Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 sep 2015 18:57

Remmen en schakelen tegelijk? Nee nooit. Kan nooit opwegen tegen het prettige lineaire gevoel van een vaste hendel zoals bij de twee collegas.

9000 heb ik nog nooit in mijn vingers gehad.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 sep 2015 19:33

Ik heb met Shimano nog nooit tegelijkertijd geremd en geschakeld, niet moedwillig maar zeker ook niet per ongeluk. Wat dat betreft werkt het remmen en schakelen bij zowel Shimano als Campa perfect, het is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Het schakelen van Sram kan ik vooralsnog niet aan wennen maar ik heb ook nog nooit een fiets met Sram in mijn bezit gehad.
Campagnolo Ultra Dork

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 sep 2015 19:35

daniel1975 schreef:De nieuwe crank van Campa is afschuwelijk lelijk. Haalt het niet bij de mooie 5-arm cranks.
Ja als Campa dan een eigen identiteit had willen behouden: 5 arm cranks (die laatste RS waren prachtig), 4 kante assen (was technisch niks mis mee) en wellicht nog zo wat van die dingen :oops:
daniel1975 schreef:Nee, Shimano maakt aardige dingen voor een relatief nette prijs, maar zijn vooral groot doordat ze zich inkopen bij de grote fietsenfabrikanten.
Wat ik zal zeg: Campa heeft OEM helemaal laten liggen. Shimano is daar een stuk handiger in.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 sep 2015 20:09

Ik ben ook geen campa fan nooit op gereden maar ook nooit overwogen om te kopen.
Waarom niet? weer afwijkens gereedschap, beschikbaarheid

De nieuwe crank vind ik voor campa ook lelijk net een xtr crank en dat hoort niet bij campa.
Een pinarello zie je tegenwoordig meer met shimano zelfs 105 en minder met campa, jammer want ik kan het wel waarderen.

Het gebrek aan goede instapgroepen in misschien wel het grootste probleem. BMW zou ook veel minder vijf en zeven series verkopen als ze de 1, ( 3 en 4)niet zouden hebben. De nieuwe fietsen komen zo nooit als eerste met campa in aanraking.

Vind overigens de bora one, wel een van de mooiste wielsetjes van het moment.
Voor schrijfremmen zouden ze gewoon bij landgenoot formule moetn kunnen shoppen.

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 15 sep 2015 23:09

Als echte Campa fan lees ik dit topic met grote interesse. Soms met een glimlach, soms met lichte ergernis. Omdat de vrouw vanavond toch buiten de deur is, ga ik eens lekker lang reageren…

Voor mij is fietsmateriaal direct gekoppeld aan emotie. Dit vormt per definitie mijn blik op de werkelijkheid. Wat voor mij niet klopt en waarmee ik nog niet dood gevonden wil worden, is voor een ander werkelijk totaal niet relevant (of zoals een vriend op mijn opmerkingen reageert; ‘No-name brakes op m’n duitse internet fiets? Who cares, het remt toch!’). Wil dus even wegblijven van smaak, gevoel (en zelfs van inschatting maken wat wel/niet objectief is). Gewoon ff wat commentaar op diverse ‘open deuren’ en andere makkelijke opmerkingen die altijd wel te maken zijn.

<off topic aan>
Roadmap van vernieuwingen, marktintroductie, massa fabricage, doorontwikkelen, etc.
Zelf werk ik al jaren in de productontwikkeling (voor toepassingen in telefoons en auto’s). Ook wij werken met een roadmap waarbij we de marktintroductie van bepaalde nieuwe dingen, features, technieken etc plannen over de komende 5 tot 10 jaar. Nieuwigheden liggen in de toekomst omdat ze nog niet volledig uitontwikkeld zijn, omdat fabricage proces nog niet volledig klaar is, kwaliteit nog niet helemaal okay, etc. etc. In sommige gevallen hebben we iets echter wel al helemaal klaar, maar wachten nog met introductie. Simpelweg omdat we anders een ouder product van ons zelf uit de markt drukken (en daarmee eerder gemaakte investeringen niet terug verdienen). Doen we dit te vaak als bedrijf, gaan we op de fles. Andere kant komt ook voor. Soms moeten we iets sneller (dan we eigenlijk kunnen/willen) introduceren om geen marktaandeel aan concurrent te verliezen of vanwege drang (dwang) klant.
Soms plannen we de introductie van bv 3 nieuwe features gelijktijdig omdat ze elkaar enorm aanvullen/versterken. Kan vervolgens zijn dat in praktijk we ze in massa fabricage toch qua timing uit elkaar moeten trekken (bv vanwege een issue t.a.v. marktprijs en werkelijke kosten).
Hoe goed ook nagedacht, getest, vrijgegeven, na marktintroductie bij grootschalig gebruik in het veld kan het altijd zijn dat iets anders werkt (beter/slechter) dan voor ogen gehad. Hoe vervelend dit ook is, het is praktisch niet te voorkomen (een paar honderd/duizend eindgebruikers vragen iets enkele maanden te testen en vervolgens de bevindingen aan te passen betekend al snel dat een ontwikkelproces een jaar langer gaat duren. Die tijd is er niet). Als eindgebruiker weet ik dit. Zelf zal ik bv nooit direct de nieuwste fietsnavigatie kopen. Ik wacht een paar kwartalen zodat achter de schermen een paar ‘running changes’ zijn doorgevoerd. Van de andere kant vind ik dat ‘early adapters’ juist wel de kans geboden moet worden om het nieuwste van het nieuwste zsm aan te schaffen. Vrije keus. En vaak essentieel en bepalend voor toekomst van een product of zelfs markt.
Product Ontwikkeling is geen taart bakken. Je hebt een plan maar niet altijd zekerheden. Je komt onvoorziene zaken tegen, zowel positief als negatief. Kort en goed, dynamisch spel waarbij je constant moet anticiperend (op je eigen bevindingen, op klant, op concurrent, etc).
Hier heeft elke producent mee te maken. Welke keuzes je ook maakt, er is altijd wel (terugkijkende) een bepaalde, negatieve, uitspraak op te plakken die je ook hier op het forum terug ziet komen:
‘Ze komen elk jaar met iets nieuws en willen alleen maar geld uit onze zak kloppen’ versus ‘Deze firma is dood want al 2 jaar niets nieuws onder de zon. Staan volledig stil’ versus ‘Dit bedrijf zet onvolwassen producten op de markt’.
Ik zelf kan dus niet zo veel met deze opmerkingen, je kunt ze als het ware (over de tijd) tegen elkaar wegstrepen en uiteindelijk heb je zelf, als eindgebruiker, nog altijd de vrije keus.
Het maken van (strategische) keuzes ten slotte is voor elk bedrijf lastig. Het gloedvolle betoog van de CEO om ‘vast te houden aan onze kracht, dicht bij genen te blijven en roots niet te vergeten’ wordt 2 jaar later door een beurs-analist uitgelegd als gebrek aan visie en vastgeroest oldtimer gedrag. De keuze van Blackberry om markt te vergroten door niet alleen te focussen op zakelijke markt resulteerde aantal jaren later in ‘schoenmaker blijf bij je leest’ opmerkingen. De aankondiging van Apple om de mobiele telefoon markt in te stappen werd met hoongelach ontvangen (ook door insiders).
Achteraf zeggen dat het niet goed was kan iedereen. Op voorhand aangeven of iets gaat lukken is voor vrijwel niemand weggelegd.
<off topic uit>

Kijk ik de afgelopen 8 jaar terug, heeft de productontwikkeling bij Campagnolo voor mij perfect gepast. De hartbeat van de introductie van grotere/kleinere aanpassingen liepen perfect in de pas met mijn behoefte/wens tot aanschaf van iets nieuws; op m’n eerste racefiets een Veloce groep in 2007, een Record groep (skeleton remmen) in 2008, een Super Record groep (11 speed) in 2011 en een Super Record EPS groep (nieuw vormgegeven crackstel) in 2015. Ook de introductie van de Bora Clinchers paste perfect (nou vooruit, een paar maanden te lang op moeten wachten).

Verder nog eens wat meer in detail naar de EPS ontwikkeling gekeken. Campagnolo is daar in 1992 mee begonnen en zijn behoorlijk wat obstakels tegen gekomen (http://eps.campagnolo.com/en/history). Tussendoor denk ook bewust gekozen eerst de 11speed in de markt te zetten (in modeljaar 2011). Hoe je dit ook bekijkt, 11speed is een trendsetter geweest en nu 100% door markt overgenomen (voor hogere segmenten). Eerste generatie 11speed was lastig af te stellen en opgelost middels sterkere veer. Ken nog steeds mensen die met deze eerste 11speed versie met veel plezier en trots rondrijden.
Uiteindelijk modeljaar 2013 EPS op de markt gebracht met een bewuste keuze om de batterij buiten frame te houden (in 1 van de ontwikkelvarianten zat batterij al in zadelbuis). Persoonlijk niet mijn smaak, maar voor andere wellicht wel (sprak laatst iemand die dit aangaf).
In modeljaar 2014 is EPS v2 gekomen. Interne batterij en dus voor mij persoonlijk een grote stap vooruit. Gat voor oplaadpunt vind ik geen probleem. Veel frames hebben al een dergelijk gat en als je het niet wilt, zijn er andere oplossingen (bv via je zadelpen naar buiten of gewoon in zadelpen laten zitten. Batterij redt het bij mij, met veel schakelen zeker 2500km, dus opladen beperkt zich voor gros van ons tot paar maal per jaar). Over de oplaadconnector ben ik snel klaar: deze is niet foolproof! Met een beetje onhandigheid of ongeduld is hij snel beschadigd en molesteer je ook je oplader. Naar de reden waarom Campagnolo deze toch op de markt heeft gebracht (en risico’s heeft onderschat) kan ik alleen maar gissen. Vermoed (zeg vermoed) dat dit wellicht een kostenverhaal is geweest waarbij toeleverancier van kabelboom alleen ten kosten van een forse prijspenalty bereid was design op een dergelijk laat tijdstip aan te passen.
In de voor modeljaar 2016 gepresenteerde V3 versie is connectortype aangepast (terecht), batterij gedwongen smaller gemaakt (omdat sommige nieuwere airo frames hierom vragen) en ANT+ toegevoegd.
De vierde aanpassingen die hier in topic genoemd wordt, kan ik zelf niet zo 123 vinden, maar wellicht zie ik een ‘inbetween’ update over het hoofd.
Al met al, vind ik de EPS evolutie nogal logisch, zeker niet schokkend en vooral doorontwikkelen van ideeën. Vergelijkbaar met andere productontwikkelingen (zowel binnen als buiten de fietsindustrie). Opmerkingen als “4de generatie in korte tijd en dus ben je er duidelijk nog niet klaar voor” snap ik dan ook niet. Zeker ook als je meeneemt dat, voor zover als ik kan nagaan, de schifters en derailleurs forward compatible zijn en je, als je van de nieuwe features wilt genieten, alleen batterij, interface en oplader moet vervangen. Vrije keuze natuurlijk. Voorlopig blijf ik nog bij m’n V2. Wellicht over 1~2 jaar. (Op basis van m’n ervaring met bv laptops en telefoons, zie ik batterijen toch een beetje als een semi-slijtage onderdeel die tzt vervangen moet worden. Geen idee welke kant dit bij EPS opgaat. Vooralsnog erg onder de indruk van de lange gebruiksduur tussen twee opladingen.)

Op basis van de omzet verwacht ik dat het jaarlijkse R&D budget van Campagnole een kleine 5 miljoen is. Dit is erg weinig… In mijn industrie (met een product dat qua prijs voor eindgebruiker, complexiteit, omzetvolume, etc vergelijkbaar is) heb ik een dergelijk bedrag 3 jaar lang nodig om met een developmentteam van ongeveer 20 man een ‘medium nieuw’ product te ontwikkel (zeg maar qua nieuwigheid een variatie op thema en zeker geen grote stappen vooruit als 20% power- of footprint reductie).
De beperkte financiële middelen van Campagnole op dit vlak maken het weldegelijk noodzakelijk dat ze keuzes maken. Kunnen niet anders dan in sommige gevallen volgend te zijn en een bepaalde ontwikkeling pas in gang te zetten als de marktvraag heel duidelijk daar is (schijfremmen?).

De prijs van Campagnolo is zondermeer hoog. Te hoog (vanuit business oogpunt)? Weet ik niet. Als ze de prijs verlagen, zullen ze wellicht meer verkopen maar of aantal x marge daarmee zoveel hoger wordt? De hoge prijs creëert ook een zekere mate van exclusiviteit (en daarmee een specifieke klantengroep). Kan dus een bewuste keuze zijn. Mijn Super Record groep heb ik na 4 jaar gebruik voor een kleine 70% van nieuwwaarde verkocht (dat gaat je met een Iphone ook lukken, met een Huawei niet…).

Had nog wat willen zeggen over Italiaanse mentaliteit, OEM en Campa kleding, maar wordt ook mij te lang…

Is er toekomst voor Campagnolo? Ja, zeer zeker in mijn ogen. Persoonlijke mening vanaf hier: Niet als marktleider in het grote volume segment maar juist richting hogere/ exclusievere productrange. Hier zal altijd een markt voor zijn, waar juist een bedrijf als Campagnolo goed in past. Dit vraagt om focus en keuzes maken. (Zelf zou ik bv product-range verkleinen met wegsnijden van Veloce, Khamsin, etc.) Misschien is dit de strategie die Campagnolo nu al bewust volgt? Who knows. Mijn keuze (hoop) zou het idd wel zijn!

wielklem
Forum-lid

Gebruikersavatar wielklem 16 sep 2015 00:00

Goed verhaal hierboven roger68 (je bent heel wat ervarener als ik als product ontwerper ;) )

Persoonlijk vind ik het ook wel een beetje de charme, dat Campagnolo geen gelikt marketingsysteem heeft en dat ze Shimano niet kunnen bijbenen. Ik hoef geen groepset waar iedereen mee rijdt.
Laatst gewijzigd door wielklem op 16 sep 2015 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 16 sep 2015 02:29

leuk om je verhaal even te lezen en te delen in je kennis, roger68

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 16 sep 2015 08:55

Nette uiteenzetting Roger
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 16 sep 2015 09:36

idd goed stuk roger, leuk zo 'n "inside perspective".
:winkthumb:

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 16 sep 2015 09:53

ItalianJob schreef:
amclassic-fan schreef:Die hydraulische schijfremmen op de racefiets die zo lekker happen kan je toch geen innovatie noemen? Dat is gewoon wat nieuws maken om te blijven verkopen en in dit geval willen de frame bouwers ook graag mee, want als je naar disc wil moet je direct alles vervangen.
Mee eens. Maar om het goed te kunnen verkopen moet men het natuurlijk wel innovatie noemen.
Ik sluit mij hierbij aan. Ben dan ook echt niet rouwig dat Campa nog geen schijfremmen heeft. Ik heb er geen behoefte aan maar ik ben bang dat Shimano en SRAM dit gewoon door gaan drukken. Gezien de verheerlijking van de schijfrem door de redactie van Fiets worden wij fietsers er ook klaar voor gestoomd.
Zelf zit ik niet te wachten op de herrie en ingewikkelde constructies.
Wat mij betreft hoeft Campa hier niet in mee te gaan maar ik vrees dat ze jammer genoeg wel zullen moeten en dat over een jaar of 6 de schijfrem standaard wordt.

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 16 sep 2015 10:02

Je hebt helemaal gelijk Roger, maar je bekijkt het toch voornamelijk vanuit de kant van de fabrikant. Maak het duur, houdt het exclusief en verdien veel met relatief weinig inspanning. (relativeer; goed positioneren kost natuurlijk ook de nodige inspanning). Naar mijn idee wordt "de consument"steeds slimmer, hoewel ik daar wel eens aan twijfel als je de lange rijen ziet wanneer Apple een nieuw speeltje introduceert. Ik heb eens ooit een marketingcursus gedaan waarbij mijn hoog opgeleide medestudenten met droge ogen konden beweren dat eenzelfde fabricaat en merk bij de Albert Hein hun toch meer voldoening schonk als bij Dirk van de Broek, ondanks de hogere prijs. Mijn technische achtergrond zal er ongetwijfeld debet aan zijn dat ik meer waarde hecht aan specificaties dan aan marketingtrucs. Ik vind het schakelsysteem van Campa niet verkeerd, maar heb over het algemeen toch Shimano op mijn racefietsen (Ultegra of 105, beste prijs/kwaliteit ratio). Maar niet op de MTB, daar is het SRAM, omdat dat zonder rare kunstgrepen (plus systeem) gewoon beter werkt. Hoewel ik dan weer niets heb met dat XX1 systeem. Maar mijn volgende racer heeft waarschijnlijk schijven; afgelopen weekend in Belgisch Limburg door de regen gereden, en dan is een velgrem toch maar triest.
Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, en vindt altijd wel een reden om een keuze te rationaliseren. En hopelijk blijft het aanbod zo groot dat de fabrikanten gedwongen worden tot zinvolle innovaties, om goede producten voor een acceptabele prijs aan te bieden. Dat spreekt mij meer aan dan een overpriced gadgets tegen een fancy prijs, om anderen te laten zien hoeveel je wel niet te besteden hebt .
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 16 sep 2015 10:23

Naar mijn idee wordt "de consument"steeds slimmer, hoewel ik daar wel eens aan twijfel als je de lange rijen ziet wanneer Apple een nieuw speeltje introduceert.
Ik ben even de marketingterm kwijt, maar het 'ergste' segment, vergeet de prijs/kwaliteitverhouding volledig en ziet het merk als heilig/cultuur/status. Laat Apple daar nou net een voorbeeld van zijn.
Previous name Jansen01

Plaats reactie