Pagina 6 van 9
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 06 sep 2015 19:36
door ruud_k
buzz schreef:
Bedankt voor het draaien
Geeft inderdaad een mooie spreiding. Wat betreft de 46x14 als zwaarste versnelling en de daarbij behorende 90tpm snelheid, denk ik, voor de doelgroep gezien, dit niet zo'n ramp is.
Ik vermoed dat het dalen voor dit type renner sneller toch met de beentjes stil gebeurd en de vraag is of deze versnelling uberhaupt kan worden gehaald met wind mee. Maar goed, dit berust allemaal op aannames
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 06 sep 2015 20:27
door senior
lugosi schreef:ever schreef:......................... Helaas heeft Shimano die niet, ze zijn nog maar net op het lumineuze idee gekomen een 14-28 te maken. Maar wie weet hebben ze het licht gezien....
Bij mij komt mijn ketting tegen mijn frame als ik een 14 als kleinste kransje heb, is dat uitzonderlijk?
Nee. Bij de meeste frames is de buiging van de staande vork berekend op maximaal 13 tanden. Overigens zie ik ook het nut van een 11 of een 12 niet in (@gastheerg: toen ik begon moest ik klimmen met 42/28. Voor kon niet kleiner en achter niet groter. Voor het vlakke had ik een 14-18 pignon met 5 kransjes). Wat betreft de compact, bij Sporza werd beweerd dat diverse profs inmiddels bij de steilere hellingen gebruik van van een kleinste verzet van 34/28!
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 06 sep 2015 21:41
door MarkVeenstra
Dat laatste is niet zo gek toch? De profs zijn meer dsn toerders bezig met hoog frequent draaien, zeker in een ronde omdat hoge frequentie minder spiervermoeiing oplevert. Als je dan niet de beste klimmer bent, en 13% op moet, kan je prima die 34-28 hebben.
Overigens ben ik zelf wel blij met de 11 in de bergen.., lekker bijtrappen een bocht uit, en bij ruime afdalingen nog tot circa 65km/u.. heb dan wel een 50 voor en geen 52 of 53. Maargoes, dat is 1 weekje per jaar meestal :p
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 06 sep 2015 21:52
door daniel1975
11 is onnodig imho. Die kost je ergens in de range een veel nuttiger kransje. Zie de irritante 11-xx cassettes van sram zonder 18 bijv.
Beginnen met 12 is genoeg en met dalen ga je met een 12 echt niet langzamer dan met een 11.
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 06 sep 2015 22:11
door ruud_k
Yep, ik heb ook veel liever de 18 erbij ipv de 11...
"Vroeger" was het overigens niet heel gebruikelijk dat je kleinste voorblad kleiner was dan 42. Ik ben de Col d'Isoard nog op geklommen met een 42x29
Maar enfin, het gaat hier om een polder/NL verzet (ja, we hebben ook stijle heuveltjes) en dan denk ik dat je met een 46x30 voor en een 14-28 achter prima weg komt !
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 06 sep 2015 23:30
door Vieux chnoque
Ik ben al overtuigd van mooi aansluitende versnellingen, maar ik volg een iets andere route, triple 50-39-30 en voor NL en de Duitse Eiffel 12-23. Voor echte bergen een Marchisio 14-27. Hiermee de Dolomieten Marathon gereden in 08.14 ( ben van 1950 en best tevreden met het resultaat). Alles wordt minder met de jaren in 2007 met 9 speed gereden 13-25 tijd was iets sneller toen.
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 07 sep 2015 08:20
door rob74
ruud_k schreef:...Maar enfin, het gaat hier om een polder/NL verzet (ja, we hebben ook stijle heuveltjes) en dan denk ik dat je met een 46x30 voor en een 14-28 achter prima weg komt !
Volgens mij is het juist ietsie uitgerbreider dan een polder/NL. De mini compact zou juist bedoeld moeten zijn voor polder/NL EN een fatsoenlijk berg verzet.
Wat de gewone compact net niet kan, dat kan een mini compact wel. Mooi oplopende verzetten in de polder en een goed klim verzet in de bergen.
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 07 sep 2015 08:54
door MarkVeenstra
daniel1975 schreef:
Beginnen met 12 is genoeg en met dalen ga je met een 12 echt niet langzamer dan met een 11.
Dat betwijfel ik... Niet zozeer op topsnelheid, maar juist op vermogen weer op gang komen, scheelt na elke bocht 10 tot 20m... De tijd die je nodig hebt om op topsnelheid te komen verkort. Maargoed, van belang is dat voor niemand.., voor de fun is dat slechts voor een klein percentage van de wielertoeristen.
Persoonlijk vind ik de "sprongen" van 2 tandjes, juist bij het klimmen wel fijn. Voor een bocht 1 of 2 kransjes zwaarder, en uit het zadel komen. Even dansen op de pedalen, en dan weer zitten en 2 kransen terug. Misschien is het omdat ik gewend ben met de 11-32 (10speed) cassette te rijden, en daarbij met veel klimmen op de 20 tot 28 kransen rijdt achter. Maar voor mij is dit prima!. Op het vlakke staat bij mij een 12-23 cassette.
Misschien dat ik wel zou overwegen, bij een 11 speed, om met een mini compact (of de tussenvorm 30-46), te rijden.. met een 11-25 cassette oid. Dan zou het voor mij ook nooit meer sleutelen hoeven zijn, zonder op het vlakke met een gatenkaas te zitten.
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 07 sep 2015 11:18
door 53x11
Om op gang te komen heb ik mijn ketting eigenlijk nooit op het kleinste kransje liggen. Meestal 50x13 oof 50x14. Snel accelereren na een hairpin, en dan neemt de zwaartekracht het rap weer over.
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 07 sep 2015 11:22
door rob74
Acceleren na en scherpe haarspeld doe je niet op de 11. Dan rij je vaak nog geen 30 kmh. Op de 50*15 accelereert dan veel rapper. Een 50*11 is leuk voor bijtrappen boven de 65 kmh.
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 07 sep 2015 13:32
door MarkVeenstra
rob74 schreef:Acceleren na en scherpe haarspeld doe je niet op de 11. Dan rij je vaak nog geen 30 kmh. Op de 50*15 accelereert dan veel rapper....
Ow.., nou dan zal ik me wel vergist hebben in mn versnelling denk ik.
Re: Markt voor mini-compact?
Geplaatst: 18 jan 2016 20:25
door wouterf
Goede gedachtegang van de topicstarter. Toevallig heb ik deze week met eenzelfde gedachte de bekende Ritzelrechners afgelopen. Mijn gedachte was onder andere dat ik helemaal geen behoefte heb aan zware versnellingen, maar wel aan a) voldoende kleine stapjes tussen de 26kmu en 36kmu b) een klimverzet ala 34x32 en c) een redelijke kettinglijn. Eerst dacht ik na over 'alleen' een 46T buitenblad maar later ook uitgebreid gekeken naar verschillende cassettes (inderdaad beginnend met 14 bv) en zelfs het monteren van een modern dubbel-MTB crankstel (28x38 oid).
Ik zie hier nog wel ruimte voor. Hoeveel wielertoeristen gebruiken daadwerkelijk die 50x11 of 53x11? In een afdaling is het 'leuk' maar niet 'nodig'. Als ik 'hard' rijd, rijd ik met een hoge cadans. 105 of bij een sprint nog hoger. Bij 105rpm op een 50x11 rijd je meer dan 60p/u... Op alles waar ik niet mee koers, is tegen de 50 al hard zat en dat komt overeen met 50x14 of... 45x12 of 39x11. Het afkappen van die 'top' zou ruimte moeten geven om een veel geleidelijkere cassette te gebruiken.