Beam me up, Scotty schreef:Ik zie het probleem niet. Ik zal dat toelichten aan de hand van mijn 50/34 x 12/27 11 sp.
50/21 x 2,1 m x 90 omw/min x 60 min = 27 km/u (3 kransjes over).
34/15 x 2,1 m x 90 omw/min x 60 min = 25,5 km/u (3 kransjes over).
Dit zijn de overgangsverzetten voor snelheden die je licht bergop of met stevige tegenwind rijdt. Dat komt (in mijn praktijk) niet zo vaak voor.
Bij 2 kransjes over rijd je op een overlapverzet. Dat levert nog steeds een acceptabele kettinglijn op. Maar je kunt dan hetzelfde verzet op het andere voorblad bereiken met een minder scheve kettinglijn. Ik rijd jaarlijks ruim 6000 km vlak op de 50 en die gaat nu al 2 seizoenen probleemloos mee. Ik denk dat ik hooguit 1000 km op de 34 rijd.
Ik heb geen enkele behoefte aan andere tandwielen.
Gezien de kransjes die jij het meest verslijt/gebruikt, rijd je veelal op de 50x21, 50x19 en 50x17. De tussenliggende versnellingen (50x20 en 50x18) ontbreken daarbij, en dat is uiteraard geen onoverkomelijk probleem, maar efficiënt is het natuurlijk ook niet...