Vakantie Stelvio beklimmen
Ik ben ook van mening dat je de Stelvio ooit gefietst moet hebben. Bij mooi weer is het echt genieten om door al die " tornanti " heen te manoeuvreren. Het is toch een redelijk gelijkmatige klim, die met het juiste verzet best te doen is, tenzij je reeds 150 km in de benen hebt, dan wordt het een iets ander verhaal! Na 150 km is de Stockeu overigens ook een "moordenaar", maar dat terzijde.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Begin augustus ga ik met een fietsmaatje o.a. de Stelvio vanuit Prato beklimmen. Als we afdalen via de Umbrailpass kunnen we er een mooi rondje van een km of 80 van maken (ons hotel ligt een beetje ten oosten van Prato). Ik begrijp echter dat er een stuk onverhard in de afdaling van de Umbrailpass zit. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het lijkt me eerlijk gezegd bloedlink als je met een gangetje van 60/70 km/h aan komt dalen en de weg ineens onverhard wordt. Of is het goed te doen, zolang je een beetje voorzichtig bent?
Het onverharde stuk is ca. 3 km lang en is een soort strade bianche (halfverhard). Heel goed te doen met ca. 40 - 45 km/u, en er zitten ook geen kuilen in. Ik zou me er geen zorgen over maken, ik vond het (achteraf) prima te doen en ook niet storend.
Ik was alleen bang voor lekke banden, maar ook dat viel gelukkig mee.
Ik was alleen bang voor lekke banden, maar ook dat viel gelukkig mee.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Ok, klinkt goed. En is mijn aanname dat de Umbrailpass een stuk rustiger is dan de gewone Pratokant juist?loos schreef:Het onverharde stuk is ca. 3 km lang en is een soort strade bianche (halfverhard). Heel goed te doen met ca. 40 - 45 km/u, en er zitten ook geen kuilen in. Ik zou me er geen zorgen over maken, ik vond het (achteraf) prima te doen en ook niet storend.
Ik was alleen bang voor lekke banden, maar ook dat viel gelukkig mee.
Twee jaar terug was het in ieder geval een stuk rustiger, niemand tegengekomen, terwijl het aan beide andere zijdes erg druk was. Het verharde stuk is overigens een leuk afdalinkje en het onverharde erg goed te doen.elefantino schreef:Ok, klinkt goed. En is mijn aanname dat de Umbrailpass een stuk rustiger is dan de gewone Pratokant juist?loos schreef:Het onverharde stuk is ca. 3 km lang en is een soort strade bianche (halfverhard). Heel goed te doen met ca. 40 - 45 km/u, en er zitten ook geen kuilen in. Ik zou me er geen zorgen over maken, ik vond het (achteraf) prima te doen en ook niet storend.
Ik was alleen bang voor lekke banden, maar ook dat viel gelukkig mee.
~live fast, die young ~
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Een leuk afdalinkje in de zin van snel of moeilijk?girlinred schreef:Twee jaar terug was het in ieder geval een stuk rustiger, niemand tegengekomen, terwijl het aan beide andere zijdes erg druk was. Het verharde stuk is overigens een leuk afdalinkje en het onverharde erg goed te doen.elefantino schreef:Ok, klinkt goed. En is mijn aanname dat de Umbrailpass een stuk rustiger is dan de gewone Pratokant juist?loos schreef:Het onverharde stuk is ca. 3 km lang en is een soort strade bianche (halfverhard). Heel goed te doen met ca. 40 - 45 km/u, en er zitten ook geen kuilen in. Ik zou me er geen zorgen over maken, ik vond het (achteraf) prima te doen en ook niet storend.
Ik was alleen bang voor lekke banden, maar ook dat viel gelukkig mee.
Als ik me nog goed herinner komt het onverharde stuk na het bruggetje, dit bruggetje zie je duidelijk aankomen zodat je ruim op tijd kunt afremmen. Je wilt namelijk niet volle bak op het onverharde moeten remmen voor die eerste toch erg scherpe bocht.rob74 schreef:Goed te doen dat 'onverharde' stuk. De rest van de afdaling is best technisch. Smal en veel haarspeldbochten. En ook nog eens best steil.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Dank, dat is nuttige informatie!deijn schreef:Als ik me nog goed herinner komt het onverharde stuk na het bruggetje, dit bruggetje zie je duidelijk aankomen zodat je ruim op tijd kunt afremmen. Je wilt namelijk niet volle bak op het onverharde moeten remmen voor die eerste toch erg scherpe bocht.rob74 schreef:Goed te doen dat 'onverharde' stuk. De rest van de afdaling is best technisch. Smal en veel haarspeldbochten. En ook nog eens best steil.
Nu maar hopen dat je je het goed herinnerd hebt...deijn schreef: Als ik me nog goed herinner komt het onverharde stuk na het bruggetje, dit bruggetje zie je duidelijk aankomen zodat je ruim op tijd kunt afremmen. Je wilt namelijk niet volle bak op het onverharde moeten remmen voor die eerste toch erg scherpe bocht.
Inderdaad na het bruggetje
Paar weken geleden waren ze volop bezig met het leggen van, ik denk, drainage buizen. De pas was "afgesloten" voor alle verkeer. Ik heb hem toch opgereden en kon er zonder problemen langs. Wel even netjes gevraagd aan de mannen die aan het werk waren.
Het stukje onverhard stelt weinig voor en geeft zeker geen problemen.
Paar weken geleden waren ze volop bezig met het leggen van, ik denk, drainage buizen. De pas was "afgesloten" voor alle verkeer. Ik heb hem toch opgereden en kon er zonder problemen langs. Wel even netjes gevraagd aan de mannen die aan het werk waren.
Het stukje onverhard stelt weinig voor en geeft zeker geen problemen.
Allard