Wind Cycleworks
Bedankt voor alle complimenten, een goede extra motivatie om volgas door te bouwen.
Wat betreft de interne kabelgeleiding: Dit systeem wordt wel vaker gebruikt door custom framebouwers. De hoeveelheid extra werk en de onmogelijkheid om dit machinaal te doen maakt dat je dit soort dingen niet op standaardframes ziet. Het is een mooi voorbeeld van de mogelijkheden van een custom frame (net als allerlei andere details, fillet brazing, etc., maar daarover later meer).
@WM: Voor de komende tijd heb ik al een paar frames in bestelling, maar de tweede helft van dit jaar is nog open. Ik schat dat de levertijd dan zo’n 1 a 2 maanden zal zijn.
@ Nighty: Een publieke testrit is altijd mogelijk. Iedereen is welkom om een rondje mee te komen fietsen door het Zeeuwse landschap.
Wat betreft de interne kabelgeleiding: Dit systeem wordt wel vaker gebruikt door custom framebouwers. De hoeveelheid extra werk en de onmogelijkheid om dit machinaal te doen maakt dat je dit soort dingen niet op standaardframes ziet. Het is een mooi voorbeeld van de mogelijkheden van een custom frame (net als allerlei andere details, fillet brazing, etc., maar daarover later meer).
@WM: Voor de komende tijd heb ik al een paar frames in bestelling, maar de tweede helft van dit jaar is nog open. Ik schat dat de levertijd dan zo’n 1 a 2 maanden zal zijn.
@ Nighty: Een publieke testrit is altijd mogelijk. Iedereen is welkom om een rondje mee te komen fietsen door het Zeeuwse landschap.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Hoe zorg je eigenlijk dat de buizen netjes aansluiten? SLijp je ze onder de juiste hoek? Of gebruik je een gatenzaag?
Lijkt me ook erg gaaf om een frame zelf te lassen.
Lijkt me ook erg gaaf om een frame zelf te lassen.
De aansluitingen heb ik met de hand passend gevijld (zie pagina 2). Dit kan inderdaad ook met een gatzaag op een draaibank of freesmachine, maar met de hand was in dit geval even makkelijker.
DEEL 4.
Na de interne kabelgeleiding zijn er nog een paar andere puntjes te doen voordat de buizen aan elkaar kunnen worden gezet.
Op de plekken waar de buizen op elkaar aansluiten moeten nog een paar ontluchtingsgaten worden geboord. Deze zorgen er voor dat tijdens het solderen de hete gassen weg kunnen en deze daardoor niet het soldeerproces verstoren. Daarnaast zorgen ze er voor dat na het solderen de binnenkant van het frame volledig kan worden gespoeld met water om (schadelijke) soldeerfluxresten te verwijderen. In het uiteindelijke frame zorgen ze voor beluchting van de buizen (geen afgesloten ruimtes) en bieden ze de mogelijkheid om eventueel later aan de binnenkant nog een coating aan te brengen.
vent hole, seat tube is already attached by bart fiets, on Flickr
Zoals je ziet heb ik de zitbuis al aan het brackethuis vastgesoldeerd. Dit wordt meestal vooraf gedaan omdat later de onderbuis gedeeltelijk over deze verbinding heen komt te liggen. Op deze manier wordt de zitbuis toch volledig aan het bracket vastgezet en kan daarna nog de dubbele miter van de onderbuis precies passend worden gevijld.
De balhoofdbuis had ik al op maat gezaagd. Nu heb ik er nog een paar verstevigingsringen opgesoldeerd.
brazing head tube reinforcement rings by bart fiets, on Flickr
Verder heb ik ook al vast de gaten geboord voor de bidonhouders en zadelpenklemming (nu kan ik er nog makkelijk bij).
holes for water bottle mounts by bart fiets, on Flickr
Na goed ontvetten en opschuren kunnen de buizen in de framemal worden geplaatst. Met een paar oude binnenbanden heb ik de onderbuis strak op z’n plek gespannen.
frame in jig, ready for tacking by bart fiets, on Flickr
De verbindingen worden ingesmeerd met flux (https://nl.wikipedia.org/wiki/Flux_(metallurgie)) en dan kunnen de buizen worden ‘getackt’. Dit is het vastzetten van de buizen met een paar ‘puntjes’ messing. Deze puntjes zitten allemaal op het centrale vlak van het frame zodat eventuele vervorming als gevolg van het verhitten niet resulteert in het kromtrekken van het frame.
frame tacked by bart fiets, on Flickr
Als het voorframe is afgekoeld kan hij uit de framemal worden gehaald en nagemeten om te checken of hij nog recht is en dan kan hij verder worden afgesoldeerd. Dit zogenaamde ‘fillet brazing’ is voor de volgende keer ...
Na de interne kabelgeleiding zijn er nog een paar andere puntjes te doen voordat de buizen aan elkaar kunnen worden gezet.
Op de plekken waar de buizen op elkaar aansluiten moeten nog een paar ontluchtingsgaten worden geboord. Deze zorgen er voor dat tijdens het solderen de hete gassen weg kunnen en deze daardoor niet het soldeerproces verstoren. Daarnaast zorgen ze er voor dat na het solderen de binnenkant van het frame volledig kan worden gespoeld met water om (schadelijke) soldeerfluxresten te verwijderen. In het uiteindelijke frame zorgen ze voor beluchting van de buizen (geen afgesloten ruimtes) en bieden ze de mogelijkheid om eventueel later aan de binnenkant nog een coating aan te brengen.
vent hole, seat tube is already attached by bart fiets, on Flickr
Zoals je ziet heb ik de zitbuis al aan het brackethuis vastgesoldeerd. Dit wordt meestal vooraf gedaan omdat later de onderbuis gedeeltelijk over deze verbinding heen komt te liggen. Op deze manier wordt de zitbuis toch volledig aan het bracket vastgezet en kan daarna nog de dubbele miter van de onderbuis precies passend worden gevijld.
De balhoofdbuis had ik al op maat gezaagd. Nu heb ik er nog een paar verstevigingsringen opgesoldeerd.
brazing head tube reinforcement rings by bart fiets, on Flickr
Verder heb ik ook al vast de gaten geboord voor de bidonhouders en zadelpenklemming (nu kan ik er nog makkelijk bij).
holes for water bottle mounts by bart fiets, on Flickr
Na goed ontvetten en opschuren kunnen de buizen in de framemal worden geplaatst. Met een paar oude binnenbanden heb ik de onderbuis strak op z’n plek gespannen.
frame in jig, ready for tacking by bart fiets, on Flickr
De verbindingen worden ingesmeerd met flux (https://nl.wikipedia.org/wiki/Flux_(metallurgie)) en dan kunnen de buizen worden ‘getackt’. Dit is het vastzetten van de buizen met een paar ‘puntjes’ messing. Deze puntjes zitten allemaal op het centrale vlak van het frame zodat eventuele vervorming als gevolg van het verhitten niet resulteert in het kromtrekken van het frame.
frame tacked by bart fiets, on Flickr
Als het voorframe is afgekoeld kan hij uit de framemal worden gehaald en nagemeten om te checken of hij nog recht is en dan kan hij verder worden afgesoldeerd. Dit zogenaamde ‘fillet brazing’ is voor de volgende keer ...
Laatst gewijzigd door bartv op 03 mar 2014 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Ik begin onderhand zelfs een beetje ongeduldig te worden.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
- jeroenkuiper
- Forum-lid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
- Locatie: wolvega
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
De redactie is al op de hoogte.jeroenkuiper schreef:ziet er weer goed uit!
hou ons updated, dit topic verdient straks om mij een plekje op een paar pagina's in het blad als je de fiets klaar hebt, prachtig werk!