Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Klimmen voor beginners (e.a.)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 sep 2011 09:25

@Floris, als je in je eentje 30 gemiddeld op 't vlakke rijdt, dan kom je met jouw gewicht ook wel een heuvel over (zeker icm je verzet). Een gemiddeld viaduct is zo rond de 3-4%, maar er is behoorlijk wat verschil tussen viaducten. Zuid-Limburg lijkt me voor jouw niet het meest ideale gebied, het zijn allemaal korte en steile heueltjes. Daar rijdt iedereen heel intensief naar boven toe. In het buitenland heb je veel gebieden met een glooiend landschap, langere klimmen, maar niet zo steil. Afgelopen zomer bijv nog in de Cevennen in Frankrijk geweest, het gaat bijna allemaal op en af, maar nergens heel steil. Bijv Mont Aigoual is constant 5-6% en daar moet jij gewoon boven kunnen komen.

@nijb-jan, veel duursport is juist voor iemand met hart- en vaatziekte erg goed. Meer beweging zorgt er voor dat er meer bloed stroomt en maakt de kans op een nieuwe verstopping gewoon kleiner. Alleen een uurtje volle bak spinnen zullen de meeste cardiologen niet zo'n goed plan vinden, maar een paar uurtjes rustig toeren kan zeker geen kwaad.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 20 sep 2011 10:25

@amclassic-fan, tnx voor de tips en uitleg. Daar kan ik wel wat mee. ;)
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

borrelli
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:02

borrelli 26 sep 2011 22:23

Ik ga me er binnenkort eens aan wagen, een aantal klimmetjes in de Ardennen met wat vrienden. Kleinste verzet dat ik heb is 39-25, dus dat kan wat tegenvallen. Verder ben ik nog weinig stijging gewend, de brug bij Vianen of Zaltbommel is voor mij tot nu toe het enige geweest. Eens kijken of ik bij kan blijven.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 27 sep 2011 08:32

amclassic-fan schreef:@Floris, als je in je eentje 30 gemiddeld op 't vlakke rijdt, dan kom je met jouw gewicht ook wel een heuvel over (zeker icm je verzet). Een gemiddeld viaduct is zo rond de 3-4%, maar er is behoorlijk wat verschil tussen viaducten. Zuid-Limburg lijkt me voor jouw niet het meest ideale gebied, het zijn allemaal korte en steile heueltjes. Daar rijdt iedereen heel intensief naar boven toe. In het buitenland heb je veel gebieden met een glooiend landschap, langere klimmen, maar niet zo steil. Afgelopen zomer bijv nog in de Cevennen in Frankrijk geweest, het gaat bijna allemaal op en af, maar nergens heel steil. Bijv Mont Aigoual is constant 5-6% en daar moet jij gewoon boven kunnen komen.
Amclassic: nog nooit de klim vanuit les vignes naar omhoog gereden in de tarn? 4 a 5 kms met minimum 9%. Tijdens een fietsreis ginder hebben we behalve de lange en niet zo steile cols toch een paar ( heel) steile wegen tegengekomen. We logeerden in Meyrueis , ideaal gelegen voor fietstochten.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

borrelli
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:02

borrelli 10 okt 2011 13:26

borrelli schreef:Ik ga me er binnenkort eens aan wagen, een aantal klimmetjes in de Ardennen met wat vrienden. Kleinste verzet dat ik heb is 39-25, dus dat kan wat tegenvallen. Verder ben ik nog weinig stijging gewend, de brug bij Vianen of Zaltbommel is voor mij tot nu toe het enige geweest. Eens kijken of ik bij kan blijven.
Ben weer terug en was leuk, maar de Stockeu was wel heftig met mijn polderverzet :lol:

Plaats reactie