Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9265
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 okt 2013 14:11

Sieper schreef:Voor alle duidelijkheid, geen top 3 (verre van) maar bij de beste derde (1/3) van de plaatsen, ik was 1 x 9e van de 29 en 1 x 4e (van de 6 haha), dat was de aanloop naar cicogna (naar Rovegro, mag je nauwelijks klimmen noemen) en daar reed ik nog heel rustig want ik wist wat er nog aan kwam) maar eigenlijk overal bij de beste 1/3 van het veld dus zeg maar plaats 80 van 260 etc.

De rit Verbania, Cannobio, Domodossola en weer terug naar Verbania (dwars door het val grande, toch 1600 hoogtemeters en 102 km heb ik idd niet af hoeven stappen, (was ook veel tussen de 6 en 8% klimmen) dat is denk ik net de grens voor 34/27 oid.

Ik woon zelf ook in de buurt van Ernhem en op de dijk vind ik een 34 (ook met "wat" tegenwind) vaak net wat te klein, schakel je op naar de 50 moet je achter weer opschakelen en dan komt er iets meer wind en shit daar ga je weer (4 x schakelen). Ik vind dat klote en daarom zou ik een 39 adviseren voor hier in NL.

en dan een long cage (van welk merk dan ook) voor achter als je op vakantie naar de bergen gaat (in limburg kwam ik met de 34/27 ook wel boven (vond dat wel erg inspannend hier en daar) tijdens die Math Salden toertocht dit voorjaar), het is even wat ombouwwerk (ben er zelf best huiverig voor) maar zo leer je je fiets/de techniek wel meteen goed kennen.

Your mileage may vary maar dit gaat mijn set-up worden voor komend jaar.
Pas een beetje op met generaliseren; wat voor de een veel te zwaar is, is voor de ander enorm licht. Over het algemeen is de tendens dat er wel heel erg snel geroepen wordt dat je een compact/triple nodig hebt. Ook met een "ouderwets" dubbel crankstel komen veel mensen de grote bergen gewoon over hoor (en een uurtje 50 rpm trappen voelt misschien niet heel lekker, maar je gaat er ook niet dood van). Als je de keus hebt, en je hebt een redelijke conditie, kies dan altijd een compact. Daarmee kun je namelijk alle kanten op (met je advies om een 39 te monteren in Nederland ben ik het eens).
Wees ook niet bang voor een beetje sleutelen: zowel een casette als een tandwiel vervangen is echt kinderspel (en een klusje van een paar minuten)

NB: is de TS nog in beeld, of gaat de discussie zonder hem/haar gewoon vrolijk verder?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 08 okt 2013 14:56

53x11 schreef:Als je de keus hebt, en je hebt een redelijke conditie, kies dan altijd een compact. Daarmee kun je namelijk alle kanten op (met je advies om een 39 te monteren in Nederland ben ik het eens).
Als je de keus hebt, en je wilt niet sleutelen en geen "gatenkaascassette", kies dan altijd een triple. Daarmee kun je namelijk alle kanten op (en die 39 ligt er al standaard op). :lol:

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 08 okt 2013 15:14

Maar Ever, de TS gaf aan een budget van 6000 euro te hebben, in die prijsklasse zie je over het algemeen helemaal geen triples (allemaal dubbel (met vaak ook wel de optie tot compact) met een midrange, oplopende tandjes zeg maar, cassette) voor de natuurlijk allang goed getrainde fietser. Dan zul je zelf wat samen moeten stellen (bij merken waar dat kan) en idd een triple is zeker in de bergen wel heel erg fijn (denk ik).

Ik ben idd misschien wel wat off topic gegaan, sorry TS (hopenlijk heb je er nog wat aan).
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9265
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 okt 2013 15:25

ever schreef:
53x11 schreef:Als je de keus hebt, en je hebt een redelijke conditie, kies dan altijd een compact. Daarmee kun je namelijk alle kanten op (met je advies om een 39 te monteren in Nederland ben ik het eens).
Als je de keus hebt, en je wilt niet sleutelen en geen "gatenkaascassette", kies dan altijd een triple. Daarmee kun je namelijk alle kanten op (en die 39 ligt er al standaard op). :lol:
Wel het gehele statement lezen he? ;-)
In mijn 11 spd 12-25 cassette zit geen enkel gat, maar in combi met een 34 blad voor prima geschikt voor het hooggebergte (mits redelijke conditie dus).

En wel 6000 euro aan een fiets willen uitgeven, maar nog geen cassette of tandwiel kunnen wisselen; dan ben je de fiets ook niet waard IMHO
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 08 okt 2013 15:51

53x11 schreef:Wel het gehele statement lezen he? ;-)
In mijn 11 spd 12-25 cassette zit geen enkel gat, maar in combi met een 34 blad voor prima geschikt voor het hooggebergte (mits redelijke conditie dus).

En wel 6000 euro aan een fiets willen uitgeven, maar nog geen cassette of tandwiel kunnen wisselen; dan ben je de fiets ook niet waard IMHO
En jij zegt zelf: niet zo generaliseren...! Ik ben zelf vrouw en niet gezegend met een klimmerspostuur maar wel degelijk met een redelijke conditie (in het seizoen zo'n 10-12 u per week op de fiets, in de winter iets minder, jaarlijks rij ik zo'n 8000 km). Ik kom met een 34-25 niet uit in het hooggebergte hoor! Als ik een compact zou hebben zou er zo'n vreselijke gatenkaascassette 11-28 op moeten, en dat weiger ik. Ergo een triple, hoef ik ook lekker niet te sleutelen. Kortom, zoveel gevallen, zoveel mogelijkheden.... En de TS is allang afgehaakt hoor :D

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9265
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 okt 2013 15:59

Sorry, ik bedoelde "in een goede comditie en niet geslachtsgehandicapt"

:-P

*wacht stil in een hoekje totdat hij de volle lading krijgt*
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 08 okt 2013 16:20

Hoe lang zal ik jou nou eens stil in je hoekje laten zitten.... :roll:

Maar de boodschap is wel aangekomen zie ik! :lol:

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 okt 2013 16:42

ever schreef:Hoe lang zal ik jou nou eens stil in je hoekje laten zitten.... :roll:

Maar de boodschap is wel aangekomen zie ik! :lol:
Kom maar tevoorschijn 53X11. Vrouwen slaan toch niet hard. Die handjes zijn meer geschikt voor fijn huishoudelijk werk :mrgreen:

Sorry Ever. Ik moest em inkoppen. Geen slechte bedoeling van mijn kant uit.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 08 okt 2013 16:53

zorroi schreef:
ever schreef:Hoe lang zal ik jou nou eens stil in je hoekje laten zitten.... :roll:

Maar de boodschap is wel aangekomen zie ik! :lol:
Kom maar tevoorschijn 53X11. Vrouwen slaan toch niet hard. Die handjes zijn meer geschikt voor fijn huishoudelijk werk :mrgreen:

Sorry Ever. Ik moest em inkoppen. Geen slechte bedoeling van mijn kant uit.
Zou niet weten of mijn handjes geschikt zijn voor huishoudelijk werk, ik werk liever fulltime en huur daar iemand voor in :P (en dan kan ik tenminste fietsen in mijn vrije tijd!)

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 08 okt 2013 21:08

Ever werkt gewoon teveel en heeft nog geen tijd gehad de Bart Smit reclamefolder te lezen :lol:
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 08 okt 2013 22:23

Nog even over de crankstellen. Ik toer rond met een triple crankstel. Dit functioneert prima op het vlakke en in de bergen. Ik heb mij nooit afgevraagd of het esthetisch wel door de beugel kon; erg vermakelijk om te lezen hoe mensen zich hier druk over kunnen maken. Toch zou ik bij een nieuwe aanschaf een compact crankstel overwegen. 11-speed is gangbaar geworden, met cassettes die tot 32t gaan. Met 34t voor heb je dan een heel klein verzet, geschikt voor de steilste hellingen. Gebruik eventueel twee verschillende cassettes: uitgaande van Shimano Ultegra, monteer je voor de bergen de 11-32 cassette met een groot bereik, en in de polder of glooiend landschap de 12-25 cassette met veel kleine stappen. En verwisselen van het kleine voorblad (34 <> 39) is m.i. dan niet meer nodig.

odegraaff
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 okt 2012 09:46

odegraaff 11 okt 2013 13:11

Ik denk dat een verzet ook niet onbelangrijk is, 39 27 of toch maar een compact.. dat ligt aan je eigen kracht. Persoonlijk vind ik compact niet heel fijn in nederland, maar een triple is ook niet echt gangbaar meer.

En 2 wielsetjes zoals hierboven wordt geopperd zou ik wel aan raden, een setje hoge velgen (carbon eventueel) voor het mooie op het vlakke en een laag setje alu, voor goed remmen en in de bergen.

Plaats reactie