Pagina 6 van 12
Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 24 mar 2012 21:53
door roy
Ik ben wel geïnteresseerd in de Power2Max en wil er graag zoveel mogelijk over te weten komen voordat ik een dergelijke investering wil doen. Wat ik wel blijf tegenkomen, en ook hier lees, is het probleem van een vrij grote drift bij temperatuurverschillen.
Deze website is er echt weinig positief over en geeft slechts een beoordeling van 2/5:
http://www.triradar.com/2012/02/20/powe ... us-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaar ook mijn vraag of er hier gebruikers zijn die hier ervaring mee hebben? Wat ik begrijp is dat het vooral een probleem is als je je fiets op een warme plek hebt staan en er dan mee gaat fietsen (misschien alleen probleem in de winter). Bij grote verschillen in temperatuur kan het wel 20 min duren voordat de Power2Max geen drift meer heeft in het gemeten vermogen.
Ik kan me ook zo voorstellen dat wanneer je met een lange klim bezig gaat, en je uit een relatief koud dal start, je tijdens de klim een drift in vermogen krijgt. Bovendien ga je tijdens zo'n klim je benen niet stil houden zodat hij zich automatisch 'op nul zet'.
Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 28 mar 2012 21:58
door Ruud_G
Zie ook ervaringen op de wattage group van google. Daar is heel veel te vinden over wattage training en de systemen (ook power2max). Ik heb me ook echt wel goed ingelezen (ervaringen van gebruikers) voordat ik de mijne heb besteld (en hopelijk over 2 weken binnen heb)...

Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 29 mar 2012 16:54
door roy
@Ruud_G Ik zie dat je niet zomaar bij die 'groups' kunt komen?
Afijn, ben benieuwd naar jouw ervaringen straks! Welke crank heb je erbij genomen?
Ik twijfel nog steeds: lijkt me erg interessant (en nuttig!), maar het is een pleur geld

Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 29 mar 2012 20:18
door Ruud_G
Je moet gewoon een google account aanmaken en dan kan je een verzoek indienen om in de discussiegroep te komen. Dat wordt gewoon geaccepteerd. Bij mij werd t in eerste instantie afgewezen maar toen heb ik degene die de verzoeken accepteert n mailtje gestuurd. Dave Ryan heet hij.
Ik heb de rotor 3d plus (wit) gekocht. Het is een smak geld ja. En als je geen tijd noch zin hebt om de gegevens achteraf te analyseren moet je er niet aan beginnen. Qua software ga ik golden cheetah downloaden. Weer n smak geld uitgeven aan training peaks waarvan ik heb vernomen dat zij ook webbased gaan (om je zo langer te binden aan n abonnement ipv eenmalige software aanschaf) ben ik iig niet van plan. K moet sowieso nog n geschikte computer kopen om de boel te registreren. Zit aan edge 500 te denken... Succes met je inschrijving bij de wattage group.
Nogmaals. Zeker n aanrader!!!
Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 05 apr 2012 12:43
door Mr_T
Het trainen met een vermogensmeter is voor mij echt een eyeopener.
Je kunt precies zien wat je doet en wat je gedaan hebt. Natuurlijk is hartslag een prima indicatie. Maar naar mijn mening is vermogen echt veel beter. Tegenwoordig rijd ik op vermogen, in plaats van op hartslag. Uiteraard blijft de hartslag wel een belangrijke indicator die ik mee neem in het totaal plaatje.
@Ruud_G: ik heb zelf de Edge 500. Ik ben er erg tevreden over, perfecte combinatie.
Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 05 apr 2012 12:49
door 53x11
Mr_T schreef:Het trainen met een vermogensmeter is voor mij echt een eyeopener.
Je kunt precies zien wat je doet en wat je gedaan hebt. Natuurlijk is hartslag een prima indicatie. Maar naar mijn mening is vermogen echt veel beter. Tegenwoordig rijd ik op vermogen, in plaats van op hartslag. Uiteraard blijft de hartslag wel een belangrijke indicator die ik mee neem in het totaal plaatje.
@Ruud_G: ik heb zelf de Edge 500. Ik ben er erg tevreden over, perfecte combinatie.
Juist de verhouding vermogen/hartslag is interessant om bij te houden; heel simpel gesteld: hoe hoger het vermogen bij een bepaalde hartslag, hoe beter.
Lijkt me geweldig speelgoed in ieder geval, en met 1000 euro al bijna betaalbaar.

Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 17 apr 2012 18:39
door Ruud_G
He mr T
Ik heb mijn power2max ook binnen en heb een paar vragen mbt installatie.
1) er wordt een speciaal tooltje meegeleverd om de power2max spider aan de rotor crank te monteren. Hoe vast heb jij dat gedaaid? Gewoon op gevoel of ....?
2) het vastdraaien van de bracketcups / cranks aan he frame. Ook op gevoel of...hier en daar wordt gerefereerd aan een momensleutel en 40NM. Ik vraag me af of dat nodig is.
Any suggestions / ervaringen?
Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 19 apr 2012 19:57
door Mr_T
Hey Ruud,
Misschien ben je inmiddels klaar met de montage. Maar hierbij alsnog mijn reactie.
1) Ik heb het op gevoel gedaan. Ben gewend om aan mn fiets te sleutelen en dan krijg je daar denk ik wel een beetje feeling voor. Maar je kan deze vrij strak vast draaien. Het is metaal op metaal, niet bijvoorbeeld carbon, maar uiteraard niet dol draaien. Wat ik heb aangehouden is "vast = vast" plus nog net een stukje verder.
2) Ik neem aan dat je niet de bottom bracket bedoeld maar de crank aan de as? Dat is een kwestie van crank goed er op duwen. Dan eerst het 'dopje' aandraaien op de as. Mijn ervaring is dat je deze makkelijk dol kan draaien. Dus hier heb ik gedaan 'vast is vast'. Vervolgens de crank zelf vast zetten op de as. Heb jij ook de Rotor versie? In eerste instantie had ik die ook 'vast is vast' gedraaid, te meer ook omdat ze in de handleiding van Rotor er voor waarschuwen hem vooral niet te strak te draaien. Maar hij kwam toch steeds los te zitten. Uiteindelijk er voor gekozen om het toch echt een stuk strakker te draaien. Dusdanig dat ik de gleuf tussen de twee aangrijppunten echt een paar millimeter naar elkaar toe zag kruipen. Daarna zat het goed. Geen problemen mee gehad. Ondertussen na de winter al een keer in en uit elkaar gesloopt om het goed schoon te maken. En weer op deze manier terug gezet.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 19 apr 2012 20:19
door Mr_T
roy schreef:Ik ben wel geïnteresseerd in de Power2Max en wil er graag zoveel mogelijk over te weten komen voordat ik een dergelijke investering wil doen. Wat ik wel blijf tegenkomen, en ook hier lees, is het probleem van een vrij grote drift bij temperatuurverschillen.
Deze website is er echt weinig positief over en geeft slechts een beoordeling van 2/5:
http://www.triradar.com/2012/02/20/powe ... us-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaar ook mijn vraag of er hier gebruikers zijn die hier ervaring mee hebben? Wat ik begrijp is dat het vooral een probleem is als je je fiets op een warme plek hebt staan en er dan mee gaat fietsen (misschien alleen probleem in de winter). Bij grote verschillen in temperatuur kan het wel 20 min duren voordat de Power2Max geen drift meer heeft in het gemeten vermogen.
Ik kan me ook zo voorstellen dat wanneer je met een lange klim bezig gaat, en je uit een relatief koud dal start, je tijdens de klim een drift in vermogen krijgt. Bovendien ga je tijdens zo'n klim je benen niet stil houden zodat hij zich automatisch 'op nul zet'.
Dit bericht was me even ontgaan.
Zoals ik zelf ook al heb geschreven heeft de meter inderdaad last van het temperatuur verschil. Ik sprak laatst iemand met een SRM en die zei dat hij dat ook heeft. Waarschijnlijk duurt het bij de Power2max dan dus een stuk langer. Maar dat is enkel bij zeer grote temperatuur verschillen. Dus van +18 in mn kelder naar onder het vriespunt buiten. Na 10-15 minuten had ik er echt geen last meer van. Ik vermoed dat, juist om problemen te voorkomen, de meter per calibratie slechts een bepaalde maximale verandering in offset doet.
Inmiddels heb ik meer dan 5000km met de meter gefietst. In het artikel wordt gesteld dat ze veel vaker gekke veranderingen hebben gezien. Ik kan dat niet bevestigen. Wat er wel kan gebeuren is, als je stil staat en druk op de pedalen houdt, bijvoorbeeld bij een stoplicht en staat met je remmen ingeknepen stil, de calibratie niet goed gaat. Maar als je vervolgens weer 2 seconden je benen stil houdt, is dat weer weg. Dit klinkt als iets heel vervelends, maar als je het weet maakt het echt niks uit.
Wat blijkbaar wel een probleem is, is dat de cadansdata 1 of 2 seconde achter loopt op de vermogensgegevens. Dat is wel slecht, ivm je data analyse. Ik heb echter een aparte cadansmeter voor mn garmin, en deze wordt automatisch als hoofd invoer gebruikt. Ik heb dus geen last van dat probleem. Het is mijns inziens wel iets wat je je moet realiseren.
Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 19 apr 2012 23:08
door Ruud_G
Hi mr T
Tnx. Ik heb er overigens toch wel voor gekozen om m bij n fietsenmaker te laten installeren. De spider op de crank doe ik zelf wel maar heb te weinig vertrouwen om t zelf te doen ondanks dat ik wel t gereedschap heb. Ik heb de rotor 3d Plus gekocht.
De computer moet ik nog bestellen. Dat gaat de edge 500 bundel worden (met als reden zoals je aangeeft- de cadanssensor vertragingsproblematiek te omzeilen). Golden cheetah moet ik nog downloaden. Ik heb alleen een apple en dat gaat volgens mij wel weer problemen geven met die edge 500. Ach ja. Ook daar zal wel weer een oplossing voor zijn.
Ik zal binnenkort ook wel wat ervaringen delen.
Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 20 apr 2012 10:40
door Mr_T
Ruud_G schreef: Ik heb alleen een apple en dat gaat volgens mij wel weer problemen geven met die edge 500. Ach ja. Ook daar zal wel weer een oplossing voor zijn.
Ik zal binnenkort ook wel wat ervaringen delen.
Dat Golden Cheetah is volgens mij voor de Mac ontwikkeld. Ik verwacht geen problemen met de apple-edge 500-GC combi. In Golden Cheetah kun je direct de files van je garmin edge loaden. Ik heb zelf nul verstand van apple, maar ik mag aannemen dat het lezen van de files op de garmin, wat niet veel anders is dan het lezen van files van een USB stick of SD kaart o.i.d. toch wel kan op een apple!
Re: Power2Max - Vermogensmeter
Geplaatst: 22 mei 2012 18:06
door Ruud_G
Zo. Eindelijk mn power2max rotor 3d+ geinstalleerd (gaat wat langer duren
als je de verkeerde bracketcups hebt besteld....;( )Garmin edge 500 aangeschaft en golden cheetah gedownload (zowel versie 2 als de in ontwikkeling zijnde versie 3 (daar zitten nl ook de trainingpeaks metrics in).
Rij er nu twee weken mee. Eerst getest met de zero offset om
een beeld te krijgen van stabilisatie hiervan. Na ca 20 minuten is de zero offset tamelijk stabiel. Iets wat bij andere power2max users ook zo n beetje n "heilig" getal is. Wel superirritant om te calibreren in edge 500. Je moet echt vele malen de toetsen
Indrukken. Volgens power2max is er sprake van automatische aanpassing vannde zero offsett agv temperatuurschommelingen. Daar vertrouwen we dab maar op

overigens klopt er geen hout van de temperatuur die de edge aangeeft maar goed.
Daarna ftp test gedaan en mn power zones ingesteld via garmin connect. Overigens wel irritant dat je dat niet direct al in de edge kunt doen....
Ik moet zeggen. Het valt me toch redelijk zwaar om bv vo2max trainingen goed te volbrengen. Maar ja. Wie harder wil rijden moet pijn lijden. Om daarna in de software te zien hoe zo n training gaat in termen van power verloop, cadans, etc geeft echt een goed beeld voor verbeterpotentieel. Daarbij is kennis die te halen valt op het wattage forum ook erg handig.