Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra DI2

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 sep 2011 11:40

Precies je kan die kabels zonder enige probleem door midden knippen en gewoon weer aan elkaar vast solderen. Bij Dura Ace zijn de kabels van de shifters naar de junction box 4 aderig en de andere kabels 5 aderig. Dat ze bij Ultegra steeds roepen dat de boel 2 aderig is klopt volgens mij gewoon niet. Ze zullen wel bedoelen 2 signaal draden en 2 voedingsdraden. Wat mij betreft nog steeds 1 signaal draad te veel. Maar ja bij Shimano willen ze zo graag hun eigen protocollen gebruiken ipv 1 van de standaard gratis 1-wire protocollen.

De stekkers zijn idd proprietary en daar gaat echt niets anders inpassen al al helemaal niet wat ook nog een beetje waterdicht afsluit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 05 sep 2011 11:49

Er worden verschillende lengtes van kabels aangeboden. Hoe weet je welke lengte je moet hebben voor je fiets?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 05 sep 2011 12:59

Natuurlijk zijn die kabels te solderen maar ik denk dat de meeste toch niet gelijk de kniptang in de zojuist aangeschafte groep van rond de 1300 euro gaan zetten.
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 sep 2011 13:23

Ach mocht je 't verklooien dan kan je voor maar goed €100 weer nieuwe kabeltjes kopen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 05 sep 2011 14:06

Dat hoef je mij niet uit te leggen :-) maar ik denk dat dit voor een heleboel mensen toch wel als "probleem" wordt gezien ;-)
"Try not. Do or do not......there is no try"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13545
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 sep 2011 14:15

Ik dacht wellicht hebben ze een of ander weerstandsgevoelig systeem bedacht
Nou ik zou idd mijn kniptang erin zetten. In mijn leven al genoeg gesoldeert met mijn vorige hobby (RC auto's)

Fijn altijd die eigen protocollen.
Waarom inderdaad niet 1 kabeltje.

Nu we toch bezig zijn. Ik lees steeds dat de DI2 variant zwaarder is dan een gewone verglijkbare groep. Maar laatst zag ik staan dat ze bij een normale groep in het totaal geen kabels meenemen en met DI2 wel.
Is het verschil er dan nog steeds?

Een simpele redenatie. De derrie's zijn zwaarder, dan de accu's extra, draden en schifters zijn lichter lijkt me?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6369
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 sep 2011 14:40

Wie weet trouwens wat de nieuwe groep gaat kosten , want ik zie dat er nog flink wat opties bij zijn die erbij gekocht moeten worden.

http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
+
http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
+
http://www.bike-components.de/products/ ... -STI-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
+
http://www.bike-components.de/products/ ... 6770-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Komt als ik het snel tel op ca 1450 Euro.... pittige prijs voor een schakelgroep - zeker omdat de mechanische Dura Ace een stuk goedkoper is - er fraaier uitziet naar mijn mening - en nog eens een stuk lichter ook !!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 22 okt 2011 17:45

Weet iemand wanneer je een Akkuhalter/Kabelverlegung extern lang of kort moet gebruiken? Idem hoe bepaal je welke lengte stroomkabel je nodig hebt?
What makes the boat go faster?

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 24 okt 2011 11:22

amclassic-fan schreef:Precies je kan die kabels zonder enige probleem door midden knippen en gewoon weer aan elkaar vast solderen. Bij Dura Ace zijn de kabels van de shifters naar de junction box 4 aderig en de andere kabels 5 aderig. Dat ze bij Ultegra steeds roepen dat de boel 2 aderig is klopt volgens mij gewoon niet. Ze zullen wel bedoelen 2 signaal draden en 2 voedingsdraden. Wat mij betreft nog steeds 1 signaal draad te veel. Maar ja bij Shimano willen ze zo graag hun eigen protocollen gebruiken ipv 1 van de standaard gratis 1-wire protocollen.

De stekkers zijn idd proprietary en daar gaat echt niets anders inpassen al al helemaal niet wat ook nog een beetje waterdicht afsluit.
Niet gaan liggen knippen dus.Geeft alleen maar storingen/weerstand/spanningsverlies.De Ultegra versie is maar 2 draads voeding/besturing trouwens.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 okt 2011 11:48

Ik weet niet hoe jij soldeert, maar als ik een draad door midden knip en weer vast soldeer neemt de weerstand echt niet toe. De draden gaan hier gewoon door midden. En mocht ik het daarna niet meer werkend krijgen (wat ik me niet voor kan stellen), dan koop je voor €17 een nieuw draadje.

Als ik de groep binnen heb gaat de boel aan de oscilloscoop en dan uitvogelen hoe de boel precies werkt. Net als wat we bij de Dura Ace groep gedaan hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 24 okt 2011 12:59

amclassic-fan schreef:Ik weet niet hoe jij soldeert, maar als ik een draad door midden knip en weer vast soldeer neemt de weerstand echt niet toe. De draden gaan hier gewoon door midden. En mocht ik het daarna niet meer werkend krijgen (wat ik me niet voor kan stellen), dan koop je voor €17 een nieuw draadje.

Als ik de groep binnen heb gaat de boel aan de oscilloscoop en dan uitvogelen hoe de boel precies werkt. Net als wat we bij de Dura Ace groep gedaan hebben.
Over rechtlijnigheid gesproken. :o

Plaats reactie