Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

ZIPP 404 Special edition

chaingang
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2006 23:28
Locatie: Wommelgem

chaingang 29 apr 2012 20:00

Zou het ook denken. Ik zal eens een mailtje sturen naar Swisstop met de vraag of het dezelfde samenstelling als de gele blokken zijn.
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 29 apr 2012 21:35

Helaas lijkt het er op dat mijn wielen terug moeten naar de FM. Er zat veel te veel zijdelingse speling op waarna ik de lagers heb bijgesteld zoals op de fimpjes van ZIPP werd aangegeven. Geen succes want alhoewel de speling minder werd trapte het zwaar en de trappers naar achteren bewegen ging niet meer. Lagers losser gesteld en het ging weer goed maar met, uiteraard, te veel speling. Ik kon mijn wielen met de hand zonder problemen tegen de remblokken aandrukken (met de remmen maximaal open). Vergelijking met ander carbon wielen bevestigde mijn verhaal.

Iemand die ervaring hier mee heeft en dit wil delen?

chaingang
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2006 23:28
Locatie: Wommelgem

chaingang 30 apr 2012 21:01

Heb al antwoord gekregen van Swisstop ivm de Lightweight blokken. Deze hebben dus niet dezelfde samenstelling als de Yellow Kings. Zou een speciaal compound zijn dat speciaal voor Lightweight ontwikkelt is. Je kan ze wel gebruiken maar wel opletten voor de garantie vanwege Zipp. En aangezien Zipp deze nog niet heeft uitgetest.................... :o

Ze raden me aan de Yellow King's een tijdje te gebruiken. Hierna de gele streep verwijderen met Aceton om daarna de remrand verder met een warm sopje te reinigen. Volgens de verantwoordelijke van Swisstop zou het probleem dan opgelost moeten zijn. Heb er m'n bedenkingen bij, maar kan het altijd proberen nietwaar.
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 23 jun 2012 12:06

Hallo Chaingang,
Hoe bevallen jou de wielen nu? Heb je al andere remblokken geprobeerd?

Ik heb net mijn wielen terug van ZIPP en in mijn achterwiel zij een nieuwe as en nieuwe lagers geplaatst. Vandaag de eerste keer gereden en bij terugkomst kon ik mijn velg weer zonder problemen van mijn linker remblok naar de rechter drukken met terwijl ze helemaal openstaan.

Kan dit bij jou ook? Ik ben het in ieder geval niet gewend van wielen.

chaingang
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2006 23:28
Locatie: Wommelgem

chaingang 28 jun 2012 11:55

Ondertussen nieuwe Swisstop Yellow King's gemonteerd en waarempel, deze geven totaal geen gele streep op de wielen. Het vorig setje waren gebruikte en lagen al een jaar of twee in de kast. Waarschijnlijk hebben ze nu een betere samenstelling want zoals gezegd blijft de gele streep (gelukkig) achterwege.

Remvermogen is best goed te noemen maar bij langdurig remmen (tijdens een afdaling bv) produceren de voorste een krijsend geluid. Komt het omdat ze warm lopen............. ik weet het niet.

Heb wel m'n lagers een beetje moeten laten bijstellen want achterste wiel had een beetje speling. Ondertussen geen last meer van. Ben een tevreden man met de wielen.
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 28 jun 2012 17:05

Ik heb inmiddels via de chat contact gehad met ZIPP zelf. Een erg leuke en goede service van ZIPP. Zij hebben geadviseerd de naaf te laten upgraden naar de V7 versie. Dat antwoord kwam er zo snel uit na mijn uitleg van het probleem dat ik vermoed dat het een bekend probleem is. Heb de chat conversatie geprint en neem hem mee naar de winkel waar ik de wielen gekocht heb.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 28 jun 2012 18:35

V7: Re-design (V7) and improve the current 88/188 hubs with canted, rear, non-drive flange, axle change, 7.5mm wider non-drive bearing location.

Lijkt me een behoorlijke verbetering, vermoedelijk dat jij dan de 2011 nog hebt gekregen.

Klinkt goed, ik ben in de markt voor een paar tubulars, en Zipp is wel erg aantrekkelijk.
De 188 naven weerhouden me nog.........
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3096
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 29 jun 2012 22:40

asmeets schreef:Hallo Chaingang,
Hoe bevallen jou de wielen nu? Heb je al andere remblokken geprobeerd?

Ik heb net mijn wielen terug van ZIPP en in mijn achterwiel zij een nieuwe as en nieuwe lagers geplaatst. Vandaag de eerste keer gereden en bij terugkomst kon ik mijn velg weer zonder problemen van mijn linker remblok naar de rechter drukken met terwijl ze helemaal openstaan.

Kan dit bij jou ook? Ik ben het in ieder geval niet gewend van wielen.
Als je maar hard genoeg drukt kun je de meeste wielen ter hoogte van de velgen wel een heel eind richting de remblokken duwen. Dat wil niet zeggen dat het automatisch ook gebeurt als er aandrijfkrachten vanuit de naaf op komen. Buitengewoon stijf zijn de ZIPP wielen niet. Is dat niet gewoon het probleem (dat dan niet zo makkelijk op te lossen is) ipv speling op de lagers. Als er echt speling op de lagers zit moet je dit ook bij de as al enigszins kunnen voelen. (als je het wiel uit de fiets hebt).

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 30 jun 2012 08:20

Bij het heen en weer bewegen van de velg bij de rem, voel je of je het wiel aan het buigen bent (stijfheid) of dat het wiel verschuift op de as (speling).

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 01 jul 2012 19:54

Dank voor alle adviezen. Het is echt speling. Je voelt dit als je het wiel heen en weer beweegt. En de remmen moeten steeds verder opengezet worden om aanlopen te voorkomen. Een vergelijking met andere wielen bevestigt dit. Ik zou liever hebben dat het anders was, zeker voor de prijs van de wielen.

Het voorwiel is wel goed en voelt veel beter aan.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 12 aug 2012 18:59

Afgelopen week volledig nieuwe ZIPP wielen gekregen ter vervanging van mijn huidige set. Dit gezien de speling in het achterwiel. Alles is netjes en goed afgehandeld onder garantie. Ik enthousiast aan de slag en de wielen in mijn fiets geplaats. Wat denk je....
Het voorwiel is perfect, maar het achterwiel heeft wederom gelijk voelbare speling. Exact hetzelfde als met de vorige set. Stellen helpt ook niet. Bij mijn weten is het gewoon achterwiel in de fiets plaatsen, snelspanner vastzetten en gaan met die banaan. Helaas dus niet voor mij....

Zie ik iets over het hoofd? weet iemand of ik nog iets anders kan proberen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8943
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 aug 2012 19:07

asmeets schreef:Afgelopen week volledig nieuwe ZIPP wielen gekregen ter vervanging van mijn huidige set. Dit gezien de speling in het achterwiel. Alles is netjes en goed afgehandeld onder garantie. Ik enthousiast aan de slag en de wielen in mijn fiets geplaats. Wat denk je....
Het voorwiel is perfect, maar het achterwiel heeft wederom gelijk voelbare speling. Exact hetzelfde als met de vorige set. Stellen helpt ook niet. Bij mijn weten is het gewoon achterwiel in de fiets plaatsen, snelspanner vastzetten en gaan met die banaan. Helaas dus niet voor mij....

Zie ik iets over het hoofd? weet iemand of ik nog iets anders kan proberen?
Ik zou wel de andere zijde van de snelspanner met de hand aandraaien tot je geen speling voelt aan het wiel en dan de snelspanner vastzetten.
Maar neem aan dat je dat ook gedaan hebt.
Laatst gewijzigd door nijkie op 12 aug 2012 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Plaats reactie