Het veldrijden 2013/2014
'k was eerlijk gezegd blij dat Lars in Valkenburg won ( zeker als je ziet wat voor reacties die overwinning hier op het forum alleen al te weeg brengt).
't gaat mij ook niet echt over de prestatie op zich maar over het verheerlijken van die "schijfremmen" obv 1 overwinning en de vergelijkingen met de fiets en remmen van een meer dan pechvolle Nys.
't gaat mij ook niet echt over de prestatie op zich maar over het verheerlijken van die "schijfremmen" obv 1 overwinning en de vergelijkingen met de fiets en remmen van een meer dan pechvolle Nys.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40139
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voor het geval je het gemist hebt: jaren geleden riep ik ook al dat canti's gewoon waardeloze dingen zijn en had ik al mini V's op mijn Empella zitten. Dat remde al 10x beter, maar was best gevoelig voor goed afstellen.
Het is echt niet nu ineens dat er mensen naar schijven gaan kijken. Ik niet in elk geval.
Op een CX is er imho een enorme toegevoegde waarde, dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Het is echt niet nu ineens dat er mensen naar schijven gaan kijken. Ik niet in elk geval.
Op een CX is er imho een enorme toegevoegde waarde, dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Waarmee je dus zelf impliciet al aangeeft dat de remkracht op een gewone racefiets, met velgremmen al meer dan voldoende is...japiecarbon schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40139
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zonder flauw te willen doen: dat probleem heb je bij Campa niet. Daar is de doseerbaarheid ECHT beter dan bij Shimano. SRAM zit er tussen en neigt naar Campa imho.japiecarbon schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Less is bore
Die doseerbaaheid loopt omgekeerd evenredig met de stijfheid vd remmetjes. Het is een remblok dat tegen een velg gedrukt wordt. Meer niet. Bij de Ultegra 6700 is dat bv zo stijf dat je over een kleine beweging veel kracht kan ontwikkelen. Bij SRAM Rival is dat bv slapper en moet je harder knijpen om dezelfde remkracht te ontwikkelen.daniel1975 schreef:Zonder flauw te willen doen: dat probleem heb je bij Campa niet. Daar is de doseerbaarheid ECHT beter dan bij Shimano. SRAM zit er tussen en neigt naar Campa imho.japiecarbon schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Als je naar de verschillende remmen kijkt (en bv de gewichten vergelijkt), dan zie je al duidelijke verschillen. Met voldoende gevoel in de vingers remmen die 6700's in ieder geval super. Maar de Rivals vind ik mooier.
De laatste keer dat ik met Shimano reed is al weer jaren geleden, maar Campa remt iig zeer krachtig als je wilt. Ik heb nu een double pivot achterrem (ipv de single die ik besteld had) en die vind ik zelfs iets té krachtig. In de afdaling heen ik een paar keer een glibberend achterwiel gehad. Daaruit concludeer ik dat je op een wegfiets geen discbrakes nodig hebt. Op een cyclocrosser, met nauwelijks remmende velgremmetjes en ook nog eens veel modder, lijkt me dat een heel ander verhaal.daniel1975 schreef:Zonder flauw te willen doen: dat probleem heb je bij Campa niet. Daar is de doseerbaarheid ECHT beter dan bij Shimano. SRAM zit er tussen en neigt naar Campa imho.japiecarbon schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40139
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@53x11: volgens mij zijn wij het toch gewoon eens of snap ik je post nu niet?
@LS: het is meer dan alleen de stijfheid van de arm. Lengte van de arm, slag die de remhendel maakt, draaipunt van de hendel in de greep, etc.
@LS: het is meer dan alleen de stijfheid van de arm. Lengte van de arm, slag die de remhendel maakt, draaipunt van de hendel in de greep, etc.
Less is bore
Wij zijn het eens inderdaad, ik bedoel vooral aan te geven dat gewone remmen soms al te krachtig kunnen zijn op een wegfiets, dus dat ik de toegevoegde waarde van discs dan niet snap.daniel1975 schreef:@53x11: volgens mij zijn wij het toch gewoon eens of snap ik je post nu niet?
@LS: het is meer dan alleen de stijfheid van de arm. Lengte van de arm, slag die de remhendel maakt, draaipunt van de hendel in de greep, etc.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Het is dan meer een aan/uit functie, waardoor hij heel snel gaat slippen. En een slippend wiel remt slechter dan een remmend wiel.
Vandaar dat het wel eens zou kunnen dat je met schijven beter remt. De UCI heeft het op de weg nog niet goed gekeurd omdat ze bang zijn dat er ongelukken gebeuren als de helft ze wel heeft en de andere helft niet. Dus hun gaan er vanuit dat het harder remt.
Ook heb je een voordeel dat je altijd met je carbon wielen kan rijden, ook in de bergen en regen!
Op mijn aankomende racer komen schijven, dus ik ga het jullie soieso vertellen
Vandaar dat het wel eens zou kunnen dat je met schijven beter remt. De UCI heeft het op de weg nog niet goed gekeurd omdat ze bang zijn dat er ongelukken gebeuren als de helft ze wel heeft en de andere helft niet. Dus hun gaan er vanuit dat het harder remt.
Ook heb je een voordeel dat je altijd met je carbon wielen kan rijden, ook in de bergen en regen!
Op mijn aankomende racer komen schijven, dus ik ga het jullie soieso vertellen