Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour van de hollanders?

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 07 jun 2012 19:05

In hoeverre doen ze daar dan (niet genoeg) aan? Ik heb niet de indruk dat Wiggins enkel harder gaat omdat hij er meer aan zou doen. Kwestie van talent.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

teamorange
Forum-lid

teamorange 07 jun 2012 19:10

templar schreef:Beetje off topic maar de Hollanders zullen wel wat aan het tijdrijden moeten doen.
Wiggens ging echt verschroeiend hard vandaag.
En Schleck waaide van zijn fiets door een rukwind....dus té mager is ook niet zo goed!http://www.sporza.be/cm/sporza/wielrenn ... hleck_valt
en ja... als je in voetbal resultaat wil moet je strafschoppen kunnen nemen... en als je een ronde wil winnen moet je kunnen tijdrijden.
Hopelijk lukt het de Hollanders en dan kleurt Nederland in de volgende maanden weer eens oranje
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

fredhhw
Forum-lid

fredhhw 07 jun 2012 19:42

dario schreef:Maar verder geef ik je gelijk: wie herinnert zich immers nog de vierde of vijfde van voorbije Tour-edities?
Ik herinner me de nummer 5 (met Contador meegeteld 6) van 2010 zeker... Een Gesink die zijn ballen er moest afrijden voor Menchov. Zonde was dat toen want zonder Menchov was hij zeker 1 a 2 plaatsen hoger geëindigd.

Ik vind het parcours van de tour dit jaar eigenlijk wel leuk. Omdat er veel TT kilometers zijn zullen de klimmers niet kunnen wachten op één bergrit of de laatste 2 km om hun slag te slaan. Zij moeten dus in meerdere bergritten tijd zien te winnen op Wiggins.

Ik verwacht dus juist een open tour omdat men nu niet kan wachten op een Gallibier of Alp 'd Huez. Maar op de onbekende bergen zullen zij moeten aanvallen...

tieky
Forum-lid

Gebruikersavatar tieky 07 jun 2012 21:35

timo2.0 schreef:Een wielrenner moet winnen, met z'n handen in de lucht over de streep. Dat doet mij tien keer meer dan vijfde worden in een klassement. Wie herinnert zich nog dat Boogert in 1998 vijfde was vergeleken met zijn overwinningen?
.
O ja, noem mij nog eens drie etappe overwinningen van Boogert in 'kleine' rondes? Ik denk dat Boogert meer bekendheid (en dus publiciteit voor de sponsor) heeft gekregen dan een overwinning in een kleinere ronde. Tuurlijk op korte termijn is een etappe in n kleine koers leuk, maar een top 10 of top 5 in de Tour blijft langer in het geheugen hangen.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 07 jun 2012 22:07

Leuk dat je dat aanhaalt want dat is dus precies mijn punt: de commercie dwingt de renners een heel seizoen af te stemmen op een top-10 klassering in de Ronde van Frankrijk. Zelfs de kans op een ritzege in de Tour wordt daaraan opgeofferd. Zoals ik hierboven al uitgelegd heb, maar in je citaat heb je heel handig die essentie weggelaten:
timo2.0 schreef:Een wielrenner moet winnen, met z'n handen in de lucht over de streep. Dat doet mij tien keer meer dan vijfde worden in een klassement. Wie herinnert zich nog dat Boogert in 1998 vijfde was vergeleken met zijn overwinningen?

Het enige probleem is dat de wielercultuur hier in Nederland als Rabo knap presteert in Zwitserland en het vervolgens minder doet in de Tour weer zo is dat "we" allemaal gaan lopen zeiken over te vroeg pieken en verkeerde focus en als het even kan over wanbeleid van de ploegleiding in plaats van blij te zijn met een paar mooie prestaties. En dat komt omdat de Tour onevenredig (en onredelijk) veel aandacht krijgt van al die Nederlandse "wielerliefhebbers" die denken dat wielrennen slechts drie weken per jaar bestaat en draait om de tourpoule op het werk.
Je ziet het ook in dit topic, mensen die stellen dat een vijfde plaats in de Tour mooier is dan winnen in een "kleinere" koers. Ik heb Boogert prachtige dingen zien doen in de Tirreno, in Murcia, de Catalaanse Week, met z'n handen in de lucht over de streep en op het bovenste treetje van het erepodium. Dat doet mij veel meer dan een vijfde plaats in 1998. Zo ook zie ik Gesink en Mollema veel liever winnen in Zwitserland dan aanklampen in de Tour omdat ze dan vijfde en zesde kunnen worden in Parijs.

huibm
Forum-lid

huibm 07 jun 2012 22:19

+1
Ik wil gewoon het gevoel hebben dat we mannen hebben die ons laten juichen, zoals de mannen van vacansoleil in het voorjaar, heerlijk, zoals de tijdrit spannend was heerlijk.
Be Blessed with my bik

dario
Forum-lid

dario 08 jun 2012 08:43

Een top10-plaats in de Tour is natuurlijk altijd mooi, maar als je je hele seizoen daarop afstemt moet je voor het podium gaan. En als dat podium niet haalbaar is, moet je gewoon méér klaarmaken op een seizoen. Wat dat betreft moet ik bekennen dat ik respect heb voor Voeckler (ook al is hij natuurlijk een vrij onnozel en irritant mannetje); het valt natuurlijk te bekijken of hij na zijn ijzersterke voorjaar het goede Tourklassement van vorig jaar kan evenaren (of daaromtrent)...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 08 jun 2012 08:58

huibm schreef:+1
Ik wil gewoon het gevoel hebben dat we mannen hebben die ons laten juichen, zoals de mannen van vacansoleil in het voorjaar, heerlijk, zoals de tijdrit spannend was heerlijk.
Wie bedoel je allemaal wel niet? Westra was natuurlijk super in PN, maar verders? Vacansoleil was tamelijk onzichtbaar.

dario
Forum-lid

dario 08 jun 2012 09:15

Goh, vaagweg herinner ik me wel eens wat Vacansoleil-kleuren te hebben zien voorbijfietsen in de Giro...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

eelcoz

eelcoz 08 jun 2012 09:46

litespeed schreef:
huibm schreef:+1
Wie bedoel je allemaal wel niet? Westra was natuurlijk super in PN, maar verders? Vacansoleil was tamelijk onzichtbaar.
Westra in De Panne, De Gendt in de Giro, Martijn Keizer een aantal maal in de aanval in de Giro, Wout Poels in Luxemburg.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 08 jun 2012 10:02

Poels en Hoogerland waren bovendien ook sterk in de Tirreno, Poels was 2e in de eindstand in Murcia en deed echt mee voor de winst (Hoogerland was er 7e) en was 2e in een rit in de Ronde van het Baskenland. Dan zorg je in kleinere rittenkoersen dus gewoon voor spektakel, je doet mee. Commercieel allemaal niet zo boeiend vergeleken met de heilig Tour maar 10x leuker dan naar berekenend rijden voor een plekje in de top-10 in Parijs.

Met het potentieel dat "we" nu hebben: Poels, Ruijgh, Hoogerland, Westra, Gesink, Mollema, Kruijswijk, enz., wil ik de komende jaren gewoon overal en altijd Nederlanders voor ritwinst zien gaan, zowel in de Tour als in kleinere (ritten)koersen.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 08 jun 2012 10:12

Ok, Giro is ook voorjaar... Voor m'n gevoel hebben we het dan in wielertermen over Omloop t/m laatste klassiekers voor de Giro. My bad wellicht.

Vacansoleil had een grote mond voor AGR, WP en LBL, maar zijn totaal onzichtbaar geweest.

Plaats reactie