Pagina 6 van 23

Geplaatst: 26 nov 2010 01:23
door janw.f.
pwaverijn schreef: [...]Naar mijn mening doet de [volledige] rits af aan het ontwerp en functioneel gebruik van de gebruikte stof (elastische eigenschappen, niet 'flapperen' in de wind, pasvorm etc) ik zou dus sowieso geen volledige rits kopen.


Die argumenten kan ik nu net ook voor een 1/3 rits gebruiken! Elasticiteit vind ik in beide gevallen geen issue: met een volledige rits blijft er voldoende stof over voor dit aspect. Overigens is elasticiteit maar heel beperkt bij de meeste van mijn truien. T'is misschien alleen dat het ontwerp niet zo mooi doorloopt, omdat er een witte of zwarte streep tussenvalt. Is een nadeel, maar m.i. niet zo belangrijk...

Misschien maar, gezien de verschillende persoonlijke 'wensen', een shirt in twee soorten aanbieden: volledig en 1/3 en/of 2/3.

Geplaatst: 26 nov 2010 09:35
door trudie
Trudie schreef:
Wat betreft de Y-bretels voor dames: de dames die tot nog toe gereageerd hebben in dit topic, hebben daar niet zoveel mee.
Bretels zoals in herenbroeken bevalt goed (maar dan wel de mashvariant).

paul@blueOn bike schreef: @de dames
Als het aan jullie lag, wel of geen bretels? Wanneer wel, in wat voor vorm wel en zeker niet? Wanneer niet, wat is een goede manier om de bovenkant van de broek vorm te geven volgende jullie?


Ik kan uiteraard alleen maar spreken voor mezelf. Ik wil wel bretels en dat mogen dus dezelfde bretels als in de herenbroek zijn. Zoals ik al eerder schreef vind ik de Vermarc broek fijn. Desgewenst wil ik daar wel een foto van plaatsen.
Wat voor dames veel belangrijker is, is de zeem!! Zo'n Nalini-zeem (die ze eerst in 2-en hebben geknipt en daarna aan elkaar hebben genaaid waardoor je zo'n lekkere stiknaad krijgt over het midden) vind ik persoonlijk vreselijk.

Geplaatst: 26 nov 2010 10:24
door tomkolkman
Mijn aller eerste wielerkleding waren de broekjes en shirts van de aldi/lidl. Nu fiets ik veel liever in de wat bekendere wieler merken want het draagcomfort van deze merken is echt stukken beter. Ik heb zelf ervaring met AGU, Ultima, Btwin (Decathlon merk), Briko, Nalini en Castelli.

Broek:
Een goede zeem vind ik erg belangrijk omdat zich daar ook je contact punt met de fiets bevind. Ik heb broeken gehad met veel mindere zemen waardoor ik op mijn onderkant wondjes kreeg en dan is het fietsplezier ook weg want dan is het gewoon niet meer fijn op op een zadel te zitten. De broek die ik nu heb is van Castelli en het is de Aero race variant met Cervelo opdruk. De zeem die erin zit vind ik echt heel erg lekker zitten en kan daar zonder problemen lange tochten op maken. De zeem die erin zit is de Progetto X2 zeem. Verder heb ik en broek ook het liefst met bretels, de voorkant is laag uitgesneden zodat hij in de zomer ook lekker koel is en dat bevalt mij wel goed. Tevens is een zakje op je rug erg makkelijk om je telefoon ik kwijt te kunnen. De pijpen zullen ongeveer 65/70% van mijn bovenbenen bedekken en dat is wat ik ook wil. Aan het einde van de pijpen zit niet echt een siliconen strip, maar gewoon een bredere platte strip wat de broek aerodynamisch maakt en toch blijft alles goed op de plaats zitten. Dit wordt door castelli Giro++ grippers genoemd.

Kortom wat ik in een goede broek zoek is: Goede zeem, mesh bretels, laag uitgesneden voorkant, goede grippers aan het eind, zakje achterop, +/- 65/70% bovenbeen bedekt en Aerodynamisch.

Shirt:
Shirt moet strak zitten, elastisch zijn en goed aansluiten aan het lichaam, dus niet heen en weer wapperen. Er moet ook ruimte zijn om je eten in kwijt te kunnen als je lange tochten maakt. Ik heb nu net als van de broek een Castelli aero race shirt met Cervelo opdruk. Dit shirt voldoet zo ongeveer wel aan mijn wensen, het zit strak en sluit goed aan. Dit shirt heeft ook weer aan het einde van de mouwen de Giro ++ grippers waardoor het weer strak en bijna naadloos overgaat. Wat ik ook fijn vind is dat het shirt een mesh achterkant heeft waardoor het lekker luchtig is, zeker op de warme dagen. De onderkant van een shirt moet zeker een randje hebben met een siliconen gripper of iets dergelijks zodat het niet omhoog gaat kruipen. De rits hoeft voor mij niet helemaal open te kunnen, ik dacht dat ik dit eerst ging missen bij het aero race shirt omdat deze een rits van 35/40 cm heeft. Heb dit echter niet als hinderlijk ondervonden. Dus een hele rits of 3/4 rits maakt mij niet zo heel veel uit, het moet echter geen ritsje zijn van een cm of 10/15.

Kortom wat ik in een goed shirt zoek: Aerodynamisch (strak/elastisch, dus goed aansluiten op lichaam), Gripper onderaan waardoor het niet omhoog gaat kruipen, Voldoende vulruimte in de achter zakken, rits (3/4 of helemaal).

Geplaatst: 26 nov 2010 10:38
door loos
Leuk initiatief, dus ik zal er ook even voor gaan zitten.

Ik vind goede kleding belangrijk, en ben na veel omzwervingen (Giordana, Santini, Nalini, Gore, Pearl Izumi, Descente) uiteindelijk bij Castelli uitgekomen.

Waarom?

Ik vind technische, goed passende, funktionele, kleding die er goed uitziet belangrijk.
De pasvorm is uitstekend, de gebruikte materialen top.
Sinds dit jaar rijd ik met de "aero" lijn. Dat had ik veel eerder moeten doen. Veel betere pasvorm, superzeem en super funktioneel materiaalgebruik in de jersey.
Verder ben ik eigenlijk exact dezelfde mening als Tomkolkman toegedaan.

Waar is ruimte voor verbetering?
*Volgens mij in een maatvoering die aangepast is aan de NL markt.
Wij zijn toch wat langer dan gemiddeld, maar blijkbaar ook slanker dan gemiddeld.
*Zoals Danny1407 opmerkt, waterdichte opbergvakjes voor MP3, sleutels, gsm; evt. klein zakje met rits in jersey.
*Naast goede maattabellen, zou ook een tabel met indeling voor verschillende weersomstandigheden ideaal zijn als keuzehulp. Je kunt dan zien, wat je hebt, welk wwertype "afgedekt" is, wanneer je wat moet dragen, en wat je nog mist in je collectie.
*Echt onderscheidend, zoals reeds genoemd, is maatkleding. Je kunt natuurlijk ook semi-maatkleding maken met verschillende breedtematen (zoals diverse schoenmerken een bredere variant hebben). Dit zou al een hele verbetering zijn.
*Meer binding met de klant en een uitstekende servicegraad. Web 2.0?!
*Over ritsen: alleen zeer goede, flexibele ritsen. V.w.b. de lengte: of lang of geheel doorlopend; evt. keuzemogelijkheid voor de klant.
*Extra functionaliteit: bijvoorbeeld de middelste achterzak precies zo groot, dat er een regenjasje in past.

Succes!

Geplaatst: 26 nov 2010 19:36
door paul@blueonbike
@Buzz
Ik was er gemaks halve vanuit gegaan dat alleen dames zonder bretels rijden, mij excuses hiervoor. Zelf zou ik ga ik er vanuit dat een broek met bretels beter op zijn plek blijft zitten maar ik moet toegeven dat ik dit dus niet heb getest. Ik geloof je zonder meer dat ze bij jou goed blijven zitten maar k vraag me af of de broek bij iemand met een buikje niet naar beneden kruipt.
Mijn ervaring is dat ik het lekker vond om bij erg warm weer de “deuren” helemaal open te zetten zo als bram op de foto, en op dat moment was ik niet bezig met hoe ik er uitzag. Daarnaast is het punt van makkelijk aan en uit trekken ook belangrijk in mijn ogen. De rits moeten natuurlijk soepel zijn, niet irriteren en in het design passen.
Ik hoor graag de voorkuer van iedereen, of je nu wle of niet direct tot de doelgroep behoord, dit kan willicht nog komen.

@Adne
Het kon natuurlijk niet anders dat er ook iemand is op dit forum die mij kent. Ja, vanuit West-Frisia is de vraag gekomen of ik kon kijken of ik misschien de kleding kon gaan leveren. Team kleding is een hele andere business dan de kleding waar ik me primair op ga richten en dus eigenlijk niet de kant die ik op wil. Voor team kleding is de prijs toch de grootste bepalende factor anders dan kwalitatief hoogstaande kleding voor de liefhebber. Vanwege de korte lijnen heb ik een andere fabrikant die gespecialiseerd is in team kleding en dus de kleding voor West-Frisia gaat maken.

@JanW.F.
Mijn eerste idee voor de vermaakservice als “extra” aan te bieden is dat de gene die hier prijs op stelt de kosten op zich neemt, de klant die een “standaard” maat koopt zal hier dus niet aan mee betalen. Ik heb een bepaalde uiteindelijke prijs in gedachte maar deze staan nog niet helemaal vast omdat de inkoop prijzen pas na het goedkeuren van de samples opgemaakt kunnen worden. Ik heb wel voor mezelf de lat erg hoog gelegd mbt. de kwaliteit en prijs-kwaliteit verhouding.
Heb jij met de extra dikke stof op je broek in de winter niet dat je juist op die plek extra gaat transpireren? In mijn ervaring is dan dit net weer de plek die later koud aanvoelt.

@Daniel1975
Dat kan goed zijn, het komt zoals ook aangeven bij meerde fabrikanten voor dat de “team” kleding anders is dan de “winkel” kleding. Nu ken ik een renster die daar gereden heeft en zij heeft vast nog wel een shirtje wat ik kan bekijken

@pwaverijn
Over de rits zijn de meningen verdeeld hier zal ik of verschillende opties voor maten geven of een concessie doen. Met jou tweede opmerking ben ik het zeker eens, het zakje zal niemand in de weg zitten en wie er gebruik van maakt heeft er plezier van.

@C.Zaballa
Ben je net zo kaal als je naamgenoot? De zaken worden zeker diep genoeg.

@Tomkolkman en Loos
Dank voor alle input ik zal de verschillende modellen bekijken.

@allen
Leuk dat jullie ook met elkaar in discussie gaan, over een paar dagen zal ik voor de eerste keer de balans op maken, zodat we misschien iets diepe op bepaalde punten in kunnen gaan.

Prettig weekend al vast,

Paul

Geplaatst: 26 nov 2010 20:28
door HenH
Nog een idee dat geloof ik nog niet langs gekomen over de shirts is dat niet iedereen een typisch(smal) wielren figuur heeft. Vaak heb ik zelf nog wel eens dat de shirts bij de schouders en bij de biceps knellen. Om deze reden komt het vaak voor dat ik een maat groter moet kopen wat weer tot gevolg heeft dat hij bij de middel weer te ruim zit. Misschien zit er iets in om een versie voor smalle en een versie voor de iets breder gebouwde posturen te maken en dit natuurlijk duidelijk aan te geven.

Wat betreft broeken, het mag er ook wel goed uit zien. Je koopt immers een fiets mede ook door de looks en de emotie die het bij je op roept. Dit is bij fietskleding(tenminste bij mij) ook het geval, en liever geen opzichtige grote logo's. Natuurlijk zijn de punten die andere forumleden aangedragen hebben ook erg van belang.

Verder vind ik het idee dat de gebruiker van het verstellen van de broeken de kosten ook draagt en dat dat niet over alle broeken verdeeld wordt een goede keuze. Die mensen hebben het er vaak zelf ook wel voor over.

Ik ben wel zeer benieuwd dat het gaat lukken en onder wat voor naam het dan op de markt komt;)

Geplaatst: 27 nov 2010 01:04
door bibske
1
lien schreef: Wat is er mis met het Leontien verhaal? Smaken verschillen ;-).
Ik hou juist erg van het vrouwelijke qua pasvorm en qua kleur. Ik zou het denk ik zelf nooit gekocht hebben, ...

Niets mis met Leontien.nl, vind het juist erg jammer dat het roze verdwijnt want het is wel lekker herkenbaar! Het benadrukt het vrouwelijke door over-the-top te zijn waardoor je zelfs binnen het vrouwenwielrennen er enorm uitspringt.
Ik heb zelf ook de publieksversie van het shirt gekocht omdat het niet duur was en een keertje wat anders dan de standaard effen saaie shirtjes.

Het wordt een ander verhaal als je een shirt op de markt brengt dat misschien wel meer dan 2x zo veel kost. Ik zou dan eerder voor een model en design kiezen dat het vrouw zijn benadrukt maar op een iets subtielere manier. Als ik kijk naar mijn 2 favoriete shirts dan zijn ze best vrouwelijk maar ook stoer tegelijkertijd.
Castelli gebruikt bijvoorbeeld lijnen om de vrouwelijke vormen te benadrukken, de taille wordt optisch versmald en de boezem ietsje benadrukt. Als je dat dan combineert met roze wordt het al gauw ordinair maar in bijvoorbeel zwart-wit of rood-wit wordt het juist erg stijlvol.

Over de bretels/band:
- standaard heren bretels of body, liever geen gekke vormen
- zachte elastische band aan de voorkant die niet te hard spant, de broek zelf moet dan voldoende stretch hebben om niet af te zakken.

Geplaatst: 27 nov 2010 11:11
door Supergrover
voor wat betreft die rits, tegenwoordig hebben de meeste fabrikanten deze toch (bijna) onzichtbaar weggewerkt? dus krijg geen lelijke contrasterende streep door je design..

Klein, gestikt (zoals een knoopsgat) kabeldoorvoergaatje in bijv de middelste achterzak zou wel fijn zijn.

Enne Paul, is het niks voor jou om ( met ons als proefkonijnen) het forumshirt van 2011 te maken?
die van 2010 heeft het daglicht (nog) niet gezien, zie hier een mooie kans voor je...

heb je deze topics daarover al eens gelezen?

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=37183
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=37898
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=37252


in ieder geval succes met je inititief !!

Geplaatst: 30 nov 2010 15:30
door paul@blueonbike
@H&H
De elasticiteit van een shirt zal een groot deel de draagbaarheid voor een uiteenlopende groep bepalen. In het begin zal de collectie klein zijn en moet ik keuzes maken m.b.t. tot materialen, later zal er meer ruimte zijn om verschillende shirts in verschillende materialen en pasvormen te aan te bieden. Zoals je zegt is het belangrijk is om duidelijk aangegeven worden hoe een shirt valt zodat de klant dit van te voren weet.

@bibske
Geef jij nu de voorkeur aan met bretels of zonder bretels met een zachte elastische band aan de voorkant?

@Supergrover1
De rits zou als contrasterende streep onderdeel van het design kunnen zijn, of in de kleur van de stof zodat hij niet opvalt. Een “onzichtbare” rits is ook mogelijk maar deze hebben als nadeel dat ze een stuk gevoeliger zijn voor “vastlopen” in de stof. De kabeldoorvoer komt er zeker in.
Een forum shirt zou in de toekomst kunnen maar voorlopig wil ik me eerst concentreren op het neer zetten van de basis.

Zijn er nog punten m.b.t. tot de broek en het shirt die niet genoemd zijn en waarvan jullie denken dat die toch genoemd hadden moeten worden? Ik hoor het graag, dan neem ik ze mee in mijn eerste evaluatie van alle reacties.

Groet,

Paul

Geplaatst: 30 nov 2010 15:42
door thja14
Zie dat ik nog even moet antwoorden op de boordjes. Vind zelf de echte boordjes het fijnst. die dus echt aan de broek zijn gezet en niet een antislip strip in de broek zelf. Giordana heeft volgens mij over het algemeen deze "aparte"boordjes.

Geplaatst: 02 dec 2010 23:45
door bibske
Ik heb voorkeur voor gewone bretels!

Geplaatst: 06 dec 2010 17:14
door paul@blueonbike
@allen
Allereerst nogmaals bedankt voor alle input, een aantal nieuwe aandachtspunten en ook veel bevestiging van mijn ideeën. Zoals aangegeven heb ik al alle punten onder elkaar gezet wellicht hebben jullie nog opmerkingen. Graag zou ik ook nog de verschillende modellen die jullie goed vinden van jullie horen.

Bedrijfsidee
Lastige markt en oppassen met het woord beleving, hier is de “Nederlander” sceptisch over.
Focus op de doelgroep met een overzichtelijk programma
Extra wensen gaan tot een bepaald prijs niveau

Algemeen
Maattabellen
Vocht afvoerende en aansluitende stof, stevig, niet slobberend en slijtvast
Pasvorm naar gemiddelde Nederlandse fietser, dus niet te kort.
Vermaak service

Dames broek
Goede zeem
Pijen lang genoeg (niet te lang)
Geen bretels of “normale” bretels
Goede boordjes aan onderzijde van de pijpen met een dun laagje silicone die niet te veel druk uitoefenend
Assos
Giordana

Dames Shirt
Getailleerd, niet te kort
Geen zoetsappige kleuren of prints, origineel met subtiel "opvallende" details
3 achterzakken
Lange rits
Enigszins elastisch in de breedte voor een goede pasvorm bij verschillende posturen.
In de lengte niet elastisch vanwege het afzakken van gevulde zaken.
Geen elastiek in de mouwen
Castelli
Vermarc
Santini
Leontien.nl
Giordana
Nalini

Heren broek
Goede zeem
Zwarte kleur
Gaas hoog doorlopend aan de achterkant, voorkant laag.
Zakje op de achterkant van de broek
Goede boordjes aan onderzijde van de pijpen met een dun laagje silicone die niet te veel druk uitoefenend
Subtiele accenten
Campa
Assos
Castelli (aero race, progetto x2)
Ultima
Sugoi (RS, Formula FX zeem)
Mavic

Heren Shirt
Getailleerd, niet te kort
Enigszins elastisch in de breedte voor een goede pasvorm bij verschillende posturen.
In de lengte niet elastisch vanwege het afzakken van gevulde zaken.
3 achterzakken
Lange rits, die er goed in is gezet wat “hobbelen” tegen gaat, in de juiste kleur als onderdeel van het design. Later modellen met kortere risten.
Extra waterdicht zakje met kabel doorvoer voor mp3
Gripper aan de achterkant van de onderzijde van het shirt
Zorg voor niet irriterende naden (geen nylon)
Zaken diep genoeg maar geen te hoge ingang
Lichte kleuren voor de zomer
Niet te korte mouwen, en ook elastisch voor dunnere en gespierdere armen.
Nalini
Carstelli
Campa

Overige
Merino wol onder-shirt

@ Buzz
Ik heb het geval van de “bulten” in de rits aan de meneer van ykk voor gelegd en hij zegt dat dit niet met de soepelheid van de rits te maken heeft. Het zou eerder komen dat het shirt niet naar beneden is getrokken, omdat de stof van het shirt te strak getrokken is geweest bij het innaaien of omdat de stof gekrompen is en de rist niet.

@Loos en tomkolkman
Hebben jullie de “free” Aero race broeken? Zo ja, hebben deze bretels een groot voordeel t.o.v. de standaard (rechte) manier?

@Allen
Sokken, daar hoor ik graag nu meer over. Het grootste gedeelte van de kleding zal rond mei klaar zijn maar de sokken wellicht al eerder. Welke (niet winter) sokken vinden jullie goed en waarom?