Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies ideale gewicht

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 16 mei 2013 08:10

Hoorde vanochtend dat ze bij de Tour dit jaar 4 rookpauzes per etappe willen inlassen:)
Btw: 91 kg.
older Budweiser

Gebruikersavatar
Macer77
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 mei 2012 20:48
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Macer77 16 mei 2013 09:21

Afgelopen januari was ik er klaar mee en moest er wat aan mijn gewicht gedaan worden (110 kilo). Sindsdien fanatiek aan het lijnen en sporten (hardlopen en uiteraard fietsen).

Op 1 mei was ik de eerste 15 kilo kwijt en was mijn eerste doel gehaald. Vooral het dagelijks opschrijven wat je eet helpt daar goed bij. Verder hou ik door de weeks rekening met wat ik eet, terwijl ik in het weekend eet wat ik wil. Sinds mei doe ik het wat rustiger aan wat eten betreft, terwijl het sporten weer toeneemt omdat het weer beter wordt (deze week niet bepaald :)) en het vooral langer licht blijft 's avonds.

Mijn doel is om nog 5 kilo af te vallen voor begin augustus, waarmee ik onder de 90 kilo uit zou komen (en dat ben ik sinds 1998 niet meer geweest).
- Canyon Ultimate CF SL 9.0
- Canyon Speedmax CF SL 8.0
- Strava

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 21 mei 2013 18:26

Nog steeds 91 kg. Lijkt er maar niet af te gaan. Echter: Ik heb wat maten opgenomen en bijgehouden:
Borst: Was 106, nu 103
Buik: Was 94, nu 92.
Benen heb ik niet gemeten, maar dat lijkt wat gespierder te zijn, vooral dijbeen boven de knie.
Conclusie zou dan moeten zijn: Vet verbrand, spieren gekweekt. Ben er nog lang niet, 1.86 met 91 kg.
Stug doorgaan....
older Budweiser

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 22 mei 2013 15:58

Spieren zijn zwaarder dan vet. :?
Maar je bent goed op weg, hoor.
Je moet het verschil voelen (b.v. met traplopen), vlgs. mij ben je veel fitter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 23 mei 2013 11:01

Ik voel het verschil wel en zie er "wat strakker" uit. Dat ken ik van voorgaande jaren, alleen (daar opende ik ook mee) mijn gewicht zakt veel minder snel dan voorheen in het fietsseizoen. Vanochtend 90.8...na 1000+ km...

Ik fiets inmiddels op 2 manieren anders :

1: Vroegah was altijd volle bak en de ketting op het buitenblad. Wind of geen wind.
2: Trapfrequentie

Ten aanzien van 1:
Ik quote mezelf even: ".... op gevoel en ervaring (ademhaling, cadans, beginsnelheid, windrichting,, bekende routes) kom ik een aardig eind".
Kom ik op terug: Ik ga een hartslagmeter aanschaffen en eens kijken of ik de langere stukken (zondag 110 km gedaan) in D1 kan blijven. Grofweg is mijn D1 124-137 slagen (ik weet, het is geen rocket science en het veranderd met de conditie) maar het is voor mij een richtpunt (eigenlijk richtgebied).
Gisteravond eerst 30 km. volle windkracht 6 tegen. Ik heb een paar keer mijn pols gevoeld, zat tussen de 134-138. Dat voelde ik ook wel (ervaring), maar ik ging dan ook rond de 22 tegen de wind. D2 fietsen geeft volgens mij niet als je doel afvallen is en je hebt 's avonds geen tijd om uren D1 te fietsen (altijd beter dan niet fietsen zeg ik maar).

Aangaande 2: Voor mij was een trapfrequentie van 80 al veel. Na een hoop lezen en advies van mijn FM begrijp ik dat 90-110 gangbaarder is. Dat is wel ff wennen, gisteren zat ik op 92 gemiddeld en had het gevoel af en toe uit het zadel te stuiteren:). Moet zeggen dat versnellen minder kracht kost (soepeler).
Ik heb wel het idee dat ik minder kracht in de benen ontwikkel. Daar train ik niet op, maar na een paar keer even een brug omhoog knallen slaat de moeheid toe.
Maar goed, das ook de leeftijd en na een lange dag werken:)

Die hogere frequentie heeft me wel wat doen sleutelen aan mijn zadelhoogte. Ik heb wel een fit gehad, maar kom uiteindelijk 5 mm lager uit. Kreeg behoorlijk last van de hamstrings tijdens het fietsen, had het gevoel dat ze wat flubberden (hoe moet ik het omschrijven: beetje als flapperen van een vlag in de wind zoiets?).

en 3: geen nicotinestokjes
older Budweiser

Psycho_Bartje
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:30

Psycho_Bartje 23 mei 2013 22:53

Die trapfrequentie went snel hoor; ik begon vorig jaar rond de 85, maar mijn huidige optimum ligt bij 110.
En ben in gewicht gedaald van 92 naar 70 kilo bij een lengte van 172 cm.

Een goede hartslag/cadansmeter (zoals een Garmin Edge) vind ik ideaal.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 24 mei 2013 00:41

als je het gevoel hebt uit je zadel te stuiteren en last krijg van je hamstrings zou ik toch een tandje hoger schakelen en op dezelfde candans blijven fietsen. Klinkt nu echt alsof je op versnelling koffiemolentje aan het draaien bent.
Afbeelding

Dennis31
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 feb 2013 18:38

Dennis31 29 mei 2013 17:51

Ik heb een totaal ander probleem als de meesten hier. Ik weeg 60kg met 1.86m. Nu is dit wel handig bergop, maar vlak weeg ik gewoon te weinig om een hoog wattage te produceren. Is er een bepaald type training om meer spieren te krijgen? Ik train 2-3 keer per week 2.5-4 uur D1 met een paar klimmetjes in d2-d3 en 1 keer per week trainingswedstrijden.

En is het ook beter om meer eiwitten en dergelijke te eten?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2013 00:04

Hoe oud ben je?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Dennis31
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 feb 2013 18:38

Dennis31 30 mei 2013 00:24

19

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 30 mei 2013 09:44

Dat laatste is voor mij ook heel herkenbaar. Ik schommel nu rond de 63kg bij 1.82 (M/27jr). Als ik in een groep rijd of op het vlakke dan moet ik flink aanpoten om de groep te kunnen volgen. Op het vlakke verschilt immers het vermogen wat een lichter of zwaarder persoon moet leveren niet zo veel. Een zwaarder persoon heeft maar een klein beetje meer luchtweerstand, maar als lichter persoon moet je voor dezelfde snelheid veel meer watt/kg leveren.

Bij een lange heuvelachtige tocht of bij het echte klimwerk kom ik echter wel 'vanzelf' vooraan
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Dennis31
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 feb 2013 18:38

Dennis31 30 mei 2013 10:03

Maar ik ben dus nóg langer en nóg lichter haha. Ik wil eigenlijk eind dit jaar toch wel 65 kilo of iets degelijks wegen. Dat is licht genoeg voor een koers bergop en zwaar genoeg om meet te kunnen in een criterium.

Plaats reactie