Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies 29" of 26 " ????

tiest
Forum-lid HC

tiest 25 nov 2010 13:25

Amclassic-fan schreef:
TiesT schreef: Sauser won de trans germany op een 29, Todd wells rijd al 2 jaar niet meer op kinderfietsjes en Burry stander is ook al het hele jaar "om" Misschien eerst even gaan kijken voor je roept. De Cape epic werd gewonnen op 29, en tijdens de US champs reed de helft van de top10 op 29.

Valt me op dat met name mensen die nog nooit 29 gereden heb voor zover ik weet er niks mee hebben de verkeerde dingen schrijven. Ga alstublieft een keer op een 29 fietsen Daniel, een 29 is juist sneller op het korte keer en draai werk!

Ik kan met op z'n minst net zo veel voorbeelden komen van top mtb'ers die nog gewoon op 26" wielen rijden. Dus dat argument gaat echt niet op. En daarnaast zegt 't niet zoveel voor ons wat die profs doen. De smalle bandjes met kleine noppen waarmee bovenstaande prof door de modder rijdt is voor 95% van de forumleden toch echt niet weggelegd.

Hoe een fiets met een aanzienlijk langere wielbasis beter kan zijn op kort draai en keer werk lijkt me vrij onlogisch.

Misschien handig als je eerst eens gaat verdiepen ipv roepen. Mijn voorbeelden wbt profs was een reactie op Daniel. Die smalle banden zijn gewoon 2.0 die in realiteit bijna 2.25 zijn en hebben behoorlijk veel grip.
De wielbasis van een 29 hoeft echt niet aanzienlijk langer te zijn. Check de geo van bijvoorbeeld een epic eens, milimeterwerk en geen centimeters!

*einde discussie van mijn kant, roepen zonder te weten hoe iets rijdt is imho zinloos.

perik
Forum-lid

perik 25 nov 2010 13:48

Wat heeft het voor zin om elkaar hier allemaal vliegen te gaan zitten afvangen als het gaat om hoe een 29er rijdt in de praktijk? Als ik kijk hoeveel beter en sneller forumlid-in-ruste Seger (over de twee meter) is gaan rijden sinds hij een 29er heeft is het nut voor mij bewezen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2010 17:49

TiesT schreef: Valt me op dat met name mensen die nog nooit 29 gereden heb voor zover ik weet er niks mee hebben de verkeerde dingen schrijven. Ga alstublieft een keer op een 29 fietsen Daniel, een 29 is juist sneller op het korte keer en draai werk!

Been there, done that: Gary Fisher demo bike.

En wat die research betreft: laat ik nu net ff de namen die ik genoemd heb even gecontroleerd hebben ;-). Ik ging er nl. al vanuit dat er wel iemand zou proberen daar een gat in te schieten ;-). Van al de genoemden in het lijstje is een 26" gewoon de hoofdfiets (en ongetwijfeld zullen ze ooit wel eens iets met een 29er gedaan hebben).

Als het allemaal zo super is als de believers hier doen geloven, dan moeten toch minimaal de mannen/vrouwen van Speci en Trek (GF) volgend jaar op een 29er rijden? Dat zijn oa. de merken die groot inzetten op deze hype en de consument is daar gevoelig voor.

@Baron: uiteraard rijden de profs op de spullen waarmee ze moeten rijden. Maar als iets anders ECHT significant sneller is en het komt gewoon uit dezelfde stal, dan pakken ze dat echt wel hoor. Hoger op het podium is meer exposure.
Less is bore

2meter
Forum-lid

2meter 25 nov 2010 18:33

Ik denk niet dat iemand hier nog nieuwe vragen durft te stellen mbt de keuze voor een 26er of een 29er........, maar toch hou ik wel van dergelijke felle discussies.

Ik had onderstaand artikel al eerder onder de aandacht gebracht, nu een nieuwe poging. Er worden 26ers en 29ers van hetzelfde merk/model met elkaar vergeleken. Wat ik wel verhelderend vond is die test met powertaps (meten is weten). De 29er Kona blijkt duidelijk zuiniger te rijden maar bij de Specialized Epic is er bijvoorbeeld weer nauwelijks verschil (om alles even in het juiste perspectief te zetten).

Optisch vind ik een 29er zowiezo mooier bij de grotere modellen, alles is meer in verhouding. Ik heb foto's van mijzelf (1.98 mtr, 100 kg) gezien op mijn huidige 26er en er klopt toch iets niet. Ik kan dan ook niet wachten tot mijn Giant XTC 29er binnen komt.

Misschien is een 27,5er de oplossing, alle NADELEN in één fiets.........

http://www.bikeboutique.eu/site/home/we ... 0fiets.pdf

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 25 nov 2010 22:07

Felle discussies is niets mis mee, als ze maar met argumenten gevoerd worden. En die heb ik niet zoveel voorbij zien komen. Het artikel uit Fiets is redelijk goed, voor Fiets begrippen. Meten is weten, weet je wel. Andere genoemde argumenten zeggen mij niet zoveel, als profs of mensen die ik niet ken er hard mee rijden zal dat wel, maar die zullen dan ook wel hard rijden met een 26'er. Ik vind sowieso dat een fiets in proporties moet zijn, en ik denk inderdaad dat 2meter daar een punt heeft. Wat door sommige adepten hardnekkig ontkend wordt is het bochtengedrag. En dan bedoel ik niet hoeveel grip je hebt in een bocht maar hoe je je stuur kunt draaien. De gyroscopische werking van die dikke banden zal altijd aanmerkelijk groter zijn dan van zijn kleine broertje. Toen ik vorig jaar winter op mijn racefiets 28mm Dynamics had gelegd in plaats van de Prorace was het net of ik op een kruiwagen stapte, in plaats van op mijn racefiets. En dan kun je wel zeggen dat je daar mooie lichte wielen voor kunt kopen, ze zullen altijd zwaarder zijn dan equivalenten in 26'. Elk voordeel hep zijn nadeel, weet je nog wel? Ik ben in ieder geval te klein voor een 29'er , als ik nog eens iets met grote wielen ga rijden zal het waarschijnlijk weer een crossfiets zijn (had ik al een, met recht stuur, is helaas gepikt). Gaat ook als een speer, weegt weinig en last but not least, kun je voor een sympathiek prijsje bouwen. Maar iedereen moet zelf kiezen wat hij of zij het beste vindt, voor ieders keuze valt immers iets te zeggen.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

simen
Forum-lid

simen 26 nov 2010 21:55

Felle discussies mogen natuurlijk niet uitmonden in een verstarde houding.
Het moet juist 'de 0-ervaring hebbers' zo nieuwsgierig maken dat ze eens gaan proefrijden.
Dan kun je voor jezelf een eerlijk besluit nemen.

Zelf voer ik de keu nog een poosje alvorens het te proberen.
Word het niets ,dan is er altijd nog die gevulde keu waar dan andere leuke dingen mee gedaan kunnen worden.
Zij is ook tegen

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 28 nov 2010 08:28

Voor degene die twijfelen over het hele 29er verhaal ik heb vandaag nog wat testfietsen staan van Corratec en deze zijn uitgerust met erg licht conti banden dat loopt als een tierelier.
Patrick Meerschaert is een belgische MTB er die al jaren op een 29 er rijdt en deze man is maar goed 1.70 meter lang en deze bezweerde me dat hij niets anders meer rijd.(helaas is hij nu aan het revalideren)
Mijn volgende bike is in ieder geval een 29er fully.(Yeti denk ik zelf)
Rensters van mijn eigen MTB teampje hebben de keus uit 3 merken komend seizoen en daar zit ook een 15 inch 29er tussen.
15 jaar geleden al geroepen en het halve profpeloton in het biken rijd komende jaar op een 29er.
Ramses bekkenk heeft als ik me niet vergis gisteren al weer een strandrace gewonnen op een 29 ert. Brentjens wint zijn eigen challenge op een 29ert.
Iedereen moet voor zichzelf een keuze maken maar maak een keuze op basis van een zelftest en niet op aanname's van bladen die niet helemaal verschoond zijn van zelfbelang.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 01 dec 2010 13:02

simen schreef:Het moet juist 'de 0-ervaring hebbers' zo nieuwsgierig maken dat ze eens gaan proefrijden.

En daarom wilde ik even duidelijk maken dat het onzin is dat 29ers minder goed sturen. En je hoeft niet per se 1m90 of groter te zijn om te genieten van de voordelen. Verder zijn banden gewoon volop te krijgen.

Je hebt enorm veel grip, waardoor je bijna nooit meer zal wegslippen met je achterwiel tijdens een klim. Ook glijdt je voorwiel minder snel weg bij een bocht. Daarnaast daalt het veel rustiger af, waardoor je veel meer controle houdt over de fiets. Met meer controle durf je harder. Ook zul je minder snel wegglijden over gladde boomwortels.

Voor de gemiddelde recreatieve rijder is een 29er beter. Of ze er blij van worden is weer wat anders.

Daniel1975 schreef:Kulekupers, realiseer je zelf wel hoe enorm dom jouw betoog hierboven is?

Nee, en na jouw verhaal nog steeds niet ;)
Daniel1975 schreef:Als een 29" ECHT zo bloedsnel is als jij zo extreem stellig beweert, waarom rijden mannen en vrouwen als Hermida, Gunn-Rita Dahle, Absalon, Sauser, Naef, Schurter en Spitz dan toch allemaal op een 26"?
Die mensen zijn allemaal zooooooo conservatief en dom.....

Ik heb de term bloedsnel nooit gebruikt, en zo extreem stellig zeg ik het ook niet volgens mij. Wat ik zeg is dat een 29er sneller is, net zoals fullies gewoon sneller zijn. Dat is ook gewoon natuurkundig te onderbouwen. Gebruiken de profs allemaal fullies? Volgens mij niet (ik volg dat niet), dus fullies zijn helemaal niet veel sneller?
Het verschil tussen 26" en 29" is bijna net zo groot als tussen HT en FS, imho. Het duurde even , en er werd flink gesputterd, maar nu rijden er toch veel op een fully. Met 29ers gaan we precies hetzelfde krijgen. Dat is wat ik bedoel met conservatief gedrag. Degene die gewoon voor zichzelf denken zaten 10 jaar geleden al op een 29er.
Daniel1975 schreef: En het is algemeen bekend dat het snelle bochtenwerk met een 29" minder soepel gaat dan met een 26". Dat is niet alleen bij AMCF zo ;-). Rechtuit zal de 29" idd sneller zijn.

Dit is niet algemeen bekend, er is een bepaalde groep die dat meent te weten. Dat is heel wat anders. Daarnaast merk ik het persoonlijk niet, en durf ik zelfs te zeggen dat 29er rechtuit juist trager is. Het duurde wel even voordat ik doorhad hoe het moest. Dat leer je jezelf niet aan bij een testritje.
Daniel1975 schreef: En als je slechts "denkt" dat GF al een aantal jaar 29" in zijn pakket had in NL geeft dat ook wel aan hoe goed je thuis bent in het wereldje. GF was namelijk een van de pioniers op dit gebied!

Beter lezen Daniel, niet alleen proberen om me te pakken op foutjes.
Ik geef aan dat er ruim 10 jaar 29ers te krijgen zijn, en van Nishiki weet ik dat zeker. Van GF weet ik niet zeker wanneer ze voor het eerst hier in NL te krijgen waren (interesseerde me niet, vond ze maar lelijk). Dat ze 1 van de eersten waren weet iedere prutser ;)
Daniel1975 schreef:Prima dat je je eigen mening hier verdedigd, maar doe het wel met een beetje realiteitsgevoel en respect!

Dat realiteitsgevoel heb ik juist wel. Ik besef maar al te goed dat ik een simpele recreatieve rijder ben, die zich echt niet met profs hoeft te vergelijken qua materiaal.

En verder kan ik geen respect opbrengen voor dit soort onzin:
Amclassic-fan schreef:Een crossfiets heeft dezelfde maat wielen en daar hoor ik nooit iemand over dat 't zoveel beter over opstakels rolt.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 19 dec 2010 21:57

Erg wendbaar...die 29'ers! klik

:D

2meter
Forum-lid

2meter 19 dec 2010 22:27

Dus ik hoef alleen maar een 29er aan te schaffen en dan kan ik dat ook? Ik krijg de mijne aanstaande donderdag dus ik ben benieuwd.

De andere filmpjes op die site zijn ook erg gaaf!

simen
Forum-lid

simen 19 dec 2010 22:38

2meter schreef:Dus ik hoef alleen maar een 29er aan te schaffen en dan kan ik dat ook? Ik krijg de mijne aanstaande donderdag dus ik ben benieuwd.

De andere filmpjes op die site zijn ook erg gaaf!

Naar beneden rollen zal zeker lukken .
Ik heb toch wel de indruk dat er flink in het filmpje is geknipt.
Vandaar die avatar misschien.
Zij is ook tegen

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 dec 2010 22:41

Gewoon een 26" aanschaffen: http://www.youtube.com/watch?v=Z19zFlPah-o
of bijv. http://www.youtube.com/watch?v=NIIjIgfZ_Q4

Doe dit maar ff met je 29 er ;-)
Less is bore

Plaats reactie