Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset bouwen, naven en velgen.....(klaar, met foto's!)

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 13 dec 2014 17:52

Goed dat je het gevonden hebt Hans, als je volgend weekend gaat bouwen kom ik wel even een bakkie doen :D
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 dec 2014 18:24

Gezellig!
Velgen zijn al verzonden volgens Wiggle. Dus die zijn er dan wel. Spaken komen bij Bike24 vandaan. Duimen!!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 dec 2014 13:12

Gisteren de spaken ontvangen van Bike24, vandaag de velgen van Wiggle "door de deur" gekomen. Alles was vrijdag 12/12 besteld (eind van de middag). Dus best snel.
Kan het weekend eindelijk gaan bouwen!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 18 dec 2014 15:37

Mochten er belangstellenden zijn voor een cursus wielenmaken dan kunnen die bij mij terecht.
De cursus wordt gegeven bij voldoende aanmeldingen (4) en vindt op een nader te bepalen zaterdagochtend plaats. De cursisten mogen zelf spullen meenemen als velgen, spaken, nippels en naven, ook gebruikt!
Spaaklengten kunnen jullie berekenen via deze link: http://www.sapim.be/spoke-calculator

Aanmelden via PB.

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 18 dec 2014 16:53

Succes met bouwen Hans.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 dec 2014 20:40

theodorocampagnolo schreef:Mochten er belangstellenden zijn voor een cursus wielenmaken dan kunnen die bij mij terecht.
De cursus wordt gegeven bij voldoende aanmeldingen (4) en vindt op een nader te bepalen zaterdagochtend plaats. De cursisten mogen zelf spullen meenemen als velgen, spaken, nippels en naven, ook gebruikt!
Spaaklengten kunnen jullie berekenen via deze link: http://www.sapim.be/spoke-calculator

Aanmelden via PB.
Mooi aanbod, lijkt me erg leuk!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 dec 2014 22:50

Vanavond eindelijk begonnen en heb mijn voorwiel gebouwd. Ben tevreden over het resultaat (laat 'm morgen ff nakijken door de LBS).
Mooi werk hoor, leuk om te doen!
Morgen achterwiel bouwen. Daarna zal ik een klein verslagje met fotoos plaatsen!

tr6ansa
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2014 14:46

tr6ansa 20 dec 2014 22:33

Vandaag bij Theodorocampagnolo een mooi achterwiel gemaakt voor mijn cyclocrossen/vakantiefiets. Een H Plus Son SL42 velg met Hope Pro disc naaf en Sapim spaken.
Was erg leuk en leerzaam.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 20 dec 2014 22:48

Wielen maken is inderdaad leuk! Ik ben vandaag met m'n nieuwe voorwiel naar de LBS geweest, om het even te laten beoordelen. Zijn indruk was in elk geval positief.
Verder vanmiddag (en in de vooravond) het achterwiel gebouwd. De set is dus klaar! Morgen (als het lukt) komen er nog wat foto's en een verslagje van mijn avonturen.....
En dan straks (wanneer weet ik nog niet) het eerste ritje..... Leuk en spannend!

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 21 dec 2014 15:48

Net even de wielset bewonderd, en ik moet zeggen dat het een mooi setje is geworden .
Knap gedaan voor een eerste keer , mag je trots op zijn Hans.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 dec 2014 17:03

Hier komt dan het verslagje van mijn wielbouw-avontuur...

Wannabee wielset

Afbeelding

Deze week kwamen de laatste onderdelen binnen. De velgen, H plus Son Archetype, Sapim spaken (de keus viel op Sapim, omdat de Sapim Race direct leverbaar was in de benodigde maten. DT Swiss Competition zou nog weer langer duren. En natuurlijk de Campagnolo Record naven. De wielbouw standaard + benodigd gereedschap staan al een tijdje klaar, te wachten op activiteit.

Vrijdag uit het werk kon ik dan eindelijk beginnen. Ik had het boek van
Roger Musson uitgeprint, en klaar staan bij de tafel. De Ipad stond klaar met een ondersteunend filmpje. Alle materialen klaar, koffie klaar, start!

De werkplaats

Afbeelding


Het voorwiel mocht eerst.

Eerste stap, na alles klaargelegd te hebben was het oliën van de spaken, en de spaakgaten in de velg. Daarna het vlechten. Rustig aan de stappen van het boek volgen, en daarmee ging het vlechten prima.

Ingevlochten wiel, niet op spanning

Afbeelding

Na het invlechten even een pizza gegeten, waarna ik in alle rust ben begonnen met het op spanning brengen en goed richten van het wiel. Na iedere ronde aanspannen ontstressde ik het wiel.
Uiteindelijk was het net na 22.00 uur dat het wiel (voor mij) naar tevredenheid en klaar was. De verdere avond heb ik als een blij en tevreden kind, met een glaasje wijn, naar mijn wieltje zitten kijken, er af en toe aan draaien.......

Voorwiel

Afbeelding

De volgende dag ben ik eind van de ochtend even naar de LBS geweest, om het voorwiel eerst te laten beoordelen, voordat ik aan het achterwiel begon. Het oordeel was positief, dus kon ik verder.

Ik had bedacht het achterwiel in etappes te doen. 's Middags het wiel vast invlechten, daarna ff de boodschappen, wat huishoudelijke taken, avondeten, en daarna het wiel afwerken.

De eerste stap ging goed. Het invlechten, met twee verschillende spaaklengtes, ging weer prima. Ook hier gold weer, rustig aan, en je steeds goed bedenken wat je doet.
Daarna het huishouden, waarmee ik bijtijds klaar was. En toen kon ik het niet opbrengen om te wachten tot na het eten met verder gaan.

Het eerste op spanning brengen van de spaken liep iets minder soepel dan bij het voorwiel, maar met enige moeite en correctie ging dat toch prima.
Daarna de boel richten, steeds ontstressen, en op spanning brengen. Net voor het avond eten was ook dit wiel klaar! Ik blij en tevreden!

Achterwiel

Afbeelding

Ook dit wiel wil ik nog even laten nakijken bij de LBS, maar ik heb er vertrouwen in.

Vandaag kwam @Jac even langs om onder het genot van een kopje koffie en een oliebol het resultaat te bekijken.
Daarna heb ik het voorwiel vast van een Continental Grand Prix Classic 25mm bandje voorzien. M.i. ook een fraai geheel.

Met classic bandje
Afbeelding

Als het achterwiel ook goedgekeurd en rijklaar is, zal ik nog een foto van de fiets met wieltjes plaatsen. Ik heb net ff het voorwiel erin gehad, dat is veelbelovend!

Ik hoop dat we snel een keer mooi weer hebben, voor een fijne "maiden-trip".....

Mijn voorlopige conclusie: erg leuk om te doen, zorg dat je goede spullen én informatie hebt (voorbereiding!) én misschien wel het belangrijkste, neem de tijd!


Eindresultaat

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hanz Bé op 22 dec 2014 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 dec 2014 17:23

Mooi gedaan Hans!
Daar mag je trots op zijn. :)

Plaats reactie