Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoeveel trainen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 aug 2015 12:07

Alan Smeets schreef:@amclassic-fan dat is nu het leuke want ik laat in dat geval het vermogen los en kijk dan naar de hartslag. De impact van de training wordt dan door de omstandigheden groter.
Ik houd het op een combinatie van beide en de reactie van mijn lichaam, met name m'n ademhaling. Als je lichaam de warmte echt niet meer kwijt kunt dan heeft het inderdaad geen zin om het vermogen constant proberen te houden, want dan ga je in een blokje dat normaal onder omslagpunt is inderdaad wel vol de verzuring in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 27 aug 2015 14:20

Vind die discussie hartslag vs. vermogen wel interessant. Ik snap dat de profs met wattagemeter trainen en dat dit vast de beste en meest gerichte manier van trainen is. Zeker ook omdat het even duurt voordat je in de juiste zone zit met je hartslag. Zal wetenschappelijk waarschijnlijk vaak genoeg onderzocht zijn. Maar toch....

Ik zelf heb geen wattage meter maar train op hartslag. De wattages zijn een vast gegeven, maar de hartslag niet, die reageert op de lichamelijke inspanning. Als ik 10 keer een heuvel tegen omslagpunt oprijdt, rijd ik de heuvel de laatste keren langzamer op dan de eerste keren terwijl mijn hartslag tegen het omslagpunt blijft. M.a.w. mijn hartslag blijft hetzelfde, terwijl mijn vermogen afneemt. Als ik met wattages zou trainen rond het omslagpunt zou mijn hartslag naar verloop van tijd dus boven het omslagpunt komen bij hetzelfde aantal wattages dat ik trap. Mij lijkt het in dat soort gevallen dus veel beter en gerichter om op hartslag te trainen, omdat dat de daadwerkelijke impact van de trainingsintensiteit op je lichaam weergeeft?!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 aug 2015 15:07

In dit voorbeeld rij je de 1e keer te hard omhoog met een hartslagmeter. Bij dit soort oefeningen is het 99 van de 100 keer de bedoeling dat je de laatste keer net zo hard omhoog kunt rijden als de 1e keer, het mag wel meer moeite gaan kosten, maar als je het niet haalt ben je te hard begonnen.

En dat te hard beginnen zie je niet met een hartslagmeter. Maar als jij nu met een constante inspanning een heuvel op gaat fietsen, dan begin je waarschijnlijk met een veel hoger vermogen dan je eindigt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 27 aug 2015 15:44

Oke, dank! Maar dat te snel rijden gebeurd dus aan het begin van een heuveltje om aan mn omslagpunt te komen neem ik aan. Want als ik eenmaal rond mn omslagpunt zit zorg ik ervoor dat ik er altijd onder blijf. Misschien komt het omdat ik bij de laatste keren mijn hartslag sneller bij het omslagpunt krijg, terwijl het de eerste keren even duurt voordat mijn hartslag in de hogere zone terecht komt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 aug 2015 17:21

ilcobra schreef:Oke, dank! Maar dat te snel rijden gebeurd dus aan het begin van een heuveltje om aan mn omslagpunt te komen neem ik aan. Want als ik eenmaal rond mn omslagpunt zit zorg ik ervoor dat ik er altijd onder blijf. Misschien komt het omdat ik bij de laatste keren mijn hartslag sneller bij het omslagpunt krijg, terwijl het de eerste keren even duurt voordat mijn hartslag in de hogere zone terecht komt.
Hoe vermoeiender je wordt hoe sneller je je omslagpunt nadert of helemaal niet meer haalt en helemaal parkeert.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 28 aug 2015 00:56

Ja klopt dat gebeurd dus met je hartslag die reageert op de intensiteit van je training en je vermoeidheid. Maar wattages reageren niet op je intensiteit en vermoeidheid maar zijn vaststaand. Ik denk dat als ik nu op vermogen rond mijn omslagpunt ga trainen er een moment komt dat ik qua wattages nog wel op mijn omslagpunt zit, maar mijn hartslag juist er boven als gevolg van vermoeidheid en inspanning. Ik zou dan zeggen dat het beter is om naar je hartslag te kijken en je blokjes rond omslagpunt daar op aan te passen in plaats van die wattages te blijven trappen waardoor je eigenlijk in het rood gaat rijden.

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 28 aug 2015 01:25

Als je korte blokjes rijd, dan kun je op basis van je vermogensmeter binnen een paar tellen precies op je omslagpunt gaan zitten, terwijl dat op basis van je hartslag wel enige tijd kan duren en je meer moet 'zoeken'.
En als het bv koud is (voorjaar/winter) dan krijg ik m'n hartslag ook niet op m'n 'zomerniveau' en is het ook lastig om op basis van je hartslag je omslagpunt te vinden.
Geef mij maar m'n vermogensmeter ;)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 aug 2015 10:04

je omslagpunt, in vermogen, is als het goed getest is een waarde die je een uur lang vol zou moeten kunnen houden. De wattages hoeven dus niet te reageren op je vermoeidheid en de intensiteit van je training.

En uiteraard, als jij op je omslagpunt gaat trappen (wattages), en je doet dat maar lang genoeg, komt er een punt dat je dit niet meer vol houdt. Maar omslagpunt heeft te maken met verzuring en mate van afvoer van melkzuur. Dit heeft een relatie met het vermogen wat je spieren moeten leveren. Blijf je onder dat genoemde omslagpunt, kan je dit process volhouden. Dat je zelf vermoeid raakt is wat anders. Als je 2 dagen niet slaapt wordt je ook moe, zonder dat je maar in de buurt van je omslagpunt bent geweest ;).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 28 aug 2015 10:32

Maar is je vermogen omslagpunt nu hetzelfde als je FTP?
Volgens mij niet, en ligt m'n vermogen op het (hartslag) omslagpunt hoger dan m'n FTP.
Een uur fietsen op je omslagpunt kan toch ook niet?

Ik heb wat maximaal testen gedaan, maar dat was een te kort protocol (10min) dus het gemeten vermogen bij m'n omslagpunt klopt volgens mij niet niet, was veel te hoog.

Als ik dan op de weg op m'n gemeten (hartslag) omslagpunt ga rijden trap ik weer een stuk meer vermogen dan m'n FTP, maar dat hou ik dan maar iets van 20 min vol.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 28 aug 2015 10:35

Even beeld bij vermogen en hartslag.
Ziets kan je niet op hartslag doen. Door vermoeidheid loopt de hartslag langzaam op terwijl de inspanning hetzelfde is. Naja, ik moet wat meer inspanning leveren om voor hetzelfde resultaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 28 aug 2015 18:15

Voorbije jaren train ik van januari tot juni, dan rij ik 3B en erna rij ik nog maar 1x per week, rustig. Nu ben ik nog altijd stevig aan het doorrijden en 3x per week.
Heeft het nut om dit vol te houden of verlies ik dit toch allemaal als ik in nov-dec niet veel meer doe?

Maw, kan ik nu al een basis leggen voor volgend seizoen?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 28 aug 2015 19:00

knukkel schreef:Maar is je vermogen omslagpunt nu hetzelfde als je FTP?
Volgens mij niet, en ligt m'n vermogen op het (hartslag) omslagpunt hoger dan m'n FTP.
Een uur fietsen op je omslagpunt kan toch ook niet?
Ja, zo ongeveer hetzelfde. FTP/ADV zou je 1 uur moeten kunnen volhouden. Hartslag en FTP/ADV gaan niet altijd lekker samen. Focus je niet puur op die hartslag maar neem alles mee. Je hebt niet voor niets een powermeter.
Zoveel mogelijk factoren combineren. Niet altijd makkelijk.
knukkel schreef:Ik heb wat maximaal testen gedaan, maar dat was een te kort protocol (10min) dus het gemeten vermogen bij m'n omslagpunt klopt volgens mij niet niet, was veel te hoog.
Wat was die 'gemeten vermogen bij m'n omslagpunt' dan? Ik blader diverse pagina;s terug maar zie die waarde nergens terug. Zou wel makkelijk zijn als je hier alle data zoals gemeten/berekend bij elkaar zet.

10 min maximaal (wat voor protocol? Of 'gewoon' 10 min zoveel mogelijk en constant vermogen) is normaal zo ongeveer op niveau VO2max. Je FTP/ADV is 0.88 maal die waarde.

knukkel schreef: Als ik dan op de weg op m'n gemeten (hartslag) omslagpunt ga rijden trap ik weer een stuk meer vermogen dan m'n FTP, maar dat hou ik dan maar iets van 20 min vol.
Staat je niet blind op die hartslag aangezien die te afhankelijk van diverse factoren is.
Je rijdt op hartslag om zo je inspanning te bepalen en dat moet je niet doen. Fietsen op vermogen is......fietsen op vermogen en dan is hartslag min of meer secundair.
Laat dan die hartslag op je FTP/ADV wat hoger uitvallen hetgeen kan door andere factoren (hogere temperatuur+ dehydratie (Cardiovascular drift), trapfrequentie, stress etc.)

Je trapt meer vermogen dan je ADV en dus houdt je dat maar korter vol. Period!
Lijkt dus dat je ADV/FTP te hoog ingeschat is maar tevens zou het allemaal verklaard kunnen worden dat je richtlijn HR is ipv vermogen.

Wellicht hebben anderen nog wat ideeen (want die zijn er als mogelijke verklaring).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie