Chasse Patate schreef:
- Schijfremmen op de racefiets, velgremmen remmen nauwelijks en wel erg primitive techniek op de fietsen waarbij bijna alles van carbon is.
Een velg is een hele grote schijf. Een schijfrem is prettig als er modder op komt, verder is het onnodig.
- Minimale breedte van banden 25 mm, meer grip en betere remwerking.
Volgens mij zijn de tubes al 23 mm, dus de winst is marginaal.
- Maximale velghoogte 50 mm, geen windvangers en mogelijke valpartijen bij wat meer wind.
Een haalbaar idee. Of het wat uitmaakt?
- Verhogen minimaal gewicht naar 7,5 kg, veel renners klagen over het te stijf, te licht worden van het materiaal, waardoor er minder controle is over de fiets.
Wat een flauwekul
1. Wat is je bron
2. Stijfheid en gewicht zijn tegengesteld. Hoe lichter hoe slapper (bij gelijkblijvende constructie/vorm).
3. Gewichtsverlies/winst van 1kg is minder dan 2% op het gehele gewicht van de renner+fiets. Het effect zal marginaal zijn.
Auke schreef:
- de ideeen van de topicstarter lijkt me een goed begin, vooral bredere banden en aluvelg lijkt me ook een goed idee..... en dat spontaan afbrekend carbon mag ook wel eens afgelopen zijn.
Staal en alu breken ook. Volgens mij was de befaamde val van Phinney in PR juist doordat ze een Alu vork hadden gebruikt
- max. 100 man in peleton
Minder ploegen is onhaalbaar door commercie. Kleinere ploegen zou de sport enorm veranderen
- geneutraliseerde afdalingen bij cyclo's (die toch nergens over gaan behalve individuele eindtijden voor toeristen en nearby profs)..... verplicht afdalen achter langzaamrijdende motorrijder
Praktisch onhaalbaar (je kan niet zo langzaam dalen, je banden smelten^^) .
- verbieden om bidons en andere rotzooi weg te gooien
Cyclos: Eens
Profs: Oneens
- die massastarts van 5000man mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden.... kan wel in segmenten van 100 met ruime tussenpauzes
- helmplicht overal, dus ook bij trainingen op openbare weg van welke wielertoerist dan ook.
Eens. Helmen voor iedere fietser, ook woon/werk!
- Steven de Jongh had het over integraalhelmen..... ben benieuwd of daar ontwikkelingen op te bedenken zijn. Kan me voorstellen dat een goed ventilerende variant op een helm+vizier zoals bij het rodelen wordt gebruikt een manier is om het voorhoofd en aangezicht beter te beschermen.... sommige tijdrithelmen hebben al zo'n geintegreerd, wegklapbaar vizier.... en er bestaan transparante kunststoffen die niet versplinteren bij zware impact. En de meeste van de dodelijke ongelukken bij wielrenners ontstaan toch bij valpartijen met zwaar hoofdletsel.
Oneens. Je moet ergens een grens gaan stellen... fietsen moet plezierig blijven. Fietsen met een integraal helm is dat niet.