Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Orbea Orca

bert
Forum-lid

bert 21 nov 2004 11:42

Quoten: Origineel geplaatst door BIANCHI_EURO op 21 November 2004

En de wel lachwekkende psychologische spoed cursus van vandaag kunnen we weer gerust gaan slapen.  
Welterusten, B. 

let maar op hoeveel mensen op een verjaardag hun eigen keuzes de hemel in prijzen om maar niet te hoeven (willen) zien dat er ook andere en betere zijn.Het voorkomen van cognitieve dissonantie en het streven naar consonantie is een heel belangrijke drijfveer van kopers. is het niet hartstikke leuk om (na aanschaf !!) een test te lezen van jouw product waar het goed uitkomt, bijv. in een blad als fiets?? dat komt allemaal hierdoor.
EDIT: Jij ook welterusten.
lekker de wieltjes laten rollen

timowr
Forum-lid

timowr 21 nov 2004 12:09

Quoten: Origineel geplaatst door Bert op 21 November 2004

let maar op hoeveel mensen op een verjaardag hun eigen keuzes de hemel in prijzen om maar niet te hoeven (willen) zien dat er ook andere en betere zijn.

Let maar op hoeveel mensen op een verjaardag zeggen dat een fabrikant niet deugt om te verbloemen dat ze een product onkundig gebruikte hebben of gewoon pech hebben gehad.
"Sony televisies zijn waardeloos. Die van mij ging al na twee weken stuk."
Dat soort uitspraken dus.

[...] Als het aan sommigen hier ligt, zouden alle (of tenminste de helft) van de geproduceerde Bianchi frames moeten worden getest in een laboratorium, en er zou foto documentatie moeten zijn van alle tests. In aanwezigheid van een notaris, anders krijgen we weer van (het zijn maar 10 foto's die steeds worden gebruikt en veranderd).[...]

Het is al even vreemd om het gerucht te verspreiden dat van sommige modellen 70 procent kapot gaat zonder enige statistieke onderbouwing van die bewering, of zeggen dat er  tientallen foto's van gebroken Bianchi frames bestaan terwijl we er vooralsnog niet één hebben gezien. En dat is idd. vreemd.

Dat jouw frame is heel gebleven, ontkracht nog helemaal niet de berichten dat bianchi frames vaker kapot lijken te gaan dan andere merken, dat snap je toch zelf.

De crux zit hem in het woordje "lijken". Vooralsnog zijn er geen berouwbare cijfers die uitwijzen dat Bianchi frames echt vaker stuk gaan dan andere merken. Dat snap je toch zelf.

bert
Forum-lid

bert 21 nov 2004 13:03

Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 21 November 2004

let maar op hoeveel mensen op een verjaardag hun eigen keuzes de hemel in prijzen om maar niet te hoeven (willen) zien dat er ook andere en betere zijn.

Let maar op hoeveel mensen op een verjaardag zeggen dat een fabrikant niet deugt om te verbloemen dat ze een product onkundig gebruikte hebben of gewoon pech hebben gehad.
"Sony televisies zijn waardeloos. Die van mij ging al na twee weken stuk."
Dat soort uitspraken dus.

[...] Als het aan sommigen hier ligt, zouden alle (of tenminste de helft) van de geproduceerde Bianchi frames moeten worden getest in een laboratorium, en er zou foto documentatie moeten zijn van alle tests. In aanwezigheid van een notaris, anders krijgen we weer van (het zijn maar 10 foto's die steeds worden gebruikt en veranderd).[...]

Het is al even vreemd om het gerucht te verspreiden dat van sommige modellen 70 procent kapot gaat zonder enige statistieke onderbouwing van die bewering, of zeggen dat er  tientallen foto's van gebroken Bianchi frames bestaan terwijl we er vooralsnog niet één hebben gezien. En dat is idd. vreemd.

Dat jouw frame is heel gebleven, ontkracht nog helemaal niet de berichten dat bianchi frames vaker kapot lijken te gaan dan andere merken, dat snap je toch zelf.

De crux zit hem in het woordje "lijken". Vooralsnog zijn er geen berouwbare cijfers die uitwijzen dat Bianchi frames echt vaker stuk gaan dan andere merken. Dat snap je toch zelf.

Er is idd geen reden om absoluut te stellen dat de frames echt vaker stuk gaan. En als je je op het standpunt stelt "als het niet wettig en overtuigend bewezen is, is het niet waar", dan zul je dat ongetwijfeld heel lang vol kunnen houden en nooit hoeven toegeven dat je bij aanschaf van een bianchi frame een groter risico loopt dan bij bijv. trek of pinarello. Maar voor mij als potentiele koper zijn dit soort hardnekkige aanwijzingen toch reden om geen bianchi te kopen. over de cognitieve dissonantie: Het staat gelukkig iedereen vrij om altijd alles in twijfel te trekken, maar dit is toch echt een gedegen onderzocht en goed gedocumenteerd gedragsverschijnsel dat niet met 1 of 2 anekdotes van tafel geveegd kan worden. Je vindt er boekenkasten wetenschappelijke literatuur over.

wibo
Forum-lid

wibo 21 nov 2004 13:22

Aan guyhuygen:
Waarom zo'n afgeven op Taiwanframes? Gibi Fibre fantastische fiets? Bewezen? Kun je gegevens leveren? Fabrikant/verkoper, testbankresultaten (incl. duurzaamheidstest), ervaringen van andere rijders, foto's, keuze in maten/gewichten, kleurkeuze, internet-sites, etc.
We zijn benieuwd!

bianchi_euro
Forum-lid

bianchi_euro 21 nov 2004 14:58

bijv. trek of pinarello. Maar voor mij als potentiele koper zijn dit soort hardnekkige aanwijzingen toch reden om geen bianchi te kopen. over de cognitieve dissonantie: Het .....blablabla.....(zzzz....snurk).

Juist ja Bert een mooie Trek of Pinarello,
Nou ik denk dat joe vandaag met de benenwagen naar huis kunt. Lees maar zelf: 
Eerst een fragment over Trek daarna het gehele bericht:
I'm not trying to put you off what is obviously your conviction, but I have studied the properties of various materials, including carbon fibre and I feel it necessary to point out these things. Further to this, my brother works as a mechanic at the biggest Trek dealer in Australia and replacements of 5200 and 5500 frames seem to be constantly occuring in their workshop.I have also seen my brother's carbon fibre Look crack all the way along the chainstay when riding over a speedhump. It now hangs in his room.
HELE BERICHT?:

color=#22229c tafi
vbmenu_register("postmenu_243325", true);

Registered User

Carbon fibre is not bound chemicaly.It consists of carbon fibres (rather like human hairs only perhaps thiner) braided and then layed around a mould before they are set in a resin which holds the carbon in the proper position. The only chemical reaction that can occur is in the vulcanization of the plastic resin. The fibres are unreactive (unless you set them on fire!) and are simply kept preserved in the resin. The nature of plastic itself is that it is not bonded chemically, it exists as a mess of long chain hydrocarbons which do not fall apart because of entanglement of molecules.People who use carbon should be fairly au fait with the phenomenon of fibre pullout, where under repeated stress, the fibres, being finite in length, are pulled through the resin resulting in the material loosing integrity over time.I'm not trying to put you off what is obviously your conviction, but I have studied the properties of various materials, including carbon fibre and I feel it necessary to point out these things. Further to this, my brother works as a mechanic at the biggest Trek dealer in Australia and replacements of 5200 and 5500 frames seem to be constantly occuring in their workshop.I have also seen my brother's carbon fibre Look crack all the way along the chainstay when riding over a speedhump. It now hangs in his room.

IMG class=inlineimg title=Report Bad Post alt=Report Bad Post src= http://www.cyclingforums.com/images/buttons/report.gif">  

TOCH MAAR EEN PINARELLO, BERT?
Reviewed by:  color=#0000ffLeeroy996, Road Racer
Price Paid: $2700 at Downtown Bicycles Fl
Bike Setup:Record
Summary:Buying a Pinarello has been a disaster. I really wanted somthing unique and Italian. I purchased this frame after sending my Prince away on Warranty. The Prince took 6 months to return and they sent the wrong size (I swapped it for a TCR composite for my girlfriend) Well, the SL now has paint problems. The decals are coming off the top tube and the frame is rusting around the brake guides. My dealers personal bike has the same problem. Pinarello want me to send the bike to Italy, even though they know this is the second bike I have had problems with. Wait 6 months - forget it.
Strengths:I have a Cinquanta. The Prince SL now feels very average.
Weaknesses:Poor Pinarello service. I sent a lengthy e-mail to them pleading to help me out. I live in the Bahamas and sending things away is costly and time consuming. "They don't care" This is supposed to be a premium product. I no longer recommend this bike for recreational riders or racers.
Similar Products Used:Prince, De Rosa Cinquanta
Need I say more? B.
(Trekkie Cracky, zo je wilt)..
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

timowr
Forum-lid

timowr 21 nov 2004 15:07

Om even bij de denkwijze van sommige forum bezoekers te blijven:
Ik weet het nog geen foto's, daar moet ik ff wat langer voor zoeken. Maar de meeste zijn wel genezen voor Trek's / Pinarello's na deze argumenten.
-
Precies, wie heeft er nou nog een voorkeur voor Trek cq. Pinerello??
Er wordt niet veel rommel meer verkocht tegenwoordig, maar Trek cq. Pinarello bakt ze wel bruin hoor, sjonge jonge.
TreK?? Krak !!

bert
Forum-lid

bert 21 nov 2004 17:03

dus 1 kapotte trek en 1 pina met losse stickertjes? ik ben niet onder de indruk en mijn broertje ernie ook niet.
hoezo bakt Pinarello ze bruin? Omdat er 1 frame was met verfproblemen? Ik zie hier i.t.t. Bianchi geen aanwijzingen voor structureel probleem.

bianchi_euro
Forum-lid

bianchi_euro 21 nov 2004 19:52

dus 1 kapotte trek en 1 pina met losse stickertjes? .....
......Omdat er 1 frame was met verfproblemen? Ik zie hier i.t.t. Bianchi geen aanwijzingen voor structureel probleem.

Ik was er voor het gemak even vanuit gegaan dat ook jij Engels begrijpt, Bert. Dat was kennelijk een beetje voorbarig.
my brother works as a mechanic at the biggest Trek dealer in Australia and replacements of 5200 and 5500 frames seem to be constantly occuring in their workshop
Uit hetgeen die jongen hierboven vermeld valt op te maken dat er Trek's aan de lopende band breken. Hij maakt juist duidelijk melding van een structureel probleem.
Bert niet prettig dat ik je ook dit nog moet uitleggen. Had beter geweest als je het zelf door had. Maar voor jou situatie hebben we in Holland een woord. Zo lang je de beloofde foto's van "bosjes gebroken XL carbon's" kunt linken ben je gewoon uitgeluld.
Als je nu echt iets wil hebben dat onbreekbaar is, waarom ga je dan niet dammen?
Ciao, B. 

http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

timowr
Forum-lid

timowr 21 nov 2004 20:15

Bert, hoe noemen ze dat in de psychologie: selectief lezen?

bert
Forum-lid

bert 21 nov 2004 21:12

Quoten: Origineel geplaatst door BIANCHI_EURO op 21 November 2004

Zo lang je de beloofde foto's van "bosjes gebroken XL carbon's" kunt linken ben je gewoon uitgeluld.

Ik heb die foto's nooit beloofd en ik heb ook niet gezegd dat de Bianchi's bij bosjes breken. Ik heb gezegd dat er voor mij voldoende reden is om als potentiele koper Bianchi uit de weg te gaan en dat ik het niet reeel vind om zo'n beeld pas te willen hebben bij veel overtuigend (' wetenschappelijk' ) bewijs. Bovendien: Let maar op, als er daadwerkelijk fotobewijs of laboratoriumonderzoek zou zijn dat schrikbarende uitkomsten geeft, dan zeggen jullie weer: Ja, een laboratoriumonderzoek is toch anders dan op de weg, en wat betreft de foto's van gebroken frames, ze zullen wel een moertje te hard hebben aangedraaid of met hun gewicht van 120 kg over de kasseien zijn gereden.
Ik bedoel gewoon dat ik negatieve berichten uit meerdere bronnen verontrustend vind en genoeg aanleiding vind om heel voorzichtig te zijn met het kopen van zo'n frame. En dat dus niet te doen als het frame bij jou veel te lijden heeft (zwaar gewicht of veel over slecht wegdek).

En dat bericht over Trek's is ook zeker geen goed bericht, daar schrik ik ook van. niks selectief dus. Vanmiddag had ik haast en heb het bericht (in slechte layout, maar dat geeft niks) te snel gelezen en daaroverheen gelezen. MAar ik loop er heus niet voor weg hoor.

wibo
Forum-lid

wibo 21 nov 2004 23:18

Hopelijk is de psychologische correspondentie nu uitgewoed of zet deze zich elders voort onder een ander onderwerp. Er staan over de Orbea Orca (waar het uiteindelijk hier om gaat) nog vragen open aan Lucr en guyhuygen.  Graag antwoord!! 

roger
Forum-lid

roger 23 nov 2004 19:19

Mister BIANCHI
Ik vindt het jammer dat ik je geen foto kan laten zien van mijn gebroken framepje omdat ik al een nieuwe heb na 9mnd wachten op Italie (garantie).Nu heb ik mijn nieuwe XL klaar 7.3kg prachtfiets als hij nu langer dan 1100km mee zou gaan zou dat meegenomen zijn mijn volgende wordt een BMC teammachine SLT01 en gaat mijn XL als winterfiets fungeren had hij maar niet moeten breken(straf).Heeft iemand mischien ervaring met dit frameset alvast bedankt
KLIMGEIT
I live to ride,I ride Passoni

Plaats reactie