Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Wielrenner ernstig gewond na val door betonblokken

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 24 dec 2015 09:06

rodeo schreef:
afrit13 schreef:IProbeer maar eens een langzame fietser/voetganger/paard/etc. in te halen op zo'n punt.
Er even achterblijven tot je dit punt gepasseerd bent......... het is zo maar een optie?
Je kan natuurlijk vragen om ongelukken.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 24 dec 2015 10:30

afrit13 schreef:Ik zie op de foto's nog steeds geen situaties waar ik (met mijn beperkte motoriek) niets langs of omheen zou kunnen fietsen.
Tuurlijk, op je zondagse drafje zonder verkeer zal dit voor de meeste fietsers geen probleem zijn.
De realiteit is natuurlijk dat je dit soort onverwachte wegversperringen ineens tegenkomt zonder daar op voorbereid te zijn, dat in combinatie met ander verkeer en bam daar lig je met de bakkes op het asfalt.

Het probleem in dit land als dat elke gemeente zijn eigen dingetjes bedenkt. Mensen die lange afstanden rijden zullen dit herkennen. Elke regio heeft zijn eigen spatzen. Ooit werden centraal maatregelen bedacht zodat iedereen wist wat te verwachten in het verkeer. Tegenwoordig bedenkt elke afdeling verkeer van iedere gemeente zijn eigen dingetje.
Levensgevaarlijk!

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 24 dec 2015 10:42

colnagofreak schreef:
rodeo schreef:
afrit13 schreef:IProbeer maar eens een langzame fietser/voetganger/paard/etc. in te halen op zo'n punt.
Er even achterblijven tot je dit punt gepasseerd bent......... het is zo maar een optie?
Je kan natuurlijk vragen om ongelukken.
Ja precies. Ik snap wel dat het soms vervelend is om ergens even achter te hangen. Niet alleen op de fiets, maar ook lopend en in de auto maar ja. Vergaat de wereld als je een minuut later bent? Ja je gemiddelde gaat omlaag. Jammer joh. Nu is dit wel een gevaarlijke situatie maar in zijn algemeenheid vind ik de gehaastheid wel een beetje droevig.

rodeo
Forum-lid

rodeo 24 dec 2015 11:33

colnagofreak schreef:Je kan natuurlijk vragen om ongelukken.
Zo bedoelde ik het niet precies, ik kan best even wachten. Als ik ga fietsen heb ik zelden of nooit haast, het gaat mij om ontspanning.

Als je echter niets aan ziet komen (door een bocht of wat dan ook) zou je rustig kunnen inhalen maar alsnog in een lastige situatie komen. Opkomend verkeer of verkeer van achter je kan de sitiatie snel veranderen.

Voorzichtigheid is altijd verstandig maar sommige situaties geven een schijnveiligheid of zijn juist gevaarlijk.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 24 dec 2015 12:31

afrit13 schreef:Ik zie op de foto's nog steeds geen situaties waar ik (met mijn beperkte motoriek) niets langs of omheen zou kunnen fietsen. ik geef toe: het is gevaarlijker dan een vrijliggend fietspad van 3,50m zonder bochten, maar ik kom op mijn fietsrondjes zat plekken tegen waar het ontwerp verre van ideaal is.
Het is/was geen testtraject om te onderzoeken of je er ook met een beperkte motoriek tussendoor kunt fietsen. Het was uiteraard louter de bedoeling om een veilige situatie voor fietsers te creëren. Met naderhand de bijbehorende grote vraag of (ook met een beperkt verstandelijk vermogen ;)) te voorzien was dat de gekozen oplossing — met betonnen broden en verkeerspalen — wel/niet succesvol zou zijn.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 24 dec 2015 13:04

NicoNB schreef:
afrit13 schreef:Ik zie op de foto's nog steeds geen situaties waar ik (met mijn beperkte motoriek) niets langs of omheen zou kunnen fietsen.
Tuurlijk, op je zondagse drafje zonder verkeer zal dit voor de meeste fietsers geen probleem zijn.
En hoewel we allemaal nog steeds de objectieve feiten rond het ongeval én de overwegingen voor de wegaanpassing niet weten, is het in ieder geval wél een feit dat het ongeval gebeurd is op zondagochtend...

Fietsjongen
Forum-lid

Fietsjongen 24 dec 2015 13:45

Hetgeen wat ik niet snap is..
Waarom moet er op zulke plekken door fietsers kost wat kost het tempo hooggehouden worden?
Bij zo'n slingerbochtje met betonblokken aan de kant ga je toch niet met 40+ langs lijkt me?
Het is ook soms vooral een kwestie van opletten lijkt mij zo en gezond verstand gebruiken.

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 24 dec 2015 13:49

Fietsjongen schreef:Hetgeen wat ik niet snap is..
Waarom moet er op zulke plekken door fietsers kost wat kost het tempo hooggehouden worden?
Bij zo'n slingerbochtje met betonblokken aan de kant ga je toch niet met 40+ langs lijkt me?
Het is ook soms vooral een kwestie van opletten lijkt mij zo en gezond verstand gebruiken.
Mss uit angst voor represailles van de Stravabinieri?

:winkthumb:
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 24 dec 2015 13:56

Fietsjongen schreef:Hetgeen wat ik niet snap is..
Dat snap je wel als je later een 'Fietsman' bent :lol:

Maar serieus: in het verhaal van de man die ten val is gekomen, lees ik nergens dat de man 40+ heeft gereden. Misschien reed hij wel 20 km/u. En of hij wel of niet opgelet heeft, of wel of geen ander verkeer trof, wel of niet alleen reed, wel of niet bekend was, wel of niet motorisch beperkt was, wel of niet een windvlaag kreeg, wel of niet ... etc.

Allemaal speculatie: net zoals het speculatie (of generalisatie) dat dit soort oplossing altijd wordt aangelegd door "iemand die nog nooit op een fiets heeft gezeten en vooral met zijn reet in een auto".

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 24 dec 2015 14:27

afrit13 schreef: Het probleem in dit land als dat elke gemeente zijn eigen dingetjes bedenkt. Mensen die lange afstanden rijden zullen dit herkennen. Elke regio heeft zijn eigen spatzen. Ooit werden centraal maatregelen bedacht zodat iedereen wist wat te verwachten in het verkeer. Tegenwoordig bedenkt elke afdeling verkeer van iedere gemeente zijn eigen dingetje.
Levensgevaarlijk!
[/quote]

Dat dus. Je bent tegenwoordig op vreemde kruisingen meer bezig met het uitpuzzelen waar je nu weer verwacht wordt te fietsen dan met opletten op het verkeer. Deze afleiding kan ik best missen. Als je er in het donker bent (komt in dit jaargetijden nog wel eens voor) dan wordt het helemaal leuk. Je moet al een zoeklicht op je helm hebben (verboden volgens de wet) om het fietspad achter de bossages te vinden.
Hoe vaak ik niet opeens een fietspad tegenkom dat ergens op een verstopte plek begint kan ik al niet meer tellen.
Laatst gewijzigd door ultra_ivo op 24 dec 2015 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 24 dec 2015 14:33

ultra_ivo schreef:Dat dus.
Wel goed quoten, want nu lijkt de reactie van NicoNB mijn uitspraak.

hvg5776
Forum-lid

hvg5776 24 dec 2015 16:25

@ ivo, je hebt gelijk. Er wordt tegenwoordig zo veel aan veiligheid gedacht, dat je in die paar seconden dat je deze punten tegenkomt, je gewoon geen tijd meer hebt om te reageren. Ik heb obndanks ik misschien 1/10 van de kilometers per jaar afleg die jij aflegt ook al meerdere keren vreemde situaties meegemaakt, dat ik op de weg reed en er naast een prima fietspad lag.
T=100

Plaats reactie