Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zipp 303 vs 404 vs Reynolds

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 28 jul 2013 20:21

daniel1975 schreef:Af en toe hoor je ze wel hoor. Geluid is echt wel heel gaaf. Vraag mij alleen mijzelf af of dat het geld waard is.
Jij kwam zelf met Zipp's dus hoezo waard? Voor wat het "waard" is: inflatie is tegenwoordig hoger dan spaarrente. Dus kun je beter er wat leuks voor kopen waar je plezier aan beleeft :P .
What makes the boat go faster?

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 29 jul 2013 22:07

ik heb eerst reynolds assult gehad en rij nu met zipp 404.
ik weet dat er prijs verschil is tussen de wielen, maar ik moet zeggen dat de zipp wielen toch echt beter rijden.
vooral wat de wind betreft. de zipp 404 wielen zijn iets hoger dan de assult.
en toch heb ik met de zipp minder last van de wind ( eigenlijk heb ik er helemaal geen last van )

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 29 jul 2013 22:33

bosna schreef:ik heb eerst reynolds assult gehad en rij nu met zipp 404.
ik weet dat er prijs verschil is tussen de wielen, maar ik moet zeggen dat de zipp wielen toch echt beter rijden.
vooral wat de wind betreft. de zipp 404 wielen zijn iets hoger dan de assult.
en toch heb ik met de zipp minder last van de wind ( eigenlijk heb ik er helemaal geen last van )
Dat heeft ongetwijfeld te maken met het aero profiel van de firecrest velgen (ik neem aan dat je die hebt). In dat geval zou je ze moeten vergelijken met de 58 aero van Reynolds. Beide zijn 58mm diep en nagenoeg even breed.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jul 2013 13:31

Ik heb zelf de Assaults en ik vind ze helemaal niet zijwindgevoelig. Vanmorgen nog de Ventoux mee afgedaald met windstoten tot 65 km/uur, geen centje pijn.

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 30 jul 2013 18:06

havana schreef:Ik heb zelf de Assaults en ik vind ze helemaal niet zijwindgevoelig. Vanmorgen nog de Ventoux mee afgedaald met windstoten tot 65 km/uur, geen centje pijn.
de assaults zijn hele goede wielen, en idd zo veel last van de wind heb ik er niet mee gehad.
maar het valt mij op dat het bij de Zipp 404 firecrest nog minder is.

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 31 jul 2013 11:18

Ik begrijp dat Zipp al een gepasseerd station is maar toch even een reactie van een zeer tevreden Zipp 404 (volcarbon firecrest clincher) gebruiker.

Ik heb de wieltjes nu sinds half april 2013 en ik heb er nu bijna 5.000 km mee gereden.

De 404 is voor een 58 mm velg beslist niet windgevoelig. Tot en met windkracht 5 kan je er gewoon safe mee rijden. Bij windkracht 5 wel het stuur met twee handen vasthouden.

Ik heb wat research gedaan en naar ik heb begrepen zijn de laatste inzichten inderdaad dat een wat bredere velg zoals de Zipp en de Reynolds beter is dan de nog door vele fabrikanten gebruikte smallere velgen.

Na een proefritje op de Zipp's 404 nvan een fietsmaatje was de keuze toch snel gemaakt hoewel ik niet met de Reynolds heb gereden.

De draadband (ik gebruik conti gp4000s) zit erg mooi op de 404 omdat het zo'n brede velg is. De wat bredere velg sluit er heel mooi op aan en de band rolt anders dan op mijn veel smallere Shamal wieltjes. De remmen moeten wel wat losser vanwege de brede velg.

Voor clincher wielen van 58 mm is het gewicht zeer redelijk. Bij Mantel stellen ze dat ze de wielen gewogen hebben en op 1503 gram uitkomen. Voor mij niet echt van belang want ik gebruik ze enkel op het vlakke. Wil je echt licht dan kan je tubes overwegen maar voor mij is dat geen overweging.

Ook de veiligheid is wellicht een belangrijk aspect mbt het gevaar van oververhitting van de remrand icm draadbanden. Het schijnt bij Zipp wel in orde te zijn vanwege de speciale samenstelling van de remrand.

Wel voelen de velgen wat slap hoewel ze toch niet tegen de remmen aanlopen bij aanzetten. Het slappe gevoel kan ook komen omdat de wielen niet erg direct aanvoelen wellicht vanwege het feit dat niet de volle breedte van de naaf wordt gebruikt en omdat ze natuurlijk erg weinig spaken hebben.

De 404's zijn wel comfortabel als ik ze vergelijk met mijn Shamal wielen. Wellicht ook doordat de band er anders op zit en wellicht iets meer lucht bevat?

Ik heb bewust niet voor de 303 gekozen omdat deze minder aero zijn en de 404 comfortabel genoeg is en toch al niet erg windgevoelig is bovendien. Dan voegt de 303 niets toe ook al omdat het gewicht vrijwel gelijk is en ik de wielen wilde hebben vanwege de aero eigenschappen.

Mooi is ook het geringe aantal spaken (achter 20 voor 16). Goed voor de aero eigenschappen, wellicht wat slap voor zwaardere fietsers. Ik weeg ca. 72 kg en voor mij qua risico op spaakbreuk waarschijnlijk geen groot risico.

Wat betreft de kwaliteit kan ik nog niets zinnigs zeggen. Ik heb er pas krap 5.000 km mee gereden.

Ik ben tot op heden wel een zeer tevreden gebruiker en heb beslist geen spijt van mijn keuze.
Laatst gewijzigd door C.R3.2011 op 31 jul 2013 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
The wind is my friend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jul 2013 11:34

C.R3.2011 schreef:
Ik heb wat research gedaan en naar ik heb begrepen zijn de laatste inzichten inderdaad dat een wat bredere velg zoals de Zipp en de Reynolds beter is dan de nog door vele fabrikanten gebruikte smallere velgen.

.
Reynolds gaat volgend jaar, 2014 naar iets lagere velgen maar wel 3mm breder zodat eigenlijk 25mm bandjes de standaard zijn voor deze velgen, gaat om de attack, assault en strike.

geld eigenlijk ook al voor een notubes alpha, die komen ook beter uit met 25mm

@Havana, welke remblokken gebruik jij. Reynolds of andere?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 31 jul 2013 12:04

De 404's zijn wel comfortabel als ik ze vergelijk met mijn Shamal wielen. Wellicht ook doordat de band er anders op zit en wellicht iets meer lucht bevat?
Ik zou eerder het tegenovergestelde verwachten, als je dezelfde maat band op een bredere velg legt dan wordt de hoogte in de band lager (zelfde hoeveelheid rubber wordt breder dus lager) waardoor die minder lucht heeft om op te veren.
Afbeelding

Pashley 24mhz
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jul 2013 12:28

Pashley 24mhz 31 jul 2013 12:14

Ik kreeg dit deze week van Reynolds op mijn vraag welke breedte van banden je kan monteren op de Assaults. De sets van Woom Wheels die ik ook op het oog had zijn namelijk gelimiteerd op 23mm bandjes, waardoor ze voor mij afgevallen zijn.

We have lots of guys running 32s for cross on the assault wheelset, so running a 28 isn’t a problem. On the new 2014 Assault we actually put a 40c on the other day and there was no problem. You are going to be limited more by the frame than anything.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jul 2013 16:18

Hier de 2014 line up met de nieuwe hoogtes en breedtes

http://www.youtube.com/watch?v=DYZvLws-xzM

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 31 jul 2013 16:52

ericpeters schreef:
De 404's zijn wel comfortabel als ik ze vergelijk met mijn Shamal wielen. Wellicht ook doordat de band er anders op zit en wellicht iets meer lucht bevat?
Ik zou eerder het tegenovergestelde verwachten, als je dezelfde maat band op een bredere velg legt dan wordt de hoogte in de band lager (zelfde hoeveelheid rubber wordt breder dus lager) waardoor die minder lucht heeft om op te veren.
Ik ervaar de 404 als meer comfortabel dan de Shamal wielen. Dat kan te maken hebben met het feit dat de 404's minder spaken hebben en dat de spaken wat slapper zijn wellicht. Het zou ook te maken kunnen hebben met de wijze waarop de band erop licht. Er is een verband tussen vorm en volume maar hoe dat precies uitwerkt weet ik niet. Ik weet wel dat ik minder druk in 25 mm bandjes zet dan in 23 mm bandjes en dat de 25 mm bandjes dan wat comfortabeler zijn. Op de 404's heb ik 23 mm contis en ík zet er achter 7 en voor 6,5 bar in en dat bevalt prima (Zipp schrijft max 8,5 bar voor). Mijn fiets is ca. 7,0 kg en ik ben 72 kg.
The wind is my friend

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 01 aug 2013 13:18

Ik rij inmiddels met tubes en die zijn (bij hetzelfde merk, zelfde breedte en zelfde druk) toch wel echt een stuk comfortabeler dan draadbanden. Met name een slecht wegdek (waar de grindlaag op het asfalt veel kapotte stukken heeft) wordt veel beter verwerkt. Bij de tubes vs Clinchers valt het me op dat er gewoon veel meer hoogte tussen band en velg zit dan bij clinchers en ik ga er dan ook vanuit dat dit het verschil maakt.
Trouwens als je de parallel trekt naar auto's dan zijn brede banden (bij dezelfde absolute hoogte) altijd minder comfortabel dan smalle banden maar dat is natuurkundig heel makkelijk te verklaren (kracht = druk * oppervlak en bij een bredere band heb je meer oppervlak waarover de (zwaarte)kracht wordt verdeeld).

Even een side note: er zijn veel meer factoren welke een wiel goed of slecht maken, dit is me onlangs bij de overstap naar Campa Bora toch weer eens duidelijk geworden. Eigenschappen welke ik nooit als slecht ervaren heb bij mijn Carbon Clinchers zijn bij deze Bora's toch stukken beter.
Afbeelding

Plaats reactie