Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets blijkt oude te zijn dan de dealer verteld heeft

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 27 jul 2011 20:08

thomwittendorp schreef:Gewoon eisen dat je de caad 10 (ultegra) kunt krijgen voor de prijs van de fiets die je nu hebt. De fm heeft je verkeerd voorgelicht en dus moet hij maar op de blaren zitten, zegt al genoeg dat hij ook direct maar bij andere frames ging controleren of het jaartal klopte.

Eventueel gewoon flink wat korting regelen, dus dat je maar een klein beetje bij hoeft te betalen.

Ja kan ik proberen maar geef het weinig kans. Is niet echt een winkel om mee over de prijs goed te kunnen onderhandelen heb ik het idee.
Het gekke is dat vrijwel elke winkel de adviesprijzen hanteren. Lijkt er op dat er duidelijke prijs afspraken gemaakt zijn...

Maar ik kan het natuurlijk proberen :D :)

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 27 jul 2011 20:11

Carrinthe schreef:
Faluro schreef:Oke inmiddels ben ik er achter gekomen dat je twee CAAD10 versies hebt: een afgemonteerd met 105 en de andere met Ultegra.
De 105 versie kost net zoveel momenteel als de Trek 2.5 Ultegra die momenteel in de aanbieding is. Op het eerste oog lijkt daarmee de Trek een gunstige prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Maar is dat ook zo???? Ik hoor van vele dat het frame van de CAAD10 geweldig moet zijn. Is het frame van de Trek dan minder goed of vergelijkbaar? In dat geval is de Trek met de Ultegra afmontage in het voordeel ofniet?
De CAAD word universeel gezien als één van de beste aluminium frames. Echter denk ik dat de Trek ook een uitstekende fiets is en wat voor jouw het beste zal zijn is ook van andere dingen afhankelijk. Je hebt de gelegenheid om beide fietsen bij de FM te testen. Ga er eens op zitten en rij een rondje. Welke zit voor jou comfortabeler? Merk je verschil in schakelen tussen de Ultegra en de 105? Welke vind je qua looks mooier? Ik denk dat je met beide een zeer goede keus maakt en dus niet snel een miskoop doet als de maat maar klopt. Koop dus degene waar je je het lekkerst op voelt. En vergeet niet foto's te plaatsen als je 'em hebt. :D
Mijn gevoel zegt dat ik voor de CAAD10 moet gaan. Ik lees ook alleen maar (zeer) lovende reviews.

De trek 2.5 kan ik wat minder review/testen over vinden. Maar goed ga ze zeker allebei uitproberen. Ik denk ook dat ik als leek weinig verschil zal opmerken tussen de 105 of Utegra schakelsystemen..

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 27 jul 2011 20:30

Ik zie dat de TREK een 50/34 compact is met een 11-28 cassette. Dit is dus een fiets die afgesteld is voor serieuze heuvels of bergen. Als je voornamelijk op het vlakke rijd zou je kunnen overwegen om het binnenblad te (laten) vervangen voor een 39 en de cassette voor een 12-23, 12-25 (of 12-27 als je bang bent die heuvels niet op te komen) omdat je daar op vlak terrein veel meer aan hebt en je de 11 niet nodig hebt tenzij je wil spinten met Mark Cavendish :). Rijd je veel heuvel of bergen op dan word het een ander verhaal. Volgens mij is dat makkelijk met de FM bespreekbaar zonder dat dat (veel) extra hoeft te kosten.

Ook bij de CAAD moet je daar op letten omdat ik zie dat die geleverd word met een 50/34 compact of een 52/39/30 triple. Beide i.c.m. een 12-27 cassette. Die cassette kan je laten zitten want die is voor het vlakke hetzelfde als een 12-25 waarbij alleen de laatste 2 kransjes verschillen. Maar bij de compact kan je dus ook weer overwegen het binnenblad te vervangen.
Laatst gewijzigd door Carrinthe op 27 jul 2011 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 27 jul 2011 20:43

Carrinthe schreef:Ik zie dat de TREK een 50/34 compact is met een 11-28 cassette. Dit is dus een fiets die afgesteld is voor serieuze heuvels of bergen. Als je voornamelijk op het vlakke rijd zou je kunnen overwegen om de het binnenblad te (laten) vervangen voor een 39 en de cassette voor een 12-23, 12-25 (of 12-27 als je bang bent die heuvels niet op te komen) omdat je daar op vlak terrein veel meer aan hebt en je de 11 niet nodig hebt tenzij je wil spinten met Mark Cavendish :). Rijd je veel heuvel of bergen op dan word het een ander verhaal. Volgens mij is dat makkelijk met de FM bespreekbaar zonder dat dat (veel) extra hoeft te kosten.

Ook bij de CAAD moet je daar op letten omdat ik zie dat die geleverd word met een 50/34 compact of een 52/39/30 triple. Beide i.c.m. een 12-27 cassette. Die cassette kan je laten zitten want die is voor het vlakke hetzelfde als een 12-25 waarbij alleen de laatste 2 kransjes verschillen. Maar bij de compact kan je dus ook weer overwegen het binnenblad te vervangen.
wederom thanks :)

Ik volg je niet helemaal maar begrijp er uit dat de "gearing" van beide feitsen wat ongunstig is voor het vlakke fietswerk maar meer afgestemd is op het trotseren van heuvels, toch?

Waar het mij omgaat is dat ik een fiets krijg die gewoon gemakkelijk snel vaart maakt. Zo heb in het verleden MBT fietsen gehad. Mijn laatste fiets is mij zo tegengevallen omdat deze op één of andere manier er minder hard mee kon gaan. Terwijl mijn vorige fiets dat een stuk beter deed.

BTW ik heb voor as. vrijdag een afspraak gemaakt met de winkel in kwestie voor de proefritten..

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 jul 2011 20:54

een compact is een wat onhandig systeem voor op het vlakke. De 34 is net te klein en de 50 net te groot. Dit los je doorgaans op door de 34 voor een 39 te vervangen. Als je de bergen in gaat, monteer je de 34 weer. De 11-28 cassette kent veel grote sprongen tussen de kransjes. Ook dat is niet handig op het vlakke.

en over de quote:
"Maar het mij omgaat is dat ik een fiets krijg die gewoon gemakkelijk snel vaart maakt. "
Je zult toch echt zelf moeten trappen :D :D
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 27 jul 2011 21:26

verschil in 105 en ultegra merk je wel duidelijk vind ik
ultegraq is net iets fijner en ook iets lichter
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 27 jul 2011 21:33

drummie71 schreef:verschil in 105 en ultegra merk je wel duidelijk vind ik
ultegraq is net iets fijner en ook iets lichter
hmmm het wordt er niet gemakkelijke op voor mij :)

De Trek heeft ultegra maar zeer waarschijnlijk een wat mindere frame, de CAAD (zelfde prijs klasse dan) heeft de 105. Dit zou ik dan tegen elkaar op moeten wegen.
Alleen is het de vraag of ik als leek deze verschillen ook echt goed zal opmerken

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 27 jul 2011 21:35

rob74 schreef:een compact is een wat onhandig systeem voor op het vlakke. De 34 is net te klein en de 50 net te groot. Dit los je doorgaans op door de 34 voor een 39 te vervangen. Als je de bergen in gaat, monteer je de 34 weer. De 11-28 cassette kent veel grote sprongen tussen de kransjes. Ook dat is niet handig op het vlakke.

en over de quote:
"Maar het mij omgaat is dat ik een fiets krijg die gewoon gemakkelijk snel vaart maakt. "
Je zult toch echt zelf moeten trappen :D :D
dat is wat ik mee kan nemen naar de fietsenwinkel (misschien gelijk dit laten aanpassen door hun)

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 27 jul 2011 21:52

Ik rij al weer bijna 6000km met een compact groep en vind dat je hiermee prima op het vlak weg kan. Als je 50x17 draait met cadans van 90 rij je mooi 33 per uur. Het voordeel van de compact is dat je ook prima in limburg en posbank enz weg komt. Eventeel kan je kiezen een 12-27 achter te moneteren. Maar je voorblad vervangen voor een 39 lijkt mij wat overdreven zeker voor een beginner. Dan is het wel lekker als je een klein verzetje kan zetten als je een beetje moet klimmen.

105 prima groep ultegra beter maar niet veel. Ik merk geen verschil.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

wmc
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 27 jul 2011 22:22

Die 39 lijkt me voor het vlakke juist ideaal. Zelf heb ik voor een triple gekozen (met 39) omdat voor een trainigs tempo van 30-31 km/u en 100 rpm je kunt rijden op de 39-16. Met een normale compact wordt dit 34-14 of 50-21, beide redelijk scheve kettinglijnen.

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 27 jul 2011 22:49

Je gaat op het vlakke toch niet overschakelen naar het binnenblad?? :?

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 27 jul 2011 22:56

MooMoo schreef:Je gaat op het vlakke toch niet overschakelen naar het binnenblad?? :?

misschien kan hij hierdoor zo wel de juiste versnelling te vinden waardoor de rpm/snelheid gunstig wordt??? :?:

Plaats reactie