Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke combi voor de herfst?

bartsteegmans73
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:26
Locatie: Genk

bartsteegmans73 08 jan 2014 22:35

Nog even een vraagje ... windbreker in het onderhemd of als extra toplaag (body) ?
Na berg op komt altijd berg af !

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2014 08:10

Altijd als bovenste laag als 't aan mij ligt. Ik heb ze in de thermolaag gehad, maar dat voegt weinig toe in de winter, ik heb eerder het idee dat het enigszins averechts werkt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 09 jan 2014 09:14

amclassic-fan schreef:Altijd als bovenste laag als 't aan mij ligt. Ik heb ze in de thermolaag gehad, maar dat voegt weinig toe in de winter, ik heb eerder het idee dat het enigszins averechts werkt.
+1 werkt voor mij ook echt niet. Een ondershirt met windbreker gebruik ik alleen nog bij goed weer in de bergen, om wat windbescherming in de afdelingen te hebbenm maar zeker niet in herfst, voorjaar of winter.
Ach, ik zeg ook maar wat

bartsteegmans73
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:26
Locatie: Genk

bartsteegmans73 10 jan 2014 13:10

Doe je best een onderhemd met lange mouwen of korte mouwen aan onder een trui met lange mouwen ?
Na berg op komt altijd berg af !

JackieD
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:08

JackieD 01 feb 2014 01:51

Zit er aan te denken om komende weken ook weer eens de fiets te pakken, maar wat heb ik nodig?

Op dit moment heb ik alleen een thermoshirt met windvanger, armstukken, beenstukken, wintersokken en dat was het.

Is het met een graadje of 8/10 te koud om te fietsen met normale handschoenen en schoenen? De laatste keer dat ik fietste was het eind september en ging de temperatuur richting de 12 graden.
Toen vond ik het met een windbreker, armstukken en beenstukken goed vol te houden.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 02 feb 2014 23:09

Dat is echt super persoonlijk allemaal, ik vind het bijvoorbeeld bijna altijd vreselijk om met lange vingers te fietsen. Vandaag was de gevoelstemperatuur beneden 0, dus dan trek ik ze wel aan, maar onderweg lijkt het dan soms wel een oven in mijn handschoenen, vaak trek ik ze dan maar helemaal uit onderweg. Overschoenen doe ik alleen aan met neerslag en op de mtb.

Alleen arm en beenstukken vind ik nu persoonlijk wel te koud, vooral de wind komt dan wel door je kleding heen, onderweg heb ik er dan geen hinder van, maar bij thuiskomst zijn dan bijvoorbeeld mijn bovenbenen ijs- en ijskoud. Wanneer ik dan onder de douche stap lijkt het een minuut of 5 alsof er een mierenkolonie onder mijn huid leeft. En zulke kou is vast niet bevorderlijk voor je spieren en gewrichten.

Vandaag had ik bijvoorbeeld zelf aan: lange (herfst)broek, windstopbroek (of hoe je dat ook noemt) erover, onderhemd, shirt korte mouwen, armstukken, shirt lange mouwen, windjasje, handschoenen met lange vingers en een buff.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 02 feb 2014 23:16

is inderdaad heel persoonlijk.

ik heb vandaag gereden met korte broek met zeem, winterbroek daar overheen. Boven ondershirt, shirt korte mouw en lange mouw shirt. wel met lange handschoenen en helmmuts.

kort met armstukken en beenstukken is nu echt nog wel fris vind ik...
Afbeelding

Gebruikersavatar
alypat
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06
Locatie: Woerden

Gebruikersavatar alypat 03 feb 2014 12:38

bartsteegmans73 schreef:Nog even een vraagje ... windbreker in het onderhemd of als extra toplaag (body) ?
Ik had een ondershirt met lange mouwen en windbreker, en een jack zonder windbreker. Dat werkte op zich wel, totdat de temperaturen te hoog werden. Had ik eigenlijk een ondershirt met windbreker en korte mouwen moeten kopen. Op deze manier werd het lastig om de kleding af te stemmen op de temperatuur.

Toen heb ik geïnvesteerd in een herfst/winter/voorjaar garderobe. Ik heb een jack voor herfst/voorjaar en één voor de winter, beiden met windbreker. Daaronder heb ik de keuze uit een viertal ondershirts die verschillen qua dikte en mouwlengte, maar geen windbreker hebben. Daarmee heb ik de afgelopen maanden het weer prima kunnen trotseren.

Dus mijn advies is windbreker in de buitenlaag, zodat je makkelijker kunt combineren met de onderlaag.

Groet,
Patrick

Gebruikersavatar
alypat
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06
Locatie: Woerden

Gebruikersavatar alypat 03 feb 2014 12:55

sjoerdth schreef:ik vind het bijvoorbeeld bijna altijd vreselijk om met lange vingers te fietsen. Vandaag was de gevoelstemperatuur beneden 0, dus dan trek ik ze wel aan, maar onderweg lijkt het dan soms wel een oven in mijn handschoenen
Ik ken het gevoel. De eerste paar kilometer zijn nog aangenaam, maar daarna wordt het te warm. Je zou eens onderhandschoenen kunnen proberen. Die zijn bedoeld voor in de winterhandschoen bij extreme kou, maar ze zijn dun genoeg om onder de zomerhandschoen te dragen. Zie bijvoorbeeld http://www.thermokleding.nl/accessoires/handschoenen/ onder 'liners'. Ik gebruik ze als het te warm is voor winterhandschoenen, maar te koud voor onbeschermde vingers. Maakt net het verschil.

stansfieldd
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 aug 2012 22:17

stansfieldd 03 feb 2014 13:40

Een beetje een vraag in het verlengde van dit topic. Voor de herfst/voorjaar heb ik dit vest op het oog:

Afbeelding

Maar weet iemand of dit vest dun genoeg is om op te rollen en in je achterzak van je fietsshirt te doen? Of is die daar te dik voor? Het is een BBB Primavera spring vest.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 03 feb 2014 14:33

@stansfieldd Volgens mij moet dat geen probleem zijn omdat het niet al te veel stof is.

Tot nu toe heb ik enkel met het volgende gefietst: (3,8 tot 15 graden met/zonder wind/zon)

Gabba jersey met 1 of 2 baselayers
Nano Flex arm/been warmers
Normale bib of de Nano Flex bib voor iets meer warmte
Dunne handschoenen voor het klimmen en neopreen handschoenen voor afdalen
Overschoenen
Nek ding
Thermo skully met koerspet
Wollen sokken

Tot nu toe heb ik niet meer dan dat nodig gehad gelukkig.

wmc
Forum-lid
Berichten: 513
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 03 feb 2014 14:35

jsprbcn schreef:@stansfieldd Volgens mij moet dat geen probleem zijn omdat het niet al te veel stof is.

Tot nu toe heb ik enkel met het volgende gefietst: (3,8 tot 15 graden met/zonder wind/zon)

Gabba jersey met 1 of 2 baselayers
Nano Flex arm/been warmers
Normale bib of de Nano Flex bib voor iets meer warmte
Dunne handschoenen voor het klimmen en neopreen handschoenen voor afdalen
Overschoenen
Nek ding
Thermo skully met koerspet
Wollen sokken

Tot nu toe heb ik niet meer dan dat nodig gehad gelukkig.
Voor mij exact dezelfde combinatie! Gisteren voor het eerste met 2 baselayers gestart, naarmate de dag vorderde was dat zelfs wat warm. Als sokken gebruik ik overigens de SealSkinz midweight.

Plaats reactie