Hartslag of duurvermogen trainen
- opperhoofd
- Forum-lid
En die 8 uur per week, hoe heb je die verdeeld?
Da's moeilijk te in een paar zinnen te zeggen omdat er een opbouw naar de Marmotte in zat.
In het begin was het voor m'n gevoel alleen maar rustige duur (wordt ik hier echt beter van...?). Later nam de intensiteit toe en reed ik ook wel eens een wedstrijdje omdat ik dat nu eenmaal leuk vind, maar ik reed veel minder intensief dan m'n wielervrienden. Ik kwam na een training meestal terug met een gemiddelde van slechts 27-28km/u (en ben door talloze mensen ingehaald), terwijl ik vorig jaar het liefst 32-33 gem op de tellert wilde hebben en iedereen voor me wilde inhalen.
Het doel was ook niet om beter te worden voor lokale criteriums, maar om een lange adem te krijgen voor de Marmotte. Mijn traject is dus ook zeker niet 'universeel'...
Verder heb ik een erg hoge hartslag (44jr, HFmax van 222, omslagpunt 208 volgens sporttest in het ziekenhuis) en ik wilde kijken of dat naar beneden te krijgen was. Ik zie nu in ieder geval dat ik bij een gegeven vermogen een beduidend lagere hartslag heb dan 4 maanden geleden.
Ik blijf voorlopig nog veel tijd besteden aan rustige trainingen. Volgend jaar krijg ik weer een sporttest vanwege m'n hart en dan ben ik benieuwd of de HFmax en omslagpunt anders zijn.
Ik zal dan een update posten
Als je meer wilt weten moet je me maar even PM-en of een mailtje sturen naar knukkel at gmail dot com
In het begin was het voor m'n gevoel alleen maar rustige duur (wordt ik hier echt beter van...?). Later nam de intensiteit toe en reed ik ook wel eens een wedstrijdje omdat ik dat nu eenmaal leuk vind, maar ik reed veel minder intensief dan m'n wielervrienden. Ik kwam na een training meestal terug met een gemiddelde van slechts 27-28km/u (en ben door talloze mensen ingehaald), terwijl ik vorig jaar het liefst 32-33 gem op de tellert wilde hebben en iedereen voor me wilde inhalen.
Het doel was ook niet om beter te worden voor lokale criteriums, maar om een lange adem te krijgen voor de Marmotte. Mijn traject is dus ook zeker niet 'universeel'...
Verder heb ik een erg hoge hartslag (44jr, HFmax van 222, omslagpunt 208 volgens sporttest in het ziekenhuis) en ik wilde kijken of dat naar beneden te krijgen was. Ik zie nu in ieder geval dat ik bij een gegeven vermogen een beduidend lagere hartslag heb dan 4 maanden geleden.
Ik blijf voorlopig nog veel tijd besteden aan rustige trainingen. Volgend jaar krijg ik weer een sporttest vanwege m'n hart en dan ben ik benieuwd of de HFmax en omslagpunt anders zijn.
Ik zal dan een update posten
Als je meer wilt weten moet je me maar even PM-en of een mailtje sturen naar knukkel at gmail dot com
- opperhoofd
- Forum-lid
Ok bedankt voor de info. Interessant om te weten. Echter was mijn (niet goed gestelde ) vraag meer bedoeld om te weten te komen hoeveel keer je per week fietst en de tijdsduur per rit. En/of hoe je gevarieerd, opgebouwd hebt met deze 8 uur.
Da's nou juist lastig om even kort op te schrijven, omdat gedurende die 3 maanden veranderde van bij wijze van spreken 100% duur, naar een mix van rustige duur, stevige duur, tempo, treshold en VO2max ging.
Het is niet dat ik maar in 2 zones heb gezeten en kan daarom kan niet simpel zeggen x% en y% daar...
Maar grofweg was het wel 80% wel erg rustig, zeg rond de 160W (op een FTP van plm 260W) en de rest daarboven, maar dan ook nog steeds korte blokjes van hogere intensiteit en niet jezelf een uur lang in de vernieling rijden (behalve tijdens een koersje).
Het is niet dat ik maar in 2 zones heb gezeten en kan daarom kan niet simpel zeggen x% en y% daar...
Maar grofweg was het wel 80% wel erg rustig, zeg rond de 160W (op een FTP van plm 260W) en de rest daarboven, maar dan ook nog steeds korte blokjes van hogere intensiteit en niet jezelf een uur lang in de vernieling rijden (behalve tijdens een koersje).
-
- Forum-lid
- Contact
Ook met <10 uur trainen per week kun je een mooie planning maken met een opbouw erin. Hoe je dit veerdeeld over de week maakt niet veel uit. Het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Je moet het lichaam prikkelen en dat kun je niet altijd in getallen uitdrukken.
Ik ben de laatste tijd (vooral de laatste twee maanden) echt met sprongen vooruit gegaan. Hoe weet ik nou of ik alleen maar sterker ben geworden en niet beter? Want het voelt wel beter.
Omdat ik zo'n slechte winter heb gehad en een hele trage slechte start dit voorjaar heb ik vooral in het begin heel veel "lullige" fietstochtjes gemaakt, vooral ook veel geocache-ritjes die ik steeds iets langer heb gemaakt. Heb ik het hierdoor per ongeluk precies goed gedaan of toch weer naderhand te hard van stapel gelopen?
Omdat ik zo'n slechte winter heb gehad en een hele trage slechte start dit voorjaar heb ik vooral in het begin heel veel "lullige" fietstochtjes gemaakt, vooral ook veel geocache-ritjes die ik steeds iets langer heb gemaakt. Heb ik het hierdoor per ongeluk precies goed gedaan of toch weer naderhand te hard van stapel gelopen?
Veni. Vidi. Fietsie.
- opperhoofd
- Forum-lid
In mijn geval is van die 10 uur dan 60% a 80% woon werk. En dat is dan verdeeld in ritjes van iets minder dan een uur. Nu met de schoolvakantie is het makkelijker om vroeg weg te gaan en dan langer op de fiets te zitten.Alan Smeets schreef:Ook met <10 uur trainen per week kun je een mooie planning maken met een opbouw erin. Hoe je dit veerdeeld over de week maakt niet veel uit. Het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Je moet het lichaam prikkelen en dat kun je niet altijd in getallen uitdrukken.
Ik heb het gevoel dat ik er meer uit kan halen om beter te worden. Nu is het imho kwantiteit, waar ik overigens erg van geniet (niet onbelangrijk!)
-
- Forum-lid
- Contact
Kwantiteit is omvang, dat valt dus wel mee als je <10 uur traint. Of de kwaliteit goed is, dat is de vraag?opperhoofd schreef:In mijn geval is van die 10 uur dan 60% a 80% woon werk. En dat is dan verdeeld in ritjes van iets minder dan een uur. Nu met de schoolvakantie is het makkelijker om vroeg weg te gaan en dan langer op de fiets te zitten.
Ik heb het gevoel dat ik er meer uit kan halen om beter te worden. Nu is het imho kwantiteit, waar ik overigens erg van geniet (niet onbelangrijk!)
Ritjes van een uur is beter dan niets, op de terugweg zou je van dat uur misschien eens anderhalf uur kunnen maken. Je moet een goede verdeling hebben tussen rustig en intensief trainen. In een kort ritje van een uur kun je wel wat blokken op hogere intensiteit inplannen.
Het is natuurlijk leuk om harder te fietsen, maar het is ook leuk om te zien dat je progressie maakt en met dezelfde hartslagen harder fietst. Daar zul je de balans in moeten vinden
-
- Forum-lid
- Contact
Dat is moeilijk te zeggen, maar die lullige fietstochtjes zijn vaak wel belangrijk voor de basis Je voelt je nu goed, dus je moet je geen zorgen maken of je sterker of beter bent gewordenTumTumTum schreef:Ik ben de laatste tijd (vooral de laatste twee maanden) echt met sprongen vooruit gegaan. Hoe weet ik nou of ik alleen maar sterker ben geworden en niet beter? Want het voelt wel beter.
Voor 't eerst 's echt rustige duur gedaan 3h 57min. gem Hr van 112bpm. Met een max van 131 Toch nog 105km !
https://www.strava.com/activities/34365 ... 269d43b7f9
Het voelt wel alsof ik eigenlijk niks gedaan heb .....
Ik vraag me alleen nog af in hoeverre( frequentie- tijd) ik mijn lichaam nu moet prikkelen in de hoge hartslagen.
Prikkelen in de lage Hr nu dus ook gedaan; ga dr wel mee door denk ik. iig voor woon werk (30 km enkele reis).
https://www.strava.com/activities/34365 ... 269d43b7f9
Het voelt wel alsof ik eigenlijk niks gedaan heb .....
Ik vraag me alleen nog af in hoeverre( frequentie- tijd) ik mijn lichaam nu moet prikkelen in de hoge hartslagen.
Prikkelen in de lage Hr nu dus ook gedaan; ga dr wel mee door denk ik. iig voor woon werk (30 km enkele reis).
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
-
- Forum-lid
Dat vraag ik mij dus ook af. Levert zo'n training wel genoegs prikkels op als je al goed in conditie bent?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Wat voor prikkels ben je naar op zoek? Het is gewoon doorbouwen aan je lijf toch, in die zin iis "goed op conditie" zijn niet relevant, want je kan altijd bouwen? Fietsen is bij uitstek een sport om heel veel hele saaie trainingsuren te maken. Dat is niet altijd even gemakkelijk mentaal.KuotaKharma schreef:Dat vraag ik mij dus ook af. Levert zo'n training wel genoegs prikkels op als je al goed in conditie bent?
Ik zou zeggen dat je de prikkels moet zoeken in de 1 of 2 trainingen in de week dat je hard fietst, of intervallen doet.
Je lagere hartslagzonestrainingen kan je ook afwisselend houden door verschillende routes te kiezen - dat is een ander soort prikkel dan de eerstgenoemde.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013