Pagina 6 van 125
Geplaatst: 27 aug 2010 15:20
door buzz
Beam me up, Scotty schreef:Ik zie het probleem niet. Ik zal dat toelichten aan de hand van mijn 50/34 x 12/27 11 sp.
50/21 x 2,1 m x 90 omw/min x 60 min = 27 km/u (3 kransjes over).
34/15 x 2,1 m x 90 omw/min x 60 min = 25,5 km/u (3 kransjes over).
Dit zijn de overgangsverzetten voor snelheden die je licht bergop of met stevige tegenwind rijdt. Dat komt (in mijn praktijk) niet zo vaak voor.
Bij 2 kransjes over rijd je op een overlapverzet. Dat levert nog steeds een acceptabele kettinglijn op. Maar je kunt dan hetzelfde verzet op het andere voorblad bereiken met een minder scheve kettinglijn. Ik rijd jaarlijks ruim 6000 km vlak op de 50 en die gaat nu al 2 seizoenen probleemloos mee. Ik denk dat ik hooguit 1000 km op de 34 rijd.
Ik heb geen enkele behoefte aan andere tandwielen.
Gezien de kransjes die jij het meest verslijt/gebruikt, rijd je veelal op de 50x21, 50x19 en 50x17. De tussenliggende versnellingen (50x20 en 50x18) ontbreken daarbij, en dat is uiteraard geen onoverkomelijk probleem, maar efficiënt is het natuurlijk ook niet...
![Afbeelding](http://img832.imageshack.us/img832/4456/50x34.jpg)
Geplaatst: 27 aug 2010 19:43
door beammeup,scotty
@ Buzz:
Mijn argumenten betroffen de (niet) scheve kettinglijn. Over ontbrekende tandwieltjes: ik schakel vaker per 2 tandjes dan dat ik er soms een mis. 12/13/14/15/16/17/18/19/21/24/27 zou in dat opzicht nog idealer zijn, maar juist dan is de kettinglijn soms schever! 50x21 of 34x14 hebben dan geen minder scheef alternatief meer. Ik concludeer dat Campa daarover toch wel goed heeft nagedacht.
Overigens gaat de 90 rpm maar ten dele op. Bij bergop rijden, zeg 10 a 25 km/u, draai ik eerder 70 a 80 rpm en bij snelheden boven de 35 eerder 100 a 110. Dat is trouwens ook efficiënter. Als je dat verdisconteert, dan komen er heel andere getallen in jouw tabel.
Op naar de 12-speed
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Geplaatst: 27 aug 2010 20:11
door litespeed
Het gaat om de relatieve verschillen! Van 11 naar 12 is net zo'n grote stap als van 19 naar 21.
Maar ja, de meesten blijven toch gewoon tandjes tellen...die schakelen het liefst altijd met 1 tandje verschil.
Geplaatst: 28 aug 2010 02:01
door buzz
Het gaat uiteraard om de relatieve verschillen. Van 11 naar 12 is inderdaad net zo'n grote stap als van 19 naar 21. Nou ja, bijna dan...
Relatieve verschillen...
A) van 50x11 naar 50x12 => 9,1%
B) van 50x19 naar 50x21 => 10,6%
Het relatieve verschil tussen A en B is nagenoeg gelijk, het scheelt slechts 1,5%. Hieruit zou geconcludeerd kunnen worden, dat de 50x20 versnelling overbodig is.
Kijken we even naar de voorgaande stap...
C) van 50x17 naar 50x19 => 11,8%
Het relatieve verschil tussen B en C is nagenoeg gelijk, het scheelt slechts 1,2%. Hieruit zou geconcludeerd kunnen worden, dat de 50x18 versnelling overbodig is.
Nog een stapje terug...
D) van 50x15 naar 50x17 => 13,3%
Het relatieve verschil tussen C en D is nagenoeg gelijk, het scheelt slechts 1,5%. Hieruit zou geconcludeerd kunnen worden, dat de 50x16 versnelling eveneens overbodig is.
Ruimt wel lekker op zo.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Geplaatst: 28 aug 2010 02:03
door amclassic-fan
Of de conclusie is juist dat een 12,5 erg wenselijk is
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Geplaatst: 28 aug 2010 09:43
door litespeed
15-speed is erg wenselijk... Dan kan Buzz mooi van 23 naar de 24, of van 24 naar 25, of van 25 naar 26...kijk 'm eens genieten dan!
Geplaatst: 28 aug 2010 12:13
door buzz
ROFL
Geplaatst: 30 aug 2010 23:31
door ramonmeijering
Hallo mensen,
Op mijn vorige fiets had ik een triple. Nu heb ik net een nieuwe racefiets (Reb Bull) gekocht met een Shimano Ultegra 6750 compact 50-34 en 12-25.
Met mijn nieuwe fiets "mis ik wat versnellingen". Een 34 is toch niet erg handig, daar had ik wat eerder over moeten nadenken, maar goed...
Nu wil ik graag weten of ik de 34 kan vervangen door een 39. Is dat mogelijk, veel moeite, veel extra kosten?
Bij voorbaat dank!
Ramon
Geplaatst: 31 aug 2010 11:22
door rbr
Buzz schreef:Het gaat uiteraard om de relatieve verschillen. Van 11 naar 12 is inderdaad net zo'n grote stap als van 19 naar 21. Nou ja, bijna dan...
Relatieve verschillen...
A) van 50x11 naar 50x12 => 9,1%
B) van 50x19 naar 50x21 => 10,6%
Het relatieve verschil tussen A en B is nagenoeg gelijk, het scheelt slechts 1,5%. Hieruit zou geconcludeerd kunnen worden, dat de 50x20 versnelling overbodig is.
Kijken we even naar de voorgaande stap...
C) van 50x17 naar 50x19 => 11,8%
Het relatieve verschil tussen B en C is nagenoeg gelijk, het scheelt slechts 1,2%. Hieruit zou geconcludeerd kunnen worden, dat de 50x18 versnelling overbodig is.
Nog een stapje terug...
D) van 50x15 naar 50x17 => 13,3%
Het relatieve verschil tussen C en D is nagenoeg gelijk, het scheelt slechts 1,5%. Hieruit zou geconcludeerd kunnen worden, dat de 50x16 versnelling eveneens overbodig is.
Ruimt wel lekker op zo.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik fiets bijna nooit op de 19. Altijd 16-17-18. Is denk ik maar net wat je gewend bent aan beentempo en snelheid. De zeer kleine verschillen tussen deze versnellingen vind ik zeer prettig.
Ik heb nu 11 speed maar ik kan niet zeggen dat dit fijner is dan 10 of 9. Slijtage vind ik wel veel hoger dan de vorige 10 speed (Shimano)
Geplaatst: 03 sep 2010 17:44
door mako
Mako schreef:Ben inmiddels redelijk overtuigd dat compact voor mij geen verkeerde keus zou zijn. Nu zit ik te zoeken naar 39 bladen die passen. Klopt het dat ik niet een Shimano blad kan vinden met de juiste steek? Kortom welke bladen gebruiken jullie om de 34 te vervangen naar een 39 bij Shimano?
Iemand antwoord hierop?
Geplaatst: 03 sep 2010 18:02
door amclassic-fan
Het klopt dat Shimano geen 39 voor compact heeft. Ze hopen bij Shimano dat je een ander crankstel erbij koopt. Echter is bijna niemand zo gek en koopt iedereen bladen van: BBB, TA Specialité, Stronglight, FSA, enz
Geplaatst: 03 sep 2010 23:28
door mako
Ah, ok. Is er qua merk ook nog een aanrader of is het allemaal vergelijkbaar?