Tegen de wind in fietsen heb ik ook als goede training ervaring, wij kunne nou eenmaal hier niet 10 km klimmen (en 100 x de Posbank op en af is toch anders...) en 10 km tegenwind is hier zo gevonden
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Fiets Magazine nr. 3-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Het klopt dat je afvalt en magerder wordt van trainen op ververbranding. Je moet dit dan wel heel lang gedaan hebben (enkele maanden lang meerdere keren per week). Een extreem afgetrainde sporter heeft altijd nog vet. Met 8% of lager ben je al heel erg afgetraind. Tyler Hamilton had ooit een vetpercentage van 3,8%, maar de vraag is hoe verantwoord dat was.TumTumTum schreef:Dan even een hele domme vraag; van trainen op het niveau van vetverbranding wordt je dan toch steeds magerder? Op gegeven moment heb je haast geen vet meer op je lichaam en als dat punt eerder bereikt is dan dat je sterker bent geworden, wat dan?
Oeps, dit geldt inderdaad voor mannenTumTumTum schreef:8% lichaamsvet, dat is neem ik aan voor een man. Vrouwen hebben toch van nature meer lichaamsvet (vocht?).
Ik wil het topic niet kapen maar merk dat ik er zelf niet helemaal uit kom. Lees vaker van alles over dit onderwerp. Puur over mezelf (in de hoop dat TS het me niet kwalijk neemt). Ik ben ongeveer 1.5 jaar geleden begonnen met fietsen. Ik ben wel wat kilo;s kwijt, maar ik was al niet heel zwaar. Maar je ziet een enorm verschil, dus veel spiertoename. Vandaar ook weinig kilo;s maar visueel wel dunner. Lang volhouden kan ik wel maar mijn kracht is toch niet zo groot. Terugkijkend en voorzichtig inschattend zal ik dan onbewust voornamelijk in D1 getrained hebben. Maar een lange periode veel kracht moeten leveren gaat niet. Heb ik het nou per ongeluk goed gedaan of juist helemaal verkeerd? Ik raak volledig in de knoop met dit onderwerp.
Dan ben ik ook even benieuwd, wat bedoel je precies met extra vermogen? Is dat alles boven je omslagpunt oid?sloeren schreef: Volgens mij kan niemand op een fiets - gedurende langere tijd - extra vermogen leveren. Niet voor niets is de sprint in het profpeloton een zeer kort durend verhaal. Ik heb veel geroeid en daar is het leveren van extra kracht veel makkelijker.
Er komen doorgaans genoeg pondjes weer binnen via het mondje.TumTumTum schreef:Dan even een hele domme vraag; van trainen op het niveau van vetverbranding wordt je dan toch steeds magerder?