Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 01 jan 2016 17:03

Dat er meer werk aan is beweer jij. Je moet veel minder vaak je remblokken vervangen, je moet nooit je kabels en gainen vervangen, je remt nooit je velg in, je wiel floept er zo uit zonder dat je rekening moet houden met de rem (met 28'rs en velgremmen moet je vaak je band aflaten)

Het enige nadeel dat schijfremmen hebben is het gewicht en dat het gevoeliger is voor geluiden.
Een Nokia 3310 is ook geen betere gsm als een smartphone gewoon omdat je de Nokia gewend bent en je niet met een smartphone hebt leren werken, toch?

bikerke
Forum-lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 01 jan 2016 19:21

arjan schreef:Wat mij bij schijfremmen ook als nadeel lijkt is het onderhoud en afstellen.
Gedoe met olieleidingen, ontluchten, inremmen nieuwe remblokjes en dan weer afstellen etc.
Ik heb de indruk dat de minder begaafde sleutelaar daar moeite mee heeft terwijl de velgrem een stuk eenvoudiger is.
Maar het grootste nadeel is het geluid.
Dat geluid, als het nat is, ja.
Maar onderhoud en afstellen???? Totaal niet! Véél minder werk dan bij de velgremmen.
Nieuwe blokjes steken is even makkelijk als bij velgremmen.
En remvloeistof vervangen is makkelijker dan een kabel vervangen.....
En zoals ik rij, moest ik vroeger om de 3a4maanden de remblokken vervangen.
Nu met schijven nog jaarlijks. (en dan zijn ze nog niet eens volledig op)

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 01 jan 2016 23:22

Ik fiets (onder andere) met Chorus en met Ultegra met hydraulische schijfremmen. Beide systemen voldoen qua remmen en beide systemen hebben hun voor- en nadelen. Als ik alle plussen en minnen bij elkaar optel, kan ik voor mezelf maar een conclusie trekken: hydraulische schijfremmen remmen prettiger en meer voorspelbaar.

Het enige waar ik nog mee aan het stoeien ben is de schijfgrootte. Ik heb nu zowel voor als achter 140 mm schijven. Ik ben van plan de voorste schijf te vervangen door een 160 mm exemplaar. Ik heb het vermoeden dat dit meer balans zal brengen in de remkracht(verdeling).
Real men wear blûk!!! Marcel

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 05 jan 2016 18:06

Heb ook voor het eerst schijfremmen. En achter liep die een beetje aan.

Even langs de FM gegaan, en mee gekeken hoe dat eigenlijk zit. En een kind doet de was. Er zit een draaiknop aan de remmondjes (noem je dat zo? Vast niet haha ) daar kan je met je hand gewoon aan draaien.

Wil je de kabel strakker zetten, zit er een knop voor om aan te draaien.

Wat dat betreft is het een stuk handiger als met blokjesremmen. Geen gereedschap nodig.

(Kan zijn dat dat nu ook beter is, maar vroeger was dat best een gepruts meen ik me te herrinneren. )

Zeer noob vriendelijk wat dit betreft hoor.

Over het remmen zelf, kan daar weinig over zeggen, anders dan dat het heel goed werkt. Maar zit voor het eerst op een racefiets, dus heb geen enkel vergelijkingsmateriaal anders dan de blokremmen op een MTB, 20 jaar geleden.

Maar ok.... Het bevalt prima. En ik vind het er ook best tof uit zien.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 05 jan 2016 18:23

Ik heb op m'n veldrijfiets schijfremmen. Echt een verademing, en dan heb ik slechts mechanische. Kun je nagaan hoeveel beter hydraulisch is dan die kloterige cantilevers.

Echter, voor de remkracht hoef je het op de racefiets niet te doen. Als je vol remt met je velgremmen ga je ook slippen als het nat is. Een wielwissel is ook lastiger, bij velgremmen ram je het wiel er gewoon in of uit. En dan heb ik het nog niet eens over de verschillende assystemen en diameters van de schijven... Nog minder standaardisatie...

LourensH
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2016 19:56

LourensH 13 jan 2016 20:06

In november een nieuwe Cannondale Synapse gekocht met mechanische schijfremmen. Nu na 450km voor de inspectiebeurt gebracht. Een probleem was dat ik door de rem heen kon fietsen. Door de fietsenmaker zijn de schijfjes opgeruwd met een vijl en de schijven ontvet. Dit had echter geen goed resultaat. Op het achterwiel is nu een grotere schijfrem gemonteerd en nieuwe iets zachtere remblokjes. De opmerking kreeg ik mee dat ik na elke fietstocht de fiets moet schoon maken en de schijven moet ontvetten. Dit vind ik echter zeer kwalijk. Dat zou betekenen dat ik niet een tocht van 1000km kan fietsen, en het gevaar lopen zonder remmen te komen zitten.
Mijn advies, Velgremmen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 13 jan 2016 20:58

Mijn advies: Een fietsenmaker met verstand van zaken!

Wat een onzin verkondigd die vent zeg! Een schijf opruwen met een vijl???? Wat een PRUTSER!!!!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 13 jan 2016 21:56

LourensH schreef: Een probleem was dat ik door de rem heen kon fietsen.
Dit zou natuurlijk niet mogen. Deze remmen moeten ook fatsoenlijk kunnen remmen.
Na dat gepruts van uw LBS zou ik wel eens mailen naar Cannondale.
En dan zelf bij het begin beginnen: is de remkabel goed afgeregeld? En zit deze juist in elkaar?
Wat je ook wel zelf kan is de schijven afwassen met een goed ontvettend sopje (deft) of remreiniger, en het remoppervlak van de blokken iets opschuren met schuurpapier, wassen met een sopje en de oppervlakte "uitbranden" (olie/vet restanten).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39576
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jan 2016 22:45

japiecarbon schreef:Mijn advies: Een fietsenmaker met verstand van zaken!

Wat een onzin verkondigd die vent zeg! Een schijf opruwen met een vijl???? Wat een PRUTSER!!!!
Haha, die man had beter een vak kunnen leren. Dit is echt gelul!!
Less is bore

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 15 jan 2016 11:11

Als ik het her en der zo hoor moeten schijfremmen bijna wel hydraulisch zijn met alle nadelen die dit dan weer geeft.

flins
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 12 apr 2013 01:02

flins 15 jan 2016 16:03

Zou wel eens fotootje willen zien van die schijven...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9110
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jan 2016 17:07

arjan schreef:Als ik het her en der zo hoor moeten schijfremmen bijna wel hydraulisch zijn met alle nadelen die dit dan weer geeft.
Alhoewel ik een fervent tegenstander van schijven op de racefiets ben (niet nodig, marketing BS waar vervolgens iedereen in lijkt te trappen...), ben ik wel benieuwd naar "alle nadelen".

Ik rij nu 2 maanden met hydraulische schijven op mijn MTB, en ik zie de nadelen niet. Wel een groot voordeel: het is een gesloten systeem, geen last van kabels die stroef gaan lopen/roesten etc. Remmen "bleeden" lijkt me nou ook niet zo'n lastige klus (iig niet lastiger dan kabels vervangen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie