Pagina 6 van 36
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 10:28
door fiedoo
'k was eerlijk gezegd blij dat Lars in Valkenburg won ( zeker als je ziet wat voor reacties die overwinning hier op het forum alleen al te weeg brengt).
't gaat mij ook niet echt over de prestatie op zich maar over het verheerlijken van die "schijfremmen" obv 1 overwinning en de vergelijkingen met de fiets en remmen van een meer dan pechvolle Nys.
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 11:59
door daniel1975
Voor het geval je het gemist hebt: jaren geleden riep ik ook al dat canti's gewoon waardeloze dingen zijn en had ik al mini V's op mijn Empella zitten. Dat remde al 10x beter, maar was best gevoelig voor goed afstellen.
Het is echt niet nu ineens dat er mensen naar schijven gaan kijken. Ik niet in elk geval.
Op een CX is er imho een enorme toegevoegde waarde, dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 12:38
door japiecarbon
daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 12:43
door 53x11
japiecarbon schreef:daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.
Waarmee je dus zelf impliciet al aangeeft dat de remkracht op een gewone racefiets, met velgremmen al meer dan voldoende is...
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 14:12
door daniel1975
japiecarbon schreef:daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.
Zonder flauw te willen doen: dat probleem heb je bij Campa niet. Daar is de doseerbaarheid ECHT beter dan bij Shimano. SRAM zit er tussen en neigt naar Campa imho.
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 14:24
door litespeed
daniel1975 schreef:japiecarbon schreef:daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.
Zonder flauw te willen doen: dat probleem heb je bij Campa niet. Daar is de doseerbaarheid ECHT beter dan bij Shimano. SRAM zit er tussen en neigt naar Campa imho.
Die doseerbaaheid loopt omgekeerd evenredig met de stijfheid vd remmetjes. Het is een remblok dat tegen een velg gedrukt wordt. Meer niet. Bij de Ultegra 6700 is dat bv zo stijf dat je over een kleine beweging veel kracht kan ontwikkelen. Bij SRAM Rival is dat bv slapper en moet je harder knijpen om dezelfde remkracht te ontwikkelen.
Als je naar de verschillende remmen kijkt (en bv de gewichten vergelijkt), dan zie je al duidelijke verschillen. Met voldoende gevoel in de vingers remmen die 6700's in ieder geval super. Maar de Rivals vind ik mooier.
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 14:52
door 53x11
daniel1975 schreef:japiecarbon schreef:daniel1975 schreef:dit itt een normale racefiets waar de standaard remmen al meer remkracht geven dan de band kan overbrengen op het wegdek.
Ben ik het niet helemaal mee eens, misschien blokkeert het wiel wel doordat je niet goed kan doseren.
Zonder flauw te willen doen: dat probleem heb je bij Campa niet. Daar is de doseerbaarheid ECHT beter dan bij Shimano. SRAM zit er tussen en neigt naar Campa imho.
De laatste keer dat ik met Shimano reed is al weer jaren geleden, maar Campa remt iig zeer krachtig als je wilt. Ik heb nu een double pivot achterrem (ipv de single die ik besteld had) en die vind ik zelfs iets té krachtig. In de afdaling heen ik een paar keer een glibberend achterwiel gehad. Daaruit concludeer ik dat je op een wegfiets geen discbrakes nodig hebt. Op een cyclocrosser, met nauwelijks remmende velgremmetjes en ook nog eens veel modder, lijkt me dat een heel ander verhaal.
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 15:09
door daniel1975
@53x11: volgens mij zijn wij het toch gewoon eens of snap ik je post nu niet?
@LS: het is meer dan alleen de stijfheid van de arm. Lengte van de arm, slag die de remhendel maakt, draaipunt van de hendel in de greep, etc.
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 15:34
door 53x11
daniel1975 schreef:@53x11: volgens mij zijn wij het toch gewoon eens of snap ik je post nu niet?
@LS: het is meer dan alleen de stijfheid van de arm. Lengte van de arm, slag die de remhendel maakt, draaipunt van de hendel in de greep, etc.
Wij zijn het eens inderdaad, ik bedoel vooral aan te geven dat gewone remmen soms al te krachtig kunnen zijn op een wegfiets, dus dat ik de toegevoegde waarde van discs dan niet snap.
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 16:20
door japiecarbon
Het is dan meer een aan/uit functie, waardoor hij heel snel gaat slippen. En een slippend wiel remt slechter dan een remmend wiel.
Vandaar dat het wel eens zou kunnen dat je met schijven beter remt. De UCI heeft het op de weg nog niet goed gekeurd omdat ze bang zijn dat er ongelukken gebeuren als de helft ze wel heeft en de andere helft niet. Dus hun gaan er vanuit dat het harder remt.
Ook heb je een voordeel dat je altijd met je carbon wielen kan rijden, ook in de bergen en regen!
Op mijn aankomende racer komen schijven, dus ik ga het jullie soieso vertellen
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 16:35
door ever
Zeg mannuh, kunnen jullie ff verder gaan in een "schijfremmen" topic of zo. Dan kunnen we het hier weer gezellig over het veldrijden hebben...
Re: Het veldrijden 2013/2014
Geplaatst: 23 okt 2013 16:39
door mrcoffee
Oh ja het veldrijden! De jaarlijkse nationale carnavalsoptocht voor de Vlamingen...