Domme vraag over fietsmechanica
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Als ik dit zo lees is het maar goed dat ik geen natuurkunde in mijn vakkenpakket heb gekozen
Maak joe woar
Even een oud topic omhoog schoppen.
Stel dat we twee verzetten hebben die exact gelijk zijn qua verhouding
- eentje binnenblad
- eentje buitenblad
Stel dat de kettinglijn exact gelijk is (dit is niet zo, maar nemen we aan)
Welk verzet kost minder vermogen (bij gelijke snelheid). En meer belangrijk, waarom? Ik heb altijd geleerd buitenblad is zuiniger, maar waarom...?
Stel dat we twee verzetten hebben die exact gelijk zijn qua verhouding
- eentje binnenblad
- eentje buitenblad
Stel dat de kettinglijn exact gelijk is (dit is niet zo, maar nemen we aan)
Welk verzet kost minder vermogen (bij gelijke snelheid). En meer belangrijk, waarom? Ik heb altijd geleerd buitenblad is zuiniger, maar waarom...?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16563
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Zojuist op Eurosport zei Karsten Kroon dat je op het buitenblad net iets minder Watt nodig hebt.
Of dat juist is?
Ik kan het alleszins niet onderbouwen noch tegenspreken.
Of dat juist is?
Ik kan het alleszins niet onderbouwen noch tegenspreken.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Volgens mij zou het alleen de marginale verliezen van de kettinglijn kunnen zitten. Diegene die met een powermeter rijden zouden dat met de huidige registratietools moeten kunnen aantonen lijkt mij.
P.S. ook ik rijd het liefst op het buitenblad.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Op een groot - groot verzet buigen de schakels van de ketting minder.
Op een binnenblad en kleiner kransje is de kromming om het tanje hoger. Dus in totaal bewegen de linkjes in je ketting meer bij een klein-klein verzet. En dat zorgt voor meer wrijving in de ketting. Een 10t tandje is eigenlijk veel te klein.
Vandaar ook de trend van steeds grotere derailleurwieltjes
Er speelde volgens mij ook nog wat anders. Maar ik weet niet meer wat precies. En ik kan t mis hebben.
Op een binnenblad en kleiner kransje is de kromming om het tanje hoger. Dus in totaal bewegen de linkjes in je ketting meer bij een klein-klein verzet. En dat zorgt voor meer wrijving in de ketting. Een 10t tandje is eigenlijk veel te klein.
Vandaar ook de trend van steeds grotere derailleurwieltjes
Er speelde volgens mij ook nog wat anders. Maar ik weet niet meer wat precies. En ik kan t mis hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
https://www.cyclingweekly.com/news/comm ... ngs-495272
betere uitleg
betere uitleg
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Volgens mij leg jij nu het verschil uit tussen groot-groot en klein-klein rijden. Waar het in deze stelling om gaat is groot-klein en klein-groot rijden in gelijk verzet dan heb je namelijk daartussen het verschil niet meer in de kromming van de tandjes en schakels van de ketting behalve bij de achterderailleur.!thestudent schreef: ↑09 mar 2023 16:22 Op een groot - groot verzet buigen de schakels van de ketting minder.
Op een binnenblad en kleiner kransje is de kromming om het tanje hoger. Dus in totaal bewegen de linkjes in je ketting meer bij een klein-klein verzet. En dat zorgt voor meer wrijving in de ketting. Een 10t tandje is eigenlijk veel te klein.
Vandaar ook de trend van steeds grotere derailleurwieltjes
Er speelde volgens mij ook nog wat anders. Maar ik weet niet meer wat precies. En ik kan t mis hebben.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik dacht, lang geleden wel eens gelezen te hebben, dat op het grote blad de wrijvingskrachten tussen de kettingschakels (marginaal) minder zijn, omdat de hoeken die de schakels met elkaar maken kleiner (vlakker) zijn. Bij een geheel vlak liggende ketting scharnieren de schakels niet t.o.v. elkaar, dus minder wrijving. Dus hoe groter de straal van het kettingblad, hoe minder wrijving.
Met gelijk verzet rijdt je met de ketting op het grote blad ook nog eens op een groter kransje achter, dus daar geldt dan een vergelijkbaar voordeel.
Hoeveel Watt het scheelde heb ik niet onthouden.
Ook meen ik wel eens gelezen te hebben dat dit een onzinverhaal zou zijn ...... ik weet nu nog steeds niet wie ik moet geloven
Toch rijd ook ik liefst op het grote blad. Zal wel psychisch zijn.
Met gelijk verzet rijdt je met de ketting op het grote blad ook nog eens op een groter kransje achter, dus daar geldt dan een vergelijkbaar voordeel.
Hoeveel Watt het scheelde heb ik niet onthouden.
Ook meen ik wel eens gelezen te hebben dat dit een onzinverhaal zou zijn ...... ik weet nu nog steeds niet wie ik moet geloven
Toch rijd ook ik liefst op het grote blad. Zal wel psychisch zijn.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
In het voorbeeld van cycling weekly. 39-14 rijden ( klein - klein ) vs 53-19 rijden ( groot - groot ) beiden zijn in essentie hetzelfde verzet. Maar 53-19 is een watt sneller. Het is dus geen onzin en prima meetbaar. Op andere tandjes is het verschil zelfs groter.
Er bestaat simpelweg geen combi van groot-klein klein-groot die je hetzelfde verzet oplevert toch? Dus Havana kan dit niet anders bedoelen dan ik uitleg.
Je kan wel een gelijk aantal tanden vergelijken.
Je kan wel 39voor x 30achter rijden of 30voor x 39 achter.
Volgens mij is een van de twee dan steeds efficiënter. Maar dat verschil zal nog kleiner zijn. En hier weet ik het antwoord niet op.
Er bestaat simpelweg geen combi van groot-klein klein-groot die je hetzelfde verzet oplevert toch? Dus Havana kan dit niet anders bedoelen dan ik uitleg.
Je kan wel een gelijk aantal tanden vergelijken.
Je kan wel 39voor x 30achter rijden of 30voor x 39 achter.
Volgens mij is een van de twee dan steeds efficiënter. Maar dat verschil zal nog kleiner zijn. En hier weet ik het antwoord niet op.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!