Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zero vs 3

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 sep 2012 10:41

35-37 km/h denk ik ongeveer voor mij zelf. Als je wat minder aerodynamisch bent dan kan je er wel zo 5 km/h vanaf trekken.

Actionsports staat volgens mij prima bekend als wielbouwer. Ze verkopen al vele jaren handgebouwde wielsets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 20 sep 2012 11:34

amclassic-fan schreef:35-37 km/h denk ik ongeveer voor mij zelf. Als je wat minder aerodynamisch bent dan kan je er wel zo 5 km/h vanaf trekken.

Actionsports staat volgens mij prima bekend als wielbouwer. Ze verkopen al vele jaren handgebouwde wielsets.

een verschil van 5km/h bij een snelheid van onder de 40 km/h alleen door aerodynamica ?
Dit meen je toch niet echt?
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 20 sep 2012 12:12

ophetkantje schreef:
amclassic-fan schreef:35-37 km/h denk ik ongeveer voor mij zelf. Als je wat minder aerodynamisch bent dan kan je er wel zo 5 km/h vanaf trekken.

Actionsports staat volgens mij prima bekend als wielbouwer. Ze verkopen al vele jaren handgebouwde wielsets.
een verschil van 5km/h bij een snelheid van onder de 40 km/h alleen door aerodynamica ?
Dit meen je toch niet echt?
Een afgetrainde renner met het postuur van Gesink en een drop van 13cm vergeleken met iemand met een BMI van 25+, flubberkleding en een drop van 0cm. Zou best kunnen die 5km/u.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 20 sep 2012 13:03

Je zal geen spijt krijgen van de zero's als je op zoek bent naar betrouwbare lichte/lichtlopende wielen.
Indien je het ervoor over hebt (in termen van je huiswerk maken), kan je natuurlijk ook voor handgespaakt opteren. Er zijn enkele goeie bouwers in NL (Zoran, Force Wheels, en die in N-holland van wie me de naam ontglipt).

Als je mijn advies wilt (zoals ik het zou doen), dan krijgt je het hieronder gratis en voor niets. Als je het niet wilt, niet verderlezen dan. ;)

Belangrijkst bij een handgespaakt (maar dus ook bij elk ander) wiel is dat het recht is, goed remt, en licht loopt. Het klinkt simpel, maar slappe en oneven gespaakte wielen, remranden met bramen, korrelige naven e.d. vergallen de pret. Vervolgens is het prettiger als de velgen licht zijn en de spaken niet teveel wind vangen.

Kijk voor de naven (daar begint alles mee) bij Royce, Campa/Shimano, Chris King, ....
Kijk voor de velgen bij mavic (ik heb goeie ervaringen met de ceramic), ambrosio en notubes (als het wat lichter mag).
Kijk voor de spaken bij sapim en DT swiss.

Laat je voorwiel radiaal spaken met niet al te veel spaken (20 of 24 is al meer dan genoeg).
Achterwiel gewoon kruis over 3 met 32 spaken (tenzij je wielenbouwer betere ideeën/ervaringen heeft).

Denk tenslotte aan snelspanners, banden en cassette ifv gebruik. Als je de wielen enkel met mooi weer gebruikt in Nederland, of heel het jaar door, of iedere week wisselt... Lichte snelspanners zijn vaak niet de meest gebruiksvriendelijk; een upgrade in wielen vraagt ook om een upgrade in banden; indien je veel van cassette wisselt is alu+shimano body misschien geen te best idee... (enzovoort).

Tot slot: ik rij 250km per week, en ongeveer 150 km daarvan zijn op campagnolo record + 36 spaken + open pro ceramic velgen, kruis over 3 (en zelf) gespaakt + vittoria evo pave 24mm banden (woon-werk, 150 euro 2dehands en omgebouwd). De rest wordt verdeeld over record naven + 32 spaken + ambrosio nemesis + vittoria rally tubes (nat + in groep, 60 euro 2dehands), Campagnolo Bullet 80 ultra + vredestein Fortezza banden (tijdritfiets, nieuw gekocht) of Campagnolo Hyperon + vittoria rally tubes (mooi weer, alleen, 600 euro 2dehands). Ik rij af en toe ook op oude 8-speed Shamals + vittoria evo cx banden (heerlijke wielen, gekregen voor nop).

Om maar te zeggen: de goedkoopste wielen maken het meeste kilometers.
Alle wielen hebben hun voor en nadelen, maar een lage alu set die betrouwbaar is, wordt heel vaak de set waar je meest op rijdt. De enige reden dat ik zelf geen R0 of Shamals koop, is dat ik nu al teveel wielen heb :)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 20 sep 2012 14:18

nigel_tufnel schreef:Het punt van de upgrade is inderdaad wel dat er iets verbetert.
Ik zou graag op een parcours met toch wat hoogtemeters wielen hebben die beter presteren dan degene die ik heb, anders kan ik evengoed blijven rijden met de wielen die ik nu heb.
Zijn de fulcrum racing zero wielen dan ook nog beter en betrouwbaarder dan de wielset via deze link?: http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Cu" onclick="window.open(this.href);return false; ... 49297.html
DT Swiss 240s naaf, NoTubes ZTR Alpha 340 Road schwarz velg en Sapim CX-Ray 2.0/2.3-0.9/2.0 black spaken voor 550 euro.
En heeft er iemand ervaring met deze winkel?
Hoe zwaar ben je? Superlichte velg + slechte naafgeometrie + lichte spaken = slap (achter)wiel. Iets om rekening mee te houden.

nigel_tufnel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47

nigel_tufnel 20 sep 2012 14:39

Ik ben 1m80 en weeg 67kg.
Zoals ik het nu versta ben ik dus beter af met de zero's?

platformer
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jun 2012 11:10

platformer 20 sep 2012 18:55

loos schreef:Daar komt het duiveltje........

Wielentest in tour:
http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... _2011/#/86" onclick="window.open(this.href);return false;
Kies directory en dan "allround wheels"
Zowel Zonda als Shamal zijn getest.

Maar zelf heb ik ook Shamal en Eurus wielen en ben er erg tevreden over.
Shamal (en dus FR 0) loopt gewoon heel mooi (maar of je het verschil voelt..... :roll: )
Die CULT upgrade van de FR 0 limited kan mij wel bekoren.
Interessante link, bedankt. Bestaat er zoiets ook van bike( mountainbike)?

mrvgeijn
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 mei 2012 20:36

mrvgeijn 20 sep 2012 19:53

nigel_tufnel schreef:Ik ben 1m80 en weeg 67kg.
Zoals ik het nu versta ben ik dus beter af met de zero's?
Na alle reacties en je wensen denk ik van wel. Ik zelf was voornamelijk benieuwd naar de verschillen tussen R3 en Zero. Had een mooie aanbieding gezien. Ik stel de koop echter uit, vanwege de minimale 'merkbare' verschillen. Ik ga me op Bikemotion maar eens verdiepen in de wereld van hoge wielen.

Iedereen bedankt voor de mooie discussie ;) en alle info.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 sep 2012 23:06

Als je twijfelt tussen de R3 en de Zero's neem dan gewoon de R1's.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2012 15:01

lvgh schreef:
nigel_tufnel schreef:Het punt van de upgrade is inderdaad wel dat er iets verbetert.
Ik zou graag op een parcours met toch wat hoogtemeters wielen hebben die beter presteren dan degene die ik heb, anders kan ik evengoed blijven rijden met de wielen die ik nu heb.
Zijn de fulcrum racing zero wielen dan ook nog beter en betrouwbaarder dan de wielset via deze link?: http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Cu" onclick="window.open(this.href);return false; ... 49297.html
DT Swiss 240s naaf, NoTubes ZTR Alpha 340 Road schwarz velg en Sapim CX-Ray 2.0/2.3-0.9/2.0 black spaken voor 550 euro.
En heeft er iemand ervaring met deze winkel?
Hoe zwaar ben je? Superlichte velg + slechte naafgeometrie + lichte spaken = slap (achter)wiel. Iets om rekening mee te houden.

Ik heb ze maar dan met Acros naven, daar staan de flenzen idd wat verder uit elkaar.
ik heb 24 spaken voor en 28 achter (aan de drive side sprint spaken) 1280 gram en achter stijver dan een F0 of F3 setje, voor merkte ik geen verschil.

Qua spaken voor zou ik best naar 20 spaken durven een voorwiel heeft amper te lijden en belast je ook niet zo zwaar. Achter is 28 voldoende als je een echte sprinter bent neem er dan 32.
Zelf ben ik 80kilo.

Als je een wiel niet stijf genoeg vind monteer dan eerst een stalen snelspanner ipv tita met goede grote doppen, dat scheelt echt. Ik ga bekijken of ik steekassen op mijn racer kan gaan monteren. Even uitzoeken of de doppen van de MTB naven ook op de race naven passen. Ik heb het verschil pas in een (dezelfde) mtb gevoelt, werkelijk bizar.

Als je bij een web shop wielen besteld zou ik ze maar bij een durven te bestellen en dat is actionsport, op het belgische MTB forum ook goede verhalen over deze winkel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 sep 2012 19:04

Zoveel voordeel geven steekassen helemaal niet, zeker niet in de achtervork. Alleen bij volgeveerde frames die eigenlijk niet stijf genoeg zijn levert het een aanzienlijk voordeel op. Maar bij een raceframe zit de boel met een goede snelspanner gewoon vast.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2012 16:11

Ik vond het toch behoorlijk gewoon merkbaar. Simpel met vol accelereren lipe de schijf met qr,s tegen de blokken met de steekas niet. Letwel ik heb het over dezelfde fiets en voorvork/frame

Plaats reactie