Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 30 okt 2014 12:01

Alan Smeets schreef: Overigens lees ik op de voorpagina van fiets het artikel over de trainingszones. Weer D1-D3 :shock:

"De zones zijn afhankelijk van je maximale hartslag" Daarna volgt er een uitleg van een fietstest die je zou kunnen doen om je omslagpunt te bepalen. Deze test lijkt heel veel op de FTP test die A Coggan ook op de site van TrainingPeaks beschrijft.

Vervolgens wordt er niets meer gezegd over de hartslag bij omslagpunt en worden de D1-D3 zones besproken. Ik heb een maximale hartslag van 193 en een omslagpunt op 160. Als ik de opgegeven percentages moet volgen loopt mijn D2 zone tot HF164. "Deze zone is bedoeld om je aerobe uithoudingsvermogen te verbeteren".

De link die ik hierboven heb gegeven beschrijft de trainingszones aan de hand van percentages ten opzichte van je omslagpunt!
Alan, als ik je goed begrijp bepaal je de trainingszones aan de hand van je 'omslagpunt'. Maar ditzelfde omslagpunt gaat omhoog naarmate je 'beter' wordt.

Dus dan betekend dat je zones hoger komen te liggen en je daarom hogere wattages kunt trappen. Maar het wattage gaat dan toch niet ver omhoog? Of snap ik het nu niet?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 30 okt 2014 12:29

havana schreef:Een nadeel van hardcore D1 doen in de winter vond ik (behalve het mentale aspect) dat mijn basissnelheid zo goed als weg was. De hele winter had ik D1 gedaan en tijdens het eerste de beste gooi- en smijtrondje met de mannen uit de buurt hier (die nauwelijks hadden getraind) werd ik er al afgereden.
Dat is dus precies mijn punt. Ik heb inmiddels het idee dat ik alleen maar steeds langzamer ga fietsen. Dat kan ik dan wel heel lang volhouden... :shock: Ja en dan?
Alan Smeets schreef:Die jongens die niets trainen en dan te hard trainen kunnen dezelfde intensiteit langer volhouden. Bij dat soort wedstrijden rijdt je een uur lang in het rood (boven je omslagpunt). Met de rustige trainingen ben jij in staat om je omslagpunt (wattage) te verhogen, terwijl zij het alleen langer kunnen volhouden.
Ja maar het netto resultaat is dan toch dat je er door iedereen af gereden wordt? Wordt ik na al die tijd ongeveer wel eens een beetje moe van want ook ik wil wel eens met een groepje mee kunnen. Of mee trainen. En als ik me nooit verbeter kan ik die AGR of Alp D'Huez ook wel voorgoed vergeten, dan blijft het eeuwig bij in je eentje rondjes door de Alblasserwaard kachelen met 25 km/u. Ook wel eens leuk, maar er is toch meer?
Eerlijk gezegd is het idee dat er niet meer in zit dan bejaardenrondjes fietsen voor mij wel een manier om het plezier in het fietsen te vergallen. ;)

Hardlopen erbij doe ik om twee redenen: ik vind dat ook leuk en het is soms wat makkelijker in te passen. Een half uurtje hardlopen kan soms nog wel maar aan een half uurtje fietsen heb je niks. Dan is de keuze tussen op de bank blijven liggen of toch nog wat sporten.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 30 okt 2014 12:58

Het idee is om de basis in de winter te leggen dmv veel trainen op lage hartslag en een week of 6-8 voor je doel de trainingsintensiteit te vergroten door trainingen in de hogere hartslag zones.

Overigens zou ik je nog willen meegeven gewoon die uitdagingen aan te gaan die je noemt. Je kunt wel gaan wachten totdat je er klaar voor denkt te zijn, maar je kunt je ook inschrijven voor de AGR en gaan rijden. Dan zie je vanzelf wel hoe het uitpakt. Denk nou niet dat het niveau zo hoog is daar. Er rijden heel wat caferijders rond dus ik denk dat jij met jouw trainingsarbeid er nog prima uitspringt.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 30 okt 2014 13:03

:) Dank je. Ik hoef er niet uit te springen, als ik die berg(jes) maar opkom.
Veni. Vidi. Fietsie.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 30 okt 2014 13:12

janlouws schreef:Alan, als ik je goed begrijp bepaal je de trainingszones aan de hand van je 'omslagpunt'. Maar ditzelfde omslagpunt gaat omhoog naarmate je 'beter' wordt.

Dus dan betekend dat je zones hoger komen te liggen en je daarom hogere wattages kunt trappen. Maar het wattage gaat dan toch niet ver omhoog? Of snap ik het nu niet?
Als je beter wordt gaat je hartslag niet omhoog. Vaak zakt deze zelfs.

Als jouw omslagpunt op een hartslag van 170 ligt met een Wattage van 200 Watt en je verbeterd 10% in je omslagpunt zal je hartslag nog steeds rond de 170 liggen (kan iets lager of hoger zijn, maar dat heeft hier niets mee te maken), en je Wattage bij je omslagpunt wordt dan 220 Watt.

Je hartslag is in principe niet de motor van je lichaam maar de brandstofpomp. Je hart pompt mee bloed rond als je spieren daarom vragen. Vermogen is de werkelijke waarde die je kunt meten, dit is de werkelijke output. Snelheid is afhankelijk van het vermogen, en allerlei weerstanden zoals rolweerstand, wind, helling enz. Dus 30 km/uur :?: :?: :?:

Max 2.0
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32

Max 2.0 30 okt 2014 13:42

Volgens mij is het ook vooral afhankelijk van wat je doelstellingen zijn. Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken om in de wintermaanden allerlei lange, rustige duurtrainingen in de polder te rijden. Veel te saai en onaangenaam, hetgeen bij mij dan ook averechts zou werken. (Tussen haakjes: racefietsers in de koude, natte winterperiode vind ik doorgaans nogal ‘desperate’ ogen, alsof ze helemaal geen andere sport hebben.)

Zelf train ik gewoon het hele jaar door zo'n 5x p/week, en dan afhankelijk van de weersomstandigheden: racefietsen, mountainbiken, hardlopen, spinnen & krachttraining (in de sportschool), schaatsen (op natuurijs). Met als gevolg dat ik altijd graag ga trainen en eigenlijk ook het hele jaar door (ruim) voldoende in vorm ben om bijvoorbeeld (als het zou kunnen) een straffe rit in de Ardennen of de Alpen te rijden, of een halve marathon te lopen. En de trainingen verlopen daarbij heel gevarieerd wat omgeving, afstand en intensiteit betreft, overigens zonder gebruik te maken van een hartslag- en/of powermeter. Heerlijk!

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 30 okt 2014 14:38

Ik heb er altijd wel moeite mee om die zones te bepalen, omdat niet iedereen dezelfde formule gebruikt, en daarnaast het dan de vraag is wat op het moment precies mn omslagpunt is.
Maar als ik de zones gebruik zoals Alan die postte, dan fiets ik op het moment toch zeker 80% (ws meer) in de endurance zone, dan ben ik dus goed bezig :)
Geen enkel probleem voor mij om een aantal uren lang in die zone rond te peddelen..
Bij langere trainingen vind ik het wel lekker om dan wel een paar keer op tempo een heuveltje op te rijden, maar dat lijkt me dan ook prima.
Waar ik wel altijd moeite mee heb, is hersteltrainingen.. Echt in de herstelzone blijven lukt me alleen als ik met mn vriendin samen ga fietsen :) anders zit ik toch al snel (laag) in de volgende zone.. Maar mijn gedachte is dan altijd dat ik daar ook heus wel redelijk mee herstel.

Max hartslag is ook lastig. Begin van het jaar heb ik een sportkeuring gedaan, daar kwam ik niet verder dan 185.. Maar bij een volle sprint na al een uur intensief trainen kom ik wel vaker boven de 190 uit, het hoogste wat ik buiten gehaald heb dit jaar is 196. Dus berekeningen op basis van max hartslag begin ik meestal niet aan, lijkt me ook niet zo interessant verder.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 30 okt 2014 14:46

Alan Smeets schreef:
havana schreef:Een nadeel van hardcore D1 doen in de winter vond ik (behalve het mentale aspect) dat mijn basissnelheid zo goed als weg was.
Die jongens die niets trainen en dan te hard trainen kunnen dezelfde intensiteit langer volhouden. Bij dat soort wedstrijden rijdt je een uur lang in het rood (boven je omslagpunt). Met de rustige trainingen ben jij in staat om je omslagpunt (wattage) te verhogen, terwijl zij het alleen langer kunnen volhouden.
Ik begin het beetje bij beetje te begrijpen, denk ik.... :) Maar, als "zij" wat langer boven hun omslagpunt kunnen rijden.. en "ik" weliswaar mijn omslagpunt heb verhoogt door veel in D1 te rijden... welk stukje training mis ik dan om rijden boven mijn nieuwe omslagpunt langer vol te kunnen houden?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 30 okt 2014 14:51

Ja ik ook...denk ik. Hoop ik. Maar wat heb je aan een heel hoog omslagpunt als je dat maar twee minuten volhoudt en de rest zijn lagere omslagpunt 3 kwartier? Dat je in een groepje ogenschijnlijk uit het niks ineens heel hard een klein hellinkje opkan? Dat klopt...maar dat is dan het enige ook.
Veni. Vidi. Fietsie.

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 30 okt 2014 14:59

Max 2.0 schreef:Volgens mij is het ook vooral afhankelijk van wat je doelstellingen zijn. Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken om in de wintermaanden allerlei lange, rustige duurtrainingen in de polder te rijden. Veel te saai en onaangenaam, hetgeen bij mij dan ook averechts zou werken. (Tussen haakjes: racefietsers in de koude, natte winterperiode vind ik doorgaans nogal ‘desperate’ ogen, alsof ze helemaal geen andere sport hebben.)

Zelf train ik gewoon het hele jaar door zo'n 5x p/week, en dan afhankelijk van de weersomstandigheden: racefietsen, mountainbiken, hardlopen, spinnen & krachttraining (in de sportschool), schaatsen (op natuurijs). Met als gevolg dat ik altijd graag ga trainen en eigenlijk ook het hele jaar door (ruim) voldoende in vorm ben om bijvoorbeeld (als het zou kunnen) een straffe rit in de Ardennen of de Alpen te rijden, of een halve marathon te lopen. En de trainingen verlopen daarbij heel gevarieerd wat omgeving, afstand en intensiteit betreft, overigens zonder gebruik te maken van een hartslag- en/of powermeter. Heerlijk!
Ik vind dit wel de mooiste post in dit forum.

Ik snap de theorie van Alan Smeets wel en het is misschien wel leuk om een keer een toerritje met je vrouw te maken waarbij je dan lekker in D1 rijdt maar je gaat natuurlijk niet voor je lol in de winter 4 uur lang buiten in D1 rijden, dan krijg je het veel te koud. En binnen 4 uur lang in D1 rijden is ook zonde van de tijd.
Het belangrijkste trainingsprincipe is prikkeling van het lichaam. En dit gaat het beste door afwisseling.
Dus de ritjes in D1 doe je als je naar de spinninglessen fietst, of nog efficiënter, naar je werk of de sportschool of de schaatstraining.
Of zoals eerder op dit forum al werd geschetst doordat je postbode bent en lekker 3 uur per dag 5 dagen in de week op je fiets kan zitten.
Doe je auto weg en doe vervolgens alles op de fiets, dan hoef je vervolgens nooit meer in D1 te trainen. ;)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 okt 2014 15:15

De Alternatieve schreef:
Ik vind dit wel de mooiste post in dit forum.

Ik snap de theorie van Alan Smeets wel en het is misschien wel leuk om een keer een toerritje met je vrouw te maken waarbij je dan lekker in D1 rijdt maar je gaat natuurlijk niet voor je lol in de winter 4 uur lang buiten in D1 rijden, dan krijg je het veel te koud. En binnen 4 uur lang in D1 rijden is ook zonde van de tijd.
Het belangrijkste trainingsprincipe is prikkeling van het lichaam. En dit gaat het beste door afwisseling.
Dus de ritjes in D1 doe je als je naar de spinninglessen fietst, of nog efficiënter, naar je werk of de sportschool of de schaatstraining.
Of zoals eerder op dit forum al werd geschetst doordat je postbode bent en lekker 3 uur per dag 5 dagen in de week op je fiets kan zitten.
Doe je auto weg en doe vervolgens alles op de fiets, dan hoef je vervolgens nooit meer in D1 te trainen. ;)
Hier zijn toch wel een aantal statements uit te halen:
- Je gaat "natuurlijk" niet voor je lol in de winter 4 uur lang buiten in D1 rijden, dan krijg je het te koud.
--> als je hf op 120 zit oid, ben je genoeg bezig om warmte te produceren. Verder, tegen kou kun je je kleden. En daarbij is het stuk of het wel of niet voor je lol is behoorlijk persoonlijk. Er zijn genoeg einzelgangers die dat prima vinden (of een vervelende echtgenote waar ze graag een halve dag bij vandaan zijn.., dat moet haast wel het argument van alle sportvissers zijn ook). En is het fietsen in de winter saaier dan in de zomer? 4u in D1 is net zo lage (saaie) intensiteit als je dat zomers doet of s winters.

- En binnen 4 uur lang in D1 is zonde van je tijd
--> Tja, wat is zonde, als je traint voor een doel, en je daarvoor die tijd spendeerd aan trainen. Dan is het niet zonde van je tijd toch? Als je hetzelfde buiten zou doen, ben je dezelfde tijd kwijt. Tuurlijk, over het algemeen is het binnen veel minder leuk om te doen. Maar qua tijdsbesteding is het even nuttig.

Max zijn post is inderdaad goed. Het hangt van je doelstelling af. Wil je gewoon lekker sporten. Dan doe je waar je zin in hebt en tijd voor hebt. right? Wil je beter worden op een specifiek iets (cyclo fietsen, of juist de trainingsrondjes van anderhalf uur etc). dan zul je je manier van sporten daarop willen aanpassen. Wat dan goed is, daar wordt superveel over gezegd en geschreven. Trainingsprikkels zijn goed, dat komt door afwisseling. Maar afwisseling kan alweer op zoveel verschillende manieren (intensiteiten, tijdsduren, weerstand, soort sport, omgeving), en voor een ieder is dat anders. Het belangrijkste is dat je leuk vindt wat je doet. En als je een bepaald doel hebt, waardoor je zo moet/wilt trainen dat je soms iets doet wat je net wat minder leuk vindt moet je dat maar accepteren. Of je moet accepteren dat je doel verkeerd gekozen is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 30 okt 2014 15:20

De Alternatieve schreef: maar je gaat natuurlijk niet voor je lol in de winter 4 uur lang buiten in D1 rijden, dan krijg je het veel te koud.
Dit is per persoon nogal verschillend blijkbaar..
Ik ga wel voor mn lol 4 uur lang naar buiten in de winter.. heerlijk... zeker op zo'n frisse dag met zo'n laagstaand winterzonnetje.
En ik weet niet hoe die D1 van jou berkend is, maar als ik tot 83% van mn omslagpunt mag.. heb ik het echt wel lekker warm met een shirtje + softshell.. Alleen warme tenen houden kan als het koud wordt nog wel eens een uitdaging worden.
Als het -10 is, wordt het uiteraard een ander verhaal, maar dat soort temperaturen komen toch bijna niet (meer) voor hier.

edit: wat MarkVeenstra zegt ja ;)

Plaats reactie