Hét Niet-ronde kettingbladen-topic (Q-ring, O'symmetric,etc)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als je alles geloofd wat fabrikanten beweren dan is 't leven wel erg eenvoudig (of juist gecompliceerd?).
En Jip en Janneke taal is leuk voor Jip en Janneke onderwerpen, volgens mij is de materie toch iets wat genuanceerder in deze. Ik ga iets echt niet onnodig ingewikkeld opschrijven, maar om een discussie op een beetje niveau te houden moet 't 1 en ander wel juist geformuleerd worden.
En Jip en Janneke taal is leuk voor Jip en Janneke onderwerpen, volgens mij is de materie toch iets wat genuanceerder in deze. Ik ga iets echt niet onnodig ingewikkeld opschrijven, maar om een discussie op een beetje niveau te houden moet 't 1 en ander wel juist geformuleerd worden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Net nog even gezocht naar artikelen. Een (onafhankelijk) artikel wat ik niet kende gevonden: http://researchspace.ukzn.ac.za/jspui/b ... D_2008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Samenvatting geen statistisch significante verschillen voor o.a. max vermogen en VO2Max, enkel misschien een significant verschil voor de hoeveelheid melkzuur.
En nog een puur theoretisch onderzoek: https://www.me.utexas.edu/~neptune/Papers/job41(7" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf
En tot slot nog een theoretische (voor wat 't waard is): http://www.trainsharpcyclecoaching.co.u ... -study.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Samenvatting geen statistisch significante verschillen voor o.a. max vermogen en VO2Max, enkel misschien een significant verschil voor de hoeveelheid melkzuur.
En nog een puur theoretisch onderzoek: https://www.me.utexas.edu/~neptune/Papers/job41(7" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf
En tot slot nog een theoretische (voor wat 't waard is): http://www.trainsharpcyclecoaching.co.u ... -study.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
@ 53-11 en amclassic-fan
Klopt maar dan hoeft er niet de warmteontwikkeling in een veer van de achterderailleur bij gehaald te worden want dan ben je gewoon dik aan het doen. Ik heb ook gezegd dat ik niet in die procenten geloof. Jullie vroegen eerst om cijfers en later een bron. Dus geef ik die. Dat het niet aan je verwachtingen voldeed of een hoog wc-eend reclame gehalte heeft ala.
Minder lactaat ontwikkeling is een langzamere verzuring. Er stond op de verpakking dat je 4,1 % minder lactaat opbouwd volgens WC Eend.
Deze discussie is 3 jaar geleden op een mtb forum ook al gevoerd. De zelfde misvattingen zie ik hier nu weer langs komen.
Persoonlijk heb ik veel profijt van Qrings gehad in mijn fiets verleden. Op de MTB bij niet goed lopende klimmen trap je niet ineens tegen een dood punt aan en sta je dus niet in eens stil. Op de racer reed ik met een 39 Qring binnen blad lachend elke 3 tot 4 weken de mergelland route in limburg Zonder al te veel moeite reed ik de eyserenboschweg of de keutenberg op. Terwijl ik met een ronde 39 omhoog moest stampen op die heuveltjes.
Aan de andere kant je hoeft Rotor niet te geloven. Je hoeft van mij niets aan te nemen ik verdien er toch niets mee. Je mag zelfs wetenschappelijke termen gebruiken om te laten zien dat je werktuigbouwkunde hebt gestudeerd. Want dat is geen gemakkelijke studie.
Ik vraag alleen maar of je het normaal wil houden en er niet te veel externe ruis bij wilt halen. Dan zal ik proberen op niveau te praten. Waar kan ik de aardappels op halen?
Bedankt voor je aanvulling op 09:47 Osymetric study
Klopt maar dan hoeft er niet de warmteontwikkeling in een veer van de achterderailleur bij gehaald te worden want dan ben je gewoon dik aan het doen. Ik heb ook gezegd dat ik niet in die procenten geloof. Jullie vroegen eerst om cijfers en later een bron. Dus geef ik die. Dat het niet aan je verwachtingen voldeed of een hoog wc-eend reclame gehalte heeft ala.
Minder lactaat ontwikkeling is een langzamere verzuring. Er stond op de verpakking dat je 4,1 % minder lactaat opbouwd volgens WC Eend.
Deze discussie is 3 jaar geleden op een mtb forum ook al gevoerd. De zelfde misvattingen zie ik hier nu weer langs komen.
Persoonlijk heb ik veel profijt van Qrings gehad in mijn fiets verleden. Op de MTB bij niet goed lopende klimmen trap je niet ineens tegen een dood punt aan en sta je dus niet in eens stil. Op de racer reed ik met een 39 Qring binnen blad lachend elke 3 tot 4 weken de mergelland route in limburg Zonder al te veel moeite reed ik de eyserenboschweg of de keutenberg op. Terwijl ik met een ronde 39 omhoog moest stampen op die heuveltjes.
Aan de andere kant je hoeft Rotor niet te geloven. Je hoeft van mij niets aan te nemen ik verdien er toch niets mee. Je mag zelfs wetenschappelijke termen gebruiken om te laten zien dat je werktuigbouwkunde hebt gestudeerd. Want dat is geen gemakkelijke studie.
Ik vraag alleen maar of je het normaal wil houden en er niet te veel externe ruis bij wilt halen. Dan zal ik proberen op niveau te praten. Waar kan ik de aardappels op halen?
Bedankt voor je aanvulling op 09:47 Osymetric study
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat jij de berichten van bijv Scepticus niet (volledig) begrijpd wil niet zeggen dat hij misvattingen heeft over dit onderwerp. De ovaliteit van het blad kan je gewoon beschrijven met 't theoretisch aantal tandjes op bepaalde delen van het blad, zo wordt 't ook gedaan in de wetenschappelijke publicaties. De mens is een uiterst belabberd meet instrument. We hebben 't gevoel dat we harder gaan als we de banden/tubes harder oppompen. Geef je iemand een nieuwe fiets of nieuwe dan zijn ze vaak ook direct lyrisch over de snelheidswinst. Er is een reden dat we graag wetenschappelijke publicaties zien en niet iedere claim zo maar voor waar aan nemen.
Volgens mij heeft overigens niemand van de actieve posters in dit topic werktuigbouwkunde gestudeerd... De discussie over het energie verlies in de achter-derailleur is gewoon relevant. De TS (1 van de 3 posters die bewegings wetenschappen heeft gestudeerd) wil namelijk onderzoeken hoeveel energie verloren gaat in de achter-derailleur door het ovale blad. De energie die in de veer van de achter-derailleur verloren gaat is warmte. Dus de warmte ontwikkeling in de achter-derailleur heeft helemaal niets te maken met 'dik' doen.
Volgens mij heeft overigens niemand van de actieve posters in dit topic werktuigbouwkunde gestudeerd... De discussie over het energie verlies in de achter-derailleur is gewoon relevant. De TS (1 van de 3 posters die bewegings wetenschappen heeft gestudeerd) wil namelijk onderzoeken hoeveel energie verloren gaat in de achter-derailleur door het ovale blad. De energie die in de veer van de achter-derailleur verloren gaat is warmte. Dus de warmte ontwikkeling in de achter-derailleur heeft helemaal niets te maken met 'dik' doen.
Je hoeft me niet recht te zetten of op mijn plaats te wijzen. Inderdaad is de mens een belabberd meet instrument. Ik zie ook graag een lijst met cijfers voor ik geloof dat iets goed of slecht is. De TS heeft het in zijn begin post helemaal niet over energieverlies in door beweging in een achterderailleur. Hij wil wel kijken wat de negatieve effecten zijn op ons bewegingsapparaat. Hoeveel onze knieen lijden onder het gebruik van die dingen.
Dat warmteontwikkeling in een bepaald onderdeel van een fiets energieverlies is snapt hier iedereen. Maar ik denk niet dat de TS zijn onderzoek zo uitgebreid moet gaan doen.
Ik wilde helemaal niet nogmaals het verhaal uit leggen wat er 2 pagina's eerder al stond. Ik dacht dat M=FxA wel volstond. Voor mij is dat automatisch in goniometrie berekenen. De koppeling http://www.trainsharpcyclecoaching.co.u ... -study.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; gaat naar een bestand waar ze dit wel doen.
Stiekem begrijp ik ook wel wat er staat in de posts ik vind het onbeleefd om andere mensen dom te noemen. Alleen door er dingen in te zetten in een voor niet iedereen begrijpbare taal kan het zijn dat de controlerende moderator ongemerkt het topic, off topic laat gaan. Inderdaad zou je gewoon de ovaliteit beschrijven met een beschrijven met een theoretisch aantal tandjes. Maar niet iedereen begrijpt dat en roept daardoor dingen zoals bij een ovalen tandblad van 50 verplaats je ook gewoon 50 tandjes als bij een rond blad. Of dat je dansende kettingen krijgt welk je weer op kan lossen met een demper. Dan kun je die mensen dom noemen maar ik denk dat ze de voorgaande berichten niet volledig hebben begrepen.
Ik hoop dat er een goed onderzoek komt en dat het tot nu toe nog onduidelijke nut van deze bladen versterkt of ontkracht word door dat onderzoek. Tot die tijd ga ik op mijn fiets rijden al dan niet met Qrings. Het is dat het hier nu regent anders had ik het niet eens zo ver laten komen.
Dat warmteontwikkeling in een bepaald onderdeel van een fiets energieverlies is snapt hier iedereen. Maar ik denk niet dat de TS zijn onderzoek zo uitgebreid moet gaan doen.
Ik wilde helemaal niet nogmaals het verhaal uit leggen wat er 2 pagina's eerder al stond. Ik dacht dat M=FxA wel volstond. Voor mij is dat automatisch in goniometrie berekenen. De koppeling http://www.trainsharpcyclecoaching.co.u ... -study.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; gaat naar een bestand waar ze dit wel doen.
Stiekem begrijp ik ook wel wat er staat in de posts ik vind het onbeleefd om andere mensen dom te noemen. Alleen door er dingen in te zetten in een voor niet iedereen begrijpbare taal kan het zijn dat de controlerende moderator ongemerkt het topic, off topic laat gaan. Inderdaad zou je gewoon de ovaliteit beschrijven met een beschrijven met een theoretisch aantal tandjes. Maar niet iedereen begrijpt dat en roept daardoor dingen zoals bij een ovalen tandblad van 50 verplaats je ook gewoon 50 tandjes als bij een rond blad. Of dat je dansende kettingen krijgt welk je weer op kan lossen met een demper. Dan kun je die mensen dom noemen maar ik denk dat ze de voorgaande berichten niet volledig hebben begrepen.
Ik hoop dat er een goed onderzoek komt en dat het tot nu toe nog onduidelijke nut van deze bladen versterkt of ontkracht word door dat onderzoek. Tot die tijd ga ik op mijn fiets rijden al dan niet met Qrings. Het is dat het hier nu regent anders had ik het niet eens zo ver laten komen.
Hi, allemaal ... en vooraal aan de TS:
Het is nu bijna 3 jaar verder. Hoe is dat onderzoek nou gegaan en zijn er conclusies?
Op het internet is het gediscussieer over rond versus ovaal (Rotor) versus "Twin-cam" (O.symetric) nog steeds niet over. Ik vind het een beetje duur om uit te proberen.
De niet-prof gebruikers van deze spullen zweren er allemaal bij, maar ja ... hifi puristen horen ook verschil in geluid als ze speakerkabels van €200 per meter plaatsen. Ik onderschat het lege portemonnee effect ook niet ... dus: echte verbetering of mindfuck?
Het is nu bijna 3 jaar verder. Hoe is dat onderzoek nou gegaan en zijn er conclusies?
Op het internet is het gediscussieer over rond versus ovaal (Rotor) versus "Twin-cam" (O.symetric) nog steeds niet over. Ik vind het een beetje duur om uit te proberen.
De niet-prof gebruikers van deze spullen zweren er allemaal bij, maar ja ... hifi puristen horen ook verschil in geluid als ze speakerkabels van €200 per meter plaatsen. Ik onderschat het lege portemonnee effect ook niet ... dus: echte verbetering of mindfuck?
- LightPhoenix
- Forum-lid
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 11 jul 2014 09:09
Hey Allemaal,
Ik heb sinds april dit jaar een nieuwe fiets de Merida Reacto 905 CF (Team Lampre). Deze wordt standaard geleverd met 50/34 tandwielen voor. Echter wil ik deze upgraden naar 53/39.
Ik zit al een tijdje na te denken om de overstap te maken naar ovale tandwielen (Rotor Qrings). Heeft iemand hier ervaring mee? Zouden deze gewoon op mijn fiets passen?
Ik las dat je meer profijt hebt van ovale wanneer je een hogere cadans hebt, ik fiets gemiddeld tussen de 100 en 110 cadans. Dit zo dus in elk geval al prima zijn.
Alvast bedankt,
Ik heb sinds april dit jaar een nieuwe fiets de Merida Reacto 905 CF (Team Lampre). Deze wordt standaard geleverd met 50/34 tandwielen voor. Echter wil ik deze upgraden naar 53/39.
Ik zit al een tijdje na te denken om de overstap te maken naar ovale tandwielen (Rotor Qrings). Heeft iemand hier ervaring mee? Zouden deze gewoon op mijn fiets passen?
Ik las dat je meer profijt hebt van ovale wanneer je een hogere cadans hebt, ik fiets gemiddeld tussen de 100 en 110 cadans. Dit zo dus in elk geval al prima zijn.
Alvast bedankt,
- Stuntman Mike
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04
Gewoon monteren en proberen. In het begin is het wennen, m.i. voelt het een beetje of je cranks meebuigen met de omwentelbeweging. Ik had het na 20km proberen al bijna niet meer door dat ik er mee reed. Het ging hier zelfs niet om Rotor bladen maar om die hele ovale exemplaren van Osymetric. Ik geloof dat zowel Froome en Wiggens met deze bladen de tour hebben gewonnen.
In combinatie met jouw Reacto ga je dus alles en iedereen vermorzelen vanaf nu aan...
In combinatie met jouw Reacto ga je dus alles en iedereen vermorzelen vanaf nu aan...
- LightPhoenix
- Forum-lid
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 11 jul 2014 09:09
Hartelijk dank voor je bericht, ik weet niet wat precies het verschil is tussen Osymetric en Rotor, in elk geval weet ik dat Rui Costa met Rotor rijd en inderdaad Froome en Wiggings rijden met Osymetric.Stuntman Mike schreef:Gewoon monteren en proberen. In het begin is het wennen, m.i. voelt het een beetje of je cranks meebuigen met de omwentelbeweging. Ik had het na 20km proberen al bijna niet meer door dat ik er mee reed. Het ging hier zelfs niet om Rotor bladen maar om die hele ovale exemplaren van Osymetric. Ik geloof dat zowel Froome en Wiggens met deze bladen de tour hebben gewonnen.
In combinatie met jouw Reacto ga je dus alles en iedereen vermorzelen vanaf nu aan...
Met welke grootte bladen rijd jij?
Rotor heeft Qrings en QXL Qrings, de standaard hebben een ovaal van 10% en de QXL 16%. De QXL is te leveren in 53/38 combinatie.
Dat zou zeker mooi zijn iedereen vermorzelen haha.
Thx,
- LightPhoenix
- Forum-lid
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 11 jul 2014 09:09
Gaaf!!JJVector schreef:
Ik heb ze ook zoals je ziet en ze bevallen goed. Inmiddels ruim 2000 km ermee gereden. Is een 50/34
Zou ik in jou ogen voor de Qrings moten gaan of de QXL? het scheelt 6% ovaliteit.