Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
De Alternatieve
- Forum-lid
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45
De Alternatieve
04 feb 2016 17:57
Jans schreef:@De Alternatieve Dat laatste lijkt me de juiste conclusie. Het is voor veel mensen, en jou dus ook, niet mogelijk om te kunnen invoelen dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Maar we moeten wel allemaal zo zijn als dat jij vindt?
Gelukkig zijn we ook niet allemaal hetzelfde, zou een dooie boel worden. Maar laat wel een ieder in zijn waarde.
Ik ben er best trots op dat ik op latere leeftijd nog een beetje heb leren klimmen. En dat laat ik me echt niet afnemen.
Ik heb niks gezegd of ik me wel of niet kan invoelen in andere mensen.
Ik heb alleen gezegd dat ik veel leer en dat ik me verbaas over wat mensen kunnen en willen.
En dan verbaas ik me vooral over het feit dat mensen niet langzaam kunnen of willen fietsen.
Ik vind het heel goed dat jij trots op jezelf bent en dat wil ik ook zeker niet van je afnemen.
-
Jannijm
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 16 sep 2013 20:35
Jannijm
04 feb 2016 19:56
Leuk topic! Afgelopen maandag nog een D1 training gedaan: met windkracht 6 tegen over de dijk in D1 van Arnhem richting Rhenen. Snelheid soms niet hoger dan 13/14 kmh, wel heerlijk van de omgeving kunnen genieten.
Daarna over de dijk van Ochten richting Nijmegen met windkracht 6 mee: stukken met gemiddeld 34 kmh in D1. Goede verzet kiezen, cadans net boven de 90 houden, hartslag onder 140 en snelheidsweergave tijdens de rit uitzetten. Voor mij werkt het prima, en ik hoef me niet te bewijzen ten opzichte van opa die me met zijn elektrische fiets met wind tegen voorbij rijdt.
-
TumTumTum
- Forum-lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
- Locatie: Rotterdam
TumTumTum
04 feb 2016 20:01
Jans schreef:
@TTT Het is voor het eerst dat ik hoor dat er meer dames op Strava zouden zitten die "langzaam" rijden dan mannen, is voor mij helemaal nieuw. Ik kan het niet weeerleggen omdat ik het gewoon niet weet. Maar ook de heren in die link rijden veel langzamer dan de 30+ snelheden die je zo vaak leest. Of zal dat komen omdat inmiddels heel veel mensen in D1 zijn gaan trainen
Nee ik denk dat het komt omdat heel veel mensen Strava gebruiken en dat het gemiddelde omlaag haalt. Verder hou ik het ook niet voor onmogelijk dat die hoge gemiddeldes oa hier op het forum soms wat omhoog gepoetst worden.
Alan Smeets schreef:
@jans ik ben een zwemmer. Mijn VO2max is in het zwembad moeilijk te meten. Omdat zwemmen een sport is waarbij je het hele lichaam gebruikt is de VO2max waarschijnlijk nog een stuk hoger dan alleen op de fiets. Met een fietstest haal ik mede door mijn zwemtrainingen een hoge VO2max, maar dat betekend niet dat mijn conditie op de fiets meteen zo goed is. Als ik 50km rustige duur fiets ben ik aardig moe en dan gaat dat met 20km/uur. Een VO2max alleen zegt dus ook niets over je conditie.
Maar dit is wel een beetje in tegenspraak met de dingen die je zelf vaak schrijft. Hoe kan je nou aardig moe worden van 50 km rustige duur als je zo'n goede conditie hebt?
Veni. Vidi. Fietsie.
-
kawouter
- Forum-lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
- Locatie: Arnhem
kawouter
04 feb 2016 20:10
omdat Alan zijn lichaam totaal niet gewend is aan fietsen.
-
mauro53
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 21 jan 2013 20:01
- Locatie: AS
mauro53
04 feb 2016 23:44
Ik denk dat er veel fiets liefhebbers hun eigen lichaam niet kennen waar hun d1 of d2 of d3 is .Ik heb 5 jaar mee gefietst in een groep ik zag altijd veel af in nov. 2014 ben ik bij energy labo mijn fietsconditie laten testen .
Daar heb ik veel geleerd in welke trainingszone ge moet fietsen ze hebben mij een trainingsschema meegegeven van 12 weken en dat begint met 80% van de tijd op de fiets is duurtraining ik ben in oktober terug geweest
en ben 10% verbeterd ,nu heb een trainingsschema van 24 weken 4 x per week als doel de nove colli te fietsen en er is 1 maal in de week altijd duurtraining bij en om de 3 weken ook een week rustig fietsen en max 2 maal .
Besluit Alan heeft gelijk.
S-Works Tarmac 2015
-
Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Wolfhound32
05 feb 2016 06:21
Wat is nove colli?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
-
louise
- Forum-lid
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
- Locatie: Rotterdam
-
Contact
louise
05 feb 2016 08:41
In de Fiets (het tijdschrift) die gister binnenviel gaat het ook over in de winter langzamer zijn. Naast de wind worden ook de gladdere wegen (ook van nattigheid, bladeren, modder e.d) als oorzaak gegeven. Je kunt daardoor minder hard door de bocht. Het is in een ingezonden brief, kennelijk is het er eerder over gegaan.
En over het nut van duurtraining: ik train al 15 jaar 80 % in D1 met in de winter en voorjaar vrijwel alleen maar lange, rustige duurtrainingen. Mij valt vooral op dat ik in de loop van het seizoen beter wordt ten opzichte van de 'ik rijd altijd minstens 30 gemiddeld'-kerels. Ik weet niet of dat komt doordat ik beter word - zij worden in elk geval slechter. Sommigen branden echt helemaal af, die zijn vanaf juli/augustus simpelweg overtraind. Zeker als ze elke toertocht ook nog eens als wed- of prestigestrijd beschouwen.
En ja, alle conditionele maten zijn sportspecifiek.
Louise
-
Alan Smeets
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
-
Contact
Alan Smeets
05 feb 2016 09:19
@TumTumTum jouw conditie is toch ook goed. Ga je een keer mee zwemmen? Dan doen we een training van 3000m ieder zijn eigen tempo
-
nijkie
- Forum-lid HC
- Berichten: 9065
- Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
- Locatie: Ernem
nijkie
05 feb 2016 09:56
louise schreef:In de Fiets (het tijdschrift) die gister binnenviel gaat het ook over in de winter langzamer zijn. Naast de wind worden ook de gladdere wegen (ook van nattigheid, bladeren, modder e.d) als oorzaak gegeven. Je kunt daardoor minder hard door de bocht. Het is in een ingezonden brief, kennelijk is het er eerder over gegaan.
En over het nut van duurtraining: ik train al 15 jaar 80 % in D1 met in de winter en voorjaar vrijwel alleen maar lange, rustige duurtrainingen. Mij valt vooral op dat ik in de loop van het seizoen beter wordt ten opzichte van de 'ik rijd altijd minstens 30 gemiddeld'-kerels. Ik weet niet of dat komt doordat ik beter word - zij worden in elk geval slechter. Sommigen branden echt helemaal af, die zijn vanaf juli/augustus simpelweg overtraind. Zeker als ze elke toertocht ook nog eens als wed- of prestigestrijd beschouwen.
En ja, alle conditionele maten zijn sportspecifiek.
Louise
Als je de rit niet goed indeeld naar je hartslag zones dan kom je inderdaad jezelf tegen en kan het het een lijdensweg worden.
Maar dat is ook een leerproces.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
-
TumTumTum
- Forum-lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
- Locatie: Rotterdam
TumTumTum
05 feb 2016 10:12
Alan Smeets schreef:@TumTumTum jouw conditie is toch ook goed. Ga je een keer mee zwemmen? Dan doen we een training van 3000m ieder zijn eigen tempo
Tegen de tijd dat ik daar technisch toe in staat ben vind ik het best. Ik zou wel iets mee meenemen om de verveling te verdrijven.
Veni. Vidi. Fietsie.
-
Jans
- Forum-lid HC
- Berichten: 8934
- Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
- Locatie: Crestet
Jans
05 feb 2016 11:00
Ik heb net Wattblog: Big Data(homepage) gelezen.Ik moet zeggen dat ik er steeds minder van begin te begrijpen. Maar dat zal mijn probleem wel zijn.
Maar uit onderzoek blijkt dat je juist die middelste zone moet overslaan om beter te trainen, in een 80-20-verhouding. 80 procent in de zone tot je aerobe drempel, en 20 procent in de zone volle bak.
en nog lastiger:
Eerst een maand stevig fietsen en dan uitbouwen. In de ploeg bij ons willen ze ook al de eerste training meteen aan de krachtblokken, maar dan houd ik ook de boot af. Eerst eens twee, drie uur 30 per uur kunnen trappen, dan met blokken uitbouwen.
Ik ga straks gewoon lekker fietsen.