daniel1975 schreef:
Beginnen met 12 is genoeg en met dalen ga je met een 12 echt niet langzamer dan met een 11.
Dat betwijfel ik... Niet zozeer op topsnelheid, maar juist op vermogen weer op gang komen, scheelt na elke bocht 10 tot 20m... De tijd die je nodig hebt om op topsnelheid te komen verkort. Maargoed, van belang is dat voor niemand.., voor de fun is dat slechts voor een klein percentage van de wielertoeristen.
Persoonlijk vind ik de "sprongen" van 2 tandjes, juist bij het klimmen wel fijn. Voor een bocht 1 of 2 kransjes zwaarder, en uit het zadel komen. Even dansen op de pedalen, en dan weer zitten en 2 kransen terug. Misschien is het omdat ik gewend ben met de 11-32 (10speed) cassette te rijden, en daarbij met veel klimmen op de 20 tot 28 kransen rijdt achter. Maar voor mij is dit prima!. Op het vlakke staat bij mij een 12-23 cassette.
Misschien dat ik wel zou overwegen, bij een 11 speed, om met een mini compact (of de tussenvorm 30-46), te rijden.. met een 11-25 cassette oid. Dan zou het voor mij ook nooit meer sleutelen hoeven zijn, zonder op het vlakke met een gatenkaas te zitten.