Alles over vakanties op én met de fiets
-
NicoNB
- Forum-lid
NicoNB
21 dec 2016 09:56
jwkeij schreef:@douglas Compact stuurtasje en zadelpentas van Apidura gaan mee. 9 + 14L lijkt mij wel genoeg.
Paar jaar geleden heb ik met een zadelpendrager gereden.
Dat was voor mij een eens maar nooit weer ervaring omdat het gewicht gewicht achter mijn zadel de druk op het voorwiel dusdanig omlaag bracht dat de fiets onzeker stuurgedrag begon te vertonen. Achterop zat een mini tentje, slaapmatje en slaapzak. Bij elkaar niet eens veel gewicht maar blijkbaar toch meer dan genoeg om het stuurgedrag om zeep te helpen.
Kleding en drinkzak had ik in de rugzak. Een rugzak vraagt om wat gewenning maar eenmaal gewend heb je er eigenlijk geen last meer van.
Bijkomend voordeel van de gebruikte rugzak van Deuter, deze had een ingebouwd windvest/regenjasje (zonder mouwen) en een regenzak voor de rugzak zelf in opvallend geel.
Regenkleding heb je met deze rugzak feitelijk al bij je.
-
alien
- Forum-lid
alien
21 dec 2016 10:50
Da's dan ook bepaald geen lichte bepakking. Waar ging je heen en hoe lang bleef je weg?
Dit beeld demonstreert twee problemen met zadelpendragers: ze zitten te hoog én te ver naar achteren.
Vorsprung durch Pedantik
-
NicoNB
- Forum-lid
NicoNB
21 dec 2016 11:22
Dat was even een klein rondje Frankrijk gestart in Brabant.
Volgens mij ben ik 5 of 6 dagen onderweg geweest. Jammer genoeg was Runkeeper icm met mijn telefoon nogal buggy dus ik heb niet alles op kunnen slaan. Volgens Google zou het rondje ergens tussen de 1000 en 1100 km zijn geweest. Gemiddeld iets van 175 per dag, geen 200 wat de bedoeling was.
De foto geeft een vertekend beeld van de bagage achterop omdat de stapel kleding tijdens het fietsen gedragen werd en mijn gewone kleding, korte broek t-shitrt etc in de rugzak zat. Tent, matje en slaapzak zaten volgens mij samen onder de 4 kg, de drager zal iets van 1 kg geweest zijn.
Wat ik vooral wil zeggen is dat ik op een racefiets niet zo'n fan ben van tassen die relatief hoog op het frame zitten en daarmee de balans behoorlijk veranderen. Een rugzak zit weliswaar nog hoger maar omdat je die op je rug hebt en je daar wat mee kunt manipuleren is het effect kleiner.
Van de zomer ga ik dit nog eens proberen maar dan zonder tent,slaapzak en matje.
Dan moet alles in de rugzak passen en wat er niet in kan gaat niet mee.
-
lnnrtlnnrt
- Forum-lid
lnnrtlnnrt
21 dec 2016 11:30
Dat is serieuze bepakking voor een racefiets Nico!
Ik ben meerdere keren in een aantal dagen, meestal een week, ergens heen gefietst met de racefiets. Volgens mij is je paklijst mooi compleet zo. Wat al gezegd is, klopt, je 'burgerkleding' draag je niet zo veel, dus daar kan je weinig van meenemen, dat bespaart een boel ruimte en gewicht. Ik kon meestal af met 2 boxers, één paar sokken (afhankelijk van de periode, hoogzomer was het gewoon teenslippers) een shirt en een (korte) broek.
Daarbij, ik ging altijd couchsurfen, dus had echt weinig bagage nodig (niet eens een handdoek) en kon vaak ook bij mijn gastheren/vrouwen even snel een wasje draaien. Dat kan op campings wellicht ook wel. Dan heb je aan 1 set koerskleding ook voldoende.
Uit interesse: waarom kies je voor Nederland? Met 650 km ben je ook in Basel. Dat is een tocht die ik ooit gedaan heb, kan je prachtig fietsen door de Ardennen, Luxemburg en de Vogezen. En in Basel stap je in de trein weer terug naar huis. Echt een aanrader!
-
Erik1.0
- Forum-lid
Erik1.0
21 dec 2016 11:52
Moest denken aan de uitdrukking:
Alles wat je thuis laat is mooi meegenomen!
grtz
-
alien
- Forum-lid
alien
21 dec 2016 11:53
Mijn bepakking voor 1000km-brevet afgelopen zomer:
Vorsprung durch Pedantik
-
NicoNB
- Forum-lid
NicoNB
21 dec 2016 12:14
lnnrtlnnrt schreef:Dat is serieuze bepakking voor een racefiets Nico!
Het is allemaal relatief he.
Mijn randonneur weegt schoon aan de haak meer dan deze racer inclusief bepakking en rugzak.
Fiets van alien ziet er superstrak uit in vergelijking met die plunjebaal op wielen van mij.
Wat je wel en niet meeneemt hangt van zoveel af. Wel is het zo dat naarmate je langer onderweg bent of meer ervaring hebt je steeds meer dingen thuislaat of er onderweg uitgooit. Zoals gezegd, de opmerking over alles wat je thuislaat is mooi meegenomen blijft heel passend.
-
alien
- Forum-lid
alien
21 dec 2016 12:29
Apidura zadeltas, kleinste model, en "fuel tank", grootste model. Om wat flexibeler te kunnen zijn in mijn overnachtingsmogelijkheden, denk ik erover om een stuurrol toe te voegen. De kleinste.
Vorsprung durch Pedantik
-
jwkeij
- Forum-lid
jwkeij
21 dec 2016 15:17
@nico Dat is zéker serieuze bepakking. ZadelPENdrager lijkt mij verschrikkelijk. De apidura zadeltas van alien op de foto lijkt mij beter.
@kilometervreter In 1x 600km fietsen met een half uurtje slaap laat ik over aan de die-hard randonneurs, hoor. Al staat er nog wel een 300km+ rit in de planning.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
-
DDX
- Forum-lid HC
DDX
21 dec 2016 16:54
Ik heb ook een apidura tas, maar blijf het al nadeel vinden dat die toch te dicht tegen zadelpen aanzit en je daardoor toch vaak met benen tegen tas komt.
En als er leuk klimmetje komt (of na aanzetten bochten) gaat tas nog best wel heen en weer slingeren.
-
alien
- Forum-lid
alien
21 dec 2016 17:03
Ik kom nooit met m'n benen tegen de tas, ik vermoed dat dat sterk afhankelijk is van je zit en de positie van je zadel. Slingeren heb ik ooit één keer een beetje gevoeld, opletten bij inpakken (zware zaken in de punt, lichtere dingen bovenop) en flink strak insnoeren maakten daar een eind aan.
Vorsprung durch Pedantik
-
DDX
- Forum-lid HC
DDX
21 dec 2016 17:10
Dat strak insnoeren is vooral lastig als je niet zo veel spullen meeneemt.
Ik heb afgelopen keer dat ik hem gebruikte (ik heb de small versie trouwens) extra kleding mee moeten nemen om alles beetje strak te kunnen aantrekken.
Tegen tas aankomen is ook niet continu maar tijdens lange tochten wissel ik nog wel beetje van positie en als je dan helemaal achterop zadel zit heb je er meer last van.
Afgelopen keer ook wat ducttape op tas geplakt op plekken waar ik met been wel eens tegen tas kwam en klittenband zat. (wat kleding weer beschadigd)