Depressie topic
Persoonlijk ben ik van mening dat beide geen ziekte zijn, maar dat is vooral omdat ik vind dat depressie wegzetten als ziekte zoals dat nu vaak gebeurt in de media, "ziek zijn" in de samenleving wordt gezien als gek. Of populair "verward".
Iemand met een depressie is over het algemeen niet gek maar gevangen in een wir war aan gedachten die zijn of haar lichaam dusdanig ontregelen dat er weinig tot niets meer lukt.
Of depressie en burn out niet hetzelfde zijn?
Vanuit mijn optiek kan een burn out kan wel degelijk overgaan in depressie, ik zou bijna willen zeggen dat iemand met een depressie een burn out heeft inclusief een depressie. Maar dat is vooral hoe je een ander definieert.
Wat ik vele belangrijker vind is dat wat je diagnose ook mag zijn mensen toekomstperspectief wordt geboden.
Zelf ben ik van mening dat sport in combinatie met goede begeleiding door een counselor of psycholoog meer zoden aan de dijk zet dan iemand aan een pot antidepressiva helpen en hopen dat tijd de wonden heelt.
Een van de slimmeriken op dit forum had al ontdekt dat ik een paar jaar terug een online sportvereniging had opgezet juist voor deze doelgroep. Iets waar ik nog steeds een heilig geloof in heb alleen nu even wegens tijdsgebrek heb moeten parkeren.
Iemand met een depressie is over het algemeen niet gek maar gevangen in een wir war aan gedachten die zijn of haar lichaam dusdanig ontregelen dat er weinig tot niets meer lukt.
Of depressie en burn out niet hetzelfde zijn?
Vanuit mijn optiek kan een burn out kan wel degelijk overgaan in depressie, ik zou bijna willen zeggen dat iemand met een depressie een burn out heeft inclusief een depressie. Maar dat is vooral hoe je een ander definieert.
Wat ik vele belangrijker vind is dat wat je diagnose ook mag zijn mensen toekomstperspectief wordt geboden.
Zelf ben ik van mening dat sport in combinatie met goede begeleiding door een counselor of psycholoog meer zoden aan de dijk zet dan iemand aan een pot antidepressiva helpen en hopen dat tijd de wonden heelt.
Een van de slimmeriken op dit forum had al ontdekt dat ik een paar jaar terug een online sportvereniging had opgezet juist voor deze doelgroep. Iets waar ik nog steeds een heilig geloof in heb alleen nu even wegens tijdsgebrek heb moeten parkeren.
Goede vraag, zat ik mee voordat ik aan de medicatie begon. Inmiddels kan ik zeggen dat het in mijn geval geen negatief effect op mijn fietsprestaties heeft, dit jaar ben ik zelfs weer wat sneller dan hiervoor.bever schreef:Even wat anders, zouden anti-depressiva je fiets prestaties kunnen beïnvloeden ? (in negatieve zin dan)
Maarrrr, om even open te zijn, het heeft wel een negatief effect op seksueel gebied..
Wat de discussie depressie/burn out betreft; natuurlijk zijn dit twee verschillende zaken, maar zoals iemand met verkoudheid koorts kan hebben, had ik op gegeven moment beiden. Op dit moment heb ik geen burn-out (wel gehad) maar wel depressie.
- Campionissimo
- Forum-lid
@NicoNB: Ik heb altijd begrepen dat een depressie een tekort aan serotonine in de hersenen is. In die zin zou ik het wel een ziekte noemen.
mwoa...het ligt wel iets gecompliceerder... Maar de moderne SSRI's doen hun werk inderdaadCampionissimo schreef:@NicoNB: Ik heb altijd begrepen dat een depressie een tekort aan serotonine in de hersenen is. In die zin zou ik het wel een ziekte noemen.
da;s fijn ! Misschien ook omdat je wat beter in je vel zit het plezier terug komtrchv schreef:Goede vraag, zat ik mee voordat ik aan de medicatie begon. Inmiddels kan ik zeggen dat het in mijn geval geen negatief effect op mijn fietsprestaties heeft, dit jaar ben ik zelfs weer wat sneller dan hiervoor.bever schreef:Even wat anders, zouden anti-depressiva je fiets prestaties kunnen beïnvloeden ? (in negatieve zin dan)
Volgens de klassieke medische wetenschap is het inderdaad een ziekte. Klassieke medische wetenschap die nog altijd uitgaat van een scheiding van lichaam en geest.Campionissimo schreef:@NicoNB: Ik heb altijd begrepen dat een depressie een tekort aan serotonine in de hersenen is. In die zin zou ik het wel een ziekte noemen.
En dat is weer terug te voeren op het dualisme van Descartes. En ongetwijfeld is dat ook weer ergens op terug te voeren.
Moderne inzichten, nog niet ingevoerd in de medische wetenschap, zeker niet de hoek van de psychologie, die nog altijd dwepen met de 19e eeuwse inzichten van Freud en Jung.
Het is ook nog een beetje nature versus nurture, ben je depressief omdat je een tekort aan en of meer stofjes in de hersenen of wordt het tekort aan bepaalde stoffen veroorzaakt door iemands state of mind. Persoonlijk ben ik van mening dat voor veel mensen (niet alle!)het laatste het geval is. Anyway, misschien een leuk onderwerp voor een regenachtige oktoberdag als de bladen van de bomen waaien, nu eerst even lente en zomer vieren.
NicoNB schreef:
Het is ook nog een beetje nature versus nurture, ben je depressief omdat je een tekort aan en of meer stofjes in de hersenen of wordt het tekort aan bepaalde stoffen veroorzaakt door iemands state of mind. Persoonlijk ben ik van mening dat voor veel mensen (niet alle!)het laatste het geval is. Anyway, misschien een leuk onderwerp voor een regenachtige oktoberdag als de bladen van de bomen waaien, nu eerst even lente en zomer vieren.
Als ik je goed begrijp zou dit dan neer komen op "het zit tussen je oren, dat je ziek bent". In dit geval depressie. Maar dat zou dan net zo goed iets anders kunnen zijn. Vanalles zelfs.
Ik ben nog geen arts tegen gekomen die dat zegt. En ik geloof het ook niet.
Interessant topic overigens. Vooral de ervaringsverhalen.
Ik denk dat ik zelf zo 50% van mijn ritjes in dit kader kan plaatsen.
Trappe doe je met je benen.
Het nadeel van zo'n forum vind ik dat het slechts woorden zijn. De toon, intonatie, houding en al die andere non-verbale zaken missen.Trappe schreef:NicoNB schreef:
Als ik je goed begrijp zou dit dan neer komen op "het zit tussen je oren, dat je ziek bent". In dit geval depressie. Maar dat zou dan net zo goed iets anders kunnen zijn. Vanalles zelfs.
Ik ben nog geen arts tegen gekomen die dat zegt. En ik geloof het ook niet.
Interessant topic overigens. Vooral de ervaringsverhalen.
Ik denk dat ik zelf zo 50% van mijn ritjes in dit kader kan plaatsen.
Bij het lezen van de zin: "het zit tussen je oren...." hoor ik een negatieve intonatie. Alsof je het je verbeeld. Dat is nu juist niet wat ik uit de eerdere quote haal. Daar gaat het tussen de eenheid tussen lichaam en geest. Het een beïnvloed het ander omdat het een geheel is.
Zelf ben ik daar (tegenwoordig) meer en meer van overtuigd. Voor mij houd dat in dat depressie voor mij een zeer langdurige (te lange) state of mind of overlevingsstrategie is die vervolgens ook het fysiek aantast. Zo ontstaat een vicieuze cirkel. Dat houd absoluut niet in dat ik van mening ben dat "je het maar inbeeld " of "dat je 'gewoon' anders moet denken". Het is en blijft voor mij een serieus probleem, net zo als een gecompliceerde beenbreuk. Je hebt veelal hulp en ondersteuning van buitenaf nodig om de breuk te fixen en te revalideren. En nadien blijft het vaak nog een zwakke plek.
Ik ben inmiddels zo depressief dat sporten nauwelijks nog gaat en voor teleurstellingen zorgt ipv dat ik er beter van word. Ik moet mijn verwachtingen van wat nog haalbaar is met de week verder naar beneden bijstellen. Hier is niet meer tegenop te fietsen, en zeker niet alleen. Maar het moet alleen aangezien onze minister van Volksgezondheid vindt dat je maar met je buren moet gaan praten als je psychisch iets mankeert. Ik heb er geen antwoord meer op.
Veni. Vidi. Fietsie.
Oftewel, het is je eigen schuld?Trappe schreef:Als ik je goed begrijp zou dit dan neer komen op "het zit tussen je oren, dat je ziek bent". In dit geval depressie. Maar dat zou dan net zo goed iets anders kunnen zijn. Vanalles zelfs.
Zo zie ik het niet, je komt in een situatie waar je niet om hebt gevraagd, schuld vind ik een te groot woord.
In de psychologie is er zo'n mooi rijtje voor situaties die je niet (her)kent.
1. Onbewust - onbekwaam
2. Bewust - onbekwaam
3. Bewust - bekwaam
4. Onbewust - bekwaam
Wat zegt dit rijtje nu, in den beginne ben je onbekwaam zonder dat je je er van bewust bent. Door psycho-educatie kun je je bewust worden van situaties waarin je onbekwaam bent. De volgende stap is dat je leert omgaan met de situatie en bewust bekwaam word. Naarmate deze situatie duurt wordt je vanzelf onbewust bekwaam.
Door mensen bewuster te maken gaan ze inzien dat er altijd een keuze te maken valt. Door ze bewust te maken dat ze zelf bepalen wat ze kiezen beginnen mensen in te zien dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven en er altijd keuzes zijn.
Mensen met een depressie voelen zich nog vaak slachtoffer van situaties, bovenstaande inzicht kan hen helpen in te zien dat ze ook zelf een rol hebben in de situatie.
ik heb er in de loop van de jaren drie uitgebreid geprobeerd. Seroxat, Citalopram en nog een derde waar ik nu niet op kan komen. Ze hielpen bij mij niet en ik had er ook geen last van op wat kleine dingetjes na (beetje droge mond). Kan me wel herinneren dat ik een paar dagen flink ontregeld was bij het opbouwen en afbouwen. Maar ook dat gaat over.bever schreef:Even wat anders, zouden anti-depressiva je fiets prestaties kunnen beïnvloeden ? (in negatieve zin dan)
NicoNB schreef:Oftewel, het is je eigen schuld?Trappe schreef:Als ik je goed begrijp zou dit dan neer komen op "het zit tussen je oren, dat je ziek bent". In dit geval depressie. Maar dat zou dan net zo goed iets anders kunnen zijn. Vanalles zelfs.
Zo zie ik het niet, je komt in een situatie waar je niet om hebt gevraagd, schuld vind ik een te groot woord.
In de psychologie is er zo'n mooi rijtje voor situaties die je niet (her)kent.
1. Onbewust - onbekwaam
2. Bewust - onbekwaam
3. Bewust - bekwaam
4. Onbewust - bekwaam
Wat zegt dit rijtje nu, in den beginne ben je onbekwaam zonder dat je je er van bewust bent. Door psycho-educatie kun je je bewust worden van situaties waarin je onbekwaam bent. De volgende stap is dat je leert omgaan met de situatie en bewust bekwaam word. Naarmate deze situatie duurt wordt je vanzelf onbewust bekwaam.
Door mensen bewuster te maken gaan ze inzien dat er altijd een keuze te maken valt. Door ze bewust te maken dat ze zelf bepalen wat ze kiezen beginnen mensen in te zien dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven en er altijd keuzes zijn.
Mensen met een depressie voelen zich nog vaak slachtoffer van situaties, bovenstaande inzicht kan hen helpen in te zien dat ze ook zelf een rol hebben in de situatie.
Sorry, ik doelde niet op de schuldvraag. Daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht ook.
Ik ben ook niet al te handig met dingen opschrijven maar ik wil zeker niemand voor het hoofd stoten.
Trappe doe je met je benen.