Wie kan mij het belang van een goede wielset uitleggen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Dat laatste is natuurlijk een beetje overdreven, maar feit blijft wel dat het belang van (dure) onderdelen schromelijk overschat wordt door de meesten hier. In die zin is de nuchtere kijk van Kees en anderen ook wel eens verfrissend.
elefantino schreef:Dat laatste is natuurlijk een beetje overdreven, maar feit blijft wel dat het belang van (dure) onderdelen schromelijk overschat wordt door de meesten hier. In die zin is de nuchtere kijk van Kees en anderen ook wel eens verfrissend.
de topicstarter vroeg een belang van een "goede" wielset, naar mijn mening heb je prijs/kwaliteit een goede wielset in de categorie 300-500 euro , en daar mer k je echt het verschil met goedkope wielsetjes, ga je meer spenderen zijn er nog kleine verschillen maar zoals bij alles zal een wielset van 1000 euro niet twee keer zo goed zijn als die wielset van 500 euro. Het zijn de laatste restjes die er dan uitgeperst worden al dan niet op gebied van aero, gewicht, naven...
Ik blijf alvast bij de mening dat een wielset een van de belangerijkste onderdelen is van je fiets, ook naar comfort en rijgedrag en de efficientie van je fiets.
Mijn F7 wielsetje van 50 euro op MP geeft mij net zoveel fietsplezier als mijn dure Reynolds full carbon clinchers van 1000 euro. En ze zijn stijf zat.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik rij iedere dag 45km woon-werk, en ik doe dat veel liever met goede wielen dan met Kees-wielen (
De reden is dat er zat dagen zijn dat ik me niet top voel vóór 8u 's morgens bij het vertrek, en met goede wielen is de moraal hoger. Ik rij misschien iets (maar niet veel) sneller dan met de 'Kees'-wielen, de benen zijn echt wel de bepalende factor. Ik heb hier al jaren gezegd dat wielen niet heel veel uitmaken, zo zal ik nooit aan Pantani zijn tijden geraken op Alpe D'huez, en zo zal ik vandaag in Hoei geen beklimmingen zien zoals in 1994 toen de Gewissers met loodzware Shamals iedereen naar huis reden. De Gewissers hadden natuurlijk benen vol Epo en dat zal allemaal wel een stuk meer meetellen, maar goede wielen zijn een verwennerij en er is hierboven terecht ook al gezegd dat goede wielen niet duur hoeven te zijn. Iedereen die met wielen rijdt van +1000 euro heeft geen enkele functionele reden daarvoor:
1. of hij moet gesponsord zijn;
2. of hij heeft teveel geld;
3. of hij wil de fabrikanten sponsoren.
De reden is dat er zat dagen zijn dat ik me niet top voel vóór 8u 's morgens bij het vertrek, en met goede wielen is de moraal hoger. Ik rij misschien iets (maar niet veel) sneller dan met de 'Kees'-wielen, de benen zijn echt wel de bepalende factor. Ik heb hier al jaren gezegd dat wielen niet heel veel uitmaken, zo zal ik nooit aan Pantani zijn tijden geraken op Alpe D'huez, en zo zal ik vandaag in Hoei geen beklimmingen zien zoals in 1994 toen de Gewissers met loodzware Shamals iedereen naar huis reden. De Gewissers hadden natuurlijk benen vol Epo en dat zal allemaal wel een stuk meer meetellen, maar goede wielen zijn een verwennerij en er is hierboven terecht ook al gezegd dat goede wielen niet duur hoeven te zijn. Iedereen die met wielen rijdt van +1000 euro heeft geen enkele functionele reden daarvoor:
1. of hij moet gesponsord zijn;
2. of hij heeft teveel geld;
3. of hij wil de fabrikanten sponsoren.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
havana schreef:Mijn F7 wielsetje van 50 euro op MP geeft mij net zoveel fietsplezier als mijn dure Reynolds full carbon clinchers van 1000 euro. En ze zijn stijf zat.
Voor mij met name als ik met mijn racing 7 door een gat heen stuiter of in de stromende regen rijd en me bedenk dat dat ook met de carbonnen wielen had gekund.
Ik hoef mijn brood niet te verdienen met wielrennen dus maak ik met niet druk om wat de fysische winst is. De psychische winst daarentegen is onbetaalbaar.
Met mijn hoge wielen rijd ik gemiddeld 3 km per uur harder. Niet omdat ze lichter lopen of minder luchtweerstand hebben. Maar omdat ik het moreel verplicht ben aan mezelf en het imago van de fiets.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Je vergeet een aspect Zwarten. Dure wielen kunnen ook gewoon mooi zijn.
Ik ben het eens dat alle wielensets per categorie een bandbreedte hebben waarbinnen prijs kwaliteit het meest gunstig is
Ik ben het eens dat alle wielensets per categorie een bandbreedte hebben waarbinnen prijs kwaliteit het meest gunstig is
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Vind je ze mooi omdat je weet dat ze duur zijn, of ook als je de prijs niet zou weten?boswielrenner schreef:Je vergeet een aspect Zwarten. Dure wielen kunnen ook gewoon mooi zijn.
Ii blijf alvast mening dat wielen de meest overschatte onderdelen zijn van fietsen.remirom schreef:
Ik blijf alvast bij de mening dat een wielset een van de belangrijkste onderdelen is van je fiets, ook naar comfort en rijgedrag en de efficientie van je fiets.
Nergens wordt zoveel onzin over gedebiteerd, leuk als forumvulling maar het slaat verder nergens op.
Zeker niet naar comfort.
Cheap light strong, choose two
Zou ik ook zeggen als ik geconditioneerd was.boswielrenner schreef:Nou Kees, ik denk dat je straf laatste gaat worden in de tijdrit als de rest even hard getraind heeft als jou en op een moderne state of the art tijdritfiets rijdt. Met andere woorden; je nuchtere kijk op zaken is zeker een manier om naar de wereld te kijken, maar doorschieten in je standpunt komt ook wat ridicule over imho. Het komt op mij over alsof alle ingenieurs die fietsonderdelen ontwerpen een stelletje dombo's zijn die lucht verkopen en de mensen die het kopen niet goed wijs zijn.
Verder zijn ingenieurs natuurlijk geen verkopers maar staan ze onder curatele van verkopers...
Cheap light strong, choose two