Hier komt dan het verslagje van mijn wielbouw-avontuur...
Wannabee wielset
Deze week kwamen de laatste onderdelen binnen. De velgen, H plus Son Archetype, Sapim spaken (de keus viel op Sapim, omdat de Sapim Race direct leverbaar was in de benodigde maten. DT Swiss Competition zou nog weer langer duren. En natuurlijk de Campagnolo Record naven. De wielbouw standaard + benodigd gereedschap staan al een tijdje klaar, te wachten op activiteit.
Vrijdag uit het werk kon ik dan eindelijk beginnen. Ik had het boek van
Roger Musson uitgeprint, en klaar staan bij de tafel. De Ipad stond klaar met een ondersteunend filmpje. Alle materialen klaar, koffie klaar, start!
De werkplaats
Het voorwiel mocht eerst.
Eerste stap, na alles klaargelegd te hebben was het oliën van de spaken, en de spaakgaten in de velg. Daarna het vlechten. Rustig aan de stappen van het boek volgen, en daarmee ging het vlechten prima.
Ingevlochten wiel, niet op spanning
Na het invlechten even een pizza gegeten, waarna ik in alle rust ben begonnen met het op spanning brengen en goed richten van het wiel. Na iedere ronde aanspannen ontstressde ik het wiel.
Uiteindelijk was het net na 22.00 uur dat het wiel (voor mij) naar tevredenheid en klaar was. De verdere avond heb ik als een blij en tevreden kind, met een glaasje wijn, naar mijn wieltje zitten kijken, er af en toe aan draaien.......
Voorwiel
De volgende dag ben ik eind van de ochtend even naar de LBS geweest, om het voorwiel eerst te laten beoordelen, voordat ik aan het achterwiel begon. Het oordeel was positief, dus kon ik verder.
Ik had bedacht het achterwiel in etappes te doen. 's Middags het wiel vast invlechten, daarna ff de boodschappen, wat huishoudelijke taken, avondeten, en daarna het wiel afwerken.
De eerste stap ging goed. Het invlechten, met twee verschillende spaaklengtes, ging weer prima. Ook hier gold weer, rustig aan, en je steeds goed bedenken wat je doet.
Daarna het huishouden, waarmee ik bijtijds klaar was. En toen kon ik het niet opbrengen om te wachten tot na het eten met verder gaan.
Het eerste op spanning brengen van de spaken liep iets minder soepel dan bij het voorwiel, maar met enige moeite en correctie ging dat toch prima.
Daarna de boel richten, steeds ontstressen, en op spanning brengen. Net voor het avond eten was ook dit wiel klaar! Ik blij en tevreden!
Achterwiel
Ook dit wiel wil ik nog even laten nakijken bij de LBS, maar ik heb er vertrouwen in.
Vandaag kwam @Jac even langs om onder het genot van een kopje koffie en een oliebol het resultaat te bekijken.
Daarna heb ik het voorwiel vast van een Continental Grand Prix Classic 25mm bandje voorzien. M.i. ook een fraai geheel.
Met classic bandje
Als het achterwiel ook goedgekeurd en rijklaar is, zal ik nog een foto van de fiets met wieltjes plaatsen. Ik heb net ff het voorwiel erin gehad, dat is veelbelovend!
Ik hoop dat we snel een keer mooi weer hebben, voor een fijne "maiden-trip".....
Mijn voorlopige conclusie: erg leuk om te doen, zorg dat je goede spullen én informatie hebt (voorbereiding!) én misschien wel het belangrijkste, neem de tijd!
Eindresultaat