simen schreef:Het moet juist 'de 0-ervaring hebbers' zo nieuwsgierig maken dat ze eens gaan proefrijden.
En daarom wilde ik even duidelijk maken dat het onzin is dat 29ers minder goed sturen. En je hoeft niet per se 1m90 of groter te zijn om te genieten van de voordelen. Verder zijn banden gewoon volop te krijgen.
Je hebt enorm veel grip, waardoor je bijna nooit meer zal wegslippen met je achterwiel tijdens een klim. Ook glijdt je voorwiel minder snel weg bij een bocht. Daarnaast daalt het veel rustiger af, waardoor je veel meer controle houdt over de fiets. Met meer controle durf je harder. Ook zul je minder snel wegglijden over gladde boomwortels.
Voor de gemiddelde recreatieve rijder is een 29er beter. Of ze er blij van worden is weer wat anders.
Daniel1975 schreef:Kulekupers, realiseer je zelf wel hoe enorm dom jouw betoog hierboven is?
Nee, en na jouw verhaal nog steeds niet
Daniel1975 schreef:Als een 29" ECHT zo bloedsnel is als jij zo extreem stellig beweert, waarom rijden mannen en vrouwen als Hermida, Gunn-Rita Dahle, Absalon, Sauser, Naef, Schurter en Spitz dan toch allemaal op een 26"?
Die mensen zijn allemaal zooooooo conservatief en dom.....
Ik heb de term bloedsnel nooit gebruikt, en zo extreem stellig zeg ik het ook niet volgens mij. Wat ik zeg is dat een 29er sneller is, net zoals fullies gewoon sneller zijn. Dat is ook gewoon natuurkundig te onderbouwen. Gebruiken de profs allemaal fullies? Volgens mij niet (ik volg dat niet), dus fullies zijn helemaal niet veel sneller?
Het verschil tussen 26" en 29" is bijna net zo groot als tussen HT en FS, imho. Het duurde even , en er werd flink gesputterd, maar nu rijden er toch veel op een fully. Met 29ers gaan we precies hetzelfde krijgen. Dat is wat ik bedoel met conservatief gedrag. Degene die gewoon voor zichzelf denken zaten 10 jaar geleden al op een 29er.
Daniel1975 schreef:
En het is algemeen bekend dat het snelle bochtenwerk met een 29" minder soepel gaat dan met een 26". Dat is niet alleen bij AMCF zo
. Rechtuit zal de 29" idd sneller zijn.
Dit is niet algemeen bekend, er is een bepaalde groep die dat meent te weten. Dat is heel wat anders. Daarnaast merk ik het persoonlijk niet, en durf ik zelfs te zeggen dat 29er rechtuit juist trager is. Het duurde wel even voordat ik doorhad hoe het moest. Dat leer je jezelf niet aan bij een testritje.
Daniel1975 schreef:
En als je slechts "denkt" dat GF al een aantal jaar 29" in zijn pakket had in NL geeft dat ook wel aan hoe goed je thuis bent in het wereldje. GF was namelijk een van de pioniers op dit gebied!
Beter lezen Daniel, niet alleen proberen om me te pakken op foutjes.
Ik geef aan dat er ruim 10 jaar 29ers te krijgen zijn, en van Nishiki weet ik dat zeker. Van GF weet ik niet zeker wanneer ze voor het eerst hier in NL te krijgen waren (interesseerde me niet, vond ze maar lelijk). Dat ze 1 van de eersten waren weet iedere prutser
Daniel1975 schreef:Prima dat je je eigen mening hier verdedigd, maar doe het wel met een beetje realiteitsgevoel en respect!
Dat realiteitsgevoel heb ik juist wel. Ik besef maar al te goed dat ik een simpele recreatieve rijder ben, die zich echt niet met profs hoeft te vergelijken qua materiaal.
En verder kan ik geen respect opbrengen voor dit soort onzin:
Amclassic-fan schreef:Een crossfiets heeft dezelfde maat wielen en daar hoor ik nooit iemand over dat 't zoveel beter over opstakels rolt.