Standplaats: Eifel (Duitsland)
Van de zomer zit ik met de familie twee weken in Malberg, iets boven Bitburg. Nu moet de fiets natuurlijk mee en dus heb ik het plan opgevat om vanuit Maastricht naar Malberg te fietsen, via deze route: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=jwf ... =trackList. Nu fiets ik zeer geregeld, maar ben niet de lichtste (+/- 100 kg), en met name de klim vanuit Limbourg naar de Mon Rigi boezemt mij enige angst in Is deze tocht haalbaar voor een niet-klimgeit die per jaar ongeveer 6k fietst? Kent een van jullie misschien een 'vriendelijker' alternatief? Ik rij een compact, maar zal waarschijnlijknog een 27 (28? Kan toch ook met Ultegra?) steken.
Ook tips over andere routes rond Malberg (Südeifel) zijn welkom!
Ook tips over andere routes rond Malberg (Südeifel) zijn welkom!
Het stuk tussen Betane en Jalhay is inderdaad redelijk zwaar. Na Jalhay tot Mon Rigi is het goed te doen. Dat je 100kg weegt zegt opzich niet zoveel. Ik weet bijv. niet hoe lang je bent. De enige manier om er echt achter te komen is door het gewoon te doen
Alternatief voor het Steile stuk tussen Betane en Jalhay is om vanaf Limbourg via Verviers naar Jalhay te fietsen.
Ik zie dat jouw route via Henri-Chapelle gaat via Rue du Memorial... Mooie uitzichten maar pas op voor de verschrikkelijke kuilen en hobbels. Ook al geven ze op die weg een max. snelheid van 30km/h aan vanwege dat slechte wegdek, de lokale Belgen hebben daar hun eigen methoden om geen daar zo min mogelijk last van te ondervinden door er met 100km/h overheen te vliegen. Pas daar dus op.
Alternatief voor het Steile stuk tussen Betane en Jalhay is om vanaf Limbourg via Verviers naar Jalhay te fietsen.
Ik zie dat jouw route via Henri-Chapelle gaat via Rue du Memorial... Mooie uitzichten maar pas op voor de verschrikkelijke kuilen en hobbels. Ook al geven ze op die weg een max. snelheid van 30km/h aan vanwege dat slechte wegdek, de lokale Belgen hebben daar hun eigen methoden om geen daar zo min mogelijk last van te ondervinden door er met 100km/h overheen te vliegen. Pas daar dus op.
ApoJapo, hoe kan 't dat die batterij op was? Toevallig de schermverlichting aan staan? Dan gaat ie inderdaad maar kort mee (uitzetten: kort de standbytoets indrukken en daar kun je 't instellen). Normaal gesproken gaat de batterij namelijk 15 uur mee.
Overigens ben ik van plan op Pinkstermaandag de Ruhrsee-route nogmaals te rijden (samen met csteenbe).
Overigens ben ik van plan op Pinkstermaandag de Ruhrsee-route nogmaals te rijden (samen met csteenbe).
[quote="Roger68"]Prachtige route!
Mooie beklimmingen (Hammer Mauer toch circa 3km, met eerste km bijna 10%). En inderdaad: wat een asfalt! Een, lang, diepzwart 'Schweiberg', lint. Perfect! [/quote][quote="ApoJapo"]Geweldige route. Heel goed samengesteld! De natuur is op sommige stukken heel mooi. Wat deze route voor mij vooral zo anders maakt dan bijv. tochten in de Ardennen zijn de geweldige wegen. Overal super glad asfalt. Je hoeft niet bang te zijn zoals in de Ardennen om kuilen en hobbels tegen te komen tijdens een afdaling die je niet kent. Vooral de klimliefhebbers zullen aan hun trekken komen. Voortdurend op en af met het betere bochtenwerk. Helaas moesten we aan het einde zelf wat verzinnen omdat de Edge 800 veel sneller leeg was dan verwacht.
Buzz, heb jij deze route zelf bedacht?[/quote]
Dank! Leuk om te horen wederom!
En ja, de route is zelfverzonnen. Geldt overigens voor al mijn routes. Is eigenlijk een beetje 'n hobby van me... Al trainend worden nagenoeg alle wegen, paden, klimmetjes en afdalingen gewikt en gewogen. Met daarbij de vraag of ze uiteindelijk interessant/mooi/uitdagend genoeg zijn om (ooit) in een aantrekkelijke route te participeren. )
Mooie beklimmingen (Hammer Mauer toch circa 3km, met eerste km bijna 10%). En inderdaad: wat een asfalt! Een, lang, diepzwart 'Schweiberg', lint. Perfect! [/quote][quote="ApoJapo"]Geweldige route. Heel goed samengesteld! De natuur is op sommige stukken heel mooi. Wat deze route voor mij vooral zo anders maakt dan bijv. tochten in de Ardennen zijn de geweldige wegen. Overal super glad asfalt. Je hoeft niet bang te zijn zoals in de Ardennen om kuilen en hobbels tegen te komen tijdens een afdaling die je niet kent. Vooral de klimliefhebbers zullen aan hun trekken komen. Voortdurend op en af met het betere bochtenwerk. Helaas moesten we aan het einde zelf wat verzinnen omdat de Edge 800 veel sneller leeg was dan verwacht.
Buzz, heb jij deze route zelf bedacht?[/quote]
Dank! Leuk om te horen wederom!
En ja, de route is zelfverzonnen. Geldt overigens voor al mijn routes. Is eigenlijk een beetje 'n hobby van me... Al trainend worden nagenoeg alle wegen, paden, klimmetjes en afdalingen gewikt en gewogen. Met daarbij de vraag of ze uiteindelijk interessant/mooi/uitdagend genoeg zijn om (ooit) in een aantrekkelijke route te participeren. )
@ Havana, om eerlijk te zijn heb ik niet exact de tijd bijgehouden dus misschien zit ik er wel aardig naast met mijn schatting. De verlichting stond niet aan en heb hem uitgezet toen de batterij rood werd. Ik zie nu trouwens wel dat er nog ongeveer 10% opstaat.
Buzz, in dat geval ben ik wel benieuwd naar je andere routes...
Ik zal deze route trouwens ook zeker nog een keer willen doen. Ik woon alleen zo ver weg...
Buzz, in dat geval ben ik wel benieuwd naar je andere routes...
Ik zal deze route trouwens ook zeker nog een keer willen doen. Ik woon alleen zo ver weg...
Ook wij (ik en vriendin) hebben dit weekend in de Eifel gelogeerd en natuurlijk hadden we de fietsen mee. Ook wij hebben gebruik gemaakt van Buzz zijn route, deze hebben we zelf wat aangepast naar ons niveau. Op donderdag hebben we een tochtje van 60km gemaakt met ongeveer 1000hm, op zaterdag een trip van 90km met ongeveer 1200hm.
Het was een heerlijk weekend om te fietsen in een prachtige streek.
Er was wel ergens een georganiseerde trip volgens mij want ik heb veel fietsers gezien met een rugnummer opgespeld.
Het was een heerlijk weekend om te fietsen in een prachtige streek.
Er was wel ergens een georganiseerde trip volgens mij want ik heb veel fietsers gezien met een rugnummer opgespeld.
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25 mar 2009 22:48
Hele mooie route buzz persoonlijk geef ik de voorkeur om niet dit weggetje in te slaan (al is dat stukje ook erg moeilijk) maar de klim naar het dorp nidegger te doen. Deze is vergelijkbaar met de mullenberg als je kijkt naar de zwaarte. Mooie bochten en een beekje aan de zijkant maakt het helemaal af.buzz schreef:De Rursee-route bestaat inderdaad grotendeels uit (lange) lopers. Alleen op de Mauer zal je flink op de pedalen moeten stampen. En dat geldt ook voor het sluipweggetje tussen Brück en Abenden, waar je in het begin op een venijnig steile strook stuit...havana schreef:Ik ga a.s. zondag jouw route rijden Buzz. Heb 'm al in de Garmin gezet. Ga misschien een paar klimmen van twee kanten doen voor wat extra hm.
In Limburg en Tecklenburg ben ik dit seizoen goed weggekomen met 39x27. Is dat ook hier voldoende? Of steek ik beter mijn 34x27 ?
Het is inderdaad een mooie klim, maar het is niks voor mij. Ik probeer de drukkere wegen altijd zoveel mogelijk te vermijden. Althans, als zo'n drukke weg omhoog loopt. De betreffende weg van Brück naar Nideggen heb ik onlangs wel nog gereden, maar dan dus andersom — vanuit Nideggen — als afdaling!robbedoes23 schreef:Hele mooie route buzz persoonlijk geef ik de voorkeur om niet dit weggetje in te slaan (al is dat stukje ook erg moeilijk) maar de klim naar het dorp nidegger te doen. Deze is vergelijkbaar met de mullenberg als je kijkt naar de zwaarte. Mooie bochten en een beekje aan de zijkant maakt het helemaal af.buzz schreef:De Rursee-route bestaat inderdaad grotendeels uit (lange) lopers. Alleen op de Mauer zal je flink op de pedalen moeten stampen. En dat geldt ook voor het sluipweggetje tussen Brück en Abenden, waar je in het begin op een venijnig steile strook stuit...havana schreef:Ik ga a.s. zondag jouw route rijden Buzz. Heb 'm al in de Garmin gezet. Ga misschien een paar klimmen van twee kanten doen voor wat extra hm.
In Limburg en Tecklenburg ben ik dit seizoen goed weggekomen met 39x27. Is dat ook hier voldoende? Of steek ik beter mijn 34x27 ?
Gisteren de Ruhrsee-route voor de tweede maal gereden, dit keer samen met csteenbe. Om diverse redenen vond ik het nog beter dan de vorige keer. Ten eerst was ik in goed gezelschap , ten tweede was het weer aanzienlijk beter en ten derde stond er veel minder wind.
Om 9 uur vertrokken we vanuit Rott. Het was eigenlijk ideaal fietsweer; niet te warm, af en toe zon maar gelukkig ook bewolking waardoor de temperatuur niet té ver opliep. Ik had de route nu een beetje verrijkt met course points waardoor de klimmetjes werden aangekondigd op de Garmin. Leuk om de namen te leren kennen maar ook de stijgingspercentages en max. percentages had ik erin gezet. Het eerste obstakel was de Jägerhausstrasse, een lange maar niet al te moeilijke klim. We kletsen wat en doen het rustig aan. Zelf wil ik het in het begin rustig aan doen om niet geparkeerd te staan zoals vorige week in de Waalse Pijl.
Na een technische afdaling volgt de Simonskalltal, ook niet al te moeilijk gelukkig. Een fijn begin. In de afdaling komen we in tegengestelde richting een heel pakket wielrenners tegen die meedoen aan de toertocht (geen idee welke?). Na de Panoramastrasse volgt dan de eerste hufter, de Mülllenberg. Csteenbe besluit even voluit te gaan , ik blijf nog altijd rustig in het zadel zitten. Na dit machtsvertoon volgt een lastige afdaling gevolgd door de Kermeterhaus, een prachtige loper met een prachtig stuk door het bos op het eind. Wat volgt is een snelle afdaling naar de Ruhrsee, waar we onszelf bevoorraden en een eigenwijze bejaarde nog allerlei opmerkingen over onze fietsen heeft.
We fietsen weer verder richting de windmolens via de Grünlandhöhe, een leuke klim al is het laatste stuk vrij saai. Csteenbe heeft het voor hem bekende dipje maar gestaag zetten we door. Er haakt een helmloze Duitser aan die op 't valsplat steeds moet lossen en in de afdaling dan weer aansluit. In de afdaling naar de Ruhrsee laat csteenbe 'm even zien hoe je moet dalen.... Afijn we komen weer bij de Ruhrsee, vullen de bidons weer en beginnen dan aan de Kesternichhöhe, een klim die wel wat weg heeft van de Loorberg maar dan 2x zo lang. Ik trek het gas even open en constateer dat er nog voldoende in het vat zit. Fijn.
Dan volgt het slotakkoord. Eerst de Hammer Mauer, die op het begin na eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Ik rijd 'm vlot in D3 naar boven, leuke klim. Daarna de Widdauer-Mauer en dat is met recht een hufter, hij heeft wel wat weg van de Stockeu qua moeilijkheidsgraad. Ik begin rustig en laat de hartslag rustig oplopen. Op de helft zet ik 2 tanden bij. Hij loopt goed al is dit wellicht de enige plek waar ik liever mijn 34 had gehad ipv. mijn 39.
Na het tweeluik volgen nog twee makkelijke klimmetjes (Kalterherberg en Eschweide) en daarna dalen we af richting Rott. Csteenbe miste de afslag naar Rott maar had het gelukkig op tijd door. Heerlijk gefietst, 2900 hm en iets meer dan 150 km. Voor mij de fijnste training van het jaar
Om 9 uur vertrokken we vanuit Rott. Het was eigenlijk ideaal fietsweer; niet te warm, af en toe zon maar gelukkig ook bewolking waardoor de temperatuur niet té ver opliep. Ik had de route nu een beetje verrijkt met course points waardoor de klimmetjes werden aangekondigd op de Garmin. Leuk om de namen te leren kennen maar ook de stijgingspercentages en max. percentages had ik erin gezet. Het eerste obstakel was de Jägerhausstrasse, een lange maar niet al te moeilijke klim. We kletsen wat en doen het rustig aan. Zelf wil ik het in het begin rustig aan doen om niet geparkeerd te staan zoals vorige week in de Waalse Pijl.
Na een technische afdaling volgt de Simonskalltal, ook niet al te moeilijk gelukkig. Een fijn begin. In de afdaling komen we in tegengestelde richting een heel pakket wielrenners tegen die meedoen aan de toertocht (geen idee welke?). Na de Panoramastrasse volgt dan de eerste hufter, de Mülllenberg. Csteenbe besluit even voluit te gaan , ik blijf nog altijd rustig in het zadel zitten. Na dit machtsvertoon volgt een lastige afdaling gevolgd door de Kermeterhaus, een prachtige loper met een prachtig stuk door het bos op het eind. Wat volgt is een snelle afdaling naar de Ruhrsee, waar we onszelf bevoorraden en een eigenwijze bejaarde nog allerlei opmerkingen over onze fietsen heeft.
We fietsen weer verder richting de windmolens via de Grünlandhöhe, een leuke klim al is het laatste stuk vrij saai. Csteenbe heeft het voor hem bekende dipje maar gestaag zetten we door. Er haakt een helmloze Duitser aan die op 't valsplat steeds moet lossen en in de afdaling dan weer aansluit. In de afdaling naar de Ruhrsee laat csteenbe 'm even zien hoe je moet dalen.... Afijn we komen weer bij de Ruhrsee, vullen de bidons weer en beginnen dan aan de Kesternichhöhe, een klim die wel wat weg heeft van de Loorberg maar dan 2x zo lang. Ik trek het gas even open en constateer dat er nog voldoende in het vat zit. Fijn.
Dan volgt het slotakkoord. Eerst de Hammer Mauer, die op het begin na eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Ik rijd 'm vlot in D3 naar boven, leuke klim. Daarna de Widdauer-Mauer en dat is met recht een hufter, hij heeft wel wat weg van de Stockeu qua moeilijkheidsgraad. Ik begin rustig en laat de hartslag rustig oplopen. Op de helft zet ik 2 tanden bij. Hij loopt goed al is dit wellicht de enige plek waar ik liever mijn 34 had gehad ipv. mijn 39.
Na het tweeluik volgen nog twee makkelijke klimmetjes (Kalterherberg en Eschweide) en daarna dalen we af richting Rott. Csteenbe miste de afslag naar Rott maar had het gelukkig op tijd door. Heerlijk gefietst, 2900 hm en iets meer dan 150 km. Voor mij de fijnste training van het jaar
Laatst gewijzigd door havana op 13 jun 2011 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je hard nadenkt en toch een nadeel verzint van het fietsen in de Eifel, noem ik de verplichte fietspaden/trottoirs. Die zijn niet altijd even handig (met name) in de dorpjes met op en af bij zijstraatjes, kliko's in de weg, veel meer troep, etc. Hoe doen jullie dat? Bij voldoende snelheid op de rijweg en bij klimmen wel erop?
Ik rij in 9 van de 10 gevallen gewoon over de weg.