tomkolkman
26 nov 2010 10:24
Mijn aller eerste wielerkleding waren de broekjes en shirts van de aldi/lidl. Nu fiets ik veel liever in de wat bekendere wieler merken want het draagcomfort van deze merken is echt stukken beter. Ik heb zelf ervaring met AGU, Ultima, Btwin (Decathlon merk), Briko, Nalini en Castelli.
Broek:
Een goede zeem vind ik erg belangrijk omdat zich daar ook je contact punt met de fiets bevind. Ik heb broeken gehad met veel mindere zemen waardoor ik op mijn onderkant wondjes kreeg en dan is het fietsplezier ook weg want dan is het gewoon niet meer fijn op op een zadel te zitten. De broek die ik nu heb is van Castelli en het is de Aero race variant met Cervelo opdruk. De zeem die erin zit vind ik echt heel erg lekker zitten en kan daar zonder problemen lange tochten op maken. De zeem die erin zit is de Progetto X2 zeem. Verder heb ik en broek ook het liefst met bretels, de voorkant is laag uitgesneden zodat hij in de zomer ook lekker koel is en dat bevalt mij wel goed. Tevens is een zakje op je rug erg makkelijk om je telefoon ik kwijt te kunnen. De pijpen zullen ongeveer 65/70% van mijn bovenbenen bedekken en dat is wat ik ook wil. Aan het einde van de pijpen zit niet echt een siliconen strip, maar gewoon een bredere platte strip wat de broek aerodynamisch maakt en toch blijft alles goed op de plaats zitten. Dit wordt door castelli Giro++ grippers genoemd.
Kortom wat ik in een goede broek zoek is: Goede zeem, mesh bretels, laag uitgesneden voorkant, goede grippers aan het eind, zakje achterop, +/- 65/70% bovenbeen bedekt en Aerodynamisch.
Shirt:
Shirt moet strak zitten, elastisch zijn en goed aansluiten aan het lichaam, dus niet heen en weer wapperen. Er moet ook ruimte zijn om je eten in kwijt te kunnen als je lange tochten maakt. Ik heb nu net als van de broek een Castelli aero race shirt met Cervelo opdruk. Dit shirt voldoet zo ongeveer wel aan mijn wensen, het zit strak en sluit goed aan. Dit shirt heeft ook weer aan het einde van de mouwen de Giro ++ grippers waardoor het weer strak en bijna naadloos overgaat. Wat ik ook fijn vind is dat het shirt een mesh achterkant heeft waardoor het lekker luchtig is, zeker op de warme dagen. De onderkant van een shirt moet zeker een randje hebben met een siliconen gripper of iets dergelijks zodat het niet omhoog gaat kruipen. De rits hoeft voor mij niet helemaal open te kunnen, ik dacht dat ik dit eerst ging missen bij het aero race shirt omdat deze een rits van 35/40 cm heeft. Heb dit echter niet als hinderlijk ondervonden. Dus een hele rits of 3/4 rits maakt mij niet zo heel veel uit, het moet echter geen ritsje zijn van een cm of 10/15.
Kortom wat ik in een goed shirt zoek: Aerodynamisch (strak/elastisch, dus goed aansluiten op lichaam), Gripper onderaan waardoor het niet omhoog gaat kruipen, Voldoende vulruimte in de achter zakken, rits (3/4 of helemaal).
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02