Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

fietshelm uit de gratie?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 apr 2015 23:13

@wasbeer2006 Als je mijn kinderen bedoelt, die app'en niet op de fiets, hebben ze geen tijd voor,en één gaat daar te hard voor. Maar ik ben in een andere levensfase, mijn kinderen zijn volwassen.
Ik zal zowiezo niet helpen, omdat ik dat niet kan. De hulpverleners zouden er nog een patient bij hebben. Daarom heb ik ook heel veel waardering voor mensen die het wel kunnen.

Erik
Forum-lid

Erik 22 apr 2015 23:54

Hoofdreden voor mij om hem op de racefiets wel te dragen is dat ik dan met mijn voeten vast zit. Op mijn stadsfiets zit ik dat niet, waardoor ik een eventuele schuiver beter op kan vangen. Los daarvan zijn de snelheden (bij mij althans) niet te vergelijken en de impact van een val dus ook niet. En als ik in de winter uitglij kan ik ook met mijn kop op de stoeprand slaan, moet ik dan ook maar een helm op? Ik vind het onderhand tamelijk doorgeslagen risicomijdend gedrag worden.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 apr 2015 09:21

Erik schreef: Ik vind het onderhand tamelijk doorgeslagen risicomijdend gedrag worden.
Dat is de huidige mode; iedereen verzint de meest idiote regeltjes om vooral maar niet achteraf een claim te kunnen krijgen. Mensen worden steeds meer afgeleerd om zelf te denken en te beslissen of iets wel of niet verantwoord is.

PS; ik ben het wel eens dat geen helm dragen op een racer/atb dom is
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 apr 2015 16:50

@Jans, nee hoor gewoon een voorbeeld. Iedereen doet wel eens iets wat niet zo handig is, om dan maar iemand niet te helpen vind ik niet kunnen. Je weet immers nooit waarom, er is zo snel een oordeel en klopt dat dan wel?

emil
Forum-lid

emil 27 apr 2015 00:26

Twee maanden terug ben ik in een rustige afdaling gevallen.

Resultaat: een lichte hersenschudding, her en der aantal schaafwonden, flink gat in mijn schouders en een ladingen hechtingen in mijn gezicht en schouder. Gelukkig niks gebroken. Ik had geen idee wat er is gebeurd, ik heb daar geen herinnering van, en ik kwam ook pas weer bij in de ambulance. Ik mis ongeveer 15 minuten. Overigens schijn ik na de val toch herhaaldelijk aan de mensen om me heen te hebben gevraagd waar ik was/wat er was gebeurd. Dat is ook de eerste herinnering van na de val die ik heb; diezelfde vragen stellen in de ambulance als langzaam het bewustzijn weer terugkeert en ik begin te beseffen waar ik ben: op fietsvakantie op Gran Canaria. De route die we die dag aflegden kwam pas later terug overigens.

Gelukkig had ik een helm op. Geen idee hoe het anders was afgelopen...

Een strava reconstructie - en dat was nog een heel karwei om die strava gegevens uit de kapotte telefoon te halen - leerde me overigens dat ik zo'n 40 km/u ging. De val gebeurde 10 seconden na een zwakke bocht waarvoor ik in snelheid afzwakte van 54 tot 35 km/u (volgens de bordjes in die bocht zie ik nu een maximale snelheid van 40 toegestaan) . Mijn vrienden zaten iets achter me en gingen met dezelfde snelheid door die bocht (en zagen me even later dus op straat liggen). Ik ben niet bepaald een 'trage' daler, maar dit was ook niet een lastig stuk en ik deed die afdaling in mijn ogen redelijk rustig aan. Volgens omstanders (het gebeurde vlak bij een terrasje) ben ik over de kop geslagen, en dat komt ook redelijk overeen met de schade aan mijn fiets (vooral de bovenkant van de shifters hebben een klap gehad) en aan mij. Mijn linker crank en linker schoen hadden een vrij 'scherpe' beschadiging, dus misschien ben ik daarmee wel ergens tegenaan gereden.. Ik weet het gewoon niet, en zal er ook niet achter komen.... Daar baal ik overigens wel van, het is zwaar frustrerend dat je gewoon niet weet wat er is gebeurd.

Feit is dat ik erg blij ben dat ik tijdens het fietsen een helm draag. Ik ga niet zeggen dat een ander een helm moet dragen, maar wel dat het simpelweg verstandig is om te doen.

Overigens gaat het nu gewoon goed. Mijn schouder jeukt nog, de wond daar was groter nadat de hechtingen eruit waren dan voor ze erin gingen, dus dat duurde een ruime maand nog voordat dit mooi dicht was... (douchen is dan overigens niet fijn, maar dat verhaal zal ik je verder besparen). Ik heb nog wel wat vage spierpijn in mijn bovenlichaam (rug en schouders), maar twee weken na de val zat ik alweer op de fiets en tijdens het fietsen heb ik in principe nergens last van.

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 27 apr 2015 17:44

Zo zie je maar, een ongeluk zit in een klein hoekje..., gelukkig dat je een helm droeg, je weet maar nooit inderdaad.

Maar we spreken gewoon af dat helm dragers korting op hun ziektekosten premie krijgen, da's makkelijk verdiend ;)

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 29 apr 2015 14:53

wasbeer2006 schreef:Het zijn moeilijke grenzen inderdaad. Ik fiets altijd met helm (ja ik weet het mijn foto, was 7 jaar geleden)..... maar als ik met mijn zoontje van 6 rij dan zet ik bij hem een helm op en bij mezelf niet omdat het wat minder hard gaat, heb dan ook geen fietsschoenen en kleding aan. Over het goede voorbeeld gesproken.........

(Al ging het afgelopen weekend al behoorlijk hard met die kleine jongen en reed ie het hele MTB in de broekpolder zonder vallen).

Ik zou wel zeggen denk aan je dierbaren.
Daarnaast opmerkingen dat je iemand zonder helm niet helpt vind ik ook echt niet kunnen. je helpt gewoon een ander. Zal ik jouw dochter of zoon ook lekker laten liggen als ze al append op de fiets onder een auto liggen?
Beetje kortzichtig en idioot of zelfs misdadig om iemand die geen helm draagt niet te helpen. Kun je bvb als fietser die ritjes maakt tegen 20 kms/uur ook iemand die tegen 40 kms/uur een ongeval heeft laten liggen want hij moet maar zo hard niet fietsen, of hij had geen bel op, of bij een klapband had hij versleten banden, of hij reed op een versleten fiets, of hij reed te kort op het wiel, of ...enz, enz..
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Frunk
Forum-lid

Frunk 29 apr 2015 21:48

Geen helm dragen is gewoon onverstandig. Op de racefiets zal ik altijd een helm opzetten, op de stadsfiets niet. De vele reacties zeggen dat op de stadsfiets net zo gevaarlijk is gewoon onzin. De snelheden liggen lager dus je hebt meer reactietijd + mijn voeten zitten dan niet vast. Neemt niet weg dat er dan nog steeds ontzettend veel mis kan gaan, maar de kans op ernstig letsel is wel heel erg klein.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 29 apr 2015 21:56

Altijd deze helm op, ik heb er al eentje afgeschreven nadat ik door iemand tegen het asfalt was geslagen. Wat wel grappig is, de meeste wielrenners kijken me aan alsof ik geen helm draag :-P

Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 30 apr 2015 04:53

Met 40 door de bocht in een afdaling is natuurlijk wel iets anders dan met 27 a 28 km/h toeren door de polder.

Hetzelfde geldt voor van je fiets geslagen worden. De kan op een pak slaag is een stuk groter in een uitgaansgelegenheid en toch zie ik daar nooit mensen met een helm op lopen...
Campagnolo Ultra Dork

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 30 apr 2015 08:28

de stadsfiets niet. De vele reacties zeggen dat op de stadsfiets net zo gevaarlijk is gewoon onzin. De snelheden liggen lager dus je hebt meer reactietijd + mijn voeten zitten dan niet vast. Neemt niet weg dat er dan nog steeds ontzettend veel mis kan gaan, maar de kans op ernstig letsel is wel heel erg klein.
Daar geloof ik een stuk minder in. Denk dat een flink percentage van de gebruikers van stadsfietsen (en e-bikes) een stuk minder stuurvaardig zijn dan personen die er willens en wetens met een racefiets op uit trekken. Heb in de afgelopen jaren aardig wat bejaarden met hoofdletsel voorbij zien komen waar een stuurfout/gebrek aan beheersing van hun fiets/e-bike aan ten grondslag lag.
Heb zelf in de afgelopen 25 jaar zeker vijf helmen volledig afgeschreven en daar zelf hooguit wat hoofdpijn aan overgehouden. Denk dat een helmplicht voor fietsers buiten de stadsgrenzen een begin zou zijn maar zou er zelf zeker in het begin ook niet echt blij mee zijn als ik even op de stadsfiets ergens heen moet.

zaaf
Forum-lid

zaaf 30 apr 2015 11:06

Helemaal met sharkman eens. De laatste verkeerscijfers beamen zijn gelijk. Veel verkeersslachtoffers onder fietsers in 2014. Met helm was de schade bij velen ongetwijfeld kleiner geweest.

Plaats reactie