loekie76 schreef:Het punt van am-classic dat er meer kracht op de spaken van het voorwiel terecht komt met een schijfrem lijkt mij niet waar. Kracht wegdek/band is hetzelfde voor zowel velgrem als schijfrem. De remkracht bij schijfremmen verplaatst zich via de naaf, wat betekent dat deze juist niet zoals bij een velgrem door de spaken gaat.
loekie76 schreef:@wolly68, beetje ongelukkig geformuleerd deze zin, maar ik bedoel ermee te zeggen dat de vertraging bij een schijfrem vanuit de naaf komt en bij een velgrem vanaf bovenkant wiel. Dit remmen op de velg levert extra belasting op de spaken die in de buurt van de velgrem zitten. .
Nee.
Juist bij velgremmen komt er alleen in radiale richting kracht op het wiel. Immers, door de lagers in de naaf kan het wiel vrij draaien en dus, vanaf de zijkant gezien, per definitie alleen maar kracht overbrengen van velg naar as in radiale richting (afgezien van de minimale wrijving is de lagers)
Bij remmen wordt dit gedaan door de spaken aan de spaken aan de achterkant van het wiel.
Bij gewoon rijden komen er ook in deze richting kracht op het wiel, en een fietswiel kan hier prima tegen, ook als je m radiaal spaakt.
Juist wel: Bij schijfremmen stop je de naaf maar wil de velg doordraaien, ergo, er moet een 'wringend' moment overgbracht worden tussen naaf en velg. Enige manier waarop dit kan is via (alle) spakenDit is bij een schijrem dus niet het geval, zie uitleg vorige post
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Om een moment over te brengen op de naaf, moeten de spaken dus een 'arm' hebben tov de naaf, dus kunnen ze niet radiaal gepaakt zijn.