Alles over vakanties op én met de fiets

Heb je een klim 'gedaan' als je even bent afgestapt?

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 30 jul 2014 15:20

tieky schreef:Ik vind man-made-objects in principe geen klimmen, dus een viaduct of brug zijn geen klimmen.
Iedere weg die over een bergpas gemaakt is, is natuurlijk ook een "man-made-object"... :? Om nog maar te zwijgen van lawine-gallerijen, bruggen, tunnels of viaducten die in een klim zitten

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 30 jul 2014 16:44

Gastheerg schreef:
fiedoo schreef:als je zoals ik al een 130 cols (wschlk meer) hebt opgereden dan doet het er voor mij echt niet meer toe of ik de 131° nu in een keer of in twee of drie keer oprijdt!
Wanneer telt het als een col :mrgreen:

De Muur van Geraardsbergen?

Ik doe aan duiken en daar heb je ook zo'n mooie discussie. Hoe diep moet het minimaal geweest zijn en hoe lang.

5 minuten op 5 meter tussen 5 dikke mant's telt dan ineens niet. Maar een half uur op 20 meter in een zandafgraving met alleen een gedumpte wasmachine ineens wel!

Maar nu we toch zo'n draadje hebben. Wanneer is iets een beklimming die je op je lijstje zet.
Als De Muur en de Cauberg meetellen kom ik ruim over de 5000 (meerder Cauberg dubbel geteld) maar daar gaan er toch 30 vanaf waar ik omwille van de conditie gefaald heb :mrgreen:

Koppenberg, De Muur zijn voor veel fietsers toch lastiger dan bv een Col de Ornon

We hebben nu gehad wanneer iemand hem persoonlijk telt maar wanneer telt iets nu als een klim?

Aftrap:
De Cauberg voor mij wel, de brienenoordbrug niet.
Een vaste regel heb ik niet maar een col moet voor ik hem meereken als col of "echte klim" toch minimum een 400 a 500m hoogteverschil kennen en een gemiddelde van 3 a 4%. En toch de helling vanuit haybes (grens frankrijk/belgie naast Givet) is een 8-tal kms lang en heeft +400m hoogteverschil (ongeveer 5,50% gemiddeld) en toch heb ik
deze nog nooit meegeteld.
De klim vanuit corvara naar de top van de campolongo tel ik dan wel mee hoewel deze minder zwaar is, maar ligt wel op 1875m hoogte ongeveer.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 30 jul 2014 17:02

"col" is een Franse term voor pas, dwz het hoogste punt van een straat over een bergrug wat meestal weer het laagste punt van die bergrug zelf is.
Dit gezegd zijn Mt Ventoux, Alpe d'Huez en Puy de Dome al geen cols. De Pas van Wolfhaag is wel een col.

Boven op de Rosier staat een bord Cotė de Rosier en niet Col de Rosier, op de Campolongo staat wel duidelijk Passo Campolongo. eigenlijk beklim je nooit een col maar klim je naar de col.
Afbeelding

Plaats reactie