Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ervaringen Schwalbe One

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 24 aug 2016 11:46

MarkVeenstra schreef:Is bandendruk op de tiende bar nauwkeurig trouwens goed te stellen? Ik ken de precisie van mijn pomp niet, en als ik er 7 bar in heb zitten s ochtends vroeg in de kou, dan is dat halverwege de dag vast niet hetzelfde meer bij stijgende temperaturen. Maar ik ben ook niet iemand die voor elk ritje aan het pompen is :P
Ik heb ooit met een tour poule zo'n digitale bandenspanningsmeter van Schwalbe gewonnen. Meet de bandenspanning tot honderdsten nauwkeurig.

Gemiddeld pomp ik mijn banden 1x per 1 of 2 week op tot 6.5 bar. Na 2 week zit er dan meestal nog 5.5-5.8 bar in wat prima is.

Avvocato
Forum-lid

Gebruikersavatar Avvocato 24 aug 2016 12:00

Ik heb ook zo'n digitale pressure checker maar heb altijd het gevoel dat je al weer een paar tienden bar kwijt bent als je hem er op drukt, dan ontsnapt er altijd wat lucht. Hij geeft iig consequent minder aan dan de analoge meter op mijn pomp. Maar dat kan ook aan de pomp liggen natuurlijk ;)

ilejesthe
Forum-lid
Contact

ilejesthe 24 aug 2016 13:59

De racefietsbanden van conti zijn doorgaans juist best goed lekbestendig. Had je de 1 of 2 en kun je meer zeggen over de ondergrond waar je rijdt?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 24 aug 2016 16:27

Mijn ervaringen met de Schwalbe One zijn uitermate goed. Ik heb zowel de 25mm versie als wel de 24mm tubes van deze band. Beide soorten pakken zeker in de eerste 2000km amper steentjes op en blijven mooi rond.

Na de 2000km wordt zeker de achterband iets gevoeliger voor steentjes oppikken en vlakt de band iets af. De voorband blijft echter zo goed als nieuw, en nu met ca 2800km op deze set hoop ik dat ze nog een tijdje meegaan.

De tubes heb ik vlak voor de zomer geplakt ( wat een heerlijke perfect ronde tube om te plakken ) en heb er nu ca 1400 km mee gereden. Heel erg veel grip en zeer comfortabel, zeker belangrijk in de Alpen waar het erg warm was. De tube aan de achterkant verliest wat profiel in het midden - voortube nog als nieuw.

Tubes 24mm rij ik op ca 6,5 bar - de bandjes 25mm op 6 bar.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 24 aug 2016 16:48

rene schreef:Mijn ervaringen met de Schwalbe One zijn uitermate goed. Ik heb zowel de 25mm versie als wel de 24mm tubes van deze band. Beide soorten pakken zeker in de eerste 2000km amper steentjes op en blijven mooi rond.

Na de 2000km wordt zeker de achterband iets gevoeliger voor steentjes oppikken en vlakt de band iets af. De voorband blijft echter zo goed als nieuw, en nu met ca 2800km op deze set hoop ik dat ze nog een tijdje meegaan.

De tubes heb ik vlak voor de zomer geplakt ( wat een heerlijke perfect ronde tube om te plakken ) en heb er nu ca 1400 km mee gereden. Heel erg veel grip en zeer comfortabel, zeker belangrijk in de Alpen waar het erg warm was. De tube aan de achterkant verliest wat profiel in het midden - voortube nog als nieuw.

Tubes 24mm rij ik op ca 6,5 bar - de bandjes 25mm op 6 bar.
Bandjes een keer omwisselen scheelt ook al een boel (het beste voor de achterste helemaal vlak is).

Een andere techniek voor de maximale levensduur is wanneer de achterband versleten is, de voorband door te schuiven naar achteren en voor een nieuwe er op te doen. Op die manier haal je doorgaans 2.000 - 3.000 km meer uit je banden (ergens gelezen, volgens mij Sheldon die het schreef).

Meeste mensen zijn er te lui voor...

kawouter
Forum-lid

kawouter 25 aug 2016 07:43

ypuh schreef:
klopt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 aug 2016 07:44

Ik doe het wel eens als ik toch lek rijd.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 25 aug 2016 13:57

kawouter schreef:
ypuh schreef:
klopt.
Nou ik vind het niet prettig, ik monteer een nieuwe voor en gooi de oude naar achteren. Achter rijd ik dus vrijwel altijd met een oude voorband.

Voor wil ik gewoon de beste band met het meeste grip, achter is dat van minder belang.

J.Edge87
Forum-lid

Gebruikersavatar J.Edge87 25 aug 2016 14:19

wasbeer2006 schreef:
kawouter schreef:
ypuh schreef:
klopt.
Nou ik vind het niet prettig, ik monteer een nieuwe voor en gooi de oude naar achteren. Achter rijd ik dus vrijwel altijd met een oude voorband.

Voor wil ik gewoon de beste band met het meeste grip, achter is dat van minder belang.
Zo doe ik het ook ja. Voelt toch wat prettiger.
is het fietsen aan het her-ontdekken

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 26 aug 2016 08:30

wasbeer2006 schreef:
kawouter schreef:
ypuh schreef:
klopt.

Hè?
Ik doe het precies andersom. Oud naar voren en nieuw naar achteren. In mijn filosofie slijt de achterbsnd het hardst.
Maar ongetwijfeld heb jij een goede reden om het anders te doen. Ik ben erg benieuwd.

kawouter
Forum-lid

kawouter 26 aug 2016 08:52

Volgens mij bedoelt wasbeer dat hij zijn oude achterband weggooit, de voorband achter monteert en dan een nieuwe band voor monteert? Zit idd iets onlogisch in deze sequentie.

Anyway, ik monteer gewoon iets vaker een nieuwe band achter dan voor.

Hartox
Forum-lid

Hartox 26 aug 2016 09:42

Van de week mijn eerste one achterband vervangen na 4500km. Voorband naar achteren en weer een verse voor geplaatst.

Ik zal niet gauw een vlakke achterband naar voren verplaatsen.. Daar gaat je fiets in ieder geval niet beter van sturen.

Plaats reactie