Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiliger wielrennen

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 mei 2011 17:58

Amclassic-fan schreef:Precie. En zaken als kussens plaatsen in afdalingen, kleding waardoor je minder schaafwonden krijgt, zorgen er zeker niet voor dat renners voorzichtiger gaan doen.


Nee, klopt, maar ze zorgen misschien voor minder ernstige verwondingen. Met kreukelzones in je auto ga je niet veiliger rijden (gedrag), maar er blijft je wel veel leed bespaard mocht je een keer een botsing hebben. Net als je gordel. En ABS. En je airbags.

Gedrag verander je niet met een stootkussen. impact krachten hopelijk wel een beetje.

En trouwens: Hekken en stootkussens staan geen race of renner in de weg. Dus waarom zou je ze niet plaatsen?

dmmdzm
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:48

dmmdzm 11 mei 2011 18:12

integraal helm heeft nog eens het nadeel dat de kans op nekletsel vele malen hoger ligt dan een 'pot' helm.
M.a.w. je hebt sneller je nek gebroken met een integraal helm...neemt niet weg dat je gezicht kwetsbaar blijft bij het dragen van een 'pot'helm.

Ben wel benieuwd naar een goed alternatief...het moet wel werken natuurlijk, ook qua warmte afvoer, zweet etc.

Lijkt me een interessante ontwikkeling, maar die niet in een jaartje te realiseren is...
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 mei 2011 18:15

dmmdzm schreef:integraal helm heeft nog eens het nadeel dat de kans op nekletsel vele malen hoger ligt dan een 'pot' helm.


Dan draag je er toch een nekkraag bij? Lekker warm. :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 11 mei 2011 18:16

MDA1 schreef:
Amclassic-fan schreef:Precie. En zaken als kussens plaatsen in afdalingen, kleding waardoor je minder schaafwonden krijgt, zorgen er zeker niet voor dat renners voorzichtiger gaan doen.


Nee, klopt, maar ze zorgen misschien voor minder ernstige verwondingen. Met kreukelzones in je auto ga je niet veiliger rijden (gedrag), maar er blijft je wel veel leed bespaard mocht je een keer een botsing hebben. Net als je gordel. En ABS. En je airbags.

Gedrag verander je niet met een stootkussen. impact krachten hopelijk wel een beetje.

En trouwens: Hekken en stootkussens staan geen race of renner in de weg. Dus waarom zou je ze niet plaatsen?


Ik kan geen argument bedenken om ze niet te plaatsen.

Maar wat betreft het punt van Amclassic-fan betreffende de renners. Hoe ga je er nu voor zorgen dat renners wél voorzichtiger doen? Ik ben bang dat dat gewoon niet gaat lukken.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 11 mei 2011 20:01

Leuk zo'n discussie over helmen met kinstukken.
Kennelijk bestaan ze al, want tijdens de afgelopen mtb craft bike transalp reed er een deelnemer rond met een kinstuk op zijn pothelm. Zag er niet uit, maar veiliger is het iig wel en volgens mij zat het ook niet echt in de weg met drinken/eten.

Verder ben ik ook wel benieuwd of we dan ook een rugprotector moeten dragen ivm de ruggenwervel welke ook wel een redelijk belangrijke taak van het lichaam huishoud.

Vraag me persoonlijk nu ook wel af of iedereen die nu allerlei veranderingen willen voor de veiligheid ook thuis eens rond gekeken hebben hoe veilig hun huis is. Heb een paar jaar revalidatiemiddelen gemaakt, en als je ziet hoeveel mensen daar langs komen die uitgegleden zijn in de douche of in een laag zwembad doken dan vallen daarbij de wielrenners en zelfs de motorrijders in het niet.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 11 mei 2011 20:11

eelcoz schreef:
superrose schreef:
eelcoz schreef:Nu lees ik weer in de NRC (ja ja, had 'm nog niet uit) dat jaarlijks 1 op de 4 wielrenners in het ziekenhuis belandt na een val (volgens Daniel Coyle). Dat kan toch nooit? Lijkt me een bizar hoog aantal.


wielrenners heh, niet toerfietsers, dat aantal kan best kloppen, afgelopen maand er twee afgevoerd zien worden. Dan zullen er vast ook nog wel een aantal op eigen houtje naar de eerste hulp zijn gegaan.


Ik ging ook uit van wielrenners, niet van toerfietsers. Maar dan nog, 1 op 4 lijkt me een bizar hoog aantal. Hoeveel wielrenners zijn er in Nederland bijvoorbeeld?


hoeveel licenties zijn er uitgegeven?
hoeveel daarvan koersen er idd
hoeveel vd ongelukken eindigt in het ziekenhuis


het is bijna zo'n onderzoek :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6139
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 mei 2011 20:14

Ik ben de afgelopen 8 jaar 2 keer naar het ziekenhuis geweest wegens een val met wielrennen. Niet tijdens een koers gevallen maar gewoon tijdens training. Ik voldoe dus perfect aan de statistieken :)
Live fast; die young. mijn blog

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 11 mei 2011 20:24

Chasse Patate schreef:
- Schijfremmen op de racefiets, velgremmen remmen nauwelijks en wel erg primitive techniek op de fietsen waarbij bijna alles van carbon is.
Een velg is een hele grote schijf. Een schijfrem is prettig als er modder op komt, verder is het onnodig.
- Minimale breedte van banden 25 mm, meer grip en betere remwerking.
Volgens mij zijn de tubes al 23 mm, dus de winst is marginaal.
- Maximale velghoogte 50 mm, geen windvangers en mogelijke valpartijen bij wat meer wind.
Een haalbaar idee. Of het wat uitmaakt?
- Verhogen minimaal gewicht naar 7,5 kg, veel renners klagen over het te stijf, te licht worden van het materiaal, waardoor er minder controle is over de fiets.


Wat een flauwekul

1. Wat is je bron
2. Stijfheid en gewicht zijn tegengesteld. Hoe lichter hoe slapper (bij gelijkblijvende constructie/vorm).
3. Gewichtsverlies/winst van 1kg is minder dan 2% op het gehele gewicht van de renner+fiets. Het effect zal marginaal zijn.
Auke schreef: - de ideeen van de topicstarter lijkt me een goed begin, vooral bredere banden en aluvelg lijkt me ook een goed idee..... en dat spontaan afbrekend carbon mag ook wel eens afgelopen zijn.
Staal en alu breken ook. Volgens mij was de befaamde val van Phinney in PR juist doordat ze een Alu vork hadden gebruikt
- max. 100 man in peleton
Minder ploegen is onhaalbaar door commercie. Kleinere ploegen zou de sport enorm veranderen
- geneutraliseerde afdalingen bij cyclo's (die toch nergens over gaan behalve individuele eindtijden voor toeristen en nearby profs)..... verplicht afdalen achter langzaamrijdende motorrijder
Praktisch onhaalbaar (je kan niet zo langzaam dalen, je banden smelten^^) .
- verbieden om bidons en andere rotzooi weg te gooien
Cyclos: Eens
Profs: Oneens
- die massastarts van 5000man mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden.... kan wel in segmenten van 100 met ruime tussenpauzes
- helmplicht overal, dus ook bij trainingen op openbare weg van welke wielertoerist dan ook.
Eens. Helmen voor iedere fietser, ook woon/werk!
- Steven de Jongh had het over integraalhelmen..... ben benieuwd of daar ontwikkelingen op te bedenken zijn. Kan me voorstellen dat een goed ventilerende variant op een helm+vizier zoals bij het rodelen wordt gebruikt een manier is om het voorhoofd en aangezicht beter te beschermen.... sommige tijdrithelmen hebben al zo'n geintegreerd, wegklapbaar vizier.... en er bestaan transparante kunststoffen die niet versplinteren bij zware impact. En de meeste van de dodelijke ongelukken bij wielrenners ontstaan toch bij valpartijen met zwaar hoofdletsel.
Oneens. Je moet ergens een grens gaan stellen... fietsen moet plezierig blijven. Fietsen met een integraal helm is dat niet.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 mei 2011 20:47

Precies wat ik bedoelde eerder met ideeen meteen afdoen als 'onzin'... lekker constructief. En vaak niet eens correct...
DC schreef:
Chasse Patate schreef:
- Schijfremmen op de racefiets, velgremmen remmen nauwelijks en wel erg primitive techniek op de fietsen waarbij bijna alles van carbon is.
Een velg is een hele grote schijf. Een schijfrem is prettig als er modder op komt, verder is het onnodig.
Feitelijk niet correct. Remschijven zijn van RVS en niet alu of carbon. Warmteafvoer is daardoor vele malen beter, en de dikte van een remschijf is ook een stuk groter dan van een velgrand. En door het hydraulische systeem kun je ook nog eens veel meer kracht uitoefenen zonder je vingers te vermoeien. Dus nee. Een velg is niet een grote remschijf. En als je remschijf heel heet wordt, heb je geen klapband...
DC schreef:
Chasse Patate schreef: - Minimale breedte van banden 25 mm, meer grip en betere remwerking.
Volgens mij zijn de tubes al 23 mm, dus de winst is marginaal.
van 23 naar 25 is wel bijna 10% breder. Je rijdt ook nog eens met lagere druk met 25 mm, dus je contactoppervlak wordt niet alleen 10% breder, maar ook ongeveer evenveel langer. 21% winst dus. Een formule 1 team zou een moord doen voor 21% meer rubber. Wat nou marginaal???

DC schreef:
Chasse Patate schreef: - Verhogen minimaal gewicht naar 7,5 kg, veel renners klagen over het te stijf, te licht worden van het materiaal, waardoor er minder controle is over de fiets.


Wat een flauwekul

1. Wat is je bron
2. Stijfheid en gewicht zijn tegengesteld. Hoe lichter hoe slapper (bij gelijkblijvende constructie/vorm).
3. Gewichtsverlies/winst van 1kg is minder dan 2% op het gehele gewicht van de renner+fiets. Het effect zal marginaal zijn.
Helemaal geen flauwekul. Een zwaardere fiets heeft een lager zwaartepunt en is daardoor stabieler. Zelfde geldt voor velgen: zwaardere velgen zijn stabieler (groter draaimoment). Een zwaardere fiets heeft een lagere eigenfrequentie en is daardoor minder nerveus / springerig. Dus opnieuw: wat je zegt is feitelijk onjuist, en je bent alleen bezig iemand die ideeen aandraagt af te kraken zonder zelf iets bij te dragen.

Ik maak me geen illusies: al deze dingen hadden Wouter Weylandt niet geholpen eergisteren. Maar om alle ideeen af te doen als flauwekul is lekker... tja... contraproductief?

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 11 mei 2011 21:05

MDA1 schreef:
Feitelijk niet correct
Prima, maar in hoeverre beperkt een velgrem een racefiets?

MDA1 schreef: van 23 naar 25 is wel bijna 10% breder. Je rijdt ook nog eens met lagere druk met 25 mm, dus je contactoppervlak wordt niet alleen 10% breder, maar ook ongeveer evenveel langer. 21% winst dus. Een formule 1 team zou een moord doen voor 21% meer rubber. Wat nou marginaal???
Een fiets is geen Auto. Deze vergelijking gaat niet zo op. Een fietsband is rond, een autoband is plat. Je krijgt echt niet 21% meer grip.

MDA1 schreef:
Helemaal geen flauwekul. Een zwaardere fiets heeft een lager zwaartepunt en is daardoor stabieler.
Onmerkbaar bij dit soort gewichtsverschillen. Het is niet een auto waarbij de druk op de buitenste wielen verdwijnt.
Zelfde geldt voor velgen: zwaardere velgen zijn stabieler (groter draaimoment).
De gewichtswinst op velgen is nog marginaler.. onmerkbaar!
Een zwaardere fiets heeft een lagere eigenfrequentie en is daardoor minder nerveus / springerig.
Ja, ik heb het artikel ook gelezen in fiets jaren geleden... er was nauwelijks een peil op te trekken. Bovendien is het gewichtsverschil te klein om ter zake te doen.
Dus opnieuw: wat je zegt is feitelijk onjuist,
Tut tut tut.... de velg als schijf is fout (de conclusie blijft hetzelfde), de rest staat nog steeds ondanks je kromme vergelijkingen.
en je bent alleen bezig iemand die ideeen aandraagt af te kraken zonder zelf iets bij te dragen.
Omdat het heel erg slechte ideeen zijn.
Ik maak me geen illusies: al deze dingen hadden Wouter Weylandt niet geholpen eergisteren. Maar om alle ideeen af te doen als flauwekul is lekker... tja... contraproductief?


Als het Wouter niet had gered en de ideeen onzin zijn is het uitstekend om ze af te doen als flauwekul.

En wat je stabiliteit puntjes.. niet alleen is het effect van gewicht verwaarloosbaar klein, zaken als geometrie zijn oneindig veel belangrijker. Moeten we dat ook maar door een PC trekken om het "optimum" te berekenen en dat dan verplichten aan elke fabrikant?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 mei 2011 21:05

Dus wanneer ze met een zwaardere fiets rijden kunnen ze nog harder naar beneden?

Hoe vaak heeft een renner een klapband in een afdaling?? Schijfremmen lijkt me een beetje overbodig, als ik nog harder zou kunnen remmen val ik er ws voorover af of ga ik later remmen voor een bocht. In beide gevallen word het er niet beter op.

Aan het materiaal ligt het niet denk ik. Kan geen val bedenken wanneer beter materiaal de uikomst was.

Betere bescherming zou wel mogelijk zijn denk ik. Al blijft een race op de openbare weg gevaarlijk. Kijk maar naar motorracen, daar gebeurd bijna nooit iets ernstigs, maar op het eiland van man komen nog regelmatig racers om.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 11 mei 2011 21:13

Ok ik draag wel wat bij:

Auto's verbieden

;)

Plaats reactie