Fiets november
[quote="litespeed"]Komaan. Je bent je eigen gebruik van de ketting aan het goedpraten. Een ketting die je buiten de pekel gebruikt, hoef je echt niet na iedere rit te inspecteren. En dan ga je 'm al helemaal niet het predikaat prima geven.[/quote]
Er is geen enkele reden om het gebruik van deze ketting goed te praten, ik heb een reserve ketting klaar liggen die er pas op komt als dat nodig is en niet eerder. Het is inderdaad overdreven om na elke rit je ketting te inspecteren, maar als je toch na elke rit je ketting schoonmaakt (sla wel eens een keer over) is het een kleine moeite om meteen even te controleren of er scheurtjes zijn ontstaan. Dat laatste doe ik naar aanleiding van de berichtgeving in Fiets, het artikel heeft voor mij z'n nut bewezen.
Er is geen enkele reden om het gebruik van deze ketting goed te praten, ik heb een reserve ketting klaar liggen die er pas op komt als dat nodig is en niet eerder. Het is inderdaad overdreven om na elke rit je ketting te inspecteren, maar als je toch na elke rit je ketting schoonmaakt (sla wel eens een keer over) is het een kleine moeite om meteen even te controleren of er scheurtjes zijn ontstaan. Dat laatste doe ik naar aanleiding van de berichtgeving in Fiets, het artikel heeft voor mij z'n nut bewezen.
[quote="litespeed"]
En dan nog. "Waar hebben we het nog over?" Jij gaat even buiten alle fietsers die de test in Fiets niet gelezen hebben. Als zij de ketting kopen zien ze toch niet dat die niet geschikt is voor pekelritten? Maar dat vind jij niet erg? Als jij het maar weet?
[/quote]
Deze discussie gaat toch over het artikel in Fiets? Tenminste, daar heb ik het over.
En dan nog. "Waar hebben we het nog over?" Jij gaat even buiten alle fietsers die de test in Fiets niet gelezen hebben. Als zij de ketting kopen zien ze toch niet dat die niet geschikt is voor pekelritten? Maar dat vind jij niet erg? Als jij het maar weet?
[/quote]
Deze discussie gaat toch over het artikel in Fiets? Tenminste, daar heb ik het over.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
[quote="vinkhugo"]Gelukkig heeft Shimano de 6700 ketting inmiddels al lang vervangen voor de nieuwe 6701 versie. Deze ketting heeft al ik het goed begrepen heb al deze problemen niet meer.[/quote]
Dat weten we nog helemaal niet, een jaar geleden was er nog niets van problemen bekend met de 6700 ketting. De problemen kwamen pas toen er steeds pekel op de weg lag. De conclusie dat de 6701 ketting wel goed is trek ik niet voor het eind van de winter.
Dat weten we nog helemaal niet, een jaar geleden was er nog niets van problemen bekend met de 6700 ketting. De problemen kwamen pas toen er steeds pekel op de weg lag. De conclusie dat de 6701 ketting wel goed is trek ik niet voor het eind van de winter.
Prima?
Fikse discussie hier. Hoe fel deze soms ook is, het is geen probleem om af en toe onze woorden toe te lichten. Goed dat Litespeed hier de conclusie van maart 2010 plaatst, zodat we weten waar het over gaat. Ik denk wel dat Litespeed niet helemaal begrijpt wat de rol van Fiets is. Dat vermoeden had ik toen al, toen hij met het voorbeeld van zijn brug kwam. Hij is brugadviseur en vroeg zich af of hij een brug die je niet mocht bestrooien in de winter zou laten bouwen.
Fiets is geen adviseur van Shimano, laat staan productmanager. Als we dat wel zouden zijn, zouden we wellicht een andere ketting dan de 6700 maken. Dat doet er echter niet toe. Die ketting was toen al op de markt, afgemonteerd op tienduizenden fietsen wereldwijd die nog moesten worden verkocht. Die ketting was een vaststaand gegeven waar wij en jullie mee moesten dealen. Of in het voorbeeld van Litespeed: wat je ook van de brug vindt, hij lag er al!
Het is dan onze taak aan te geven hoe we vinden dat al die Ultegra-rijders met deze ketting zouden moeten omgaan. In de conclusie stellen we die vraag letterlijk: ‘maar wat te doen?’ Vervangen? Doorrijden?
Begrijp wel dat dit onderzoek in januari en februari liep. Omdat er toen nog niet veel mensen met de 6700 hadden gereden door slecht weer en nog relatief weinig verkoop, moesten we op basis van de uitkomsten van ons onderzoek voor zomergebruik een slag om de arm houden. Vandaar een advies dat de veiligheid zo veel mogelijk garandeerde: elke keer checken. Het probleem is van een andere orde: zelfs een leek zou de scheuren kunnen zien zitten als ze er waren.
Het woord ‘prima’ komt in de conclusie van toen nergens voor. Dat schrijf ik hier in een post voor het eerst. Inmiddels is er namelijk veel meer bekend over die vermaledijde ketting:
-De problemen met de 6700 blijken wereldwijd nergens voor te zijn gekomen, op Nederland en een klein stukje Duitsland na.
-Heel veel mensen rijden niet in de pekel. Ze hebben ook hier naar tevredenheid met de ketting gereden.
-Hij schakelt gewoon het beste als je Ultegra hebt
-Het alternatief is twee keer zo duur en gelijkgeprijsde kettingen schakelen minder op Ultegra.
-De nieuwere 6701 is niet significant anders en die scoort een 8,3
Het woord ‘prima’ is dus best op zijn plaats, als je er maar niet mee in de pekel rijdt. Overigens: het is natuurlijk onzin te stellen dat deze ketting als enige niet tegen pekel kan. Geen enkele ketting kan tegen pekel. De 6700 reageert echter wel extreem, zo blijkt uit het oorspronkelijke onderzoek.
Wij denken inderdaad dat onze lezers oud en wijs genoeg zijn om op basis van wat we schrijven hun eigen conclusies te trekken. Prikkers als Apexrider bevestigen dat vermoeden. Neersabelen is nergens voor nodig. Niet om Shimano niet tegen het hoofd te stoten, maar gewoon omdat we vinden dat mensen niet beter gaan luisteren als je schreeuwt. We zijn hier gewoon genuanceerde mensen, die genuanceerd onze mening geven. Prima toch?
Fikse discussie hier. Hoe fel deze soms ook is, het is geen probleem om af en toe onze woorden toe te lichten. Goed dat Litespeed hier de conclusie van maart 2010 plaatst, zodat we weten waar het over gaat. Ik denk wel dat Litespeed niet helemaal begrijpt wat de rol van Fiets is. Dat vermoeden had ik toen al, toen hij met het voorbeeld van zijn brug kwam. Hij is brugadviseur en vroeg zich af of hij een brug die je niet mocht bestrooien in de winter zou laten bouwen.
Fiets is geen adviseur van Shimano, laat staan productmanager. Als we dat wel zouden zijn, zouden we wellicht een andere ketting dan de 6700 maken. Dat doet er echter niet toe. Die ketting was toen al op de markt, afgemonteerd op tienduizenden fietsen wereldwijd die nog moesten worden verkocht. Die ketting was een vaststaand gegeven waar wij en jullie mee moesten dealen. Of in het voorbeeld van Litespeed: wat je ook van de brug vindt, hij lag er al!
Het is dan onze taak aan te geven hoe we vinden dat al die Ultegra-rijders met deze ketting zouden moeten omgaan. In de conclusie stellen we die vraag letterlijk: ‘maar wat te doen?’ Vervangen? Doorrijden?
Begrijp wel dat dit onderzoek in januari en februari liep. Omdat er toen nog niet veel mensen met de 6700 hadden gereden door slecht weer en nog relatief weinig verkoop, moesten we op basis van de uitkomsten van ons onderzoek voor zomergebruik een slag om de arm houden. Vandaar een advies dat de veiligheid zo veel mogelijk garandeerde: elke keer checken. Het probleem is van een andere orde: zelfs een leek zou de scheuren kunnen zien zitten als ze er waren.
Het woord ‘prima’ komt in de conclusie van toen nergens voor. Dat schrijf ik hier in een post voor het eerst. Inmiddels is er namelijk veel meer bekend over die vermaledijde ketting:
-De problemen met de 6700 blijken wereldwijd nergens voor te zijn gekomen, op Nederland en een klein stukje Duitsland na.
-Heel veel mensen rijden niet in de pekel. Ze hebben ook hier naar tevredenheid met de ketting gereden.
-Hij schakelt gewoon het beste als je Ultegra hebt
-Het alternatief is twee keer zo duur en gelijkgeprijsde kettingen schakelen minder op Ultegra.
-De nieuwere 6701 is niet significant anders en die scoort een 8,3
Het woord ‘prima’ is dus best op zijn plaats, als je er maar niet mee in de pekel rijdt. Overigens: het is natuurlijk onzin te stellen dat deze ketting als enige niet tegen pekel kan. Geen enkele ketting kan tegen pekel. De 6700 reageert echter wel extreem, zo blijkt uit het oorspronkelijke onderzoek.
Wij denken inderdaad dat onze lezers oud en wijs genoeg zijn om op basis van wat we schrijven hun eigen conclusies te trekken. Prikkers als Apexrider bevestigen dat vermoeden. Neersabelen is nergens voor nodig. Niet om Shimano niet tegen het hoofd te stoten, maar gewoon omdat we vinden dat mensen niet beter gaan luisteren als je schreeuwt. We zijn hier gewoon genuanceerde mensen, die genuanceerd onze mening geven. Prima toch?
Waarom zou je eigenlijk ooit zo'n ketting die beperkt bruikbaar is kopen, terwijl er zat alternatieven zijn, zoals de Campa ketting die weliswaar duurder is, maar veel langer meegaat (dat is tenminste mijn ervaring).
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
[quote="Rodrick"]Prima?
Fikse discussie hier. Hoe fel deze soms ook is, het is geen probleem om af en toe onze woorden toe te lichten. Goed dat Litespeed hier de conclusie van maart 2010 plaatst, zodat we weten waar het over gaat. Ik denk wel dat Litespeed niet helemaal begrijpt wat de rol van Fiets is. Dat vermoeden had ik toen al, toen hij met het voorbeeld van zijn brug kwam. Hij is brugadviseur en vroeg zich af of hij een brug die je niet mocht bestrooien in de winter zou laten bouwen.
Fiets is geen adviseur van Shimano, laat staan productmanager. Als we dat wel zouden zijn, zouden we wellicht een andere ketting dan de 6700 maken. Dat doet er echter niet toe. Die ketting was toen al op de markt, afgemonteerd op tienduizenden fietsen wereldwijd die nog moesten worden verkocht. Die ketting was een vaststaand gegeven waar wij en jullie mee moesten dealen. Of in het voorbeeld van Litespeed: wat je ook van de brug vindt, hij lag er al!
Het is dan onze taak aan te geven hoe we vinden dat al die Ultegra-rijders met deze ketting zouden moeten omgaan. In de conclusie stellen we die vraag letterlijk: maar wat te doen? Vervangen? Doorrijden?
Begrijp wel dat dit onderzoek in januari en februari liep. Omdat er toen nog niet veel mensen met de 6700 hadden gereden door slecht weer en nog relatief weinig verkoop, moesten we op basis van de uitkomsten van ons onderzoek voor zomergebruik een slag om de arm houden. Vandaar een advies dat de veiligheid zo veel mogelijk garandeerde: elke keer checken. Het probleem is van een andere orde dan Litespeed tamelijk suggestief beschrijft: zelfs een leek zou de scheuren kunnen zien zitten als ze er waren.
Het woord prima komt in de conclusie van toen nergens voor. Dat schrijf ik hier in een post voor het eerst. Inmiddels is er namelijk veel meer bekend over die vermaledijde ketting:
-De problemen met de 6700 blijken wereldwijd nergens voor te zijn gekomen, op Nederland en een klein stukje Duitsland na.
-Heel veel mensen rijden niet in de pekel. Ze hebben ook hier naar tevredenheid met de ketting gereden.
-Hij schakelt gewoon het beste als je Ultegra hebt
-Het alternatief is twee keer zo duur en gelijkgeprijsde kettingen schakelen minder op Ultegra.
-De nieuwere 6701 is niet significant anders en die scoort een 8,3
Het woord prima is dus best op zijn plaats, als je er maar niet mee in de pekel rijdt. Overigens: het is natuurlijk onzin te stellen dat deze ketting als enige niet tegen pekel kan, zoals Litespeed overdrijft. Geen enkele ketting kan tegen pekel. De 6700 reageert echter wel extreem, zo blijkt uit het oorspronkelijke onderzoek.
Wij denken inderdaad dat onze lezers oud en wijs genoeg zijn om op basis van wat we schrijven hun eigen conclusies te trekken. Prikkers als Apexrider bevestigen dat vermoeden. Neersabelen is nergens voor nodig. Niet om Shimano niet tegen het hoofd te stoten, maar gewoon omdat we vinden dat mensen niet beter gaan luisteren als je schreeuwt. We zijn hier gewoon genuanceerde mensen, die genuanceerd onze mening geven. Prima toch?
[/quote]
Zo had ik het destijds ook begrepen. Ondertussen versleet ik er al twee (6700), naar alle tevredenheid. Ook na de winter geen abnormale schade/slijtage gezien, maar hier moet ik wel vermelden dat ze niet op mijn 'winterfiets' lagen (dit was eerder toevallig, niet bewust omwille van de berichten ivm breuken).
Ondertussen schakelde ik over naar DA, gewoon voor de zekerheid.
Fikse discussie hier. Hoe fel deze soms ook is, het is geen probleem om af en toe onze woorden toe te lichten. Goed dat Litespeed hier de conclusie van maart 2010 plaatst, zodat we weten waar het over gaat. Ik denk wel dat Litespeed niet helemaal begrijpt wat de rol van Fiets is. Dat vermoeden had ik toen al, toen hij met het voorbeeld van zijn brug kwam. Hij is brugadviseur en vroeg zich af of hij een brug die je niet mocht bestrooien in de winter zou laten bouwen.
Fiets is geen adviseur van Shimano, laat staan productmanager. Als we dat wel zouden zijn, zouden we wellicht een andere ketting dan de 6700 maken. Dat doet er echter niet toe. Die ketting was toen al op de markt, afgemonteerd op tienduizenden fietsen wereldwijd die nog moesten worden verkocht. Die ketting was een vaststaand gegeven waar wij en jullie mee moesten dealen. Of in het voorbeeld van Litespeed: wat je ook van de brug vindt, hij lag er al!
Het is dan onze taak aan te geven hoe we vinden dat al die Ultegra-rijders met deze ketting zouden moeten omgaan. In de conclusie stellen we die vraag letterlijk: maar wat te doen? Vervangen? Doorrijden?
Begrijp wel dat dit onderzoek in januari en februari liep. Omdat er toen nog niet veel mensen met de 6700 hadden gereden door slecht weer en nog relatief weinig verkoop, moesten we op basis van de uitkomsten van ons onderzoek voor zomergebruik een slag om de arm houden. Vandaar een advies dat de veiligheid zo veel mogelijk garandeerde: elke keer checken. Het probleem is van een andere orde dan Litespeed tamelijk suggestief beschrijft: zelfs een leek zou de scheuren kunnen zien zitten als ze er waren.
Het woord prima komt in de conclusie van toen nergens voor. Dat schrijf ik hier in een post voor het eerst. Inmiddels is er namelijk veel meer bekend over die vermaledijde ketting:
-De problemen met de 6700 blijken wereldwijd nergens voor te zijn gekomen, op Nederland en een klein stukje Duitsland na.
-Heel veel mensen rijden niet in de pekel. Ze hebben ook hier naar tevredenheid met de ketting gereden.
-Hij schakelt gewoon het beste als je Ultegra hebt
-Het alternatief is twee keer zo duur en gelijkgeprijsde kettingen schakelen minder op Ultegra.
-De nieuwere 6701 is niet significant anders en die scoort een 8,3
Het woord prima is dus best op zijn plaats, als je er maar niet mee in de pekel rijdt. Overigens: het is natuurlijk onzin te stellen dat deze ketting als enige niet tegen pekel kan, zoals Litespeed overdrijft. Geen enkele ketting kan tegen pekel. De 6700 reageert echter wel extreem, zo blijkt uit het oorspronkelijke onderzoek.
Wij denken inderdaad dat onze lezers oud en wijs genoeg zijn om op basis van wat we schrijven hun eigen conclusies te trekken. Prikkers als Apexrider bevestigen dat vermoeden. Neersabelen is nergens voor nodig. Niet om Shimano niet tegen het hoofd te stoten, maar gewoon omdat we vinden dat mensen niet beter gaan luisteren als je schreeuwt. We zijn hier gewoon genuanceerde mensen, die genuanceerd onze mening geven. Prima toch?
[/quote]
Zo had ik het destijds ook begrepen. Ondertussen versleet ik er al twee (6700), naar alle tevredenheid. Ook na de winter geen abnormale schade/slijtage gezien, maar hier moet ik wel vermelden dat ze niet op mijn 'winterfiets' lagen (dit was eerder toevallig, niet bewust omwille van de berichten ivm breuken).
Ondertussen schakelde ik over naar DA, gewoon voor de zekerheid.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="Rodrick"]Het woord prima komt in de conclusie van toen nergens voor. Dat schrijf ik hier in een post voor het eerst.[/quote]
Helaas...
[quote="Rodrick op 12 mei 2010"]Van een productiefout is geen sprake, eerder van een keuze van de ontwerper. De ketting functioneert verder prima, is kwalitatief in orde, maar reageert sterk op pekel en verkeerde smeermiddelen. Daarom terecht geen terugroepactie.[/quote]
[quote="Rodrick"]Het probleem is van een andere orde dan Litespeed tamelijk suggestief beschrijft: zelfs een leek zou de scheuren kunnen zien zitten als ze er waren.[/quote]
Zo suggestief is dat helemaal niet, maar dat kan ik jou ws toch niet duidelijk maken. Als je thuiskomt en je hebt scheuren in je ketting van de grootte zoals op de foto's, heb je in vele km's daarvoor al onevenredig veel meer risico gelopen. Daar gaat het om. Een scheurinitiatie zul je niet opvallen als je niet met je neus bovenop de ketting inspecteert. Voor die kleine scheurtjes heb je echt wel een geoefend oog nodig.
[quote="Rodrick"]Overigens: het is natuurlijk onzin te stellen dat deze ketting als enige niet tegen pekel kan, zoals Litespeed overdrijft. Geen enkele ketting kan tegen pekel.[/quote]
Open deur. Je moet iedereen de kost geven die de hele winter lekker doortuft buiten. Daar doel ik uiteraard op. Uiteraard poetsen die mensen, net als ik, dan regelmatig de fiets en de ketting in het bijzonder. Maar er is wel degelijk een verschil in presteren tussen alle kettingen van de wereld tegenover deze Ultegra-ketting. En dan staat het nog niet eens op de verpakking, zodat iedereen dat kan zien.
Tot slot overschat je naar mijn gevoel de kennis van zaken van je lezers en het forum is zeker niet een goede afspiegeling hiervan. Op het forum zijn veel mensen heel behoorlijk technisch onderlegd wat fietsen betreft. Daarom reageren de meeste mensen ook met "Het is toch duidelijk wat er bedoeld wordt" en andere varianten daarvan. Maar IMHO ontslaat dat jullie helemaal niet van een goede verslaglegging.
Helaas...
[quote="Rodrick op 12 mei 2010"]Van een productiefout is geen sprake, eerder van een keuze van de ontwerper. De ketting functioneert verder prima, is kwalitatief in orde, maar reageert sterk op pekel en verkeerde smeermiddelen. Daarom terecht geen terugroepactie.[/quote]
[quote="Rodrick"]Het probleem is van een andere orde dan Litespeed tamelijk suggestief beschrijft: zelfs een leek zou de scheuren kunnen zien zitten als ze er waren.[/quote]
Zo suggestief is dat helemaal niet, maar dat kan ik jou ws toch niet duidelijk maken. Als je thuiskomt en je hebt scheuren in je ketting van de grootte zoals op de foto's, heb je in vele km's daarvoor al onevenredig veel meer risico gelopen. Daar gaat het om. Een scheurinitiatie zul je niet opvallen als je niet met je neus bovenop de ketting inspecteert. Voor die kleine scheurtjes heb je echt wel een geoefend oog nodig.
[quote="Rodrick"]Overigens: het is natuurlijk onzin te stellen dat deze ketting als enige niet tegen pekel kan, zoals Litespeed overdrijft. Geen enkele ketting kan tegen pekel.[/quote]
Open deur. Je moet iedereen de kost geven die de hele winter lekker doortuft buiten. Daar doel ik uiteraard op. Uiteraard poetsen die mensen, net als ik, dan regelmatig de fiets en de ketting in het bijzonder. Maar er is wel degelijk een verschil in presteren tussen alle kettingen van de wereld tegenover deze Ultegra-ketting. En dan staat het nog niet eens op de verpakking, zodat iedereen dat kan zien.
Tot slot overschat je naar mijn gevoel de kennis van zaken van je lezers en het forum is zeker niet een goede afspiegeling hiervan. Op het forum zijn veel mensen heel behoorlijk technisch onderlegd wat fietsen betreft. Daarom reageren de meeste mensen ook met "Het is toch duidelijk wat er bedoeld wordt" en andere varianten daarvan. Maar IMHO ontslaat dat jullie helemaal niet van een goede verslaglegging.
>Daarom terecht geen terugroepactie.
Fijn voor degenen die per ongeluk een verkeerd smeermiddel gebruiken en daarna vol op hun plaat kunnen gaan.
Lees ook even dit:
Bicycle Mechanics - ALERT! Shimano CN-6700 Chain and possibly CN-7900
http://www.bikeforums.net/archive/index ... 25635.html
http://bimactive.com/ba/journal/post/10783/30590
Fijn voor degenen die per ongeluk een verkeerd smeermiddel gebruiken en daarna vol op hun plaat kunnen gaan.
Lees ook even dit:
Bicycle Mechanics - ALERT! Shimano CN-6700 Chain and possibly CN-7900
http://www.bikeforums.net/archive/index ... 25635.html
http://bimactive.com/ba/journal/post/10783/30590
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Ik zat hier op de fiets nog eens over na te denken en ik vind het eigenlijk niet te begrijpen dat FIETS beweert dat een terugroepactie onnodig was. Er zijn vast een heleboel mensen die bij bv. een Duitse verzender of een Nederlandse prijsvechter een eerste fiets kopen. Daar zit al gauw een Ultegra groep op. Er wordt vast geen waarschuwingssticker door de FM op de ketting geplaatst met de tekst "PAS OP!! Juiste smeermiddelen gebruiken, want anders dreigt kettingbreuk!!". Oftewel, iemand smeert zo'n ketting met spul waarvan hij denkt dat het wel goed zal zijn, met alle mogelijke ellende van dien.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Een fiets met Ultegra is wordt gekocht om buiten mee te fietsen in Nederland hebben we zeelucht en pekel buiten. Een Ketting moet net zo als andere delen dan bestand zijn tegen deze buitenomstandigheden. punt uit. Dat je als fietsblad dit een prima ketting met beperkingen durft te nomen is echt belachelijk. Een prima auto, je moet er alleen niet mee over klinkers rijden zie ik op hetzelfde niveau. Er ligt in Nederland van november (ja hier in de buurt is al een keer gepekeld dit jaar) tot april pekel op de weg dus je praat niet over een uitzonderlijke situatie oid.
Passie voor het fietsen en de fietsen.
[quote="litespeed"][quote="Rodrick"]Het woord prima komt in de conclusie van toen nergens voor. Dat schrijf ik hier in een post voor het eerst.[/quote]
Helaas...
[quote="Rodrick op 12 mei 2010"]Van een productiefout is geen sprake, eerder van een keuze van de ontwerper. De ketting functioneert verder prima, is kwalitatief in orde, maar reageert sterk op pekel en verkeerde smeermiddelen. Daarom terecht geen terugroepactie.[/quote]
[quote="Rodrick"]Het probleem is van een andere orde dan Litespeed tamelijk suggestief beschrijft: zelfs een leek zou de scheuren kunnen zien zitten als ze er waren.[/quote]
Zo suggestief is dat helemaal niet, maar dat kan ik jou ws toch niet duidelijk maken. Als je thuiskomt en je hebt scheuren in je ketting van de grootte zoals op de foto's, heb je in vele km's daarvoor al onevenredig veel meer risico gelopen. Daar gaat het om. Een scheurinitiatie zul je niet opvallen als je niet met je neus bovenop de ketting inspecteert. Voor die kleine scheurtjes heb je echt wel een geoefend oog nodig.
[quote="Rodrick"]Overigens: het is natuurlijk onzin te stellen dat deze ketting als enige niet tegen pekel kan, zoals Litespeed overdrijft. Geen enkele ketting kan tegen pekel.[/quote]
Open deur. Je moet iedereen de kost geven die de hele winter lekker doortuft buiten. Daar doel ik uiteraard op. Uiteraard poetsen die mensen, net als ik, dan regelmatig de fiets en de ketting in het bijzonder. Maar er is wel degelijk een verschil in presteren tussen alle kettingen van de wereld tegenover deze Ultegra-ketting. En dan staat het nog niet eens op de verpakking, zodat iedereen dat kan zien.
Tot slot overschat je naar mijn gevoel de kennis van zaken van je lezers en het forum is zeker niet een goede afspiegeling hiervan. Op het forum zijn veel mensen heel behoorlijk technisch onderlegd wat fietsen betreft. Daarom reageren de meeste mensen ook met "Het is toch duidelijk wat er bedoeld wordt" en andere varianten daarvan. Maar IMHO ontslaat dat jullie helemaal niet van een goede verslaglegging.[/quote]
Rodrick schreef dat de Dura Ace ketting dat probleem met pekel niet kan krijgen omdat die van een andere constructie is. Vraag: Wat is dan zo verschillend in constructie? kettingen zijn in principe allemaal op dezelfde wijze samengesteld. Het enige dat kan verschillen is het productieproces, het gebruikte materiaal. het galvaniseren, verzinken, harden enz. Daar lag ergens het probleem verscholen met die Ultegra ketting. En Rodrick, natuurlijk is pekel voor metaal funest maar dat beperkt zich tot algemene corrosie en niet zoals met die Ultegra kettingen tot spontane breuk.
Wie gaat er nu de ketting inspecteren met een vergrootglas om haarscheurtjes te ontdekken? Je vertrouwt erop dat een ketting 100% OK is en niet door pekel spontaan kan breken. Een ketting kan corroderen maar dat zal pas na lange tijd resulteren in breuk. Hier was iets totaal anders gaande! Een verkeerd productieproces waardoor pekel in haarscheurtjes oid in het materiaal kon dringen hetgeen de Shimano Mgr in Duitsland waterstofbrosheid noemde.
Helaas...
[quote="Rodrick op 12 mei 2010"]Van een productiefout is geen sprake, eerder van een keuze van de ontwerper. De ketting functioneert verder prima, is kwalitatief in orde, maar reageert sterk op pekel en verkeerde smeermiddelen. Daarom terecht geen terugroepactie.[/quote]
[quote="Rodrick"]Het probleem is van een andere orde dan Litespeed tamelijk suggestief beschrijft: zelfs een leek zou de scheuren kunnen zien zitten als ze er waren.[/quote]
Zo suggestief is dat helemaal niet, maar dat kan ik jou ws toch niet duidelijk maken. Als je thuiskomt en je hebt scheuren in je ketting van de grootte zoals op de foto's, heb je in vele km's daarvoor al onevenredig veel meer risico gelopen. Daar gaat het om. Een scheurinitiatie zul je niet opvallen als je niet met je neus bovenop de ketting inspecteert. Voor die kleine scheurtjes heb je echt wel een geoefend oog nodig.
[quote="Rodrick"]Overigens: het is natuurlijk onzin te stellen dat deze ketting als enige niet tegen pekel kan, zoals Litespeed overdrijft. Geen enkele ketting kan tegen pekel.[/quote]
Open deur. Je moet iedereen de kost geven die de hele winter lekker doortuft buiten. Daar doel ik uiteraard op. Uiteraard poetsen die mensen, net als ik, dan regelmatig de fiets en de ketting in het bijzonder. Maar er is wel degelijk een verschil in presteren tussen alle kettingen van de wereld tegenover deze Ultegra-ketting. En dan staat het nog niet eens op de verpakking, zodat iedereen dat kan zien.
Tot slot overschat je naar mijn gevoel de kennis van zaken van je lezers en het forum is zeker niet een goede afspiegeling hiervan. Op het forum zijn veel mensen heel behoorlijk technisch onderlegd wat fietsen betreft. Daarom reageren de meeste mensen ook met "Het is toch duidelijk wat er bedoeld wordt" en andere varianten daarvan. Maar IMHO ontslaat dat jullie helemaal niet van een goede verslaglegging.[/quote]
Rodrick schreef dat de Dura Ace ketting dat probleem met pekel niet kan krijgen omdat die van een andere constructie is. Vraag: Wat is dan zo verschillend in constructie? kettingen zijn in principe allemaal op dezelfde wijze samengesteld. Het enige dat kan verschillen is het productieproces, het gebruikte materiaal. het galvaniseren, verzinken, harden enz. Daar lag ergens het probleem verscholen met die Ultegra ketting. En Rodrick, natuurlijk is pekel voor metaal funest maar dat beperkt zich tot algemene corrosie en niet zoals met die Ultegra kettingen tot spontane breuk.
Wie gaat er nu de ketting inspecteren met een vergrootglas om haarscheurtjes te ontdekken? Je vertrouwt erop dat een ketting 100% OK is en niet door pekel spontaan kan breken. Een ketting kan corroderen maar dat zal pas na lange tijd resulteren in breuk. Hier was iets totaal anders gaande! Een verkeerd productieproces waardoor pekel in haarscheurtjes oid in het materiaal kon dringen hetgeen de Shimano Mgr in Duitsland waterstofbrosheid noemde.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955