven in blazen. Ik gebruik zo'n rood/blauw blik van Born om sportdrank van te maken voor het fietsen. Deze:

http://www.hardloopaanbiedingen.nl/prod ... uct_ID=221

Het probleem is alleen dat ik het met de dag smeriger vind worden. Ik heb ook al een aantal andere merken en smaken geprobeerd, maar met name op lange tochten (waar je dus veel drinkt) gaat het me na een tijdje echt tegenstaan. Ook heb ik het idee dat het nogal fanatiek op m'n darmen werkt (terwijl die normaal erg veel kunnen hebben:D). Ik heb ook een beetje het gevoel dat het drinken van sportdrank tussen de oren zit, zeker bij korte ritten. Zou je er nu echt zo veel baat bij hebben of werkt water voor een toerfietser net zo prima?

thomwittendorp
Forum-lid

thomwittendorp 09 jul 2010 00:24

[quote="eelcoz"]Even dit topic weer nieuw leven in blazen. Ik gebruik zo'n rood/blauw blik van Born om sportdrank van te maken voor het fietsen. Deze:

Het probleem is alleen dat ik het met de dag smeriger vind worden. Ik heb ook al een aantal andere merken en smaken geprobeerd, maar met name op lange tochten (waar je dus veel drinkt) gaat het me na een tijdje echt tegenstaan. Ook heb ik het idee dat het nogal fanatiek op m'n darmen werkt (terwijl die normaal erg veel kunnen hebben:D). Ik heb ook een beetje het gevoel dat het drinken van sportdrank tussen de oren zit, zeker bij korte ritten. Zou je er nu echt zo veel baat bij hebben of werkt water voor een toerfietser net zo prima? [/quote]

dat had ik laatst ook na een training toen had ik ook een keer dorstlesser mee en kreeg ik buikpijn en ik vond het ook zo smerig, misschien door de hitte of zo dat het minder gaat smaken
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

tati
Forum-lid

tati 09 jul 2010 18:49

[quote="eelcoz"]Even dit topic weer nieuw leven in blazen. Ik gebruik zo'n rood/blauw blik van Born om sportdrank van te maken voor het fietsen. Deze:

Het probleem is alleen dat ik het met de dag smeriger vind worden. Ik heb ook al een aantal andere merken en smaken geprobeerd, maar met name op lange tochten (waar je dus veel drinkt) gaat het me na een tijdje echt tegenstaan. Ook heb ik het idee dat het nogal fanatiek op m'n darmen werkt (terwijl die normaal erg veel kunnen hebben:D). Ik heb ook een beetje het gevoel dat het drinken van sportdrank tussen de oren zit, zeker bij korte ritten. Zou je er nu echt zo veel baat bij hebben of werkt water voor een toerfietser net zo prima? [/quote]

Voor korte ritten is het niet echt nodig. Als het zo heet is als nu en je drinkt veel water dan spoel je ook veel mineralen weg, zo kun je toch uitdrogingsverschijnselen krijgen zonder dat je te weinig drinkt. Dan is het dus wel redelijk belangrijk dat je het op tijd aanvult met bv. sportdrank.
Dit is dus niet echt nodig als je een keer een rondje fietst van zo'n 80-100km en dan weer een paar dagen niet, dan zal je natuurlijke voorraad niet snel opraken (tenminste als je een gemiddelde nederlander bent ;-))

Zit zelf ook veel te experimenteren met voeding voor mtb marathon's en meerdaagse marathon's. En dat gaat nog steeds niet altijd vlekkeloos.
Heb wel geleerd om bij training een snelle jelle, gelletje of een energiereep mee te nemen. 't is nooit leuk om nog een hoop km's tegen de hongerklop in te fietsen en geen tankstation in de buurt dat geopend is. Als je hem niet nodig hebt gehad gooi je hem gewoon weer terug in de kast.

De ene sportdrank is ook de ander niet dus wat experimenteren wat jou goed bevalt is wel belangrijk.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

bever
Forum-lid

bever 09 jul 2010 19:13

Ik eet soms een snickers of een mars als ik me een beetje flauw voel worden, maar ook ik rijd nog niet meer dan 60 km per rit...
Als drank mix ik altijd sportdrank met water

elboutero
Forum-lid

elboutero 09 jul 2010 20:23

bidon met ranja / sportdrank en een met water. Als ik onderweg dorst krijg stop ik bij een benzinepomp o.i.d. en koop ik daar wat. Wat betreft eten meestal muesli repen of van die fruitrepen van de AH.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

jmdegroot
Forum-lid

jmdegroot 09 jul 2010 21:42

ca. 100 km:
2 bidons met dorstlesser/energiedrank, een muelireep en een fruitreep van AH. Ik maak de dorstlesser wel 1/3 minder sterk dan op het blik staat omdat ik hem anders te zoet vind. Bij warm weer zoals nu worden de bidons nog wel een keer opnieuw gevuld onderweg (met dorstlesser en water)

kortere ritten:
1 bidon dorstlesser, 1 bidon water en een reepje (dat meestal niet op gaat).

Ontbijt:
muesli met yoghurt of havermoutpap met noten, fruit, vruchtensap, koffie

1975dcs
Forum-lid

1975dcs 11 jul 2010 13:42

[quote="Elboutero"]bidon met ranja / sportdrank en een met water. Als ik onderweg dorst krijg stop ik bij een benzinepomp o.i.d. en koop ik daar wat. Wat betreft eten meestal muesli repen of van die fruitrepen van de AH. [/quote]

Dat doe ik ook meestal! Koud is toch lekkerder... Meestal een AA, die is geconcentreerd en kan je dan wegspoelen met bidonwater...

Plaats reactie