Pas een beetje op met generaliseren; wat voor de een veel te zwaar is, is voor de ander enorm licht. Over het algemeen is de tendens dat er wel heel erg snel geroepen wordt dat je een compact/triple nodig hebt. Ook met een "ouderwets" dubbel crankstel komen veel mensen de grote bergen gewoon over hoor (en een uurtje 50 rpm trappen voelt misschien niet heel lekker, maar je gaat er ook niet dood van). Als je de keus hebt, en je hebt een redelijke conditie, kies dan altijd een compact. Daarmee kun je namelijk alle kanten op (met je advies om een 39 te monteren in Nederland ben ik het eens).Sieper schreef:Voor alle duidelijkheid, geen top 3 (verre van) maar bij de beste derde (1/3) van de plaatsen, ik was 1 x 9e van de 29 en 1 x 4e (van de 6 haha), dat was de aanloop naar cicogna (naar Rovegro, mag je nauwelijks klimmen noemen) en daar reed ik nog heel rustig want ik wist wat er nog aan kwam) maar eigenlijk overal bij de beste 1/3 van het veld dus zeg maar plaats 80 van 260 etc.
De rit Verbania, Cannobio, Domodossola en weer terug naar Verbania (dwars door het val grande, toch 1600 hoogtemeters en 102 km heb ik idd niet af hoeven stappen, (was ook veel tussen de 6 en 8% klimmen) dat is denk ik net de grens voor 34/27 oid.
Ik woon zelf ook in de buurt van Ernhem en op de dijk vind ik een 34 (ook met "wat" tegenwind) vaak net wat te klein, schakel je op naar de 50 moet je achter weer opschakelen en dan komt er iets meer wind en shit daar ga je weer (4 x schakelen). Ik vind dat klote en daarom zou ik een 39 adviseren voor hier in NL.
en dan een long cage (van welk merk dan ook) voor achter als je op vakantie naar de bergen gaat (in limburg kwam ik met de 34/27 ook wel boven (vond dat wel erg inspannend hier en daar) tijdens die Math Salden toertocht dit voorjaar), het is even wat ombouwwerk (ben er zelf best huiverig voor) maar zo leer je je fiets/de techniek wel meteen goed kennen.
Your mileage may vary maar dit gaat mijn set-up worden voor komend jaar.
Wees ook niet bang voor een beetje sleutelen: zowel een casette als een tandwiel vervangen is echt kinderspel (en een klusje van een paar minuten)
NB: is de TS nog in beeld, of gaat de discussie zonder hem/haar gewoon vrolijk verder?